مقایسه انواع سیمان تهران

کارخانه سیمان تهران یکی از قدیمی‌ترین کارخانجات تولیدی سیمان در ایران می‌باشد که سیمان آن طرفداران زیادی دارد. انواع مختلفی سیمان در این کارخانه تولید می‌شود که هر کدام ویژگی‌ها و کاربرد مخصوص به خودشان را دارند. در این مقاله قصد داریم به مقایسه انواع سیمان تهران بپردازیم تا با ویژگی‌های هرکدام و تفاوت آن‌ها با یکدیگر آشنا شوید.

مقایسه انواع سیمان تهران

انواع سیمان تهران را می‌توان به چهار دسته سیمان پرتلند، سیمان بنایی، سیمان حفاری و سیمان سفید تقسیم کرد. سیمان پرتلند خود شامل سیمان‌های تیپ 1 تا 5 و سیمان پرتلند پوزولانی می‌شود. سیمان‌ها حفاری نیز شامل سیمان چاه نفت کلاس A، کلاس D، کلاس E و کلاس G می‌شود که در ادامه به مقایسه انواع سیمان تهران می‌پردازیم.

انواع سیمان پرتلند تهران

سیمان پرتلند تیپ 1

سیمان پرتلند تهران تیپ 1
سیمان پرتلند تهران تیپ 1

سیمان پرتلند تیپ 1 به اسم سیمان معمولی شناخته می‌شود. کارخانه سیمان تهران، سیمان تیپ 1 خود را در چهار نوع 325-1، 425-1 و 525-1 تولید می‌کند. این اعداد 325، 425 و 525 نشان دهنده حداقل مقاومت 28 روزه این سیمان‌ها است. مشخصات فیزیکی و شیمیایی انواع سیمان تهران تیپ 1 با یکدیگر مشابه می‌باشد و تنها تفاوت آن‌ها در همین میزان مقاومت است. 

با بالا رفتن مقاومت، سرعت سخت‌شدن سیمان هم بیشتر می‌شود و حرارت هیدراتاسیون هم بالا می‌رود. در نتیجه اگر قرار به استفاده از سیمان تهران تیپ 1 باشد، در مکان‌هایی با هوای سردتر یا سازه‌هایی که برحسب شرایط باید سریع‌تر سخت شوند، باید از سیمان با مقاومت بالاتر استفاده کرد.

سیمان پرتلند تیپ 2

در ترکیبات سیمان پرتلند تیپ 2 تهران، از ترکیبات آلومینات و C3S کمتری استفاده شده؛ به همین خاطر هم سیمان تیپ 2 در مقایسه با تیپ 1 از حرارت هیدراتاسیون کمتری برخوردار است و مقاومت فشاری اولیه و نهایی کمتری دارد. برخلاف سیمان تهران تیپ 1 که می‌شد از آن برای بتن‌ریزی در هوای سرد استفاده کرد، سیمان تهران تیپ 2 مناسب بتن‌ریزی در هوای گرم می‌باشد.

حتما بخوانید:  آموزش دیوار چینی با بلوک سیمانی به صورت مرحله به مرحله

سیمان تهران تیپ 2 در مقایسه با تیپ 1 در برابر حمله سولفات‌ها مقاوم‌تر است و می‌توان در زمین‌هایی که غلظت یون سولفات در آن‌ها متوسط است، از آن استفاده کرد. البته اگر زمین هم‌زمان یون کلر و سولفات را با هم داشته باشد، سیمان تیپ 2 برای آن مناسب نیست.

سیمان پرتلند تیپ 2 تهران
سیمان پرتلند تیپ 2 تهران

سیمان پرتلند تیپ 3

سیمان پرتلند تیپ 3 تهران بسیار شبیه به تیپ 1 است. این سیمان حرارت هیدراتاسیون زیادی از خود آزاد می‌کند و مناسب بتن‌ریزی در هوای سرد و هم‌چنین بتن‌ریزی سازه‌هایی که نیاز به بارگذاری سریع دارند می‌باشد. مهم‌ترین تفاوتی که در مقایسه سیمان تهران تیپ 1 و تیپ 3 می‌توانیم به آن اشاره کنیم، این است که مقاومت اولیه سیمان تیپ 3 بیشتر است. به طوری که حدودا مقاومت سه روز سیمان تهران تیپ 3 با مقاومت هفت روزه سیمان تیپ 1 برابر می‌باشد.

سیمان پرتلند تیپ 4

سیمان تهران تیپ 4 را می‌توان مشابه با سیمان تهران تیپ 2 دانست. این سیمان حرارت هیدراتاسیون بسیار پایینی دارد و برای بتن‌ریزی در هوای گرم و بتن‌ریزی‌های حجیم مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما مشکل این سیمان در مقاومت آن می‌باشد که با مقایسه انواع سیمان تهران درمی‌یابیم که مقاومت سیمان تیپ 4 از تیپ‌های 1 و 2 و 3 پایین‌تر است.

سیمان پرتلند تیپ 5

سیمان پرتلند تهران تیپ 5
سیمان پرتلند تهران تیپ 5

در مقایسه انواع سیمان تهران، سیمان تیپ 5 بالاترین مقاومت را در برابر حمله سولفات‌ها دارد و آن هم به خاطر پایین بودن فاز آلومینات این سیمان می‌باشد. با این حال برای مکان‌هایی که هم سولفاته هستند و هم حاوی کلر، ابتدا باید آزمون‌های لازم انجام شود تا از مقاومت آن اطمینان پیدا کنید. سیمان تیپ 5 تهران در مقایسه با سیمان‌های تهران تیپ 1 تا 4 از مقاومت کمتری برخوردار می‌باشد.

حتما بخوانید:  نمای ساختمان با آجر سفال | بررسی 6 مزیت نمای آجر سفال

سیمان پرتلند پوزولانی

یکی دیگر از انواع سیمان تهران، سیمان پرتلند پوزولانی می‌باشد که با اضافه کردن حداکثر 15% پوزولان به سیمان‌های تیپ‌های 1، 2 و 5 به دست می‌آید. سیمان‌های پوزولانی ویژگی‌های کلینکری را دارند که برای ساخت آن‌ها مورد استفاده قرار گرفته و در کنار این ویژگی‌ها، خصوصیاتی همچون پایین بودن حرارت هیدراتاسیون، نفوذپذیری کمتر و دوام بیشتر را دارند. البته در مقایسه انواع سیمان تهران، سیمان پوزولانی چون کلینکر کمتری دارد، زمان گیرایش آن هم طولان‌تر است.

انواع سیمان حفاری تهران

همانند سیمان پرتلند تهران که تیپ‌های متنوعی داشت، سیمان حفاری تهران هم در کلاس‌های متفاوتی تولید می‌شود. کاربرد این سیمان در صنعت نفت و بری ساخت چاه می‌باشد، که تفاوت کلاس‌های مختلف آن، در تفاوت در عمق حفاری است. در ادامه مقایسه انواع سیمان تهران حفاری از نظر عمق را مشاهده می‌کنید:

  • کلاس A: تا عمق 6هزار فوت
  • کلاس B: تا عمق 6هزار فوت و مقاوم در برابر سولفات
  • کلاس D: عمق 6هزار تا 10هزار فوت و مقاوم در برابر سولفات
  • کلاس E: تا عمق 14هزار فوت و مقاوم در برابر سولفات
  • کلاس G: تا عمق 8هزار فوت و از نوع سیمان پایه مقاوم در برابر سولفات

سیمان بنایی تهران

سیمان بنایی یکی از انواع سیمان تهران می‌باشد که کاربرد آن تنها در ساخت ملات‌های بنایی، اندودکاری و از این قبیل است و برای ساخت بتن از آن استفاده نمی‌شود. از ویژگی‌های این سیمان می‌توان به چسبندگی مناسب با مصالح ساختمانی، جذب آب پایین، کارایی بالا، جمع‌شدگی کم و مقاومت بهتر در برابر حملات شیمیایی اشاره کرد.

جمع‌بندی

در این مقاله به مقایسه انواع سیمان تهران پرداختیم و ویژگی‌های هر کدام از سیمان‌های این کارخانه را بیان کردیم. شما می‌توانید با خواندن این مقاله تفاوت انواع سیمان با یکدیگر را متوجه شوید و بهتر بتوانید نسبت به انتخاب سیمان نوع مناسب تصمیم‌گیری کنید. برای خرید سیمان تهران با کمترین قیمت بازار کافی است به سایت سیوان لند مراجعه یا با کارشناسان بخش فروش ما تماس بگیرید.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *