از طراحی تا اجرا سقف وافل یک طرفه + ویژگی و مزایا


قیمت وافل یک طرفه

سقف وافل یک طرفه نوعی دال است که توسط تیرها در دو جهت مخالف پشتیبانی می‌شود و بار را در یک جهت حمل می‌کند. ماهیت و عملکرد سقف وافل به نوع قالب وافل بستگی دارد که بسته به شکل مستطیلی یا مربعی قالب به وافل یک طرفه و وافل دوطرفه تقسیم می‌شود. در ادامه قصد داریم راجع به طراحی و عملکرد سقف وافل یک طرفه توضیح دهیم.

قالب وافل یک طرفه

قالب وافل یک طرفه ابزاری از جنس پلیمری است که هنگام بتن‌ریزی سقف، به طور موقت در آن تعبیه می‌شود.
قالب وافل یک طرفه ابزاری از جنس پلیمری است که هنگام بتن‌ریزی سقف، به طور موقت در آن تعبیه می‌شود.

قالب وافل یک طرفه ابزاری است که برای ساخت سقف بتنی به طور موقت در اسکلت سقف تعبیه می‌شود و پس از اتمام بتن‌ریزی از سقف خارج می‌شود. قالب وافل یک طرفه ظاهری مستطیل شکل دارد و به‌دلیل مونتاژی بودن آن‌ها، هنگام بستن قالب‌ها در محل پروژه سرهم می‌شوند. در صورت آسیب ندیدن قالب‌ها می‌توان بیش از 50 بارمجددا از آن‌ها استفاده نمود.

ابعاد قالب وافل

قالب‌های سقف وافل یک طرفه به صورت مستطیلی با ارتفاع 25 سانتی‌متری و 30 سانتی‌متری در بازار موجود هستند. هم‌چنین فاصله آکس بین قالب‌ها 60 و 70 سانتی‌متری می‌باشند. قابل توجه است که عرض تیرچه‌هایی که در سقف وافل یک طرفه تشکیل می‌شود، بین 12 تا 14 سانتی متر است.

ویژگی قالب وافل یک طرفه:

  • ساخته شده از پلیمر ترکیبی
  • طراحی خوب و استحکام بالا
  • متناسب با انواع شرایط آب و هوایی
  • دارای مقاومت بالا در برابر رطوبت

 عملکرد سقف وافل یک طرفه

قالب وافل یک طرفه مستطیلی است و بار را از دو جهت به تیرها منتقل می‌کند
قالب وافل یک طرفه مستطیلی است و بار را از دو جهت به تیرها منتقل می‌کند

سقف وافل یک طرفه عملکردی مانند سقف تیرچه یونولیت و تیرچه بلوک دارد. با این تفاوت که در سقف وافل یک طرفه به جای استفاده از بلوک‌های ناکارآمد و سنگین، قالب‌های پلیمری و سبک جایگزین می‌شوند که شکلی شبیه شبکه به سقف می‌دهند.
سقف وافل یک طرفه در دهانه‌های کوتاه (حداکثر 10متر) قابل اجرا است. بار وارد شده به سقف از دو جهت به تیرچه ها منتقل می‌شود به همین دلیل خم شدن سقف وافل یک طرفه به جهت تیرچه‌ها بستگی دارد. ضمن اینکه بتن‌ریزی همزمان با تعبیه تیرچه ها صورت می‌گیرد، میلگردها نیز باید از میان تیرچه ها عبور کنند که باعث افزایش استحکام سازه و کاهش وزن مرده سازه شوند.

طراحی سقف وافل

طراحی سقف وافل مستلزم رعایت یک سری اصول و قواعد کلی است که شامل موارد زیر می‌شود.

  • تناسب بندی و کنترل فاصله تیرچه‌ها
  • طراحی و کنترل تیرهای میانی
  • کنترل ضخامت سقف با توجه به خیز بلندمدت و کوتاه مدت
  • کنترل بار سقف با توجه به طراحی آرماتورهای سقف
  • کنترل برش یک طرفه و دو طرفه
  • کنترل شکل پذیری مناسب سقف

هدف از طراحی سقف وافل یک طرفه چیست؟

بعضی از سقف‌ها از نظر سازه‌ای به گونه‌ای هستند که صرفا می‌توانند عملکرد یک طرفه داشته باشند (مانند سقف های تیرچه بلوک). در این نوع از سقف‌ها، وضعیت تکیه‌گاه‌ها و ابعاد دهانه‌ها تاثیری در جهت باربری سقف ندارد. معمولا برای طراحی این سقف‌ها از جدول طراحی استفاده می‌کنند.

اجرای سقف وافل

اجرای سقف از اصلی‌ترین و مهم‌ترین قسمت‌های یک پروژه است. در ادامه به اختصار مراحل اجرای سقف وافل را بیان می‌کنیم.

برای زیرسازی سقف وافل یک طرفه اگر پروفیل‌ها زیر آکس تیرچه قرار بگیرد، فاصله آن باید 60 یا 70 سانتی‌متر باشد
برای زیرسازی سقف وافل یک طرفه اگر پروفیل‌ها زیر آکس تیرچه قرار بگیرد، فاصله آن باید 60 یا 70 سانتی‌متر باشد
  • زیرسازی سقف به وسیله پایه های اطمینان (جک های فلزی، داربست، اسکافلد)
  • اجرای تیرها
  • چیدمان قالب‌های وافل
  • آرماتوربندی سقف وافل
  • بتن ریزی سقف وافل
  • قالب برداری

برای زیرسازی سقف وافل یک طرفه اگر پروفیل‌ها زیر آکس تیرچه قرار بگیرد، فاصله آن باید 60 یا 70 سانتی‌متر باشد. اگر پروفیل‌ها در جهت عمود قرار گیرند الزامی برای رعایت این فاصله وجود ندارد ولی بهتراست فاصله از 60 یا 70 سانتی‌متر بیشتر نشود.

اگر پروژه تیرچه بلوک در حال اجرا بود، آیا از میانه راه می‌توان از قالب وافل استفاده کرد؟

عموما حدود 70 درصد سطح سقف نیازمند قالب وافل یک طرفه است. 30 درصد مابقی سقف شامل بازشوها، تیر، ستون، پله یا آسانسور است که نیازی به قالب ندارد. کارفرما به دلیل قابلیت مونتاژ شدن قالب‌های وافل می‌تواند به راحتی در پروژه تیرچه بلوک در حال اجرا برای سبک سازی سازه، وافل یک طرفه را جایگزین تیرچه بلوک می‌کند.

تفاوت خرید قالب وافل یک طرفه و قالب وافل دو طرفه چیست؟

سقف وافل یک طرفه در مقایسه با سقف وافل دو طرفه به علت مصرف میلگرد و بتن کمتر، کم هزینه‌تر است؛ اما عملکرد ضعیف تری دارد. به همین علت، قالب وافل یک طرفه با توجه به مساحت سقف (متر مربع) و قالب وافل دو طرفه به صورت عددی خرید و فروش می‌شود. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت قالب وافل یک طرفه به سیوان لند مراجع کنید.
توجه: وجه مشترکی که میان قالب وافل یک طرفه و دو طرفه وجود دارد، داشتن قفل است. قالب وافل یک طرفه قفلدار این امکان را می‌دهد تا در هنگام چینش، قالب‌ها از زیر به هم قفل شوند و شکل یکپارچه‌تری داشته باشند.

سخن پایانی

توجه داشته باشید متغیر بودن شرایط در پروژه‌های مختلف اعم از شهر و زمان اجرای پروژه، متراژ، تعداد و ارتفاع طبقات امکان قیمت‌گذاری ثابت بروی پروژه‌های ساختمانی با کمک قالب وافل را دشوارمی‌کند. اما بطور کلی استفاده از قالب وافل یک طرفه نسبت به قالب وافل دوطرفه هزینه نهایی را مقرون به صرفه ترمی‌کند.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *