نمایی 360 درجه با آسانسور شیشه ای

آسانسور شیشه ای یا آسانسور پانوراما آن دسته از آسانسورهایی است که حداقل یکی از وجه‌های کابین آن شیشه‌ای است و می‌توان از درون آسانسور نمای بیرون را مشاهده کرد. در این مقاله قصد داریم ضمن معرفی آسانسور شیشه‌ای، انواع آن را بررسی و ویژگی‌های آن را مرور کنیم.

قیمت موتور آسانسور
قیمت آسانسور
قیمت ریل آسانسور
قیمت درب کابین آسانسور

آسانسور شیشه ای

آسانسور شیشه ایی

آسانسور شیشه ای یکی از انواع آسانسور است که یک، چند یا همه‌ی ابعاد آسانسور و ابعاد طرفین چاه آن از شیشه است و جلوه‌ای از فضای بیرون را به نمایش می‌گذارد. به آسانسور شیشه ای آسانسور پانوراما (Panorama) نیز گفته می‌شود، که پانوراما به معنی سراسرنما است و به هرگون منظره یا دورنمای وسیع سراسری از یک نما گفته می‌شود. علت این نام‌گذاری هم همانطور که واضح است، به خاطر نمایان بودن فضای بیرونی از داخل کابین آسانسور است.

نیرو محرکه آسانسور پانوراما می‌تواند از طریق هر دو سیستم هیدرولیک و کششی تامین شود. و آن وجوه از آسانسور که می‌توان آن‌ها را به صورت شیشه‌ای طراحی کرد، بستگی به سیستم محرکه آسانسور، چاله آسانسور و نحوه قرارگیری قطعات دارد. شیشه‌های آسانسور پاناروما می‌تواند شفاف یا دودی باشد و چارچوب کابین و چاه آن نیز معمولا از استیل ضدزنگ است. البته این آسانسور را می‌توان هم به صورت گرد و هم به صورت مربع طراحی کرد.

انواع آسانسور پانوراما

گفتیم که آسانسور پانوراما هم می‌تواند هیدرولیکی باشد و هم می‌تواند کششی باشد.

آسانسور شیشه ای هیدرولیک

خود آسانسور شیشه ای هیدرولیک را می‌توان به دو صورت جک از زیر و جک از بغل اجرا کرد. اگر آسانسور جک از زیر باشد و امکان تعبیه چاله در انتهای چاهک آسانسور وجود داشته باشد، می‌توان تمام ابعاد کابین آسانسور را شیشه‌ای کرد. اما اگر آسانسور جک از بغل باشد، معمولا ترجیح داده می‌شود که آن وجه از کابین که جک به آن وصل می‌شود، شیشه ای نباشد، چرا که نمای زیبایی ایجاد نمی‌کند.

آسانسور پانوراما

آسانسور شیشه ای کششی

اگر هم آسانسور شیشه ای از نوع کششی باشد، چون قاب وزنه در کنار یا پشت کابین قرار می‌گیرد، می‌توان از شیشه‌ای کردن آن وجه صرف نظر کرد، چون در این مورد هم نمای زیبایی ایجاد نخواهد کرد. البته به جز نوع سیستم محرکه آسانسور و محل قرارگیری قطعاتی مثل جک یا قاب وزنه، شرایط خود چاهک آسانسور نیز فاکتوری بسیار مهم در تعیین وجوه شیشه‌ای آسانسور خواهد بود.

نوع کابین آسانسور شیشه ای

اگر کابین آسانسور شیشه ای در داخل ساختمان باشد، می‌توان برای چاله دیواره نگذاشت. اما اگر یکی از وجه‌های چاهک در مجاورت دیواره ساختمان باشد، برای جلوگیری از نفوذ رطوبت و گرد و غبار بهتر است که چاهک آسانسور با دیواره شیشه‌ای محصور شود. کابین آسانسور شیشه ای می‌تواند به یکی از دو حالت گرد یا مربعی باشد:

آسانسور شیشه ای گرد

آسانسور شیشه ایی گرد

در آسانسور شیشه ای گرد کابین آسانسور قوس‌دار و به صورت دایره یا نیم دایره‌اند. جنس کابین آسانسور شیشه ای از شیشه، پلی کربنات یا لمینت سکوریت است. که کابین‌های شیه‌ای عموما وارداتی و کابین‌های پلی کربنات ساخت ایران هستند.

آسانسور شیشه ای مربع

کابین آسانسور پانورامای مربعی، به شکل مکعب مستطیل است. جنس کابین این نوع از آسانسور پانوراما نیز مانند مدل گرد می‌تواند از شیشه، پلی کربنات یا لمینت سکوریت باشد.

درب آسانسور شیشه ای

برای ایجاد نمای 360 درجه کامل، می‌توان درب آسانسور شیشه ای را نیز به صورت شیشه ای کار کرد. این درب‌ها را می‌توان به صورت کامل شیشه‌ای (فریم لس یا بی‌قاب) و با کلاف استیل اجرا کرد. جنس لته‌های در شیشه‌ای لمینت سکوریت است.

اجرای آسانسور پاناروما

آسانسور پانوراما معمولا جزو آسانسورهای لوکس حساب می‌شود و می‌توان از آن‌ها در مکان‌های مختلف و حتی به عنوان آسانسور خانگی کوچک استفاده کرد. عمدتا این آسانسور در مراکز خرید، خانه‌های دوبلکس یا تریپلکس، رستوران‌های شیک چند طبقه و برخی هتل‌ها و برج‌ها دیده می‌شوند. توصیه می‌شود که اگر بنا به اجرای آسانسور شیشه‌ای است برای ساختمان‌ها با تعداد طبقات کم (تا 5 طبقه) که تردد هم آن‌چنان زیاد نیست از آسانسور هیدرولیکی و در غیر این صورت از آسانسور کششی استفاده شود.

آسانسور پاناروما

ابعاد آسانسور شیشه ای

آسانسورهای شیشه‌ای ابعاد ثابتی ندارند و می‌توان بر اساس نیاز آن‌ها را در ابعاد مختلف ساخت. اما همواره در انتخاب ابعاد آسانسور شیشه‌ای باید به برخی موارد دقت شود که از میان آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ابعاد آسانسور شیشه ای با توجه به نوع آن مشخص می‌شود
  • ابعاد آسانسور شیشه ای کششی از هیدرولیکی بیشتر است
  • قدرت موتور آسانسور بر ابعاد آن تاثیر می‌گذارد
  • آسانسور شیشه‌ای گرد به 30 تا 40 درصد فضای بیشتری نیاز دارد.

قیمت آسانسور پانوراما

معمولا آسانسورهای پانوراما به خاطر قیمت شیشه، قیمت بیشتری نسبت به آسانسورهای معمولی دارند. ضخامت شیشه‌ی مورد استفاده در آسانسور و تعداد لایه‌های شیشه بر قیمت آسانسور تاثیرگذار است. شما می‌توانید برای خرید آسانسور و مشاهده قیمت‌ها به سیوان لند مراجعه کنید. دیگر عوامل موثر بر قیمت آسانسور شیشه ای مطابق زیر هستند:

  • قدرت موتور آسانسور
  • ظرفیت آسانسور، که متاثر از قدرت موتور است.
  • تجهیزات و یراق آلات آسانسور
  • دستمزد اجرای آسانسور

کلام آخر

آسانسور شیشه ای یا پانوراما هم می‌تواند کششی باشد و هم می‌تواند هیدرولیکی باشد. این آسانسورها حداقل یک وجه شیشه‌ای دارند که نمای داخل یا بیرون ساختمان را به نمایش می‌گذارد. هیدرولیکی یا کششی بودن آسانسور و محل نصب آن مشخص می‌کند که چه تعداد از وجوه آن را می‌توان شیشه‌ای کار کرد.

آسانسورهای پانوراما را معمولا در خانه‌های چند طبقه‌ی لوکس، رستوران‌ها و مراکز خرید استفاده می‌کنند. این آسانسورها به دلیل شیشه‌ای بودن قیمت بالاتری نسبت به سایر آسانسورها دارند ئ عواملی مثل قدرت موتور و ابعاد کابین بر قیمت آن‌ها تاثیر مستقیمی دارد.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *