نورپردازی سقف | مدرن‌ترین شیوه‌های نورپردازی سقف

نورپردازی سقف نقش اساسی در تفهیم فضای موجود و عملکرد اشخاص دارد و شامل درک مناسب از فضا، بکارگیری استانداردهای نورپردازی و شبیه سازی فضای نورپردازی است. نورپردازی سقف خانه قسمت مهمی از نور خانه را تامین می‌­کند در نتیجه طراحی اصولی نورپردازی سقف و اجرای صحیح آن در ایجاد فضایی مدرن و دلنشین بسیار مهم است. در ادامه مقاله در رابطه محیط اجرا و انواع آن بیشتر توضیح خواهیم داد.

نورپردازی سقف 

نورپردازی سقف بخش مهمی از دکوراسیون خانه یا اداره محسوب می‌شود. روش­‌های زیادی برای نورپردازی بخش‌های مختلف وجود دارد. در انتخاب نوع نورپردازی علاوه بر تاثیر آن در زیبایی ظاهر دکوراسیون، باید تامین نور کافی برای انجام کارهای مختلف را حتما در نظر بگیرید. قطعا ‌می‌دانید با تغییر نوع طراحی دکوراسیون و همچنین به کار بردن تکنیک‌های جدید در نازک‌کاری ساختمان و نهایتا طراحی سقف؛ نوع نورپردازی هم تغییراتی کرده است. در ادامه انواع مختلف نورپردازی سقف در داخل محیط‌های مختلف را بررسی خواهیم کرد.

انواع نورپردازی سقف 

  1. نورپردازی عمومی:

 نورپردازی عمومی سقف

به نورپردازی که برای ایجاد نور کلی فضا در نظر گرفته می‌­شود نورپردازی عمومی  سقف می­‌گویند. به طور مثال لوستری که در مرکز سقف نصب می‌­شود و نوری را در کل فضای نشیمن تا پذیرایی پخش می‌کند یک نورپردازی عمومی محسوب می­‌شود.

  2. نورپردازی کاربردی:

نورپردازی کاربردی سقف

اگر یک چراغ را برای روشن کردن بخشی از فضا و تامین نور کافی برای انجام کاری نصب می‌کنید در واقع این نوعی نورپردازی کاربردی است. به طور مثال نصب یک چراغ برای روشن شدن فضای آشپزی در آشپزخانه و یا فضای مطالعه در اتاق خواب نوعی نورپردازی کاربردی است.

  3. نورپردازی تاکیدی:

نورپردازی تاکیدی سقف

اگر بخواهیم بخشی از سقف و یا یک المان خاصی را شاخص‌­تر جلوه دهیم، نورپردازی تاکیدی راه حلی برای آن است. نورپردازی تاکیدی مانند نوری که برای شاخص کردن تابلوهای عکس و یا آثار هنری در گالری­‌ها تعبیه می­‌شود. یا در دکوراسیون‌های لوکس و خاص منازل گاها استفاده می‌شود.

  4. نورپردازی دکوراتیو:

نورپردازی دکوراتیو سقف

نورپردازی دکوراتیو بیشتر از اینکه نقش افزایش نور محیط را داشته باشند؛ به صورت دکوراتیو و خاص کردن فضا را بر عهده دارند. برخی از هالوژن‌های سقف پذیرایی نقش نورپردازی دکوراتیو دارند و سقف را مانند یک تابلو هنری تزیین می­‌کنند.

مدل‌های نورپردازی سقف

ایده  و طراحی‌­های متنوعی برای نورپردازی سقف خانه وجود دارد؛ که برای این کار از چراغ­ های مختلفی استفاده می­ شود. در ادامه چندین ایده برای طراحی نورپردازی سقف آورده ­ایم:

    1. نورپردازی سقف با هالوژن

نورپردازی سقف با هالوژن

نور مخفی از متفاوت‌ترین تکنیک‌ها برای نورپردازی مدرن سقف به شمار می‌رود. در این روش افراد توانایی دیدن منبع نور را به طور مستقیم ندارند؛ زیرا در داخل پنل‌های سقف کاذب یا کناف قرار می‌گیرد. نورپردازی سقف کاذب به شکل مخفی، نور ملایم را تابانده و باعث اذیت شدن چشم افراد در آن محیط نمی‌شود. هم‌چنین با ایجاد سایه، زیبایی محیط را چند برابر می‌کند. 

    2. نورپردازی سقف با انواع لوستر

نورپردازی سقف با انواع لوستر

لوستر از پرطرفدارترین محصولات روشنایی برای نورپردازی سقف است که در انواع و اشکال مختلف تولید و در بازار موجود است. لوستر وسیله‌ای است که به طور انشعاب یافته، چندین لامپ را جهت روشنایی بیشتر محیط کنار یکدیگر نگه می‌دارد. لوسترها قابلیت نصب آسان روی سقف را دارند و افراد متناسب با محیط یا سلیقه شخصی از چراغ‌هایی با دمای رنگی سرد یا گرم استفاده می‌کنند. انواع لوسترها به‌ طور کلی عبارتند از: سنتی، مدرن، کریستالی، ریسه‌ای، چوبی، شاخه‌ای، حبابی، طبقه‌ای، ال‌ای‌دی، شمعی، طبلی و فانتزی..

    3. نورپردازی سقف با انواع چراغ خطی

چراغ خطی:

چراغ خطی از مدرن‌ترین نوع چراغ‌های نورپردازی است. با استفاده چراغ‌های خطی تنوع طراحی نورپردازی سقف با ال ای دی افزایش یافته و زیبایی فضای محیط مدنظر چندین برابر می‌شود. برای سالن‌هایی که سقف بلندی دارند، استفاده از چراغ لاینی آویز هم به زیبایی هرچه بیشتر محیط و هم پخش نور بهتر کمک می‌کند.

چراغ‌  خطی آویز:

 چراغ آویز در قسمت‌هایی از منزل که نیاز به شدت بالایی از نور می‌باشد یکی از گزینه‌های اصلی در نورپردازی سقف است. چراغ‌های آویز عموما نوری یک‌نواخت ساطع می‌کنند و به دلیل قرار گرفتن به صورت آویز سبب آزار چشم افراد نمی‌شوند. به عنوان مثال اگر دکوراسیون خانه شما به سبک مدرن یا مینیمال است می‌توانید حتی در سالن پذیرایی منزل خود نیز از چراغ‌های آویز سقفی استفاده کنید. البته که استفاده از این چراغ‌ها در راهروها و بالای میز غذا خوری نیز جذابیت زیادی را به همراه دارد.

    4. نورپردازی سقف کاذب

نورپردازی سقف کاذب

سقف کاذب پلکسی یا همان سقف کاذب طلقی، نوعی سقف از جنس پلاستیک می‌باشد و ورقه‌های که در ساخت این نوع سقف استفاده می‌شود جنس‌های گوناگونی دارد مانند طلقی، پلکسی گلاس و.. اما در ارتباط با نورپردازی سقف کاذب پلکسی، این نوع از نورپردازی معمولا در سقف آشپزخانه، لابی ساختمان‌ها، اتاق نشیمن، اتاق پذیرایی استفاده می‌شود. هم‌چنین در نورپردازی سقف کاذب پلکسی، نور به صورت لایه‌ای شفاف منتشر می‌شود. 

    5. نور مخفی در نورپردازی سقف آشپزخانه و پذیرایی

نور مخفی در نورپردازی سقف آشپزخانه و پذیرایی

نورپردازی که در آن منبع نور یا همان چراغ به کار رفته، به چشم دیده نمی‌­شود ولی هاله‌­ای از نور را می‌توانید ببینید. نور مخفی برای نورپردازی سقف قسمت­‌هایی از آشپزخانه و هم‌چنین پذیرایی قابل استفاده است. یکی از ایده‌­های نورپردازی سقف کناف؛ نورپردازی مخفی است. نورهای خطی نیز به صورت مخفی کار می‌شوند.

همواره در نورپردازی‌های عمومی سقف نقاطی از سقف هست که تاریک بماند و به نوعی از زیبایی و جلوه آن بکاهد؛ اما استفاده از نور مخفی در نورپردازی حاشیه‌ای این مشکل را رفع می‌کند. در واقع نور‌پردازی‌های حاشیه‌ای و غیر مستقیم هم نوری به صورت دکوری برای تکمیل نورپردازی سقف است.

نورپردازی سقف خانه؛ از سقف راه پله تا سقف پذیرایی!

تا به اینجا متوجه شدید که میزان نوری که در پذیرایی و یا آشپزخانه لازم است؛ در اتاق خواب و یا راهرو ضروری نیست. نوری که در اتاق مطالعه تعبیه می‌­شود برای نورپردازی سقف اتاق خواب و محل استراحت مناسب نیست. نورپردازی اصولی در زیبایی ظاهری دکوراسیون منزل تاثیرگذار به سزایی دارد و از طرفی باید عملکرد این مدل و رنگ نور را برای هر فضا به طور اختصاصی در نظر داشته باشد.

نورپردازی سقف راه پله 

نورپردازی سقف راه پله

نورپردازی سقف راه پله با توجه به اینکه راه پله خانه دوبلکس است یا راه پله ساختمان متفاوت خواهد بود.مثلا در نورپردازی راه پله داخل ساختمان از چراغ‌هایی در قسمت سطح پله­‌ها استفاده می‌شود؛ در صورتی که برای راه ­پله بین طبقات آپارتمان چراغ­‌های سقفی تایمردار در سقف نصب ­شود. در موارد دیگر می­‌توان از یک لوستر بلند برای ساختمان­‌های دوبلکس که سقف بلندی دارند استفاده کرد.

نورپردازی سقف به شکل چراغ‌ها یا لامپ‌های فانتزی هم میتونه جذابیت محیط رو افزایش بده. لامپ‌های حبابی شکل که در سقف کاذب قرار می‌گیرند می‌توانند محیط رو مدرن‌تر کنن. به خصوص در راهروها این مدل فوق العاده زیبا و کاربردی است.

نورپردازی سقف آشپزخانه مدرن

نورپردازی سقف آشپزخانه مدرن

برای نورپردازی سقف آشپزخانه­ می‌­توانید از انواع محصولات روشنایی و شیوه‌های متفاوت نورپردازی استفاده کرد.نور طبیعی در محیط آشپزخانه حائز اهمیت و تاثیرگذار است بنابراین اگر آشپزخانه پنجره دارد از آن غافل نشوید. سقف کاذب با پلکسی و همچنین نورپردازی با هالوژن از روش‌­های رایج نورپردازی سقف آشپزخانه است. نورهای خطی نیز می‌توانند انتخاب خوبی برای نورپردازی سطح زیر کابینت جهت اجرای نور مخفی باشند.

معمولا انتخاب نورپردازی‌ سقف آشپزخانه با توجه به عملکرد محدوده‌های مختلف آن مانند اپن، هود و گاز، سینک و.. انجام گرفته و هرکدام باید متناسب با کاری باشند که در آن محدوده صورت می‌پذیرد. به طورمثال:

  • نورپردازی بالای کابینت‌ها در آشپزخانه

چراغ بالای کابینت اگر خیلی دور و عقب نصب شوند، شدت نور را کاهش داده و در واقع اثر مناسب خود را از دست میدهند و اگر خیلی نزدیک نصب شوند خیرگی بدی را روی کاشی‌های کف آشپزخانه به وجود می‌آورند. بنابراین باید LED نواری را ابتدا در مرکز کابینت قرار داده و میزان و شدت نور را بررسی نمایید. در واقع باید مرتبا لامپ ال ای دی را جابه جا کرده تا به یک نور یکنواخت با شدت مناسب برسید. یعنی می‌توانید با همین روش از LED نواری به عنوان نور مخفی زیر شلف ها بهره ببرید.

  • بررسی نور در کنار سایه در آشپزخانه

در نورپردازی سقف آشپزخانه، سایه ها را نادیده نگیرید. اصول نورپردازی در طراحی داخلی تنها به نور و روشنایی توجه نمی‌کند، بلکه بخش مهمی از آن بررسی سایه‌های حاصل از نورپردازی و کنترل و مدیریت آن‌هاست. سایه حاصل از لامپ های یک قسمت می‌تواند در کار قسمت دیگر اختلال وارد نماید. بنابراین بهتر است به جای استفاده از دو لامپ بزرگ، چند لامپ کوچک‌تر را به کار بگیرید تا سایه‌های کوچک در کنار هم تناسب بهتری ایجاد نمایند.

  • انتخاب  خطی یا نقطه‌ای بودن نورپردازی سقف

زیر کابینت‌ها و سقف کاذب به جای نورهای نقطه‌ای از یک نورپردازی خطی و یکنواخت استفاده می‌شود. این نوع نورپردازی به مدرن‌تر شدن آشپزخانه کمک زیادی می‌کند و در واقع یکی از شاخصه‌های آن شناخته می‌شود. نورپردازی مخفی و خطی سقف کاذب باعث بزرگ‌تر نشان داده شدن فضا می شود و نورهای خطی زیر کابینت‌ را به صورت معلق و یکدست نمایش خواهد داد.

  • نورپردازی زیر کابینت

اگر از نورهای نقطه‌ای در بالای کابینت‌ها استفاده شود، سایه ایجاد شده باعث تاریکی قسمت‌های پایینی می‌گردد. برای حل این مشکل معمولا از نورهای مخفی زیر کابینت‌ها استفاده می‌شود که علاوه بر زیبایی، کاربردی نیز خواهند بود. این نورها معمولا در نزدیکی لبه جلویی کابینت قرار گرفته و نباید خیلی دور و عقب نصب شوند. از جمله مزایای دیگری که آن ها دارند این است که نور ملایم و مناسبی را برای شب و هنگام تاریکی در اختیار شما قرار می دهند. 

نکته‌ای که در هنگام نصب نورهای مخفی زیر کابینت های بالایی باید در نظر بگیرید این است که اگر این نورها بیش از اندازه به لبه جلویی کابینت نزدیک باشند، نور زیادی را بر روی کاشی های بین کابینتی انداخته و خیرگی نامناسبی ایجاد می‌کنند، در عین حال اگر خیلی دور و عقب نصب شوند، شدت نور را کاهش داده و در واقع اثر مناسب خود را از دست می‌دهند.

  • نورپردازی بالای سینک

هنگام ظرف شستن به روشنایی زیادی نیاز ندارید اما فراموش نکنید که خیلی از فعالیت ها در آشپزخانه در شب انجام می شوند و بخش مهمی از این نورپردازی تاثیر خود را آن زمان نشان می دهد. بنابراین بهتر است از چند نور نقطه‌ای یا چراغ آویز کوچک در بالای سینک استفاده نمایید.

  • استفاده از دمپرها

یکی از بهترین روش‌ها برای کنترل میزان و شدت نور و هم‌چنین صرفه جویی در مصرف برق، به کار بردن دیمر هاست. شما قادر خواهید بود نور مناسب برای زمان‌های مختلف و فعالیت‌های گوناگون در آشپزخانه‌تان را تنظیم و کنترل نمایید. مسلما نور مناسب بالای میز غذاخوری با نور مناسب برای هود و کابینت‌ها تفاوت زیادی داشته و این دیمرها هستند که قدرت انتخاب را به شما می‌دهند.

نورپردازی سقف پذیرایی مدرن

نورپردازی سقف پذیرایی مدرن

قسمت پذیرایی در خانه‌های ایرانی؛ همیشه مورد توجه است. امروزه نورپردازی سقف پذیرایی مدرن را می‌­توان با روش‌­های مختلف و ایده‌های جدیدی انجام داد. نکته مهم برای این کار؛ توجه به سبک طراحی دکوراسیون پذیرایی و هم‌چنین ابعاد و مساحت فضای پذیرایی است. استفاده از خلاقیت در نورپردازی سقف پذیرایی مهم است. برای سقف کناف پذیرایی نورهای مخفی و یا هالوژن کاربرد زیادی دارن؛ هم‌چنین اغلب افراد ترجیح می‌­دهند برای روشنایی کلی فضای پذیرایی از لوستر استفاده کنند.

 نورپردازی سقف نشیمن

 نورپردازی سقف نشیمن

برای نورپردازی سقف فضای نشیمن، می‌­توان با انتخاب منبع نور مناسب فضا، حس راحتی را در آن ایجاد کرد. نورپردازی سقف نشیمن را می‌­توان ساده‌­تر از پذیرایی در نظر گرفت. استفاده از چند نور مخفی به راحتی می­‌تواند نور کافی برای نشیمن را تامین کند. برای نورپردازی سقف نشیمن؛ به فعالیت‌هایی که در نشیمن صورت می­‌گیرد توجه کنید. ولی اگر فضایی است که اغلب برای تماشای تلویزیون و استراحت استفاده می‌­شود نور زیادی در آن لازم نیست. قابل تنظیم بودن میزان نور،کمک زیادی می‌کند چراکه افراد بر حسب نیاز خود میزان روشنایی نشیمن را کم و زیاد می‌کنند.

نکات مهم در نورپردازی سقف

1- اندازه‌گیری شار نوری

اندازه‌گیری شار نوری از مهم‌ترین پارامترها در نورپردازی سقف با ال ای دی است. تامین نکردن نور مورد نیاز محیط باعث دلگیر یا تاریک شدن فضا و بی‌کیفیت نشان دادن نور محیط می‌شود. قبل از شروع به کار تهیه و نصب محصولات نورپردازی باید اطلاعات مورد نیاز را در مورد شار نوری کسب کرد . شار نوری همان میزان نوری است در هر ثانیه از یک لامپ پخش می‌شود. واحد شار نوری لومن است و میزان آن بر روی تمامی لامپ‌ها درج می‌شود.

2- کاربری فضا

قبل از اقدام به تهیه و نصب لوازم نورپردازی در سقف باید کاربری فضا را در نظر داشته باشید. برای مثال نورپردازی سقف اتاق خواب، اتاق نشیمن، آشپزخانه، اتاق مطالعه و سرویس بهداشتی با هم تفاوت دارند. دقت کنید کناف و ابزارهای به‌کار رفته در سقف نیز از موارد کاربری فضا به شمار می‌روند که قبل از اجرای نورپردازی باید از نظر طرح و اندازه بررسی شوند. بهتر است از یک طراح دکوراسیون داخلی یا متخصص در این زمینه کمک بگیرید که مناسب‌ترین روش‌ نورپردازی سقف را انتخاب و اجرا کند.

3- ارتفاع سقف

اگر ارتفاع یک سقف تا زمین زیاد باشد برای اجرای نورپردازی سقف مدرن از سبک دکوراتیو و لوسترها استفاده می‌شود. اما با کاهش ارتفاع سقف محیط سبک نور مخفی قابلیت و کارایی بیشتر خواهد داشت. در محیط‌هایی مانند سرویس‌ بهداشتی و حمام از سبک سقف کاذب استفاده می‎‌شود. با استفاده از سبک سقف کاذب و نصب آن نوری یکنواخت و ملایم در محیط پخش شده و زیبایی و آرامش آن چندین برابر می‌شود.

کلام پایانی

اگر می‌خواهید انواع تجهیزات نورپردازی را به صورت آنلاین خریداری کنید، ما به شما سیوان لند را معرفی می‌کنیم. شما می‌توانید در این سایت از قیمت لامپ ال ای دی و سایر مصالح و تجهیزات ساختمان اطلاع یافته و محصولی با کیفیت را در محل مورد نظر خود تحویل بگیرید. برای خرید انواع تجهیزات روشنایی و اطلاع از قیمت لامپ و چراغ به سایت سیوان لند مراجعه کنید. یا برای اطلاع از موجودی کالاها و همکاری و فروش انواع مصالح و تجهیزات ساختمانی و تولیدات خود در این صنعت با کارشناسان تیم فروش در تماس باشید.

 

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *