بهترین ماسه مناسب کاشی کاری کدام است؟


قیمت شن و ماسه

انتخاب ماسه مناسب کاشی کاری از آن نظر حائز اهمیت است که بر چسبندگی ملات و یکدست و تراز بودن کاشی‌ها اثر می‌گذارد. در این مقاله ضمن نگاه کوتاهی به انواع ماسه، شما را با ویژگی‌های آن‌ها آشنا می‌کنیم تا بتوانید ماسه مناسب کاشی کاری را انتخاب کنید. و در انتها نیز نحوه تهیه ملات کاشی کاری را هم بررسی خواهیم کرد.
ماسه مناسب کاشی کاری

معرفی انواع ماسه

به طور کلی انواع ماسه، به ماسه‌های طبیعی، شسته یا دوبار شور، ماسه شکسته و ماسه کفی تقسیم بندی کرد.

ماسه طبیعی

ماسه‌های طبیعی از کف رودخانه‌ها و طبیعت به دست می‌آید. این ماسه‌ها چون بر اثر فرسایش به دست می‌آیند گوشه‌هایی گرد و سطحی صاف دارند. و به همین دلیل هم می‌توانند ماسه مناسب کاشی کاری باشند.

ماسه شسته یا دوبارشور

این ماسه‌ها چون شسته می‌شوند، خاک و آلودگی کمتری دارند. که این امر باعث می‌شود چسبندگی آن‌ها در ملات و بتن بیشتر باشد و ملات مقاوم‌تری به دست بیاید.

ماسه شکسته

ماسه شکسته حاصل شکستن و خرد کردن سنگ‌ها در کارخانه‌ها هستند. تفاوت شن و ماسه طبیعی با شکسته این است که ماسه‌های شکسته سطحی ناهموار و گوشه‌هایی تیز دارند و ماسه مناسب کاشی کاری نیستند.
ماسه شکسته کاشی کاری

ماسه کفی

بر روی ماسه کفی بعد از فراوری شدن مقداری خاک پاشیده می‌شود. که در نتیجه این کار شکل پذیری ماسه ساخته شده با این ملات بیشتر می‌شود و عموما از آن برای شیب بندی کف استفاده می‌کنند.

انواع ماسه بر اساس سایز

بعد از فراوری، با سرند شن و ماسه در کارخانه، آن‌ها را از نظر اندازه جدا می‌کنند. دلیل جدا کردن ماسه‌ها بر اساس اندازه هم این است که هر کدام از آن‌ها بر اساس سایزی که دارد، کاربرد متفاوتی هم دارد. برای مثال اندازه ماسه مناسب کاشی کاری با اندازه ماسه مناسب برای ساخت بتن متفاوت است. ماسه‌ها را بر اساس سایزشان، مطابق زیر دسته بندی می‌کنند:

  • ماسه درشت دانه: قطر دانه‌ها بین 1 تا 2 میلی‌متر
  • ماسه با دانه متوسط: قطر دانه‌ها بین 0.5 تا 1 میلی‌متر
  • ماسه ریز: که قطر دانه‌های آن بین 0.5 تا 0.2 میلی‌متر است.
حتما بخوانید:  ترکیب سیمان | نخستین زمان تعیین نهایی سیمان

معمولا برای ساخت ملات از ماسه با دانه‌های ریز استفاده می‌کنند تا دانه‌ها به خوبی با سیمان ترکیب شوند و ملات یکدستی به دست بیاید که چسبندگی بالایی هم دارد. به این ترتیب چنین ملاتی را می‌توان به راحتی بر روی دیوار کشید. در نتیجه ماسه‌های ریز را می‌توان ماسه مناسب کاشی کاری دانست. در عوض اگر دانه‌های ماسه درشت باشد، ملات ساخته شده با آن نمی‌تواند به راحتی به سنگ و کاشی نفوذ کند و به آن‌ها بچسبد.

ماسه مناسب کاشی کاری

ماسه ملات کاشی کاری
ماسه مناسب کاشی کاری ماسه‌ایست که بدون خاک و آلودگی باشد. هم چنین بهتر است برای ساخت ملات کاشی کاری از ماسه طبیعی استفاده کرد تا گوشه‌های تیز و سطح ناهموار نداشته باشد.
همان طور که اشاره کردیم، بر حسب نیاز و نوع ملاتی که قرار است ساخته شود، از ماسه با اندازه‌های مختلف استفاده می‌شود. ماسه مناسب کاشی کاری از نظر اندازه را می‌توان ماسه‌های ریز دانه دانست. چرا که این ماسه‌ها راحت‌تر با سیمان ترکیب می‌شوند، ملات ساخته شده با آن‌ها چسبندگی بیشتری دارد و راحت‌تر بین قطعات سازه و کاشی نفوذ می‌کند و اتصال آن‌ها به یکدیگر محکم‌تر خواهد بود.
با توجه به موارد گفته شده می‌توان نتیجه گرفت که ماسه مناسب کاشی کاری باید گوشه‌های گرد داشته باشد. هم‌چنین خاصیت چسبندگی ملات ساخته شده با این ماسه هم باید بالا باشد تا بتواند سازه و کاشی را به خوبی به یکدیگر متصل کند. برای ساخت چنین ملاتی که چسبندگی کافی و قوام مناسب دارد، باید از ماسه شسته استفاده کرد که بدون گرد و خاک باشد.

حتما بخوانید:  طرز تهیه چسب بتن در ملات، دوغاب، نازک کاری، لایه ضخیم و بندکشی

ساخت ملات مناسب کاشی کاری

ملات مناسب کاشی کاری دوغاب سیمان به نسبت حجمی 1:5 است. خاصیت چسبندگی ملات کاشی کاری باید بعد از گذشت حداکثر یکی دو ساعت پدیدار شود و بعد از 10 تا 12 ساعت به حداکثر خود برسد. برای ساخت این ملات از خاک رس، گچ، ماسه، سیمان و رنگ استفاده می‌شود.

جمع بندی

ماسه مناسب کاشی کاری ماسه‌ای با دانه‌ها ریز است که گوشه‌های گرد دارد. بهتر است این ماسه، ماسه شسته باشد تا خاک روی آن تمیز شده باشد و چسبندگی و قوام آن بیشتر باشد. به این دلیل ماسه مناسب کاشی کاری باید ریز و گرد باشد که راحت‌تر با سیمان ترکیب شوند و ملات به دست آمده از آن‌ها یکدست تر باشد و بهتر با کاشی درگیر شود.

5/5 - (2 امتیاز)

3 دیدگاه در “بهترین ماسه مناسب کاشی کاری کدام است؟

  1. فیضی میگوید:

    سلام استفاده از گچ و خاک رس ( در مبحث ساخت ملات مناسب کاشی …)باعث تورم ملات وپایین آمدن کیفیت کار نمی شود؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *