مزایا و معایب سقف شیبدار | برسی انواع سقف های شیبدار

پشت بام جزء ضروری یک ساختمان است. سقف شیبدار یک نوع سقف است که در موارد زیادی مورد استفاده قرار می گیرد. قبل از انتخاب ساختمان باید مزایا و معایب آن را مشخص کرد. در اینجا مزایا و معایب زیادی از سقف های شیبدار مورد بحث قرار می گیرد که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهید شد.

سقف شیبدار چیست؟

سقف شیبدار
سقف شیبدار

سقف های شیبدار که گاهی تحت عنوان سقف شیروانی نیز شناخته می‌شود، به دلیل طراحی به کار رفته در آن و نوع کاربری این سقف، به این نام شهرت یافته. یکی از نکات مهم در زمان استفاده از سقف های شیبدار برای ساختمان‌ها، توجه به شرایط اب و هوایی منطقه می‌باشد. این سقف‌ها در بهینه سازی مصرف انرژی و کاهش مصرف بی‌رویه‌ی انرزی تاثیر بسزایی دارد. در مقایسه‌ی سقف شیبدار با سایر سبک‌های سقف ساختمان از جمله مسطح، گنبدی، منحنی و …، این نوع سقف‌ها به عنوان بهترین عایق نگهدارنده‌ی انرژی و حرارت شناخته شده است.

سقف های شیبدار به دلایل مختلفی از جمله: تنوع بالا، نصب آسان، صرفه جویی در زمان، پرتی کم در مصالح ساختمانی، امنیت بالا در برابر آتش سوزی، سازگاری با ظرایط اقلیمی، دوام بالا و ظاهر زیبا بیشتر از سقف‌های مسطح در ساختمان‌های مسکونی، تجاری و ویلایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دلیل استفاده از سقف شیبدار

در مناطقی که اکثرا دارای آب و هوای بارانی هستند، از سقف های شیبدار به وفور استفاده می‌شود. دلیل آن هم، جلوگیری از تجمع آب باران در پشت بام منازل و آسیب رساندن به مصالح مورد استفاده در آن است.

مزایا و معایب سقف شیبدار

مزایای سقف شیبدار

حفاظت در برابر خطرات محیطی

شکل مثلثی دارند و در مواجهه با آب و هوای طوفانی، از جمله باران شدید و بارش برف، پایدار بوده و بسیار موثرتر هستند.

راندمان حرارتی

تهویه طبیعی زیر لایه سقف بالایی به طور قابل توجهی بازده حرارتی ساختمان را بهبود می بخشد. این امر آسایش مطلوب فضای داخلی را هم در زمستان و هم در تابستان تضمین می کند.

ذخیره انرژی

پوشش ساختمان مسئول حدود 25 تا 35 درصد از دست دادن انرژی در داخل ساختمان است. سقف های شیبدار به گونه ای ساخته می شوند که اجازه تهویه طبیعی بین لایه بیرونی و ساختمان را می دهند و انرژی را حفظ می کنند.

پایداری

برخی از کاشی های سقف دارای اعتبار پایدار برای ادغام پنل های خورشیدی در ساختار سقف های شیبدار هستند.

طول عمر بیشتر

سقف های مسطح برای جلوگیری از نشتی نیاز به نگهداری مداوم سیستم های زهکشی خود دارند. در حالی که سقف های شیبدار گران تر هستند، تعمیرات ارزان تر و کمتر این امر را جبران می کند. این امر به ویژه در مورد پوشش سقف با تخته سنگ طبیعی با کیفیت بالا، با طول عمر بیش از 100 سال و بدون نیاز به هیچ گونه تعمیر و نگهداری صادق است.

استفاده مجدد از آب باران

سقف های شیبدار استفاده مجدد از آب باران را نسبت به سقف های مسطح آسان تر می کنند. سیستم زهکشی خارجی اصلاح و نگهداری آسان تر است.

معایب سقف شیبدار

  • سقف های شیبدار بار بیشتری بر پایه های ساختمان وارد می کند و عمق بیشتری از پایه ها را می طلبد.
  • جایگزینی سقف تخت با سقف های شیبدار در سازه های موجود همیشه امکان پذیر نیست
  • برای ساختمان هایی با چند سطح یا پلان های پیچیده امکان پذیر نیست.
  • با سقف شیبدار از نظر معماری نمی توان کار کرد.
  • نصب و نگهداری هزینه بیشتری دارد.

انواع سقف شیبدار

سقف های شیبدار براساس نوع مصالح به کار رفته در آن، دسته بندی شده است. یکی از مهم ترین دلایل این نوع دسته بندی، تفاوت در متریال به کار رفته در هر سقف شیبدار، و نوع اجرای انواع مختلف آن است.

سقف شیبدار مدرن

سقف شیبدار مدرن
سقف شیبدار مدرن

این نوع از سقف های شیدار، با تکنیک‌های به روز دکوراسیون و طراحی داخلی و خارجی ساختمان هماهنگ بوده و بیشتر در ساختمان‌های ویلایی به کار برده می‌شود.

سقف شیبدار فلزی

سقف شیبدار فلزی
سقف شیبدار فلزی

این نوع سقف در برابر شرایط آب و هوایی مختلف، بسیار مقاوم است. از دیگر ویژگی‌های این سقف‌ها می‌توان به سبکی و نصب اسان آن اشاره کرد. ورقه‌های توللید شده برای این سقف از جنس آلومینیوم، روی و استیل هستند که قابلیت بازیافت دارند. تغییر شکل ظاهری با گذشت زمان، تنوع مدل و ظاهر کم از جمله معایب این سقف‌های شیبدار به شمار می‌رود.

سقف شیبدار تایل

مصالح مورد استفاده در این سقف، تایل و سفال می‌باشد. ظرافت و اصالت خاص در طراحی و معماری این سبک به وضوح به چشم می‌آید. این سقف‌ها به دلیل اینکه نیاز به نصب تخصصی دارند و مصالحی شکننده و حساس دارند، کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. زیرا سفال‌ها با کوچکترین ضربه آسیب دیده و شکسته می‌شوند و این عیب، در قیمت آجر سفال تاثیر گذاشته.

سقف شیبدار تک بر

سقف شیبدار تک بر
سقف شیبدار تک بر

این سقف تنها دارای یک ضلع و یک پانل شیبدار است که به یک دیوار بلند متصل شده. درواقع یک سقف شیبدار است که از وسط به دو زاویه‌ی 45 درجه تقسیم شده. از این نوع سقف‌های شیبدار بیشتر برای تراس و آلونک‌ها استفاده می‌کنند.

مزایای سقف شیبدار تک بر

  • سهولت در نصب
  • نیاز به مصالح کمتر
  • کمک به سرازیر شدن برف و باران
  • زیبایی ظاهری

معایب سقف شیبدار تک بر

تنها عیب این سقف‌ها این است که در مناطق طوفان خیز، غیرکاربردی هستند.

سقف شیبدار چهار بر

سقف شیبدار چهار بر
سقف شیبدار چهار بر

نام دیگر این سقف‌ها، سقف فرانسوی است. این نوع سقف شیبدار طوری طراحی شده که 4 پانل که شیب دو تا از آن‌ها دو برابر دو پانل دیگر است و از به هم پیوستن آن‌ها، سقفی با شیب ملایم به وجود می‌آید. یکی از مزیت‌های بارز این سقف‌ها، فضای زیاد زیر سقف است که امکان گسترش ساختمان در آینده را دارد. اما اسیب پذیر بودن سقف شیبدار چهار بر در برابر بارش سنگین برف، از معایب آن به شمار می‌رود.

سقف شیبدار چند بر

سقف شیبدار چند بر
سقف شیبدار چند بر

یکی از مشخصه‌های این سقف‌ها، یکسان بودن طول اضلاع تشکیل دهنده‌ی آن در تمام جهات است. این بخش‌های یکسان در قسمت فوقانی ساختمان به هم متصل و تاج سقف را به وجود می‌آورند. این سقف‌ها مقاومت بالاتری نسبت به سایر سقف‌های شیبدار دارند. مدل‌های مختلف این سبک عبارتند از:

  •  متقاطع
  • ساده
  • نصفه

سقف شیبدار چوبی

سقف شیبدار چوبی
سقف شیبدار چوبی

این نوع سقف در واقع یادآور اولین کاربرد سقف شیبدار در ساختمان‌ها است. زیرا در گذشته، چوب از جمله مصالح در دسترس بود که در این سبک استفاده شده. امروزه با استفاده از روکش‌های چوبی و دیگر مصالح مقاوم در برابر اتش و حوادث دیگر، سطح این سقف‌ها را ارتقاء داده‌اند. سقف شیبدار چوبی  در عین زیبایی، یک حس نوستالژی در طراحی ساختمان ایجاد می‌کند که با گذشت زمان دچار تغییراتی در شکل ظاهری شده و در برابر تغییرات آب و هوایی، مقاومت پایینی دارد.

سقف شیبدار سنگی

سقف شیبدار سنگی
سقف شیبدار سنگی

در این سقف‌ها از انواع مختلف سنگ و رنگ‌های گوناگونی استفاده می‌شود. این سبک به مقاومت بالا در برابر آتش سوزی و تغییرات آب و هوایی، شهرت دارد. اما در مقابل این مزیت‌ها، دارای هزینه‌ی اجرایی بالایی است. زیرا امروزه سنگ‌ها از اهمیت بالایی برخوردار شده و قیمت بالایی پیدا کرده‌اند. شما می‌توانید جهت اطلاع از قیمت سنگ به سیوان لند مراجعه کنید.

سقف شیبدار ترکیبی

اگر بخواهیم انواع جدیدی از سقف‌های شیبدار بام را معرفی کنیم، می‌توان به انواع لاستیکی، پلاستیکی و پلیمری اشاره کرد. به این مدل سقف‌ها، سقف شیبدار ترکیبی می‌گویند. مزایای این نوع سقف‌ها عبارتند از: سبک بودن، سهولت در اجرا و تنوع در طرح و رنگ.

نکاتی درمورد سقف‌های شیبدار

همانطور که گفتیم این سقف‌ها در مناطقی با جغرافیای نیمه سرد، نیمه کوهستانی و پر بارش مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین در ساخت و طراحی این سقف‌ها موارد زیر کاربرد دارند:

  • ورق آندوویلا
  • ورق آندولین
  • ورق طرح سفال
  • ورق سنگ ریزه
  • ورق رنگی

ورق‌های آندوویلا و آندولین با محیط زیست سازگار بوده و در برابر نفوذ رطوبت مقاوم هستند. در سقف‌هایی که این ورق‌ها استفاده شده، هزینه‌ی ترمیم کاهش یافته و به سرعت می‌توان آن‌ها را تعویض کرد.

تخمین هزینه‌ی سقف شیبدار

هزینه‌ی اجرای این سقف‌ها، به عوامل متعددی همچون: انتخاب مصالح، نوع پوشش سقف، نوع زیرسازی، قیمت ورق استفاده شده در سقف، نوع طراحی ویلا یا ساختمان، ارتفاع و … بستگی دارد. اگر به دنبال روشی برای به صرفه بودن هزینه‌ی اجرایی این نوع از سقف‌ها هستنید باید بهترین نوع از متریال، بهترین نوع ابزارها و تجهیزات مورد استفاده و تیم حرفه‌ای برای این کار استفاده کنید. در واقع سیوان لند با ارائه‌ی با کیفیت ترین مصالح به شما در این زمینه کمک خواهد کرد. شما می‌توانید جهت مشاهده و استعلام قیمت مصالح ساختمانی به این سایت مراجعه کنید.

کلام پایانی

در این مقاله به برسی انواع سقف‌های شیبدار و نوع متریال استفاده شده در آن‌ها پرداختیم. همچنین مزیا، معایب و کاربرد هرکدام از آن‌ها نیز به صورت خلاصه گفته شد.  به هر حال زمانی که می‌خواهید برای ساختمان خود سقف منلاسبی را انتخاب کنید، بهتر است ابتدا لیستی از انواع سقف‌ها و پوشش آن برای خود تهیه کنید و سپس با توجه به منطقه‌ی آب و هوایی خود، بهترین نوع آن را انتخاب کنید. امیدواریم که توانسته باشیم با این مطالب به شما در انتخاب نوع سقف شیبدار، کمک کرده باشیم.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *