مالیات مصالح ساختمان در سال 1403 | حذف مالیات مسکن مهر

مالیات مصالح ساختمان یکی از مسائل مهم در صنعت ساخت و ساز است که تاثیر به سزایی بر اقتصاد و توسعه دارد. مالیات مصالح ساختمان ممکن است به عنوان یکی از منابع درآمدی برای دولت استفاده شود یا به عنوان یک ابزار برای تنظیم بازار مسکن و ساخت و ساز عمل کند. اما طبق لایحه بودجه سال جدید مالیات مصالح ساختمان 1403 چگونه حساب می‌شود؟

مالیات مصالح ساختمان چگونه محاسبه می‌شود؟

مالیات بر ارزش افزوده مصالح ساختمانی یکی از سیاست‌های اقتصادی است و در توسعه زیرساخت‌ها و خدمات عمومی نیز نقش دارد. در هر مرحله از زنجیره تولید و عرضه کالاها و خدمات،این مالیات به مقدار ارزشی که به آن‌ها اضافه شده است، محاسبه و دریافت می‌شود.مالیات مصالح ساختمان با تعیین درصد مالیات برای ساختمان‌های خالص، به دولت اجازه می‌دهد تا منابع مالی را به صورت منصفانه و برابر تقسیم کند و از تجمع ثروت در دست اقشار مختلف جامعه جلوگیری کند.

یکی از تاثیرات مالیات بر مصالح ساختمان، افزایش قیمت مصالح و در نتیجه افزایش هزینه‌های ساخت و ساز است. این افزایش هزینه می‌تواند تأثیر مستقیمی بر قیمت خانه‌ها و ملک‌ها داشته باشد و ممکن است بازار مسکن را تحت تاثیر قرار دهد.

علاوه بر این، مالیات بر مصالح ساختمان می‌تواند تشویق یا بازدارنده برای استفاده از مصالح خاصی باشد. به عنوان مثال، در برخی موارد، مالیات ممکن است بر روی مصالح ساختمانی با اثرات زیست محیطی کمتر کاهش یابد، تشویق به استفاده از مصالح قابل بازیافت و دوباره استفاده شونده داشته باشد.

مالیات بر ارزش افزوده مصالح ساختمانی در سال 1403

گزارش‌ها حاکی از آن است که بارها از سوی مسئولین دولت اعلام شده: ” قیمت مصالح ساختمانی بسیار بالاست و همین موضوع است که قیمت نهایی ساختمان را بالاتر می‌برد.” حالا چنین به گوش می‌رسد که بعد از بررسی‌ و پیگیری‌های فراوان مسئولین، مالیات مصالح ساختمانی پروژه‌های مسکن مهر و نهضت ملی مسکن، صفر خواهد شد. در واقع لایحه بودجه سال 1403 چنین موضوعی را تایید می‌کند.

بررسی لایحه بودجه دولت سیزدهم | مالیات مصالح ساختمان

مالیات مصالح ساختمان مسکن مهر
مالیات مصالح ساختمان مسکن مهر

دولت سیزدهم مدت‌هاست در تلاش برای کاهش هزینه‌های ساخت و ساز مسکن است. بررسی لایحه بودجه امسال نیز نشان می‌دهد که از ابزارهای مختلفی استفاده کرده تا بخش مسکن را کمی سر و سامان بدهد. بنابراین در راستای تحقق این هدف در بخش اول لایحه بودجه سال 1403 کل کشور در رابطه با حوزه مسکن و حمل و نقل مصالح ساختمان آورده است: 

حتما بخوانید:  تفاوت بلوک سفالی با بلوک سیمانی در چیست؟ کدام بهتر است؟

میزان مالیات پروژه‌های مسکن مهر بابت هر واحد مسکن مهر و واحدهای احداثی نهضت ملی مسکن در تمام مراحل ساخت، آماده سازی، محوطه سازی، زیربنایی و روبنایی برای سال‌های 1398 تا 1403 معادل 300 هزار تومان برای هر واحد تعیین شد.

پروژه‌های تفاهم‌نامه سه جانبه با سازندگان،  تعاونی‌ها و پیمانکاران فرعی طرف قرارداد آن‌ها، هر نوع قرارداد و با معرفی وزارت راه و شهرسازی این لایحه جدید اعمال خواهد شد. موضوع جالب توجه در این لایحه این است که هیچ‌گونه مالیات بر ارزش افزوده بابت خرید مصالح ساختمان به این پروژه‌ها تعلق نمی‌گیرد. ضمن اینکه سازمان امور مالیاتی کشور موظف به صدور مفاصاحساب مالیاتی پس از دریافت این مالیات است.

مالیات مصالح ساختمانی برای مصرف کننده نهایی | فروشگاه سیوان لند

دقت کنید که لایحه جدید و حذف مالیات مصالح ساختمانی برای سازندگان مسکن ملی است. پس اگر مصرف کننده نهایی یا بازرگان برای ساخت و ساز های شخصی باشید این تسهیلات را مشمول نمی‌شود. سیوان لند به عنوان بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین مصالح ساختمان برای رفاه حال تمام خریداران و سازندگان صنعت ساختمان مزایای ویژه‌ای در نظر گرفته است به ویژه حذف پرداخت  9٪ مالیات بر ارزش افزوده خرید سیمان .

خرید سیمان از سیوان لند

حذف مالیات بر ارزش افزوده سیمان برای خریداران سیوان لند!

اگر از فعالان این حوزه باشید قطعا نام شرکت معتبر سیوان لند به گوشتان خورده است. بزرگترین بازار آنلاین مصالح و تجهیزات ساختمان که به فروش کف قیمت سیمان در کشور معروف است. می‌دانید برای خرید سیمان باید از طریق ثبت نام در بورس اقدام کنید و مقدار خرید سیمان از هر برند باید حداقل 1000 تن باشد. پس اینجا واسطه گران و فروشندگانی پا به میدان می‌گذارند که مراحل خرید سیمان از بورس را به عهده می‌گیرند و مصرف کننده تنها مقدار مورد نیاز ساخت و سازش را با احتساب حاشیه سود و مالیات مصالح ساختمان خریداری می‌کند.

اما سیوان‌لند با حذف واسطه‌‌ها برای مصرف کننده نهایی توانسته است حداقل قیمت سیمان در بازار را به فروش برساند که این یعنی شما لازم نیست 9٪ مالیات مصالح ساختمان را پرداخت کنید. 

خرید انواع مصالح ساختمانی از سیوان لند

به جز سیمان تمام مصالح ساختمانی از 0 تا 100 ساخت سازه شما در سایت سیوان‌لند موجود است. که با حذف واسطه‌ها و خرید مستقیم از تامین کننده می‌توانید به صورت آنلاین ثبت سفارش کنید. خبر خوب اینکه هیچ نیازی به حضور فیزیکی شما درب معادن و کارخانه‌ها نیست. مشاوره خرید پشتیبانی تمام مراحل حمل و نقل تا لحظه رسیدن به پروژه شما جزو خدمات پس از فروش و به عهده تیم فروش سیوان ‌لند می‌باشد. 

حتما بخوانید:  مقایسه بلوک لیکا با سفال | بلوک لیکا بهتر است یا آجر سفال؟

ضرورت صدور فاکتور رسمی مصالح ساختمان 

سیوان لند برای تمامی محصولات و تجهیزاتی که در سایت ارائه می‌دهد فاکتور رسمی صادر می‌کند.  یک فاکتور رسمی فروش، اثبات قانونی بودن هزینه خدمات و کالاهایی است که ارائه می‌شود. هم‌چنین فاکتورهای رسمی برای انجام امور مالیاتی به ویژه مالیات مصالح ساختمان دارای اهمیت بسیار زیادی است.

فاکتورهای رسمی بعضاً فاکتور فروش یا برگه فروش هم نامیده می‌شود. سندی که برای نشان دادن معامله و پرداخت هزینه محصول یا خدمات ارائه شده توسط یک شرکت تجاری صادر می‌شود و قسمت مهمی از هر تجارت ایمن و مطمئن هستند. فاکتور رسمی به شما کمک می‌کنند تا حساب‌های خود را پیگیری کنید و اگر هم به اداره دارایی ارسال شود، جنبه رسمی و قانونی برای رسیدگی به امور مالیاتی ساخت و ساز خواهد داشت.

تفاوت فاکتور رسمی و فاکتور غیر رسمی چیست؟

فاکتور رسمی مصالح ساختمان
فاکتور رسمی مصالح ساختمان

در واقع فاکتور رسمی فروش همان چیزی است که شما پس از تحویل محصول، اما قبل از پرداخت هزینه، برای مشتری ارسال می‌کنید. این فاکتور به مشتری شما می‌گوید که چقدر باید به شما پرداخت کند و شرایط پرداخت را هم تعیین می‌کند. از آنجایی که فاکتورهای رسمی نشان دهنده بخشی از درآمد شما برای فروش کالا و خدمات هستند، برای تهیه انواع گزارشات و صورت‌های مالی به ثبت دقیق آن‌ها نیاز خواهید داشت. همچنین برای دریافت تایید دارایی نیاز به شفافیت در تهیه آن است. 

فاکتور رسمی برای مالیات مصالح ساختمان دارای فرمت و عناوین خاصی است که حتماً باید در آن ذکر شود تا مورد تأیید دارایی قرار بگیرد. در صورتی که فاکتور غیررسمی هیچ کدام از این فرمت‌ها را ندارد و تنها برای اطلاع خریدار صادر می‌شود. این مشخصات به شرح زیر است:

  • شماره سریال
  • اطلاعات خریدار و فروشنده
  • مالیات، عوارض و تخفیف‌ها
  • شرایط و نحوه پرداخت
  • مهر و امضاء فروشنده کالا

در سال 1403 مسکن ارزان خواهد شد؟

مالیات مصالح ساختمان
مالیات مصالح ساختمان

به دنبال کاهش هزینه مالیات مصالح ساختمانی پروژه‌های مسکن‌سازی دولتی، انتظار می‌رود که قیمت‌ مسکن در سال جدید کمی کمتر شود. اما خبر خوب دیگر اینکه؛ در ادامه این فصل ذکر شده بود از ماده 39 قانون مالیات بر ارزش افزوده در راستای بهبود و محرومیت زدایی از سکونتگاه‌های غیررسمی استفاده شود. بنابراین شورای برنامه ریزی و توسعه استان‌هااز همین منبع مالیاتی در جهت بهبود وضعیت سکونتگاه‌های غیررسمی که در محدوده یا خارج از ..محدوده شهرها هستند، استفاده می‌کنند.

در این راستا تاکید شده تا آیین نامه اجرایی این بند ظرف مدت یک ماه پس از ابلاغ قانون توسط سازمان برنامه و بودجه کشور با همکاری وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی تهیه شود و به تصویب هیئت وزیران برسد . البته که باید بدانید اولویت با سکونتگاه‌هایی خواهد بود که جمعیت ساکنین در آن‌ها بیشتر است. 

حتما بخوانید:  سطح مقطع میلگرد چیست؟ فرمول محاسبه سطح مقطع میلگرد و معادل سازی

مالیات بر ارزش افزوده حمل و نقل مصالح ساختمان

قطعا تصویب قوانین و لایحه جدید مالیات مصالح ساختمان و ساخت مسکن برای سازندگان دولتی موضوعی مسرت بخش است چرا که دیگر خبری کم بودن حاشیه سود ساخت و ساز آن‌ها مانند سال‌های گذشته نیست.

 نکته مهم دیگری که در لایحه بودجه وجود دارد، سود سهام قابل تقسیم است که صد درصد آن به حساب صندوق توسعه حمل و نقل کشور واریز می‌شود:

” بخش دوم تبصره 12 بخش اول لایحه بودجه 1403 که به تازگی منتشر شده، موضوع حمل و نقل مورد توجه قرار گرفته است. این گونه ذکر شده که  تمام شرکت‌ها و سازمان‌ها در حوزه حمل و نقل که زیر نظر وزارت راه و شهرسازی فعالیت می‌کنند؛ موظف‌اند که در سال 1403 بعد از کسر مالیات، 100 درصد سود قابل تقسیم خود، 50 درصد سود ویژه و سود سهام دولت که در پیوست شماره 3 این قانون درج شده؛ تا سقف هزار میلیارد تومان به حساب صندوق توسعه حمل و نقل کشور و نزد خزانه داری کل واریز کنند.” 

یکی دیگر از مجوزهایی که به صندوق توسعه حمل و نقل کشور داده می‌شود، این است که از سازمان بورس اوراق بهادار مجوز بگیرد و با جمع آوری منابع از بخش های غیردولتی بتواند طر‌های انتفاعی بخش حمل و نقل را از طریق تاسیس صندوق پروژه پیش ببرد. بعد از آن می‌تواند سهام آن پروژه‌ها را واگذار کرده و سودی معادل با نرخ سود تسهیلات مصوب شورای پول و اعتبار برای هر پروژه تضمین کند. بنابراین می‌توان امیدوار بود که بخش خصوصی و غیردولتی نیز به طرح‌های حمل و نقل وارد شده و وضعیت این حوزه، بهبود پیدا کند.

به نظر می‌آ‌ید حذف مالیات مصالح ساختمانی بهترین اقدامی نیست که دولت می‌تواند برای کاهش هزینه‌های مسکن انجام دهد اما اقدام درست و مثبتی است و تا حدودی می‌تواند به کاهش قیمت تمام شده مسکن کمک کند. با توجه به وضعیت کنونی این روزهای هزینه خانه و مسکن، لازم است که این دولت سریع‌تر اقدامات موثرتری در این حوزه به انجام برساند. در غیر این صورت، پیش بینی می‌شود بازار مسکن بعد از یک دوره رکود طولانی با حذف مالیات مصالح ساختمانی، ممکن است دچار انفجار نجومی قیمت شود.

کلام پایانی

به طور کلی، مالیات بر مصالح ساختمان می‌تواند یکی از ابزارهای مهم برای تنظیم بازار ساخت و ساز و کنترل تورم در بخش مسکن باشد. اما باید با دقت و با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی هر کشور اجرا شود تا اثرات ناخواسته متحمل کارگزاران اقتصادی و شهروندان کمتر شود.

5/5 - (1 امتیاز)
پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

1 دیدگاه دربارهٔ «مالیات مصالح ساختمان در سال 1403 | حذف مالیات مسکن مهر»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مالیات مصالح ساختمانی
آخرین مطالب
پیمایش به بالا