آموزش 0 تا 100 نصب کلید دو پل

استفاده از کلیدهای دو پل در ساختمان‌ها یک امر بسیار مرسوم از دیرباز تا کنون بوده است. این نوع کلیدها را به دو صورت روکار و توکار استفاده می‌کردند. همانطور که از نام این کلیدها مشخص است، برای روشن یا خاموش کردن دو یا چند لامپ از یک نقطه مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آنجایی که این کلیدها کاربرد زیادی در ساختمان‌ها دارند، بهتر است که نصب کلید دو پل را بدانید تا در مواقع لزوم بتوانید این کار را انجام دهید.

قیمت تاسیسات الکتریکی
قیمت کلید و پریز
قیمت کلید و پریز هوشمند
قیمت کلید و پریز لمسی

نحوه نصب کلید دو پل

نحوه نصب کلید دو پل
نحوه نصب کلید دو پل

شما برای نصب هرگونه تجهیزات، نیاز به تعدادی ابزار اولیه دارید. این موضوع در نصب کلید دو پل نیز صدق می‌کند. در ابتدای کار شما باید این ابزار را تهیه کرده و یا اگر در خانه موجود باشند، آن‌ها را دم دست قرار دهید تا در حین کار و زمانی که به آن‌ها نیاز دارید بتوانید به راحتی به آن‌ها دسترسی پیدا کنید.

ابزار مورد نیاز جهت نصب کلید دو پل

  • کلید دو پل
  • میخ و پیچ
  • دریل
  • کابل برق

مراحل نصب کلید دو پل

برای نصب کلید دو پل بهتر است که مراحل زیر را به ترتیب و با دقت انجام دهید. زیرا کار کردن با برق همواره حساسیت خود را داشته است و باید نکات ایمنی را در این زمینه رعایت کنید.

  1. در نصب کلید دو پل ابتدا باید محل نصب کلید را مشخص کنید. بهتر است که این مکان را با در نظر گرفتن نوع و سایز وسیله‌ی روشنایی خود انتخاب کنید. علاوه بر این مناسب است که محل نصب کلید دو پل را روی دیواری که درون خانه یا محل کار شما راه دارد، انتخاب کنید.
  2. پس از انتخاب محل نصب انواع کلید برق، نوبت به آن می‌رسد که آن محل را با استفاده از میخ یا پیچ نشانه گذاری کنید تا دچار سردرگمی نشوید. برای این کار پیشنهاد می‌شود که از پیچ گوشتی برقی یا شارژی استفاده کنید.
  3. در مرحله‌ی بعد محلی را که نشانه گذاری کرده‌اید، با استفاده از دریل روی دیوار حفره‌ای جهت نصب کلید دو پل ایجاد کنید.
  4. پس از آن کابل برق را از دیوار به درون خانه یا محل کار خود بکشید و آن را به کلید دو پل متصل کنید. برای این کار می‌توانید از لوله گذاری برای سیم کشی‌ها استفاده کنید تا کار شما ظاهری مرتب تر داشته باشد.
  5. پس از اتصال کلید دو پل به کابل برق، آن را در حفره‌ای که ایجاد کرده‌اید نصب کنید و سپس با استفاده از پیچ و پیچ گوشتی، آن را به دیوار متصل کنید.
  6. در این مرحله دیگر وقت آن است که کابل‌های برق را به برق شهری وصل کنید. برای این کار بهتر است که از یک جعبه اتصالات استفاده کنید.
  7. پس از اتصال کابل برق به برق شهری دیگر می‌توانید آن را روشن کرده و کلید دو پل را امتحان کنید و ببینید که آیا کار خود را به درستی انجام داده‌اید یا نه؟

نحوه سیم کشی کلید دو پل

نحوه سیم کشی کلید دو پل
نحوه سیم کشی کلید دو پل
  1. برای شروع این کار ابتدا باید دو شاسی کلید و سپس کاور روی آن را به وسیله‌ی پیچ گوشتی جدا کنید.
  2. کلیدهای دو پل دارای 3 کنتاکت که شامل یک فاز ورودی و دو فاز خروجی می‌باشند تا بتوان به وسیله‌ی آن دو مصرف کننده یا همان لامپ را روشن کرد.
  3. برخلاف کلیدهای تک پل، شما می‌توانید فاز ورودی کلیدهای دوپل را در قسمت بالا و پایین آن قرار دهید. اما توجه داشته باشید که در کلیدهای دو پل حتما بایستی فاز ورودی را به محل مربوط به خود متصل کنید.
  4. بهتر است بدانید که مدار سیم کشی کلید تک پل و دو پل عیناً شبیه یکدیگر است اما با این تفاوت که کلید دو پل به جای یک خروجی، دارای دو خروجی می‌باشد.
  5. کلیدهای دو پل دارای یک ترمینال ورودی با رنگ طلایی و دو ترمینال خروجی با رنگ نقره‌ای می‌باشند که هریک از این خروجی‌ها می‌توانند به یک گروه لامپ متصل شوند.
  6. در این مرحله بایستی سیم فاز ورودی را لخت نمایید. در این مان است که اهمیت رنگبندی‌ها در سیم مشخص می‌شود. زیرا اگر سیم‌ها به درستی انتخاب نشوند، در زمان تعمیر آن‌ها با مشکل مواجه خواهید شد.
  7. معمولا از سیم‌های قرمز، مشکی و یا زرد برای فازهای ورودی استفاده می‌کنند. شما ابتدا باید پیچ ترمینال ورودی را باز کرده و سیم فاز را در آن محل قرار دهید و دوباره پیچ را محکم کنید.
  8. از آنجایی که برای نصب کلید برق دو پل توکار نیاز بع قوطی دارید، باید سر دیگر سیم فاز ورودی را از قوطی عبور دهید.
  9. در مرحله‌ی بعد بایستی دو سیم برگشتی از کلید را از دو ترمینال خروجی به طرف مصرف کننده که همان لامپ است متصل کنید.
  10. برای انجام مرحله‌ی قبل باید ابتدا یکی از پیچ‌های ترمینال خروجی که در کنار یکدیگر هستند را باز کرده و سیم اول را در آن قرار دهید.
  11. سپس یک طرف سیم دوم خروجی را از طریق ترمینال زیر لامپ، به آن وصل کنید و طرف دیگر سیم را از قوطی رد کنید و آن را به ترمینال دیگر نصب کنید.
  12. در مرحله‌ی بعد کلید را به وسیله‌ی دو پیچی که در کناره‌های آن قرار گرفته است به قوطی متصل کرده و آن را محکم کنید و در نهایت قاب را روی آن قرار داده و دکمه‌ها یا شاسی‌های کلید را به آن متصل کنید.
  13. در اکثر کلیدها زمانی که فاز ورودی یعنی محل اتصال فاز، به سمت پایین باشد کلید هم به سمت پایین روشن خواهد شد.

نحوه لوله گذاری برای سیم کشی‌های کلید دو پل

لوله گذاری کلید دوپل
لوله گذاری کلید دوپل

قبل از هرچیزی شما نیاز دارید تا سیم‌هایی که برای نصب کلید دو پل کشیده شده‌اند را درون لوله‌های مخصوصی قرار دهید. این کار برای حفاظت و نگهداری از سیم‌های برقی است که به کلید دو پل متصل می‌شوند. لوله‌ای که برای این کار مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌تواند از جنس پلاستیکی، فلزی و یا حتی PVC باشند که در دیوار یا سقف نصب می‌شوند. استفاده از این لوله‌های در نصب کلید دو پل به دو دلیل صورت می‌گیرد:

  1. اول اینکه این لوله‌ها می‌توانند سیم‌های برق را در برابر خطرات و آسیب‌های احتمالی مانند خراشیدگی، بریدگی و … محافظت کنند.
  2. دوم، استفاده از لوله گذاری سبب سهولت در نصب و تعویض کلید دو پل خواهد شد.

نکات قابل توجه در لوله گذاری کلید دو پل

  • لازم است که فاصله‌ی سرپیچ لامپ از سقف بین 30 الی 50 سانتی متر باشد.
  • ارتفاع جعه کلید بایستی از کف تمام شده‌ی ساختمان، بین 110 تا 120 سانتی متر در نظر گرفته شود.
  • فاصله‌ی جعبه کلید از چهار چوب درب باید بین 15 الی 25 سانتی متر باشد.
  • اگر شما هم این مشکل را دارید که در زمان کشیدن دو شاخه از پریز، پریز از جا کلید جدا شده باشد، بهتر است که از جا کلیدی‌های پیچ خور استفاده کنید تا بتوانید کلید دو پل را با پیچ به جا کلید ببندید.

کلام پایانی

در زمان انجام کارهای برقی از جمله نصب کلید دو پل، تجهیز بودن ابزار و وسایلی که نیاز دارید اهمیت زیادی دارد. علاوه بر این عدم رعایت نکات ایمنی در این زمینه می‌تواند حوادث جبران ناپذیری را برای شما به دنبال داشته باشد. در زمان نصب کلید دو پل باید با سیم کشی ساختمان مورد نظر خود آشنایی داشته باشید. فرقی ندارد که نصب کلید و پریز های خود را به صورت توکار یا روکار انجام می‌دهید، تنها موضوعی که قابل اهمیت است این است که استانداردهای لازم را در این زمینه رعایت کنید.

3.8/5 - (9 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *