معرفی بخش های مختلف ایران مال تهران | بازار بزرگ ایران

ایران مال که به بازار بزرگ ایران معروف است یک محیط تجاری، تفریحی و فرهنگی است که همانند یک شهر کوچک بین تهران و کرج می‌باشد. این بازار یکی از بهترین مراکز خرید تهران به شمار می‌رود. شاید از خود بپرسید که ایران مال کجاست؟ باید بگوییم که این مکان یکی از 5 بازار بزرگ جهان و خاورمیانه است که در شمال غربی تهران واقع شده. اگر بخواهیم مکان دقیق تری از این بازار به شما بدهیم باید بگوییم که ایران مال در نزدیکی دریاچه‌ی چیتگر قرار دارد. سیوان لند در این مقاله قصد دارد تا بخش‌های مختلف این مجموعه را به شما معرفی کند.

معرفی ایران مال

ایران مال
ایران مال

ایران مال یا بازار بزرگ ایران یکی از عظیم ترین پروژه‌های تجاری، فرهنگی، ورزشی و اجتماعی در خاورمیانه و جهان به شمار می‌رود. به گفته‌ی بنیان گذاران آن می‌توان آینده و گذشته‌ی ایران را در یک نگاه در ایران مال دید. یکی از ویژگی‌های بارز این مجموعه نسبت به مجموعه‌های مشابه آن، تخصیص فضای بیشتر به خدمات تفریحی و رفاهی می‌باشد. تنها 30 درصد از فضای کلی این بازار بزرگ، تجاری است و 70 درصد آن شامل رستوران‌ها، هتل و مراکز ورزشی تفریحی است. شما می‌توانید یک روز کامل در آن بگردید بدون آنکه کمی خسته شوید.

هدف اصلی سازندگان این مجموعه‌ی عظیم و با شکوه، کمک به رشد اقتصادی کشور، ایجاد اشتغال، جذب گردشگر داخلی و خارجی و … بوده و با افتتاح آن بسیاری از این اهداف محقق شده‌اند. زمان افتتاح رسمی این مجموعه در تاریخ 1397/02/11 می‌باشد که مصادف با ولادت حضرت ولی عصر ( عج ) بود. اما با وجود گذشت چند سال از افتتاح آن، هنوز برخی از بخش‌های ایران مال فعالیت خود را آغاز نکرده‌اند.

مساحت ایران مال چقدر است؟

این بازار بزرگ که در شمال غربی تهران در منطقه‌ی 22 واقع شده، دارای مساحتی حدود 1 میلیون و 669 هزار و 504 متر مربع می‌باشد. میزان مسافت قابل طی از کل این پروژه به اندازه‌ی پیاده روی خیابان ولیعصر از میدان منیریه تا تجریش می‌باشد. اما اگر بخواهید تنها در بخش تجاری این پروژه پیاده روی کنید، و برای بازدید از هر مغازه یا فروشگاه حدود 5 دقیقه زمان بگذارید، تقریبا 3 روز طول خواهد کشید تا همه‌ی مغازه‌ها را ببینید.

در یک محاسبه‌ی تقریبی می‌توان گفت که ایران مال 7 برابر استادیوم آزادی است و طوبل آن حدودا به 15 کیلومتر می‌رسد. مساحت کل این مجموعه 1700000 متر مربع می‌باشد که حدود 500 هزار متر مربع آن را واحدهای تجاری تشکیل می‌دهند. از افتخارات این مجموعه به کسب عنوان بهترین مجتمع تجاری چند منظوره خاورمیانه در یکی از نمایشگاه‌های معتبر شاپینگ مال‌های جهان به نام MAPIC در سال 2017 اشاره کرد.

ایران مال در این جشنواره جایزه‌ی برترین مال جهان را از نظر ابعاد و فضاهای خدماتی، فرهنگی و تفریحی از موسسه‌ی ارزیابی کننده‌ی مجموعه‌های تجاری جهان ( RLI ) را دریافت کرد.

صاحب ایران مال کیست؟

ایده پرداز، طراح و صاحب اصلی ایران مال « مهندس علی انصاری » است. این فرد مالک بانک آینده، بازار مبل ایران، بازار کامپیوتر ایران و ده‌ها شرکت صنعتی، موسسه‌ی فرهنگی و هنری و خیریه می‌باشد که یکی از ثروتمندترین افراد ایرانی به شمار می‌رود.

بخش‌های مختلف ایران مال

اگرچه ایران مال به عنوان بزرگ ترین بازار خاورمیانه شناخته می‌شود، اما این مجموعه تنها یک مرکز تجاری و خرید نیست. این بازار دارای جاذبه‌ها و بخش‌های دیدنی مختلفی است که طراحی و ساخت آن با الهام از بناهای سنتی و اصیل ایرانی صورت پذیرفته و حس و حال گذشته را در مکانی مدرن ایجاد می‌کند.

مسجد جامع ایران مال

مسجد جامع ایران مال
مسجد جامع ایران مال

این مکان با معماری زیبا و چشم نواز، تزئینات کاشی کاری و گچ بری بی نظیر خود، علاوه بر محلی برای عبادت یکی از جاهای دیدنی ایران مال نیز محسوب می‌شود. برای طراحی این مسجد از مسجد النبی نیز الهام گرفته شده. گنبد این مسجد با الهام گرفتن از گنبد حافظیه‌ی شیراز ساخته شده و متشکل از 5 کنبد می‌باشد. کاشی کاری‌ها و گچ بری این مسجد از چها رنگ فیروزه‌ای، لاجوردی، سفید و آجری تشکیل شده. علاوه بر این مسجد، در بخش‌های مختلفی از این مجموعه 40 نمازخانه وجود دارد.

باغ ایرانی یا باغ ماهان ایران مال

در مجموعه‌ی بزرگ ایران مال می‌توانید ساعت‌ها در باغ ایرانی قدم بزنید و از تماشای گیاهان و صدای آب لذت ببرید. این باغ را با الگو گرفتن از باغ‌های ایرانی مانند شازده ماهان در کرمان و به صورت تخت و پلکانی، ایجاد کرده‌اند. این باغ دو ورودی با نمای شیشه‌ای دارد که در محوطه‌ی شمالی، ایران مال را به دریاچه و آب نمای موزیکال در ضلع جنوب آن متصل می‌کند. در طبقات مختلف این باغ رستوران‌های مختلفی وجود دارد که پس از باغ گردی می‌توانید غذاهای لذیذی را تجربه کنید.

پوشش سقف این مجموعه به صورتی است که در عین کنترل اشعه‌های خورشید، برای رشد گیاهان و فضای سبز نیز مناسب است. امکان برگزاری انواع جشن‌ها در این باغ میسر است.

باغ دیدار ایران مال

باغ دیدار ایران مال
باغ دیدار ایران مال

همانطور که از نام این باغ مشخص است، از این باغ جهت گفت و گوها استفاده می‌کنند. این باغ در کنار باغ سنتی واقع شده و دارای ارتفاع 14 متری است. سقف این باغ نیز شیشه‌ای است که با درختان پالم کالیفرنیا مشجر شده. نماهای آجری در این باغ بسیار مشهود هستند که یادآور معماری مناطق کویری و مرکزی ایران مانند کاشان و یزد است. از دیگر ماکن‌های دیدنی این باغ می‌توان به پل شیشه‌ای روی آب، سگوی شیشه‌ای و آبشار پلکانی اشاره کرد.

بازار سنتی ایران مال

بازار سنتی ایران مال
بازار سنتی ایران مال

یکی دیگر از بخش‌های بازار ایران مال، بازار سنتی آن است که با هدف احیای سنت‌های ایرانی در مساخت 10 هزار متر مربع ایجاد شده. جهت ساخت ین بازار از معماری بازارهای سنتی معروف کشور مانند بازار تبریز، اصفهان، شیراز و … الهام گرفته شده. این بازار در غرب ایران مال و در طبقه‌ی ذوم تجاری واقع شده و شامل تالار آیینه، شربت خانه، راسته بازار، حجره‌ها و چهارسو می‌باشد.

4 سرای بازار سنتی ایران مال

  1. سرای فیروزه: نام دیگر این سرا، تالار هنر و صنعت ایرانی می‌باشد که در آن صنایع دستی مانند ظرف‌های مینا، سفال، خاتم کاری و آینه کاری به فروش می‌رسد.
  2. سرای زمرد: این بخش سرای فرش اصیل و دست بافت ایرانی است.
  3. سرای عقیق: جهت دیدن اشیاء و صنایع دستی قدیمی و به اصطلاح عتیقه، می‌توانید به این بخش بروید.
  4. سرای الماس: در این سرا سوغات تمام شهرهای ایران را می‌توانید بیابید.

کتابخانه ایران مال ( باغ کتاب یا کتابخانه جندی شاپور )

کتابخانه ایران مال
کتابخانه ایران مال

اگر شما هم یکی از افرادی هستید که اهل مطالعه است باید بگوییم که حتما باید به کتابخانه جندی شاپور سر بزنید. این کتابخانه به سبک معماری اروپایی ساخته شده که در گوشه کنارهای آن نشانه‌هایی از فرهنگ و هنر ایرانی نیز مشاهده می‌کنید. این کتابخانه دقیقا شبیه همان کتابخانه‌هایی است که در فیلم‌ها دیده‌اید.

این امکان برای شما وجود دارد که ساعت‌ها در قطب فرهنگی بازار ایران مال بنشینید و به مطالعه‌ی کتاب مورد علاقه‌ی خود بپردازید و در کافه‌ی این مجموعه نیز قهوه‌ای را نوش جان کنید.

شهربازی ایران مال

این مجموعه‌ی بزرگ، برای سرگرمی خانواده‌ها به ویژه کودکان فکر خوبی کرده که می‌توانید در کنار گشت و گذار به بازی و تفریح نیز بپردازید. این شهربازی که در غرب تهران قرار گرفته دارای امکانات زیر است:

  • ترن هوایی در فضای بسته
  • فضای بازی‌های لیزری
  • سالن‌های نمایش مخصوص کودکان
  • مسابقات قهرمانی بازی‌های الکترونیک
  • پیست قایق‌های ضربه‌ای

خدمات شهربازی ایران مال

  • انواع خدمات سرگرم کننده برای خردسالان، کودکان و نوجوانان
  • امکان تماشای فیلم‌های ویژه کودکان و خردسالان در اتاق‌های مخصوص
  • امکان برگزاری مسابقات متنوع مانند نقاشی
  • امکان برگزاری جشن‌های تولد و مناسبت‌های کودکان و نوجوانانه در اتاق جشن تولد و مراسم‌ها

پردیس سینمایی ایران مال

یکی دیگر از بخش‌های محبوب و پر بازدید در این مجموعه، سینما ایران مال است که در ضلع غربی آن واقع شده. این سینما شامل 12 سالن برای نمایش فیلم می‌باشد که حدود 1800 نفر ظرفیت دارد و با به کارگیری از به روزترین تکنولوژی‌های حال حاضر دنیا ساخته شده. سینما پردیس ایران مال از اولین بخش‌های افتتاح شده‌ی این مجموعه است که در حال حاضر خدمات خود را به صورت آنلاین به شما ارائه می‌دهد و شما می‌توانید با مراجعه به سایت ایران مال و سایر سایت‌های معتبر خرید بلیط، از خدمات آن استفاده کنید.

خوب است بدانید که دو عدد کافه سینما به منظور ایجاد محلی برای تبادل نظر اهالی سینما نیز در ایران مال احداث شده که حدود 850 متر مربع مساحت دارد و تعدادی کافی شاپ را در خود جای داده.

مجموعه ورزشی ایران مال

مجموعه‌ی تفریحی تجاری ایران مال در بخش ورزشی خود خدمات گوناگونی را به بازدید کنندگان ارائه می‌دهد. این مجموعه‌ی ورزشی شامل جاده تندرستی، مجموعه‌ی استخر و اسپا، استادیوم چند منظوره، کلینیک ورزشی پزشکی، مرکز آمادگی جسمانی، پیست یخ، مجموعه‌ی اسکواش و باشگاه بولینگ می‌باشد. بهتر است بدانید که هرکدام از این بخش‌ها خدمات بسیار عالی و باکیفیتی را به مراجعین ارائه می‌دهند. علاوه بر این امکان برگزاری انواع مسابقات محلی و بین المللی در شرکت تجارت ایران مال وجود دارد.

بولینگ ایران مال

بولینگ ایران مال
بولینگ ایران مال

یکی از بخش‌های تفریحی و سرگرمی موجود در ایران مال، بولینگ آن است که با نام Iran Mall Galaxy Alley ( بولینگ گلکسی ایران مال ) می‌شناسند. هزینه‌ی ورود به این بخش حدود 200 الی 250 هزار تومان است که بسته به زمان مراجعه‌ی شما متغییر است. البته بهتر است بدانید که این مبلغ آخر هفته‌ها کمی گران تر می‌شود.

پیست یخ

در این بخش می‌توانید ورزش‌های مفرح و هیجان انگیزی مانند اسکی و هاکی روی یخ را در کنار خرید و بازدید، تجربه کنید. این پیست در ضلع شرقی مال قرار گرفته و حدود 3600 متر مربع مساحت دارد. بهتر است بدانید که « پاتیناژ » یک واژه‌ی فرانسوی است که همان معنای اسکی روی یخ را دارد.

مجموعه‌ی استخر و اسپا

این مجموعه با داشتن طراحی و آب نمای جالب و موزیکال خود، به یکی از بخش‌های معروف ایران مال تبدیل شده. استخرهای مجزای بانوان، کودکان و استخر رو باز آقایان در این بخش وجود دارد و فضاهایی همچون سونا، حمام ترکی و اسپا در آن موجود است. اسپا در واقع مکانی است که از آب معدنی و دریا با اهداف درمانی استفاده می‌کنند.

استادیوم چند منظوره

یکی از با شکوه ترین بخش‌های ورزشی ایران مال استادیوم چند منظوره‌ی آن است که با معماری فوق العاده‌ی خود، در محدوده‌ی باغ بام قرار دارد. زمین‌های تنیس با قابلیت برگزاری مسابقات ورزشی مختلف و رویداذهای غیر ورزشی در این بخش قرار گرفته. از امکانات این بخش می‌توان به فروشگاه تجهیزات ورزش‌های راکتی و آمادگی جسمانی، جایگاه‌های ویژه برای افراد کم توانا و اصحاب رسانه اشاره کرد.

جاده تندرستی

یکی از بخش‌های جالب مجموعه‌ی ورزشی ایران مال، جاده‌ی تندرستی است که دسترسی مستقل در تمام 24 ساعت شبانه روز، امکان استفاده از آن وجود دارد. طول این مسیر 1.6 کیلومتر و مساحت آن 2500 متر مربع است. از آنجایی که این بخش در بام سبز قرار گرفته، شما می‌توانید از هوای مطلوب آن نیز لذت ببرید. در این جاده ایستگاه‌های خدمات پزشکی ورزشی، خدمات رفاهی، ارائه‌ی انواع خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های ارگانیک و ورزشی و همچنین انواع لباس‌های ورزشی نیز در آن وجود دارد.

ساعت کاری ایران مال به چه صورت است؟

روزهای عادی شش ماهه‌ی اول سال: از ساعت 10 الی 23

شش ماه‌ی دوم سال: از ساعت 10 تا 22

پنجشنبه و جمعه‌ها شش ماه‌ی اول سال: از ساعت 10 الی 23

شش ماه‌ی دوم سال: از ساعت 10 تا 23

ایام عید و جشن‌های مذهبی شش ماه‌ی اول سال: از ساعت 10 الی 24

شش ماه‌ی دوم سال: از ساعت 10 تا 22

ایام سوگواری تعطیل شش ماه‌ی اول سال: از ساعت 13 الی 23

شش ماه‌ی دوم سال: از ساعت 12 تا 22

روز 1 فروردین، 21 ماه رمضان، 28 صفر، تاسوعا و عاشورای حسینی تعطیل است
22 بهمن تا ساعت 12 تعطیل است

هزینه‌ی ورودی ایران مال چقدر است؟

یکی از ویژگی‌های این بازار بزرگ این است که شما نیازی به پرداخت هزینه برای ورود به آن نیاز ندارید. اما برای ورود به برخی از بخش‌های آن مانند بولینگ، لازم است که مبلغی را پرداخت کنید.

کلام پایانی

سیوان لند در این مقاله قصد داشت تا شما را با بزرگترین بازار خاورمیانه و دنیا بیشتر آشنا کند. افرادی که در تهران و شهرهای دیگر ساکن هستند می‌توانند با مراجعه به ایران مال به تفریح و سرگرمی بپردازند. همانطو که گفتیم برای ورود به این مجموعه نیاز به پرداخت هزینه‌ای نیست و شما می‌توانید به صورت رایگان در اکثر روزها و ساعات شبانه روز به این مجموعه سر بزنید.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *