پریز برق چیست؟ | بررسی انواع پریز برق

در طراحی دکوراسیون خانه‌ها، اجزای گوناگونی ممکن است نقش داشته باشند که در برخی موارد یک بخش کوچک نیز می‌تواند تاثیر زیادی داشته باشد. کلید و پریز برق یکی از همین اجزای کوچکی است که توانسته نقش زیادی در زیبایی هرچه بیشتر دکوراسیون شما داشته باشد. تنوع بالا در طرح و رنگ‌های پریز برق سبب شده تا افراد بتوانند به راحتی آنچه که مطابق با سلیقه‌ی آن‌ها است را انتخاب کنند. در ادامه به بررسی این اجزاء خواهیم پرداخت.

قیمت تاسیسات الکتریکی
قیمت کلید و پریز
قیمت کلید و پریز هوشمند
قیمت کلید و پریز لمسی

پریز برق چیست؟

انواع-پریز-برق
انواع-پریز-برق

یکی از بخش‌های مهم در برق ساختمان، پریز برق است که تنوع بالایی در طرح و رنگ‌های خود دارند. امروزه تلاش می‌شود تا با ساخت پریزهای کارآمدتر، احتمال بروز خسارات احتمالی نیز کاهش پیدا کند. هدف اصلی از به کارگیری پریز برق، تامین انرژی لازم برای روشنایی لامپ است. پریز برق دستگاهی است که کمک می‌کند تا انرژی مورد نیاز برای مصارف خانگی و صنعتی، به دستگاه‌های مربوطه انتقال داده شود. سازندگان این اجزا روز به روز درحال تلاشند تا راهکار و ایده‌های جدید و به صرفه تری برای به حداقل رساندن خطرات حاصل از آن ارائه دهند.

انواع پریز برق

 براساس کاربرد

پریز برق را می‌توان براساس نوع کاربردی که دارند در سه دسته تقسیم بندی کرد. در زمان خرید علاوه بر قیمت کلید و پریز، به نوع کاربری آن نیز دقت کنید تا بتوانید بهره وری مناسبی از آن داشته باشید.

پریز برق ارت دار

این نوع پریزها به کمک یک سیم ارت، بار اضافی را به زمین منتقل کرده و می‌تواند ار برق گرفتگی و اتصالات ناگهانی جلوگیری کند.

پریز برق چند کاربردی

برخلاف پریزهای برق قدیمی که تنها یک دوشاخه برای انتقال برق به دستگاه‌ها داشتند، پریزهای پیشرفته امروزی می‌توانند به انواع مختلف سیم‌ها دسترسی داشته باشند.

برخی از پریزها نیز از سیستم‌های هوشمندی برخوردارند. به عنوان مثال حسگرهای لمسی و هوشمندی دارند که می‌تواند قابلیت‌های مختلفی به شما بدهد. امروزه استفاده از این پریزها رایج شده.

پریز برق USB دار
پریز-برق-usb-دار
پریز-برق-usb-دار

در این نوع پریزهای برق، تمام دستگاه‌های مورد استفاده‌ی شما از طریق یک USB به منبع ذخیره متصل شده و برق آن‌ها به این صورت تامین می‌شود.

براساس نوع فاز

یکی از رایج ترین نوع دسته بندی پریز برق براساس نوع فاز آن‌ها می‌باشد. این دسته بندی شامل تک فاز و سه فاز می‌باشد که برخی از آن‌ها دارای اتصال به زمین و برخی دیگر بدون اتصال هستند.

براساس روش نصب

در این نوع دسته بندی، پریز برق را به دو روش توکار و روکار نصب می‌کنند. یکی از مهم ترین تفاوت‌های این دو روش در وجود اتصال به زمین، درجه‌ی حفاظت در برابر رطوبت، نفوذ آب و تعداد فازها می‌باشد.

چرا انواع مختلفی از پریز برق تولید می‌شود؟

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد. در پاسخ باید بگوییم که در کشورهای مختلف، با توجه به سیستم برق کشی رایج در ساختمان‌ها و استانداردهای ملی آن منطقه، پریزهای برق را با تنوع زیادی مانند محافظ دار، ارت دار، کد گذاری شده، سوئیسی، دانمارکی و … می‌سازند. هرکدام از این پریزهای برق کاربرد متفاوتی از دیگری داشته و در موقعیت‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما یکی دیگر از دلایل تولید متنوع این محصولات این بوده که بتوان در شرایط مختلف خسارات احتمالی را به حداقل رساند. درواقع پریزها تا حد امکان می‌توانند امنیت سیم کشی ساختمان را تامین کنند.

در مواردی نیز پریزها با تنوع در طرح و رنگ‌های خود سبب می‌شوند تا خانه‌ی شما ظاهری زیباتر داشته باشد. اما برخی از دستگاه‌های برقی دوشاخه‌های مخصوص به خود را دارند و تنها با یک نوع از پریزها تطابق دارند. به همین دلیل انواع تبدیل‌ها نیز تولید می‌شوند تا در صورت عدم تطابق دستگاه به پریز تعبیه شده، بتوان از آن استفاده کرد.

عمده تفاوت پریزهای برق در چیست؟

همانطور که می‌دانید تمام این تجهیزات، وظیفه‌ی انتقال برق را بر عهده دارند اما در مواردی مانند میزان ولتاژ و آمپر، شکل ظاهری، اندازه و نوع کاربرد در نمونه‌های مختلفی تولید می‌شوند. البته نوع اتصال دستگاه‌های برقی به پریز نیز سبب شده تا نوع متفاوتی از پریز برق تولید و مورد استفاده قرار بگیرد. از آنجایی که تامین انرژی جهت روشنایی و استفاده از برق جهت کار کردن دستگاه‌های مختلف صنعتی و خانگی از اهمیت بالایی برخوردار است، پس لازم است تا این تجهیزات با نهایت دقت و مطابق با استانداردهای لازم تولید شوند.

نکاتی درمورد پریز برق

نکاتی درمورد پریز برق
نکاتی درمورد پریز برق

درمورد این تجهیزات نکاتی وجود دارد که بهتر است برای اطلاعات عمومی آن‌ها را بدانید.

  • جریان نامی پریزهای تک فاز بایستی تک فاز و سه فاز با حداقل آمپر 16 باشد.
  • نمره‌ی سیم مورد استفاده برای پریز برق باید حداقل 2.5 باشد.
  • فیوز مورد استفاده در پریزهای برق باید از نوع C و 16 آمپر باشد.
  • در جایی که احتمال می‌دهید ممکن است تلوزیون نصب شود، بهتر است که 2 عدد پریز برق در کنار یکدیگر نصب کنید تا در آینده نیازی به سه راهی برق نداشته باشید.
  • پریز برق ساختمان‌ها باید از نوع ارت دار باشد، چه ساختمان‌های تک واحدی، ویلاها، مجتمع مسکونی بزرگ و چند واحدی.
  • درصورتی که در پشت پریزها از قوطی گالوانیزه استفاده شده، خود قوطی هم بایستی به سیم ارت متصل شود.
  • جهت اتصال سیم‌های برق به پریز، از سر سیم استفاده کنید و یا سر سیم‌ها را قلع اندود ( لحیم کاری ) کنید.
  • استفاده از سیم‌های تکه تکه و چسب خورده در مدار پریزهای برق ممنوع است و تمامی سیم‌ها باید به صورت یکپارچه باشند.
  • سیم‌هایی که در زیر سیم پیچ پریز قرار می‌گیرند باید هم اندازه و هم سایز باشند. ( منظور از هم سایز بودن، قطر مساوی سیم‌ها است. )

راهنمای خرید پریز برق

تنوع در قیمت پریز برق سبب شده تا دست مشتری برای انتخاب باز باشد و بتواند با توجه به بودجه‌ی خود پریز مناسبی را خریداری کند. پریزهای برق در سه نوع درجه یک، درجه دو و درجه سه تولید و در بازار عرضه می‌شوند و این شما هستید که انتخاب می‌کنید کدام کیفیت را تهیه کنید. علاوه بر این در زمان خرید پریز برق برای ساختمان‌های اداری، مسکونی و تجاری حتما به کیفیت و استاندارد بودن آن دقت کنید. البته هرچه پریز دارای طرح لوکس و شیک تری باشد به طبع قیمت بالاتری خواهد داشت. پس شما می‌توانید با انتخاب یک طرح ساده، هزینه‌ی کمتری برای خرید پریز برق بپردازید.

کلام پایانی

امروزه براساس نیازهای بی‌شمار انسان، گونه‌های مختلفی از یک محصول تولید می‌شود تا انسان‌ها بتوانند براساس نیاز خود، از نوع مناسب آن محصول استفاده کنند. این تغییر مثبت در تولید پریز برق نیز ایجاد شده. ایجاد سیستم‌های هوشمند در پریزهای برق و کنترل آن‌ها از راه دور یکی از قابلیت‌های جدید و پیشرفته‌ای است که انسان توانسته به آن دست یابد و بسیاری از کارهای خود را آسان کند. البته در زمینه‌ی امنیت نیز پریزهای برق پیشرفت زیادی داشته اند و می‌توانند تا حد زیادی از بروز حوادث ناگهانی و برق گرفتگی جلوگیری کنند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *