چسب کاشت میلگرد چیست؟ معرفی انواع چسب کاشت و کاربردهای آن


قیمت چسب ساختمانی

چسب کاشت میلگرد یک چسب بر پایه رزین است که از آن برای چسباندن میلگرد در قسمت‌هایی از سازه که از پیش بتن‌ریزی شده و بتن آن سخت شده است استفاده می‌کنند. به این ترتیب که بتن را سوراخ کرده و آرماتور را با استفاده از چسب داخل آن می‌چسبانند. مقدار مصرف چسب کاشت میلگرد بستگی به قطر سوراخ دارد. این چسب‌ها انواع مختلفی دارند که در ادامه به طور مفصل در مورد چسب میلگرد، نحوه استفاده و انواع آن به طور مفصل توضیح خواهیم داد.

چسب کاشت میلگرد چیست؟

گاهی اوقات نصب میلگرد در مرحله اولیه‌ی بتن‌ریزی امکان‌پذیر نیست یا نقشه‌های اجرایی تغییراتی داشته‌اند و مستلزم اضافه کردن بخش جدید یا تقویت قسمتی از سازه هستند؛ عمل کاشت میلگرد به شما اجازه می‌دهد بدون نیاز به تخریب سازه، چنین کارهایی را انجام دهید. کاشت میلگرد را می‌توان به روش مهار مکانیک، با استفاده از مواد پایه سیمانی و با استفاده از چسب کاشت میلگرد انجام داد.

چسب کاشت میلگرد
چسب کاشت میلگرد یکی از انواع چسب‌های ساختمانی به شمار می‌رود که از آن برای اضافه کردن میلگرد در بخش‌هایی از سازه که نیاز به این کار دارند استفاده می‌شود.

استفاده از چسب برای کاشت میلگرد نسبت به دو روش دیگری که برای کاشت استفاده می‌شود مناسب‌تر است؛ چون نسبت به روش مهار مکانیکی راحت‌تر انجام می‌شود و نسبت به مواد پایه سیمانی هم قدرت چسبندگی بیشتری دارد. چسب‌های کاشت میلگرد به صورت دو جزئی و بدون حلال هستند؛ که معمولا جزء اولی آن‌ها رزین‌های پلیمری مثل اپوکسی، پلی استر و وینیل استر است و جزء دوم آن‌ها هاردنر یا سخت‌کننده.

ویژگی‌ها و مزایای چسب کاشت میلگرد

  • ویسکوزیته مناسب در زمان اختلاط و نصب
  • زمان ژله‌ای شدن مناسب
  • دانسیته مناسب
  • اشباع‌سازی قابل توجه
  • زمان مصرف مناسب
  • چسبندگی عالی
  • مقاومت خمشی و کششی بالا
  • عدم نیاز به حلال
  • عدم تأثیرپذیری از شرایط جوی
  • عدم جذب آب و رطوبت
  • مقاوم در برابر خوردگی
  • سهولت استفاده

انواع چسب کاشت میلگرد

انواع چسب کاشت میلگرد
چسب کاشت میلگرد کپسولی، چسب کاشت میلگرد کارتریجی، چسب کاشت میلگرد کیلویی (حجمی)

انواع چسب برای کاشت میلگرد را می‌توان بر اساس کاربرد، ترکیبات شیمیایی و مشخصات مکانیکی آن‌ها به سه دسته‌ی چسب کاشت کپسولی، کارتریجی و حجمی تقسیم کرد.

چسب کاشت میلگرد کپسولی

این نوع چسب بر پایه‌ی رزین پلی‌استری و اپوکسی وینیل استر است. دلیل نام‌گذاری این چسب‌ها این است که درون کپسول‌های شیشه‌ای شفافی قرار دارد که بعد از شکستن این جداره‌ی شیشه‌ای می‌توان از چسب استفاده کرد. چسب کاشت کپسولی مقاومت بالایی دارد و از آن در محیط‌های اسیدی و خورنده استفاده می‌شود. از چسب کاشت کپسولی برای بولت‌هایی استفاده می‌شود که سر آن‌ها مهره‌دار است.
برای کاشت آرماتور با چسب کپسولی، ابتدا محل مورد نظر به اندازه‌ی مشخص سوراخ می‌شود و بعد از تمیز کردن این سوراخ، کپسول چسب داخل آن قرار داده می‌شود. سپس بولت را به کمک آچار بکس برقی وارد سوراخ می‌کنند، که با برخورد بولت با کپسول، کپسول شکسته و چسب بیرون می‌آید. چسب‌های کپسولی دراندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند و از آن‌ها می‌توان برای بولت‌ها و میلگردهایی با قطر 8 تا 24 میلی‌متر استفاده کرد.

چسب کاشت میلگرد کارتریجی

این چسب‌ها دو جزئی هستند که جزء اول آن‌ها  می‌تواند برپایه‌ی ویتیل استر، رزین اپوکسی یا پلی استر باشد و جزء سخت‌کننده‌ی آن هم معمولا پلی‌آمین است. استفاده از چسب‌های کارتریجی آسان است و آن‌ها از کیفیت بالا و خطای پایینی برخوردار هستند، به همین دلیل هم معمولا قیمت چسب کاشت میلگرد کارتریجی از دو نوع دیگر بیشتر است.

نحوه استفاده از چسب کاشت میلگرد
اگر از چسب کارتریجی استفاده می‌کنید، تزریق آن را باید با استفاده از گان انجام دهید.

چسب‌های کارتریجی در دو نوع دو محوره و تک محوره تولید می‌شوند. در چسب‌های کارتریجی دو محوره، هر یک از جزء‌‌های آن در درون یک کپسول مجزا ریخته شده است. اما در مدل تک محوره، سخت‌کننده و رزین هر دو درون یک محفظه قرار دارند. از چسب کاشت میلگرد کارتریجی برای چسباندن میلگرد در بتن، سنگ، آجر و بلوک‌های حفره‌داراستفاده می‌کنند.

چسب کاشت میلگرد کیلویی (حجمی)

چسب‌های کاشت میلگرد حجمی هم می‌توانند دو جزئی باشند هم سه جزئی که نوع سه جزئی آن، علاوه بر رزین اپوکسی و هاردنر شامل دانه‌بندی کوارتزی است. در نوع دو جزئی نیز معمولا رزین پلیمری آن اپوکسی است و هاردنر آن، پلی آمینی. چسب‌های میلگرد حجمی نسبت به چسب‌های کارتریجی و کپسولی قیمت مناسب‌تری دارند. شما می‌توانید برای خرید یا اطلاع از قیمت چسب کاشت میلگرد به سیوان لند مراجعه کنید.

کاربرد چسب کاشت برای میلگرد

چسب کاشت میلگرد یکی از انواع چسب‌های ساختمانی به شمار می‌رود که به طور کلی از آن برای اضافه کردن میلگرد در بخش‌هایی از سازه که نیاز به این کار دارند استفاده می‌شود. البته چسب کاشت میلگرد در صنایع دیگر هم کاربرد دارد. کاربردهای چسب میلگرد را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • اضافه کردن آرماتور در سطوح افقی و عمودی سازه
  • اتصال صفحات فلزی بر روی سطوح عمودی
  • نصب قطعات خودروها
  • ساخت و تعمیر تجهیزات صنعتی
  • ساخت و تعمیر لوله‌های فلزی مورد استفاده در صنایع نفت و گاز

نحوه استفاده از چسب کاشت میلگرد

برای کاشت میلگرد با چسب ابتدا باید ابعاد سوراخی را که لازم است در بتن ایجاد شود، محاسبه کرد (که برای این کار می‌توانید برچسبی که روی بسته‌بندی چسب وجود دارد را مطالعه کنید). سپس مراحل زیر را طی نمایید:

  1. محل کاشت میلگرد را روی سطح بتن مشخص کرده و علامت بزنید.
  2. با استفاده از ابزار مناسب، محل علامت زده شده را به اندازه‌ی مشخص سوراخ کنید.
  3. با استفاده از یک دستگاه مکنده یا برس مناسب، گرد و خاک ناشی از سوراخ کردن را تمیز کنید.
  4. سوراخ ایجاد شده، علاوه بر گرد و خاک باید از هر گونه مواد روغنی هم پاک شود.
  5. پیش از تزریق چسب مطمئن شوید که داخل سوراخ ایجاد شده کاملا خشک است. وجود رطوبت باعث عدم چسبندگی می‌شود.
  6. اگر از چسب کارتریجی استفاده می‌کنید، تزریق آن را باید با استفاده از گان انجام دهید. هم‌چنین بهتر است چند پالس اول چسب را استفاده نکنید.
  7. از ته سوراخ شروع به پر کردن کرده و دو سوم آن را از چسب پر کنید.
  8. میلگرد یا بولت را به صورت پیچشی وارد سوراخ کنید.

نکته: دقت کنید که تا زمانی که چسب کاشت میلگرد خشک نشده است، نباید باری بر روی میلگرد اعمال شود. خشک شدن چسب‌ها معمولا بین دو تا سه روز زمان می‌برد و بعد از آن می‌توان بارگذاری را انجام داد. البته این زمان خشک شدن، یا به اصطلاح زمان گیرش نهایی چسب به شرایط آب و هوایی بستگی دارد و هر چه دما پایین‌تر باشد، زمان گیرش چسب هم بیشتر خواهد بود.

کلام آخر

چسب کاشت میلگرد یکی از انواع چسب‌های ساختمانی است که از آن برای اضافه کاشت میلگرد در بتنی که خودش را گرفته استفاده می‌شود. این کار به منظور افزایش مقاومت بخش خاصی از سازه یا اضافه کردن بخش جدیدی به آن انجام می‌شود. شما می‌تو انید برای خرید چسب کاشت میلگرد و انواع دیگر چسب‌های ساختمانی به سیو.ان لند مراجعه کنید. سیوان لند بازار آنلاین صنعت ساختمان است که تأمین‌کنندگان مختلف مصالح ساختمانی با ایجاد فروشگاه مجازی خود در آن، اقدام به فروش انواع مصالح و تجهیزات ساختمانی می‌کنند.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *