مقایسه انواع سیمان ساوه

کارخانه سیمان ساوه یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های تولید سیمان در کشور، و سیمان‌های تولیدی توسط آن جزو سیمان‌های باکیفیت و پرطرفدار هستند. در کارخانه سیمان ساوه انواع مختلفی از سیمان‌ها ی سفید و سیمان‌های پرتلند خاکستری تولید می‌شود که در این مقاله قصد مقایسه انواع سیمان ساوه را داریم.

مقایسه انواع سیمان ساوه

مقایسه انواع سیمان ساوه
مقایسه انواع سیمان ساوه

انواع سیمان ساوه را می‌توان به دو دسته کلی سیمان سفید و سیمان خاکستری تقسیم کرد. انواع سیمان سفید ساوه شامل سیمان سفید پرتلند (در دو نوع داخلی و صادراتی) و سیمان سفید بنایی می‌شود. انواع سیمان خاکستری ساوه هم عبارتند از سیمان پرتلند تیپ 1، تیپ 2، تیپ 5، پرتلند پوزولانی، پرتلند آهکی PKZ و پرتلند مرکب. در ادامه به مقایسه انواع سیمان ساوه می‌پردازیم.

مقایسه انواع سیمان سفید ساوه

کارخانه سیمان سفید ساوه در سال 1367 تاسیس شده و در حال حاضر ظرفیت تولید هزار تن سیمان سفید در روز را دارد. در این کارخانه برای تولید سیمان سفید از روش تر استفاده می‌شود. و با حذف ترکیبات منگنز، اکسیدهای آهن، تیتان و کروم که در سیمان خاکستری وجود دارند و جایگزین کردن آن‌ها با آهک و کائولن سفید، سیمان سفید به دست می‌آید.

کاربرد این سیمان برای اجرای نمای سیمان سفید و بندکشی کاشی و سرامیک و تولید قطعات پیش ساخته هم است. سیمان سفید پرتلند ساوه در دو نوع داخلی و صادراتی تولید می‌شود که می‌توانید در جدول زیر مقایسه انواع سیمان ساوه سفید را مشاهده کنید.

 

سیمان سفید داخلی

سیمان سفید صادراتی

سیمان سفید بنایی

رده مقاومتی

42.5

52.5

22.5

درجه سفیدی

89.5%

91%

89%

خصوصیات بلین

3400-3600

3000-3200

درصد الک باقی مانده 90 میکرون

زیر 1%

نزدیک 0

زیر 1.8%

مقاومت فشاری 28 روزه

47 مگاپاسکال

57 مگاپاسکال

38 مگاپاسکال

حتما بخوانید:  انواع سیمان | بررسی انواع سیمان

مقایسه انواع سیمان خاکستری ساوه

قدمت کارخانه سیمان خاکستری ساوه کمتر از سیمان سفید آن است و ظرفیت تولید روزانه آن هم 7200 تن می‌باشد. کارخانه سیمان ساوه برای تولید سیمان خاکستری خود از روش خشک استفاده می‌کند و کیفیت بالای سیمان، این کارخانه را قادر ساخته تا محصولات خود را به بیش از 20 کشور صادر کند. در ادامه به مقایسه انواع سیمان ساوه خاکستری می‌پردازیم.

سیمان پرتلند تیپ 1

سیمان تیپ 1 ساوه به سیمان پرتلند معمولی معروف است و بر اساس رده مقاومتی 28 روزه خود در سه نوع 325-1، 425-1 و 525-1 تولید می‌شود. این بتن برای مصارف عمومی مثل ساخت ملات کاربرد دارد.

سیمان پرتلند تیپ 2

سیمان تیپ 2 ساوه
سیمان تیپ 2 ساوه

حرارت هیدراتاسیون این سیمان تقریبا پایین است و می‌توان از آن برای بتن‌ریزی‌های حجیم یا بتن‌ریزی در شرایط آب و هوایی گرم استفاده کرد. سیمان تیپ 2 ساوه همچنین مقاومت متوسطی در برابر حمله سولفات‌ها از خود نشان می دهد.

سیمان پرتلند تیپ 5

تفاوت سیمان تیپ 5 ساوه با سیمان تیپ 2 آن، در مقاومت در برابر حمله سولفات‌ها می‌باشد که سیمان تیپ 5 می‌تواند بسیار بهتر عمل کند.

سیمان پرتلند پوزولانی ویژه

وجود ترکیبات پوزولانی در این نوع سیمان ساوه باعث افزایش چسبندگی آن می‌شود، کارایی بتن را افزایش می‌دهد، از انقباض و ترک خوردن آن جلوگیری می‌کند و احتمال آب انداختن بتن را هم کاهش می‌دهد.

سیمان پرتلند آهکی PKZ

کاربرد این سیمان همانند سیمان تیپ 325-1 است. اما وجود آهک در آن باعث شده که نفوذپذیری آن پایین باشد و در برابر یخ‌زدگی مقاوم باشد. هم‌چنین چون بتن ساخته شده با این سیمان به آب کمتری نیاز دارد، پمپ‌پذیری آن بهتر است و احتمال شوره زدن آن کاهش می‌یابد.

حتما بخوانید:  دلیل شکم دادن سقف تیرچه بلوک چیست؟ چطور می‌توان آن را برطرف کرد؟

سیمان پرتلند مرکب

سیمان پرتلند مرکب ساوه
سیمان پرتلند مرکب ساوه

سیمان پرتلند مرکب ساوه هم حاوی مواد پوزولانی است و هم حاوی آهک. به همین خاطر هم ویژگی‌های آن ترکیبی از این دو نوع سیمان می‌باشد. در مورد کاربرد این سیمان می‌توانیم بگوییم که کاربردی شبیه به سیمان 325-1 ساوه دارد.

کلام آخر

در این مقاله به مقایسه انواع سیمان ساوه پرداختیم. شما می‌توانید برای خرید سیمان ساوه با کمترین قیمت و فاکتور رسمی به سیوان لند مراجعه کنید.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *