انواع سنگ ساختمانی|ساختار، ترکیب و خواص آنها

در صنعت ساخت و ساز، سنگ‌های ساختمانی یکی از پرکاربردترین مصالح می‌باشند. سنگ‌های گرانیت،تله ( بازالت )، آهک، ماسه، مرمر و گنیس از شناخته‌ شده ترین و پر مصرف‌ترین‌ها هستند. در اینجا همه این نوع سنگ ها را با جزئیات در سیوان لند می‌شناسید. سیوان لند، بازار آنلاین مصالح ساختمانی، مرجعی معتبر جهت اطلاع از قیمت انواع مصالح و تجهیزات ساختمانی است. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی سیوان لند از قیمت انواع تجهیزات و مصالح ساختمانی اعم از قیمت بتن، قیمت بلوک، قیمت سیمان و… انواع دیگر تجهیزات و مصالح ساختمانی مطلع و با مقایسه قیمت از برترین برند‌های کشور خرید فرمایید.

پادکست انواع سنگ ساختمانی

اگر وقت کافی برای خواندن مقاله انواع سنگ ساختمانی ندارید و یا اینترنت مناسب برای مشاهده ویدیو آماده شده را ندارید می توانید در ادامه به پادکست انواع سنگ ساختمانی گوش دهید !

انواع سنگ های ساختمانی

بررسی گرانیت و ساختار آن

سنگ گرانیت
سنگ گرانیت
گرانیت معمولی، سنگ آذرین است، اجزای معدنی ضروری، این سنگ ساختمانی، اورتوکلاز معدنی و کوارتز معدنی هستند. همچنین گرانیت ممکن است حاوی مقادیر کمی از مواد معدنی جانبی مانند هورنبلند، میکا و تورمالین و … باشد. بافت و ساختار گرانیت‌ها درشت تا متوسط است، ساختار عظیم، بدون لایه و کریستالی دارند.
رنگ گرانیت‌ها معمولاً از رنگ‌های روشن و اغلب خالدار هستند. گرانیت‌ها در رنگ‌های جذابی ظاهر می‌شوند و قابلیت پرداخت بسیار ظریف، براق و آینه‌مانند را دارند. بیشتر گرانیت‌ها دارای خواص ساختمانی بسیار خوب مانند: استحکام و سختی بالا، ارزش جذب کم، کم‌ترین تخلخل، مقاومت خوب در برابر یخ زدگی و هوا، دوام عالی هستند. با این حال، گرانیت‌ها  مقاومت ضعیفی در برابر آتش دارند.
خرید آنلاین سیمان
خرید آنلاین ماسه
خرید آنلاین افزودنی بتن

سبازالت‌ها (تله‌ها):

بازالت، که به اسم تله نیز سناخته شده است. این سنگ ساختمانی، سنگ‌های آذرین آتشفشانی هستند که از سرد شدن گدازه‌های فوران شده از آتشفشان‌ها به وجود آمده‌اند. بازالت‌ها در ترکیب معدنی خود تنوع قابل توجهی از خود نشان می‌دهند. از کانی‌های ضروری بازالت می‌توان به کانی‌های فلسپار و فرومنیزیم مانند اوجیت و هورنبلند اشاره کرد. بازالت‌ها سنگ‌های کریستالی با بافت ریز هستند که گاهی به دلیل خروج گازها در زمان سرد شدن گدازه، حفره‌ها و منافذی را نشان می‌دهند. بیشتر بازالت ها به دلیل ترکیب غنی از مواد معدنی فرومنیزیم تیره یا تیره روشن هستند. بازالت ها مانند گرانیت ها دارای مقاومت بسیار بالایی هستند. تله‌ها در برابر آب و هوا مقاوم هستند و بافت ریز و غیر قابل نفوذ در برابر رطوبت دارند (به استثنای مواردی که سرشار از حفره های گازی هستند).

بررسی ساختاری سنگ‌های آهکی

سنگ ساختمانی| سنگ آهکی
سنگ ساختمانی| سنگ آهکی
سنگ‌های آهکی، سنگ‌های رسوبی با ترکیب آهکی هستند که عموماً ساختاری طبقاتی دارند. این سنگ‌های ساختمانی از کربنات کلسیم تشکیل شده اند. کانی از مواد تشیکل دهنده ضروری این سنگ ساختمانی است. این کانی در برخی موارد ممکن است تا 99 درصد از آن را تشکیل دهد. با این حال، بیشتر آن‌ها از نسبت خوبی از کربنات منیزیم (Mg CO3) تشکیل شده‌اند. اکثر این نوع از سنگ ساختمانی همواره دارای بافت ظریفی هستند. برخی از آن‌ها ممکن است حاوی فسیل باشند.
از طیف رنگی سنگ آهک می‌توان به واریته‌های سفید خالص (گچ)، انواع سنگ آهک خاکستری و تیره اشاره نمود. رنگ این سنگ ساختمانی بستگی به حضور مواد معدنی کمکی که به خوبی در ماتریس کربنات پراکنده شده اند، دارد.
تمام آن‌ها برای ساخت و ساز ساختمان مفید نیستند. برخی از آن‌ها عملا برای استفاده در ساخت و ساز نامناسب هستند (آن‌هایی که غنی از خاک هستند یا بسیار نرم هستند). این در حالی است که انواع دیگر سنگ آهک ممکن است سنگ‌های ساختمانی عالی ایجاد کنند. این‌ نوع از این سنگ، انواع ظریف و متراکم‌اند که عاری از حفرات و ترک‌ها هستند. در مناطقی که هوا با گازهای صنعتی و همچنین در مناطق ساحلی که باده‌ای موسمی می‌توانند به سنگ آهک حمله کنند، نباید از آن استفاده کرد. در موارد گفته شده در صورت استفاده از آن، اصطلاحا سنگ خورده می‌شود.

سنگ مرمر | سنگی مقاوم و زیبا

سنگ ساختمانی| سنگ مرمر
سنگ ساختمانی| سنگ مرمر
مرمر، سنگی دگرگونی با ترکیب آهکی و اغلب دارای ساختار لایه‌ای است. سنگ مرمر در طبیعت از دگرگون شدن سنگ آهک به وجود می‌آید. ماده معدنی ضروری مرمر کلسیت متبلور مجدد (CaCO3) است. علاوه بر این، ممکن است مقداری ناخالصی در سراسر جرم آن پراکنده شده باشد. مرمر، سنگی ریزدانه با سطح دانه ای یکنواخت (دانه های قند مانند) است.توجه به ساختار مرمر، ساختارهای دگرگونی را نشان می دهد که تحت گرما ایجاد شده‌اند.
سنگ مرمر تقریباً در همه رنگ‌ها از سفید خالص تا سیاه متراکم وجود دارد. رنگ مرمر به ناخالصی هایی بستگی دارد که در طول تشکیل آن به خوبی در آن پخش می‌شود. این سنگ ساختمانی با کیفیت عالی، تمام ویژگی های مورد نیاز یک سنگ ساختمانی را برآورده می‌کند. آن‌ها کاملاً قوی، از نظر بافت یکنواخت، کم متخلخل هستند و جلا دهنده عالی هستند. آنها هم به عنوان سنگ های زینتی و هم برای ساخت و ساز عمومی مناسب هستند.

ماسه سنگ‌ها

ماسه سنگ‌ها، سنگ‌های هستند رسوبی که از نظر ترکیب سیلیسی و عمدتاً درای ساختاری طبقه‌بندی شده‌اند. کانی ضروری همه ماسه سنگ‌ها کوارتز (SiO2) است. در میان کانی‌های کمکی ماسه سنگ‌ها، میکا، فلدسپار و کانی های تیره نیز گاهی وجود دارند. در انواع ماسه‌ سنگ‌های سیمانی، مواد سیمانی ممکن است دارای طبیعت سیلیسی، آهنی، آهکی یا رسی باشد. این موضوع در بحث استفاده از ماسه سنگ به عنوان سنگ ساختمانی بسیار اهمیت دارد.

سنگ نما
سنگ نما
ماسه سنگ‌ها از لحاظ بافتدر دسته‌های متوسط تا ریزدانه و ساختار طبقاتی تقسیم بندی می‌شوند ماسه‌ سنگ‌ها در رنگ‌های مختلفی دیده می‌شوند که از آن موارد می‌توان به: سفید، خاکستری، صورتی، قرمز، قهوه‌ای و تیره اشاره نمود. برخی از ماسه سنگ‌ها، انتخاب مناسبی برای  ساختمانی سازی هستند. این‌ها گونه‌هایی از ماسه سنگ‌ها  هستند که رنگ روشن و غنی از کوارتز و سیمان سیلیسی و بافت یکنواخت دانه خطی دارند. آنها باید فاقد لایه‌های ریز یا مواد معدنی مانند میکا و کلریت باشند.

بررسی گنیس از نظر ساختار

سنگ ساختمانی| سنگ گنیس
سنگ ساختمانی| سنگ گنیس
گنیس از نظر زمین شناسی یک سنگ دگرگونی است. عموماً از نظر ترکیب سیلیسی و از نظر ساختار دارای برگ یا نوار است. در بیشتر موارد، شباهت زیادی به گرانیت دارد. گنیس تنوع زیادی در ترکیب معدنی نشان می‌دهد که بستگی به سنگ منشا دارد. گرانیت‌هایی که به گنیس تبدیل می‌شوند معمولاً حاوی مواد معدنی مشابهی هستند. تنها ساختار آن‌ها تغییر یافته است. فلدسپارها، کوارتز، مواد معدنی فرومنیزیم و میکا از ترکیبات اصلی گنیس هستند. از نظر بافت، گنیس ها سنگ های کریستالی درشت هستند.
آن‌ها اغلب ساختار نواری یا لایه ای را نشان می‌دهند که در این حالت کانی های میکا در نوارهای مجزا جدا می‌شوند که فلسپار و سایر کانی‌های دانه‌ای را از هم جدا می‌کنند. این کار مفید بودن گنیس را به عنوان یک مصالح ساختمانی از بین می‌برد. وقتی گنیس درشت کریستالی و بافت یکنواخت باشد، به اندازه گرانیت‌ها یک سنگ ساخمتمانی خوب به حساب می‌آیند. البته در صورتی که از نظر ظاهری سبک و عاری از میکا باشند. با این حال، انواع تیره گنیس که  غنی از میکا و نواری باید کنار گذاشته شوند.

لاتریت‌ها | سنگ‌های رسوبی با مقاومت کم

یکی دیگر از انواع سنگ های ساختمانی لاتریت‌ها یا همان سنگ‌های رسوبی هستند که عمدتاً از اکسیدهای آلومینیوم با مقادیر متفاوتی از اکسیدهای آهن تشکیل شده است. لاتریت‌ها تشکیل شده از تجزیه شیمیایی سنگ‌های آذرین قلیایی با شسته شدن برخی از اجزاء تشکیل دهنده آن  است. این منجر به ایجاد بافت متخلخل یا اسفنجی لاتریت‌ها می‌شود.
این سنگ ساختمانی بسته به مقدار آهن موجود در ترکیب، رنگ قرمز روشن تا تیره دارند. آن‌ها از نظر مقاومت فشاری ضعیف هستند که بین 20-30 کیلوگرم بر سانتی متر مربع متغیر است. آن‌ها اغلب در ساخت و سازهای معمولی و همچنین به عنوان مصالح جاده ای استفاده می شوند.

بررسی کامل تخته سنگ‌ها

سنگ ساختمانی| تخته سنگ
سنگ ساختمانی| تخته سنگ
تخته سنگ‌ها، ابن نوع از سنگ‌ ساختمانی سنگ‌های دگرگونی با ساختار شاخ و برگ (شکاف) مشخص هستند.تخته سنگ‌ها، معمولاً از نظر ترکیب سیلیسی هستند. آن‌ها از نظر  بافت بسیار ظریف است، به طوری که اجزای تشکیل دهنده آن را حتی در زیر میکروسکوپ به سختی می‌توان شناسایی کرد. این به این معنا است که می‌توان تخته سنگ‌ها را  به ورقه های نازک بزرگ در جهات خاصی تقسیم کرد.
این برش تخته‌ای آن را به یک ماده ریشه زایی عالی برای ساخت و سازهای معمولی تبدیل می‌کند. این سنگ ساختمانی تغییرات زیادی در خواص ساختمانی خود نشان می‌دهد که به ضخامت ورق ها و رنگ آن بستگی دارد. ورق‌های نازک سیاه رنگ برای سقف‌های معمولی استفاده می‌شود. این نوع سنگ‌ها عملاً در برابر رطوبت غیر قابل نفوذ هستند. تخته سنگ‌های ضخیم دارای مقاومت فشاری خوبی هستند و ممکن است در آستانه‌ها و روسازی‌ها استفاده شوند.

در پایان

استفاده از انواع مختلف سنگ ساختمانی در صنعت ساختمان سازی نه تنها باعث زیبا شدن نمای سازه، بلکه با انتخاب درست می‌تواند به عنوان بهترین گزینه مصالح ساخت و سازی باشد. سیوان لند به عنوان بازار آنلاین صنعت برند‌های حوضه مصالح و تجهیزات ساختمانی، مرجعی معتبر برای اطلاع از قیمت انواع مصالح ساختمانی اعم از قیمت سنگ ساختمانی است. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی سیوان لند از قیمت انواع مصالح ساختمانی اعم از قیمت سیمان، قیمت بتن، قیمت شن و ماسه، قیمت بلوک و قیمت آجر مطلع شوید.

1.3/5 - (3 امتیاز)

1 دیدگاه در “انواع سنگ ساختمانی|ساختار، ترکیب و خواص آنها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *