خرید ورق یونولیت
ورق یونولیت یا ورق پلی استایرن صفحات 2 در 1 متر با ضخامت‌های کم (از 1 تا 15 سانتی‌متر) هستند که عمدتا از آن‌ها برای عایق کردن ساختمان‌ها استفاده می‌شود. مزایا متعدد ورق‌های یونولیت باعث شده که از آن در سایر صنایع، مانند بسته‌بندی و سردخانه‌ها، هم استفاده کنند. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا به معرفی کامل ورق یونولیت و بررسی کاربردها و مزایای آن بپردازیم.

ورق یونولیت چیست؟

ورق یونولیت صفحات 2 در 1 متر با ضخامت‌های کم است که از آن برای عایق کردن دیوار ساختمان‌ها در برابر صوت و حرارت استفاده می‌شود.
ورق یونولیت
برای آشنایی با ورق یونولیت، بهتر است ابتدا توضیحاتی در مورد خود یونولیت به شما ارائه کنیم. یونولیت یک پلیمر سفید رنگ است که طی فرایندهای شیمیایی از مونومر استایرن تهیه می‌شود. یونولیت با نام‌های مختلفی مثل پلی استایرن انبساطی، استایروفوم و پلاستوفوم هم شناخته می‌شود. یونولیت را بعد از تولید در کارخانه‌ها به وسیله سی ان سی یا سیم داغ برش می‌دهند و ورق‌های یونولیت را با ضخامت‌های مختلف تولید می‌کنند که در قسمت بعد آن را توضیح می‌دهیم.

نحوه تولید ورق پلی استایرن

برای ساخت ورق پلی استایرن در مرحله اول مونومرهای استایرن را طی واکنش‌های شیمیایی به پلی استایرن تبدیل می‌کنند. که در مرحله‌ی بعد، این پلی استایرن‌ها را در داخل دیگ‌هایی می‌گذارند و با وارد کردن حرارت بسیار بالا، منبسط می‌کنند. پس از آن پلی استایرن‌های منبسط شده را خشک و سپس فشرده می‌کنند. در آخر نیز یونولیت آماده شده را به وسیله سیم داغ، کاتر، اره مویی یا CNC برش می‌دهند و ورق پلی استایرن با ضخامت‌های مختلف را تولید می‌کنند.

ویژگی‌های ورق یونولیت

ساختار ورق یونولیت به گونه‌ای است که در حدود 98% وزن آن را هوا تشکیل داده است. به همین خاطر هم این ورق‌ها وزن بسیار سبکی دارند. ورق پلی استایرن یا همان ورق یونولیت در برابر رطوبت مقاوم است و بسته به دانسیته‌ی آن، عایق خوبی در برابر صوت و حرارت هم به شما می‌رود. خود یونولیت از نظر شیمیایی ماده‌ای بی‌اثر بوده و غیر سمی و بی‌خطر است و قارچ و باکتری هم نمی‌توانند در آن رشد کنند. یک ویژگی های دیگر که یونولیت‌های ساختمانی باید داشته باشند این است که کند سوز باشد. یعنی در هنگام مجاورت با آتش نباید شعله ور شود؛ بلکه با خفه کردن آتش در خود، مانع از انتشار آن شود. این ویژگی‌ها و مزایای متعدد ورق یونولیت باعث شده که از آن برای پوشاندن دیوار ساختمان‌ها استفاده شود.
ورق‌های یونولیت بسیار سبک وزن هستند، در برابر رطوبت مقاوم می‌باشند و عایق صوت و حرارتند.
ویژگی‌های ورق یونولیت

کاربرد یونولیت ورقی

یونولیت ورقه ای که در  صنعت ساختمان به آن یونولیت دیواری هم می‌گویند، عموما در ساختمان سازی برای پوشاندن دیوارها مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از یونولیت ورقی برای پوشاندن دیوارها باعث می‌شود که سر و صدای محیط بیرون به داخل خانه ورود نکند (و هم‌چنین برعکس). و چون عایق حرارتی هم هست، از اتلاف انرژی جلوگیری می‌کند. چون وزن ورق پلی استایرن پایین است، در راستای سبک‌سازی ساختمان‌ها، این مصالح جزو بهترین گزینه‌ها برای عایق کردن دیوار به شمار می روند. البته که کاربرد ورق یونولیت فشرده تنها به ساختمان سازی محدود نمی‌شود و از آن در صنایع دیگر هم استفاده می‌کنند. از جمله کاربردهای مهم دیگر آن می‌توان به بسته‌بندی مواد غذایی، سردخانه و گرمخانه‌ها، استفاده برای پس‌زمینه تابلو اعلانات، ساخت ماکت و … اشاره کرد.

دانسیته ورق یونولیت

ورق یونولیت فشرده در دانسیته‌های مختلفی تولید می‌شود. به طور کلی دانسیته و ضخامت ورق‌های یونولیت را می‌توان دو فاکتور مهم دانست که در هنگام خرید باید به آن‌ها دقت کرد. دانسیته یا چگالی نشان دهنده جرم واحد حجم است و در مورد ورق های فوم، هرچه دانسیته بیشتر باشد، فوم فشرده‌تر است و هر یک مترمربع از آن، وزن بیشتری خواهد داشت. هم‌چنین فوم‌هایی که دانسیته بیشتری دارند، عایق بهتری هم هستند.

جمع بندی

یونولیت‌ها را به صورت ورق‌های نازک 2 متر در 1 کتر با ضخامت‌های 1 تا 15 سانتی‌متر نیز تولید می‌کنند که اصطلاحا به آن‌ها ورق یونولیت می‌گویند. کاربرد ورق یونولیت در ساختمان‌ها، پوشاندن دیوارها و عایق کردن آن‌هاست. شما می‌توانید برای خرید و اطلاع از قیمت ورق یونولیت در ضخامت‌ها و دانسیته‌های متفاوت، به سیوان لند مراجعه کنید.
به این نوشته امتیاز دهید !