انواع اتصالات لوله و قیمت خرید آن

شما در زمان خرید اتصالات لوله باید اطلاعات کافی درمورد آن‌ها داشته باشید تا بتوانید محصولی کاربردی و با کیفیت خریداری کنید. همچنین این مژده را به شما می دهیم که برای خرید انواع مصالح و تجهیزات ساختمانی، می توانید بصورت آنلاین اقدام کرده و با ورود به سایت www.sivanland.com بعد از مشاهده  و بررسی کالای مورد نیاز آن را سفارش و دریافت نمایید. علاوه بر این شما برای نصب و اجرای لوله‌ها و اتصالات آن‌ها نیاز به ابزارآلاتی دارید که سیوان لند آن‌ها برای شما فراهم کرده. شما می‌توانید جهت استعلام قیمت ابزارآلات موردنیاز خود به سیوان لند مراجعه کنید.

انواع اتصالات لوله کشی ساختمان کدامند؟

اتصالات لوله
اتصالات لوله

شاید از خود بپرسید که کدام یک از اتصالات لوله ها مناسب کار شما می باشند؟ پاسخ این است که همه چیز با مهندس ساختمان و لوله کش ارتباط دارد. سیستم های لوله کشی گسترده ما را قادر ساخته است تا از طریق روش های مختلف یک ساختمان را لوله کشی کنیم. در نتیجه می توان از اتصالات مختلفی استفاده کرد. اما به نظر شما این سیستم ها از نظر عملکرد تفاوتی ندارند؟ قطعاً نوع لوله کشی ساختمان تأثیر بسزایی در طول عمر لوله ها و اتصالات ساختمان دارد.

بنابراین سیستم لوله کشی باید به گونه ای طراحی شود که بتوان از اتصالات مناسب استفاده کرد. در سال های اخیر ، انواع مختلفی از اتصالات لوله کشی با کاربردهای مختلف ساخته شده است که هر کدام دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند. در اینجا انواع متداول اتصالات آورده شده است.

اتصالات مغزی

اگر هنگام لوله کشی می خواهیم دو لوله یا دو قطعه را به هم متصل کنیم ، از اتصالات لوله مغزی استفاده می کنیم. آجیل در واقع لوله های کوچکی است که از دو طرف به صورت نخ در می آیند. یعنی دنده ها در دو طرف لوله ایجاد می شوند. این دنده ها امکان استفاده از آنها برای اتصال لوله ها را فراهم می کند.

یکی دیگر از کاربردهای اتصالات مغزی افزایش یا کاهش قطر لوله ها است. قطر یک طرف این نوع مغز بیشتر از طرف دیگر است. بنابراین می توان دو لوله با قطرهای مختلف را به هم متصل کرد.

مهره ی ماسوره

این نوع از اتصالات را احتمالا همه ی شما دیده اید! زیرا کاربرد فراوانی در لوله کشی ساختمان دارد. طراحی مهره ماسوره به صورت سه تکه ای انجام شده است. این تکه ها شامل نری و مادگی و همچنین قسمت ارتباط دهنده هستند که با توجه به نوع کاربرد دارای رزوه های مختلفی است. مهره ی ماسوره سه کاربرد بسیار مهم دارد که عبارتند از:

  • کاربرد در سیستم های لوله کشی بسته در ساختمان
  • برای متصل کردن دستگاه های مختلف مثل آب گرم کن، پکیج دیواری و …
  • استفاده در کنار شیرهای قطع و وصل کننده

درپوش لوله

ساده ترین نوع اتصالات لوله ساختمانی هستند که برای انسداد لوله ها استفاده می شوند. اگر بخواهیم یک لوله با قطر کم را مسدود کنیم، درپوش های چهار گوشه بهترین گزینه است. برای مسدود کردن لوله های با قطر زیاد نیز درپوش های شش گوشه پیشنهاد می شود.

بوشن ها

بوشن
بوشن

بوشن یک نوع از اتصالات لوله کشی است که داخل آن به صورت کامل رزوه شده است. بنابراین می توان از آن ها برای متصل کردن لوله هایی استفاده کرد که سطح بیرونی آن ها رزوه شده (یعنی داخل آن شیارهایی ایجاد شده) باشد. انواع بوشن را بر اساس نوع کاربرد به سه دسته تقسیم می کنند که عبارتند از:

  • بوشن معمولی: اگر بخواهیم دو لوله با قطر یکسان را به هم متصل کنیم از بوشن های معمولی استفاده می کنیم.
  • بوشن تبدیل: برای اتصال دو لوله با سایزهای مختلف کاربرد دارد.
  • بوشن روپیچ توپیچ: این نوع از بوشن ها دارای طراحی خاصی هستند. یک طرف آن رزوه ی داخلی و طرف دیگر آن رزوه ی خارجی دارد. بنابراین می توان به وسیله ی آن ها مقدار کمی به طول لوله ی اصلی اضافه کرد.

انواع فلنج و واشر

فلنج نوعی صفحه چدنی است که می توان برای بستن اتصالات لوله کشی مخصوص از آن استفاده کرد. از واشرها برای آب بندی فلنج نیز استفاده می شود. نصب فلنج ها باید بسیار دقیق انجام شود زیرا اگر پیچ ها به درستی محکم نشوند ، ممکن است به لوله کشی آسیب برساند.

اتصالات سه راهی

این نوع اتصالات لوله بسیار رایج است و در تمام سیستم های لوله کشی ساختمانی استفاده می شود. استفاده ویژه از سه راهی ایجاد شاخه های فرعی در مسیر اصلی لوله کشی است. با استفاده از این اتصالات می توان آب را به مناطق مختلف ساختمان منتقل کرد. Tees بر اساس نوع طراحی به سه دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:

سه راهی تبدیلی

اگر بخواهیم از لوله های با قطر یکسان انشعاب بگیریم باید از سه راهی تبدیل استفاده کنیم. این سه راهی ها نیز دارای رزوه های مختلفی هستند.

سه راهی قائم

اگر لوله های اصلی دارای زاویه 90 درجه باشند و بخواهیم از آن ها انشعاب بگیریم باید از سه راهی قائم یا سه راهی معادل استفاده کنیم. رزوه های این سه راهی به سمت داخل است.

سه راهی 45 درجه

این اتصالات لوله نیز برای انشعاب گرفتن در زاویه های 45 درجه کاربرد دارد.

اتصالات چهار راهی

این نوع از اتصالات لوله نیز مانند سه راهی ها برای ایجاد انشعاب و گسترش لوله کشی به نواحی مختلف ساختمان استفاده می شود. تنها تفاوت آن ها بیشتر شدن تعداد انشعاب از سه به چهار است که می تواند کاربردهای منحصربفردی داشته باشد.

اتصالات زانویی

اتصالات زانویی
اتصالات زانویی

در سیستم های لوله کشی گاهی لازم است که مسیر لوله ها را تغییر دهیم. به همین منظور از انواع زانویی می توان استفاده کرد. زانویی ها را بر اساس نوع کاربرد به سه دسته تقسیم می کنند که در جدول زیر ارائه شده‌اند.

زانویی تبدیل این نوع از اتصالات لوله برای تغییر مسیر لوله های با قطر مختلف استفاده می شود.
زانویی 90 درجه به آن ها زانویی چپقی نیز گفته می شود و برای تغییر جهت لوله ها به اندازه ی 90 درجه مورد استفاده قرار می گیرند.
زانویی 45 درجه اگر بخواهیم مسیر لوله کشی را به اندازه ی 45 درجه منحرف کنیم، از زانویی های 45 درجه استفاده می کنیم. در این نوع زانویی ها میزان گرفتگی لوله بسیار کم تر از زانویی های 90 درجه است. بنابراین در سیستم های لوله کشی بهتر است از این نوع اتصالات بیشتر استفاده شود.

اتصالات لوله پلیکا ( اتصالات پی وی سی)

اتصالات لوله پی وی سی یا اتصالات پلیکا u.p.v.c پر مصرف ترین نوع اتصالات در فاضلاب ساختمان است این اتصالات لوله، از سایز 20 میلیمتر تا 315 میلیمتر بصورت تزریق تولید می شود ولی اتصالات سایز 63 90 110 125 میلیمتر از همه پر مصرف تر هستند. این اتصالات در انواع زانویی و سراه و سیفون و تبدیل بسیار پر مصرف هستند و در دو نوع 45 درجه و 90 درجه موجود هست. سراه نیز در دو نوع 45 درجه و 90 درجه موجود است که در دو حالت سراه با سه سر مساوی و سراه بصورت تبدیل ساخته می شود.

لوله پلیکا

بعید است لوله پلیکا را نشناسید. این لوله در واقع همان لوله PVC است و در صنایع مختلف کاربرد زیادی دارد. نام اولین سازنده این لوله از جنس پی وی سی پلیکا بوده و بعدا به همین نام شناخته می‌شود. از آنجایی که این مدل مزایای بسیار زیادی دارد از پوشش سیم‌های فشار قوی گرفته تا تصفیه می‌توان از آن استفاده کرد.

مقامت در برابر خوردگی، مقاومت شیمیایی، قابلیت نصب سریع، سرعت بالا در انتقال آب و مایعات، اتصالات قوی و بدون نشتی، عمر طولانی، هزینه پایین، وزن سبک و کاربرد آسان از جمله ویژگی‌های لوله پلیکا است.

اتصالات لوله پلی اتیلنی

اتصالات لوله پلی اتیلنی شامل انواع فلنج، تزریقی، فیوژن حرارتی، الکتروفیوژن، مکانیکی و…  می باشند. این اتصالات به روش های مختلف از جمله روش قالبی بشکل تزریقی و یا با استفاده از ورق ضخیم پلی اتیلن بوسیله برشکاری و تراشکاری تولید می گردند. هر کدام از این روش ها جهت تولید اتصالات پلی اتیلنی مزیتها و معایبی دارند.

مثلا در روش تزریقی بدلیل فراوانی و تنوع زیاد سایز، نوع مواد و فشارهای مختلف، دسترسی به تمامی این سایزها امکان پذیر نیست ولی در روش ماشین کاری براساس آنچه در نقشه اتصالات وجود دارد، آنها ماشینکاری شده و انطباق کامل با نقشه خواهند داشت.

لوله پلی اتیلن

انواع اتصالات لوله پلی اتیلن
انواع اتصالات لوله پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن یکی از پرکاربردترین لوله‌ها در صنایع مختلف است. از آنجایی که این لوله مزایای زیادی دارد و در برابر خوردگی، ضربه، سایش و تغییرات دما مقاوت بالایی از خود نشان می‌دهد، می‌توانید برای کاربری‌های مختلف از انواه لوله پلی اتیلن استفاده کنید. این لوله در رنگ‌بندی سیاه با خطوط رنگی عرضه می‌شود که آبی برای آبرسانی، رنگ زرد برای گازرسانی و رنگ قهوه‌ای برای فاضلاب به کار می‌رود.

راهنمای خرید انواع لوله و اتصالات آن

چه مشخصاتی از لوله به هنگام خرید اهمیت دارد؟

در زمان خرید انواع لوله، باید مشخصات انواع لوله را قبل از خرید بدانیم، سپس  با توجه به کاربرد و حساسیت لوله مورد نظر، پارامترهایی را مد نظر قرار دهیم که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  •  سایز لوله
  •  ضخامت یا رده
  •  آلیاژ و گرید مورد نظر
  •  تست های پاس شده یا شرایط کاری لوله
  •  مقدار مورد نیاز (متراژ، تناژ یا تعداد)
  •  محل تخلیه

برای خرید انواع اتصالات ساختمانی باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

اگر برای خرید لوله و اتصالات ساختمانی به بازار رفته باشید، حتماً با انواع مختلفی از اتصالات با برندها و جنس های مختلف رو به رو شده اید. همین مسئله ممکن است شما را دچار سردرگمی کرده باشد. بنابراین بهتر است قبل از خرید اتصالات ساختمانی نکات زیر را در نظر داشته باشید.

قبل از خرید، با مهندس و لوله کش ساختمانی باتجربه مشورت کنید. یک لوله کش ماهر می تواند به راحتی به شما بگوید که چه نوع اتصالاتی نیاز دارید. انتخاب نوع اتصالات در افزایش کیفیت لوله کشی بسیار موثر است.

به خاطر پول از کیفیت عبور نکنید. بخصوص برای لوله کشی ساختمان! زیرا تعمیرات لوله کشی در ساختمان ها بسیار طاقت فرسا و پرهزینه است. بنابراین با انتخاب لوله  و اتصالات با کیفیت، تا سال ها خیال خود را از لوله کشی ساختمان راحت کنید.

برای خرید لوله و اتصالات بهتر است از فروشگاه های معتبر استفاده کنید زیرا محصولات آن ها معمولا دارای کیفیت بالایی بوده و شما می توانید با خیال راحت از آن ها خرید کنید.

کلام پایانی

همه تلاشمان در این مقاله در راستای بررسی انواع اتصالات لوله و قیمت آنها پیش رفت. امیدواریم که با خواندن این مطالب، به اطلاعات مفید و کاربردی دست پیدا کنید. همچنین پیشنهاد ما به شما برای خرید اتصالات لوله، سایت بزرگ سیوان لند می‌باشد. شما می‌توانید در این سایت علاوه بر مشاهده و مقایسه‌ی این محصولات از آخرین قیمت لوله و اتصالات آب و فاضلاب مطلع شوید.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *