مراحل اصولی برق کشی ساختمان

برق کشی ساختمان
برق کشی ساختمان

برق کشی ساختمان یکی از مهم‌ترین مراحل ساخت ساختمان است. نحوه برق کشی ساختمان از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا برق کشی اشتباه باعث بروز مشکلات متعدد و خطرناک می‌شود که می‌تواند خسارات جانی و مالی بسیاری به وجود آورد. برق کشی ساختمان که به سیم کشی نیز شناخته می‌شود، فعالیتی است که تقریبا در تمام پروژه‌های ساخت‌ و ساز  صنعتی و مسکونی خواهید دید.

بسیار مهم است که برق کشی ساختمان به روش استاندارد و درست انجام شود تا مشکلی برای ساکنین ایجاد نشود . همیشه سعی کنید از افراد ماهر و حرفه‌ای در زمینه برق کشی ساختمان استفاده کنید. در عین حال استفاده از سیم و کابل با کیفیت نیز یکی از ملزمات این زمینه است.

بررسی شیوه‌های مختلف برق کشی ساختمان

اگر تا به حال فکر کرده‌اید که برق کشی ساختمان تجاری، مسکونی یا صنعتی کار ساده‌ای است، کاملا اشتباه می‌کنید. اگر هیچ وقت تجربه برق کشی در ساختمان و راه‌اندازی یک سیستم الکتریکی را نداشته‌اید، سعی نکنید آن را به تنهایی انجام دهید. اشتباه‌ات در این زمینه می‌تواند پیامدهای مالی و جانی بسیار خطرناکی داشته باشد .

زمانی که می‌خواهید کار خود را انجام دهید، احتمالا می‌خواهید از پیمان‌کار الکتریکی درخواست کنید که این کار را برایتان انجام دهد . مشکل این است که تمام بخش‌های برق کشی خانه، دفتر و یا بخش‌های دیگر ساختمان را انجام دهید، یکسان نیستند. بنابراین روش‌های مختلف سیم‌کشی ساختمان وجود دارد و هرکدام از این روش‌ها دارای مزایای خاصی هستند. به عنوان یک پیمان‌کار الکتریکی , شما نمی‌توانید همه قسمت‌های یک ساختمان را با تکیه‌بر یک روش خاص سیم‌کشی کنید.

عموما یک پیمانکار برق حرفه‌ای در ابتدا ملک یا ساختمان شما را به طور کامل بررسی می‌کند تا ببیند که کدام شیوه یا سیستم برق کشی برای نیاز شما مناسب‌تر خواهد بود. در ادامه شما را با برخی از مهم‌ترین و البته مرسوم‌ترین سیستم‌های برق کشی ساختمان آشنا خواهیم کرد.

برق کشی ساختمان به روش غلاف سربی
برق کشی ساختمان به روش غلاف سربی

برق کشی ساختمان به روش غلاف سربی

در روش برق کشی ساختمان با استفاده از غلاف‌های سربی، غلاف سربی کابل‌ها برق را از آثار مخرب محیطی حفظ می‌گنند. در این نوع برق کشی، غلاف سربی باعث می‌شود که کابل‌ها روی دیوار یا سقف ثابت بمانند . با این حال , به دلایل امنیتی , غلاف سرب همیشه روی زمین ثابت می‌ماند. علاوه بر این , خود سرب یک هادی برق است.

در این روش، کابل‌ها معمولا بر روی کانال‌های چوبی قرار می‌گیرند و همانطور که قبلاً گفته شد، به وسیله گیره به سقف یا دیوار متصل می‌شوند. این شیوه‌ی سیم کشی ساختمان‌ها جزء قدیمی‌ترین متدهایی است که برای سالیان طولانی در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

با ابداع شیوه های جدید کابل کشی ساختمان‌ها به طور قطع میزان استفاده از این شیوه کاهش یافته است. اما هنوز هم در برخی از ساختمان‌ها شاهد استفاده از این شیوه هستیم و نمی‌توان آن را منسوخ شده به شمار آورد.

برق کشی ساختمان
برق کشی ساختمان

برق کشی ساختمان به روش داکت

یک روش معمول دیگر برای برق کشی ساختمان که برای بیش از ۱۰ سال استفاده شده‌ است، روش لوله‌ای سیم‌کشی سطح است . البته در واقع دو روش برای برق‌رسانی به ساختمان‌ها وجود دارد که از کانال‌ها استفاده می‌کنند. این دو روش عبارتند از:

  • داکت برق کشی روکار
  • داکت برق کشی توکار

در سیستم سطحی (داکت)، همانطور که از نام آن پیداست، مجاری که تمام انواع سیم و کابل‌ها عبور می‌کنند کاملا قابل‌ رویت هستند و بر روی دیوارها و سقف خانه قرار دارند . یک پیمان‌کار حرفه‌ای باید این مجاری را در مکان‌های مناسب نصب کرده و کابل‌ها از درون این مجاری عبور کند. در ساختمان‌های امروزی، این نوع از سیم‌کشی کم‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته، یک ساختمان تنها از یک سیستم الکتریکی استفاده نمی‌کند.

سیستم‌های مختلفی می‌توانند در موقعیت‌های مختلف در یک ساختمان استفاده شوند. این کانال‌ها خطر برق‌گرفتگی را بدلیل تماس مستقیم با سیم‌ها را تقریبا صفر کاهش می‌دهند. در بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌توانید استفاده از این نوع سیم‌کشی ساختمان را ببینید . در ادامه، با دستگاه سیم‌کشی توکار آشنا می‌شوید.

برق کشی ساختمان به روش داکت توکار

داکت تو کار، روشی است که معمولا در برق کشی ساختمان استفاده می‌شود. البته همانطور که ذکر شد، یک روش در ساختمان استفاده نمی‌شود و معمولا از ترکیب روش‌های مختلف استفاده می‌شود.  در این روش برق کاری، مجاری داخلی در سقف‌ها و دیوارها کار می‌کنند و قابل‌رویت نیستند. بنابراین در بسیاری از ساختمان‌ها از این نوع سیم‌کشی برای حفظ زیبایی طراحی داخلی استفاده می‌شود .

همانطور که می‌دانیم , صاحب‌خانه‌ها علاقمند به استفاده از این نوع برق کشی ساختمان به دلایل زیبایی‌شناختی هستند. علاوه بر فواید زیبایی‌شناسی، بسیاری از پیمانکاران الکتریکی معتقدند که برق کشی ساختمان با یک مجرای سیم‌کشی دارای قدرت حفاظتی بسیار بیشتری است. دقت کنید که با یک متخصص مشورت کنید تا مشخص کنید کدام سیستم الکتریکی برای شما مناسب است.

پیمانکاران برق معمولا بهترین روش را برای شما معرفی کرده و در صورت لزوم از چندین روش مختلف استفاده می‌کنند. این متخصصان عوامل مختلفی را برای دستیابی به بهترین نتایج بررسی می‌کنند.

برق کشی ساختمان به روش داکت روکار
برق کشی ساختمان به روش داکت روکار

برق کشی ساختمان به روش داکت روکار

کابل‌های توکار برای برق کشی الکتریکی ساختمان‌ها با روش‌های مختلفی انجام می‌شوند که تفاوت‌های آشکاری دارند. سیم‌کشی توکار با استفاده از یک جعبه اتصال، سیم‌کشی توکار با استفاده از جعبه سوئیچ و سوکت، و سیم‌کشی توکار با استفاده از جعبه فیوز، برخی از رایج‌ترین روش‌های الکتریکی توکار هستند.

لازم به ذکر است سیم‌کشی توکار با استفاده از جعبه اتصال، یکی از قدیمی‌ترین روش‌های ساخت ساختمان‌ها , روش استفاده از جعبه اتصال است . البته این روش تقریبا ً منسوخ است و حتی استفاده از آن نیز غیرقانونی اعلام شده‌است. اما در برخی ساختمان‌های قدیمی از این نوع سیم‌کشی الکتریکی استفاده شده‌است.

انتخاب کابل برق مناسب برای برق کشی ساختمان

کابل‌ها و کابل‌ها مهم‌ترین اجزای الکتریکی ساختمان‌ها هستند و باید در انتخاب آن‌ها دقت کنید. خریده کابل‌های نامناسب می‌تواند منجر به  خطرات جانی و مالی غیرقابل جبران شود . بنابراین باید مطمئن شوید که کابل یا سیمی که شما می‌خرید، تقلبی نیست و از کیفیت مطلوبی برخوردار است. یکی از معیارهای کابل با کیفیت این است که کابل آسیب ندیده باشد.

همچنین می‌توانید در هنگام خرید کابل و سیم به تاریخ تولید آن توجه فرمایید، زیرا با گذشت زمان، کابل‌ها کیفیت خود را از دست می‌دهند. از دیگر عوامل ماثر ب کیفیت کابل، نور خورشید است که باعث پوسیدگی کابل می‌شود. استفاده از کابل‌های بی کیفیت یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد آتش‌سوزی در سراسر جهان است.

هر سال ، بسیاری از مردم در سراسر جهان جان خود را از دست می‌دهند و به دلیل آتش‌سوزی ناشی از کابل‌های کیفیت نادرست و ضعیف، جان خود را از دست می‌دهند. استفاده از رساناهای الکتریکی بی‌کیفیت ضعیف و نیز استفاده از پوشش‌های نامناسب باعث این آتش‌سوزی‌ها خواهد شد.

نحوه تشخیص سیم و کابل تقلبی

ارزان‌ترین سیم‌ها و کابل‌ها در بازار سیم‌ها و کابل‌های تقلبی هستند. فرض کنید می‌خواهید یک سری کابل‌ها برای سیم‌کشی ساختمان خود بخرید. کابل‌های جعلی می‌توانند مشکلات زیادی ایجاد کنند. برخی از این مشکلات عبارتند از:

  • سوختن وسایل الکتریکی یکی از متداول‌ترین حوادثی است که ممکن است به خاطر سوختگی‌های شدید کابل‌ها و سیم‌ها رخ دهد.
  • استفاده از سیم‌ها و کابل‌ها تقلبی منجر به آتش سوزی می‌شود. در این آتش سوزی‌ها مواد استفاده شده برای ساخت روکش سیم و کابل سوخته و تولید گازهای سمی می‌نماید.

نکات مهم در برق کشی ساختمان

از قبیل نکاتی که بهتر است به هنگام برق کشی در ساختمان رعایت شود تا احتمال بروز مشکل کاهش یابد، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • از درستی و محکم بودن اتصالات اطمینان حاصل نمایید.
  • از ابزار و تجهیزات استاندارد و با کیفیت استفاده کنید.
  • برای برق کشی اصولی ساختمان، به نوع، ضخامت و تعداد سیم‌های مورد نیاز ساختمان توجه نمایید.
  • استفاده از سیم ارث، می‌توانید جلوی بسیاری از خطرات احتمالی برق گرفتی را بگیرد.

جدول قیمتی سیم و کابل برای برق کشی ساختمان

نوع قیمت به تومان
سیم افشان 2.5*1 616.800
سیم افشان 1.5 500.000
کابل افشان 1.5*2 1.319.000
کابل افشان 4*2 3.420.000
سیم افشان 2.5 820.000

در پایان

برای برق کشی اصولی ساختمان، استفاده از افراد ماهر و همچنین استفاده از سیم و کابل با کیفیت و استاندارد، اصولی است که رعایت آن‌ها الزامی می‌باشد. زیرا این مهم منجر به مشکلاتی می‌شود که ممکن است خسارات جانی و مالی در صورت عدم رعایت به بار آورد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *