جوش لوله پلی اتیلن بدون دستگاه | اتصال لوله ها بدون اتو

جوش لوله پلی اتیلن بدون دستگاه یکی از راه اتصال این لوله‌هاست که هزینه‌ها را پایین می‌آورد و برای انجام آن می‌توان از سه روش مختلف استفاده می‌شود. این سه روش شامل 1.استفاده از اتصالات مکانیکی، 2.جوشکاری با سرپیک شعله و 3.جوش لب به لب لوله بدون اتو می‌باشد. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا نحوه انجام هر کدام از این روش‌ها را به طور مفصل برای شما توضیح دهیم.

جوش لوله پلی اتیلن بدون دستگاه

به طور معمول برای اتصال لوله‌های پلی اتیلن به یکدیگر، از جوش حرارتی استفاده می‌کنند که این کار به وسیله دستگاه جوشکاری یا به اصطلاح اتو انجام می‌شود. مزیت جوشکاری لوله پلی اتیلن این است که از این طریق می‌توان انواع لوله‌های پلی تیلنی با قطرها مختلف را به هم وصل کرد و اتصالی محکم و بادوام ایجاد می‌شود. اما استفاده از این روش هزینه بالایی دارد و نیاز به دقت بالایی دارد.

بهترین روش جوش لوله پلی اتیلن بدون دستگاه استفاده از اتصالات مکانیکی است.
جوش لوله پلی اتیلن بدون دستگاه

اتصال لوله پلی اتیلن بدون اتو به روش‌هایی اطلاق می‌شود که در آن‌ها برای اتصال لوله‌ها به یکدیگر از دستگاه جوشکاری استفاده نمی‌شود. اتصال لوله پلی اتیلن بدون اتو را به چندین روش می‌توان انجام داد که بهترین آن‌ها استفاده از اتصالات مکانیکی است. این اتصالات مکانیکی خود در چندین نوع مختلف هستند که هر کدام کاربرد خاصی دارند. البته برای جوش لوله پلی اتیلن بدون دستگاه از روش‌های دیگر مثل استفاده از سرپیک شعله و جوش لب به لب بدون اتو هم می‌توان استفاده کرد.

1. استفاده از اتصالات مکانیکی

اتصالات مکانیکی که برای وصل کردن لوله‌های پلی اتیلنی به یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند، در انواع مختلف هستند. نحوه استفاده از آن‌ها با یکدیگر متفاوت است و باید بر اساس دستورالعمل‌های استاندارد آن‌ها را به کار گرفت. برخی از این اتصالات مکانیکی در زیر معرفی شده‌اند:

حتما بخوانید:  لوله پلی اتیلن چاه چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ + نکات مهم در هنگام خرید

اتصالات پیچی یا رزوه‌ای

با رابط مساوی می‌توان دو لوله پلی اتیلن با قطر برابر را به هم وصل کرد.
اتصالات پیچی یا رزوه‌ای

اتصالات پیچی یا رزوه‌ای یکی از متداول‌ترین اتصالات مکانیکی هستند که مدل‌های مختلفی دارند و می‌توان از آن‌ها برای اتصال لوله‌های با فشار کمتر از 4 بار استفاده کرد. یکی از انواع اتصالات پیچی که برای اتصال دو لوله پلی اتیلن با قطر مساوی به هم استفاده می‌شود، رابط مساوی است.

استفاده از رابط مساوی یک گزینه بسیار راحت برای اتصال لوله پلی اتیلن بدون اتو می‌باشد که به وسیله آن به راحتی می‌توانید دو لوله پلی اتیلن با قطر برابر را به هم وصل کنید. استفاده از این رابط به خصوص برای زمانی خوب است که  قسمتی از لوله‌های شما آسیب دیده‌اند و قصد تعویض آن را دارید.

البته مشکلی که با رابط‌های مساوی وجود دارد این است که این رابط‌ها تنها از سایز 2 میلی‌متر تا 125 میلی‌متر (5 اینچ) در بازار موجود هستند. و اگر سایز لوله پلی اتیلن شما از 125 میلی‌متر بیشتر است، باید از روش‌های دیگر استفاده کنید.

اتصالات فشاری

یکی دیگر از انواع اتصالاتی که به کمک آن می‌توان لوله های پلی اتیلن را بدون دستگاه به هم وصل کرد، اتصالات فشاری می باشند. از اتصالات فشاری می توان برای اتصال لوله‌ها پلی اتیلنی آب و گاز استفاده کرد که سایز آن‌ها از 2 اینچ کمتر است. اتصالات فشاری خودشان انواع مختلفی دارند که باید بر حسب نیازتان، مورد مناسب را انتخاب کنید.

2. استفاده از سرپیک شعله

یک روش جوش لوله پلی اتیلن بدون دستگاه استفاده از سرپیک شعله می‌باشد. البته باید همین ابتدای کار بگوییم که این کار نیاز به دقت و مهارت بالا دارد و به طور کلی پیشنهاد می‌شود که همان روش استفاده از اتصالات مکانیکی را به کار بگیرید. در این روش به وسیله کپسول گاز و سرپیک شعله، دهانه‌ی یکی از لوله ها را گرم می‌کنیم تا نرم شود و جا باز کند و سپس لوله دومی را داخل آن قرار می‌دهیم.

حتما بخوانید:  لوله پلی اتیلن گازی | بررسی استاندارد، اتصالات و مزایایی آن

3. استفاده از روش جوش لب به لب بدون اتو

برای جوش لب به لب بدون اتو دو سر دو لوله را روی فلز داغ بگذارید تا به صورت یکسان داغ شوند.
استفاده از روش جوش لب به لب بدون اتو

این روش نیز از دیگر روش‌های جوش لوله پلی اتیلن بدون دستگاه می‌باشد که همانند روش قبل، استفاده از این روش هم توصیه نمی‌شود. برای این کار ابتدا سر هر دو لوله را تمیز کنید. سپس آن‌ها را همانند تصویر روی فلز داغ بگذارید تا به صورت یکسان داغ شوند. بعد از این که سر لوله‌ها به خوبی داغ شدند، آن‌ها را به هم بچسبانید و به خوبی فشار دهید تا به خوبی جذب هم شوند.

جمع بندی

برای اتصال لوله‌های پلی اتیلنی به یکدیگر، با توجه به نوع لوله و محل استفاده از آن، از اتصالات متنوعی استفاده می‌شود. یک روش اتصال لوله‌ها، جوش دادن آن‌ها می‌باشد که به اصطلاح به این لوله‌ها، لوله پلی اتیلن جوشی گفته می‌شود. اما برای وصل کردن لوله‌ها به جز جوش دادن روش‌های متعدد دیگری هم وجود دارد که در این مقاله آن‌ها را مرور کردیم.

به این نوشته امتیاز دهید !
پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جوش لوله پلی اتیلن بدون دستگاه
آخرین مطالب
پیمایش به بالا