گروت چیست؟ | بهترین نوع آن کدام است؟

گروت (Grout) از ترکیب مواد سیمانی، آب و همراه با سنگدانه یا بدون سنگدانه بدست می‌‌آید. این ترکیب بسیار روان می‌باشد و می‌تواند فضاهای خالی و ترک‌های عمیق موجود در عناصر مختلف ساختمانی را به راحتی پر کند.

گروت

حال که با تعریف آن آشنا شدید، باید به این سوال پاسخ داد که چرا از گروت در صنعت راه و ساختمان استفاده می‌شود؟ و چه نوع‌هایی دارد؟ ترکیب اصلی انواع گروت سیمان است، برای دانستن قیمت سیمان به سایت سیوان لند مراجعه کنید.

استفاده از گروت در صنعت راه و ساختمان‌

این ماده در صنعت به دو روش کاربرد دارند:

  • استفاده در هنگام ساخت و ساز
  • استفاده برای ترمیم سطوح

استفاده در ساخت و ساز

ملموس‌ترین استفاده از گروت‌ها ، برای نصب کاشی‌ و سرامیک‌های حمام، سرویس بهداشتی، دیوارها و کف اتاق است. معمولا پس از استفاده از گروت، اقدام به آب‌بندی آن نیز می‌کنند. همچنین استفاده از این ماده، باعث ایجاد مقاومت مناسب و اتصال پایدار بین ملات و ‌سازه می‌شود ، استفاده دیگر آن در انکربولت‌ها، صفحات زیر ستون‌ها، ریل‌ها، پلت‌ها و حائل‌ها است.

گروت‌ها به گونه‌ای ساخته شده‌اند که توان جذب نیروهای وارده و انتقال آنها به بخش زیرین کار را دارند. به همین دلیل در هنگام نصب انواع ماشین‌آلات، جهت جلوگیری از تخریب لایه‌های زیرین آنها توسط نیرویی که توسط این ماشین‌‌آلات ایجاد می‌شود از انواع مناسب آن استفاده می‌شود.

استفاده از گروت‌‌ها برای ترمیم سطوح

گاهی اوقات می توان بتن هایی که به دلیل آسیب‌دیدگی و یا تر‎ک‌خوردگی دارای فضای خالی هستند را با استفاده از گروت ترمیم کرد. استفاده از آنها زمانی کاربرد دارد که آسیب‌دیدگی و یا ترک در حال پیشرفت نباشد و یا عامل آسیب رسان به بتن ها به صورت کامل از بین رفته باشد. زیرا این ماده صرفا فضای خالی را پر می‌کنند و کمکی به ترمیم بتن از نظر سازه‌ای نمی‌کنند.

حال که با تعریف و استفاده از گروت‌ها آشنا شدید، انواع آن را به شما معرفی می‌کنیم.

بررسی انواع گروت

  •  اپوکسی
  •  سیمانی
  •  پلیمری

گروت اپوکسی

این نوع، از ترکیب رزین اپوکسی، هاردنر پلی آمین  و یک پودر پرکننده درست می‌شود. معمولا از پودر سیلیس به عنوان پودر پرکننده، استفاده می‌شود. برای استفاده از آن، باید هر سه جز را با هم ترکیب کرد. عموما از گروت‌اپوکسی در نصب و جایگذاری ماشین‌آلات صنعتی سنگین و کارهای تعمیراتی می‌استفاده می‌شود.

گروت اپوگسی

مهم‌ترین مزیت گروت اپوکسی نسبت به انواع دیگر آن، مقاومت بالا در برابر خوردگی شیمیایی و فشارهای بالای دینامیکی بالاتر از نود مگاپاسکال است. این نوع، مقاومت مکانیکی و شیمیایی بالاتری نسبت به انواع دیگر آن دارد و همچنین از  قدرت چسبندگی بسیار عالی برخوردار است.

به صورت کلی گروت اپوکسی دارای ویژگی‌های زیر است:

  1. سخت شدن سازه در مدت زمانی کوتاه نسبت به دمای محیط
  2. استحکام بالا در برابر فشارهای  دینامیکی
  3. چسبندگی بالا به لایه‌های فولاد و معدنی زیر کار
  4. سخت شدن بدون ایجاد حالت جمع‌شدگی

گروت سیمانی

این نوع گروت، خود به چهار نوع تقسیم می‌شود. که ترتیب به توصیف آنها پرداخته می‌شود.

  • پایه سیمانی ویژه
  •  پایه سیمانی دانه دشت
  •  پایه سیمانی ریزدانه
  •  پایه سیمانی منبسط شونده

در جدول زیر ضخامت لایه و کاربرد هر کدام آنها به صورت مختصر و کاربردی ذکر شده است.

انواع گروت سیمانی ضخامت لایه
پایه سیمانی ویژه ضخامت دو الی ده سانتی‌متر
پایه سیمانی دانه درشت ضخامت بالاتر از ده میلی‌متر
پایه سیمانی ریزدانه ضخامت کمتر از دو سانتی متر
پایه سیمانی منبسط شونده ضخامت بالاتر از ده میلی‌متر

گروت سیمانی

گروت پایه سیمانی ویژه

ترکیبی از سیمان، سنگدانه، الیاف، روانساز و مواد ضد انقباض است. این نوع، برای مصرف عمومی در کارهای ساختمانی کاربرد داد و معمولا برای لایه‌هایی با ضخامت دو الی ده سانتی‌متر مناسب است. دانه‌بندی در آن حداکثر سه میلی‌متر است، و معمولا از آن برای پرکردن حفره‌ها و منافذ استفاده می‌شود.

گروت پایه سیمانی دانه درشت

این نوع نیز همانند دیگر انوع گروت پایه سیمانی ترکیب مشابه دارد؛ اما دانه‌بندی بزرگتر از سه میلی‌متر دارد و عموما برای لایه‌هایی با ضخامت بالاتر از ده میلی‌متر استفاده می‌شود. این نوع، بدون انقباض است و مقاومت بالاتر از 70 مگا‌پاسکال را تحمل می‌کند. معمولا از آن برای پر کردن زیر تکیه‌‌ها و ستون‌ها استفاده می‌شود.

گروت پایه سیمانی ریزدانه

به آن ، نانو‌ گروت هم گفته می‌شود. دانه‌بندی این نوع، حداکثر یک میلی‌متر است و برای پر کردن فضاها و منافذ بسیار ریز و کوچک استفاده می‌شود. زمانی که پودر نانوگروت با آب ترکیب می‌شود، ترکیبی روان، بدون انقباض و بسیار روان ایجاد می‌کند که نسبت به انواع دیگر آن بسیار سخت‌تر است اما به مدت زمان بیشتری برای گیرش و یا سفت شدن نیاز دارد.

گروت پایه سیمانی منبسط شونده

این نوع، به صورت خشک بسته بندی می‌شود. هنگامی که با آب مخلوط می‌شود دو نوع انبساط حجمی در آن ایجاد می‌شود. انبساط اولیه 15 تا 30 دقیقه بعد از ترکیب با آب رخ می‌دهد و حاصل تصعید گازهای موجود در مواد تشکیل‌دهنده این نوع است. برای استفاده بهینه از این خاصیت باید از آن سریعا استفاده کرد. انبساط دوم نیز یک یا دو روز بعد در مراحل سفت شدن ایجاد می‌شود.

این نوع، ساختاری مشابه به دیگر انواع گروت سیمانی که در بالا ذکر شد دارد؛ اما از سیمان پروتلند ضد سولفات و پودر میکروسیلیکا در ترکیب آن استفاده شده‌است. آنها در دمای بالای 10 الی 40 درجه سانتی‌گراد استفاده می‌شوند. اگر  در دمای پایین‌تر استفاده شود، مقاومت آن کمتر می‌شود. معمولا از آن، در بیس پلیت های صنعتی، زیر ستون‌ها و پایه‌های بتنی استفاده می‌شود.

گروت پلیمری

این ماده همان گروت‌سیمانی اصلاح شده با مواد پلیمری است که شامل دو جزء رزین پلیمر و مخلوط سیمان است. مخلوط سیمان استفاده شده در این نوع، دارای دانه‌بندی ویژه همراه با ماسه سیلیسی است. این ترکیب دارای مقاومت و خواص روانکنندگی بسیار خوبی است.

گروت پلیمری

به صورت کلی گروت‌ پلیمری دارای ویژگی‌های زیر است:

  1. خاصیت آب‌بندی بسیار مناسب
  2. مقاومت در برابر سایش و استحکام بالا در برابر فشارهای دینامیکی
  3. چسبندگی بالا به لایه‌های موجود در زیر کار
  4. مقاوم در برابر آب شور دریا

بهترین نوع گروت

حال که با انواع این ماده پر کاربرد در صنعت ساختمان آشنا شدید، با توجه به خاصیت آب‌بندی، مقاومت و میزان چسبندگی می‌توانید بهترین نوع آن را با توجه به محل استفاده از میان انواع گروت‌ها انتخاب کنید.

روش های ملات‌ریزی گروت

به صورت کلی ملات ریزی به دو صورت انجام می‌شود:

  •  سیال

برای پرکردن حفره های عمیق یا باریک که دسترسی به آنها وجود ندارد، از این روش استفاده می‌شود.

  •  خشک

در این روش، ملات را با استفاده از نیروی تراکمی در محل به صورت فشرده جایگذاری می‌کنند. برای ‌نگهداری مقدار زیاد گروت خشک از سیلوی سیمان استفاده می‌شود.

حال که باگروت‌ها و روش‌های گروت‌ریزی آشنا شدید، باید به این سوال پاسخ داده شود که آن را به صورت دستی در کارگاه آماده کنیم و یا به صورت آماده از کارخانه تهیه کنیم؟

گروت کارخانه‌ای یا کارگاهی

تهیه گروت مناسب در کارگاه از نظر درصد بهینه از مواد چسبنده و یا مواد افزدونی عملا غیر ممکن است و همچنین خرید و آماده‌سازی یکایک این مواد به هیچ وجه توجیح اقتصادی ندارد.‌ گروت‌هایی که در کارخانه تولید می‎‌شود توسط تیم کنترل کیفیت بررسی می‌شود همچنین تمامی استانداردهای لازم در تولید آن رعایت می‌شود. همچنین استفاده از نوع آماده کمک موثری در افزایش سرعت انجام پروژه و کاهش هزینه های عملیاتی پروژه خواهد شد.

سخن پایانی

گروت یک ترکیب خاص از سیمان، سنگدانه و آب است. کاربرد آن در صنعت ساختمان برای پرکردن منافذ، فضاهای خالی و ترک‌های موجود در عناصر مختلف ساختمانی است. این ماده هم در زمان ساخت و ساز و هم در زمان تعمیر سطوح مورد استفاده قرار می گیرد که به انواع اپوکسی، پلیمری و سیمانی تقسیم‌بندی می‌شود.

هر کدام از انواع آن دارای ویژگی‌هایی متفاوتی از نظر مقاومت، چسبندگی، قدرت انبساط و … است، پس بهترین نوع آن با توجه به ویژگی خاصی که مورد نیاز پیمانکر است انتخاب می‌شود. استفاده ازملات گروت هم به صوت خشک و هم به صورت سیال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در انتها نیز با توجه به اینکه تهیه این ماده به صورت استاندارد در کارگاه سخت است و همچنین از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه نیست، توصیه به تهیه این ماده به صورت آماده از کارخانه ‌می‌شود.

 

 

 

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *