محاسبه مقدار گچ در سفیدکاری | مقدار گچ زیرکار و روکار مورد نیاز برای گچکاری


قیمت گچ

محاسبه مقدار گچ در سفیدکاری از این نظر مهم است که بتوانید گچ را به مقدار لازم تهیه کنید و در حین کار با کمبود آن مواجه نشوید. از طرفی هم زیادتر خرید گچ باعث تحمیل هزینه‌های اضافی و هدر رفت منابع مالی پروژه می‌شود. پس بهتر است پیش از شروع به کار مقدار گچی که برای سفید کاری نیاز دارید را به صورت حدودی محاسبه کنید تا با مشکلی روبه‌رو نشوید.

مقدار گچ در سفیدکاری

گچ از مصالح ساختمانی پایه به شمار می‌رود و مصرف اصلی آن در مرحله سفیدکاری ساختمان است. گچ کاری ساختمان معمولا در دو مرحله زیر کار و روی کار انجام می‌شود. البته در این میان برخی گچ‌ها هستند که به دلیل افزودنی‌های موجود در آن‌ها، دیگر نیازی به اجرای دو مرحله‌ای ندارند و می‌توان آن‌ها را تنها در یک مرحله اجرا کرد.
نکته قابل ذکر دیگر این است که مقادیر ارائه شده در این مقاله به صورت حدودی هستند و می‌بایست شما مقداری را به عنوان تلرانس قرار دهید. چون بسته به این که ضخامت لایه گچ کاری شما چقدر است و یا از روش دستی یا پاششی استفاده می‌کنید، میزان گچ مصرفی شما هم تغییر خواهد کرد.

برای محاسبه مقدار گچ در سفیدکاری باید مساحت دیوارها را ضرب در 3 کنید.
برای محاسبه مقدار گچ در سفیدکاری باید مساحت دیوارها را ضرب در 3 کنید.

مقدار گچ زیرکار در گچ کاری

مقدار گچی که برای مرحله زیر کار استفاده می‌شود، بیشتر از مقدار گچ سفیدکاری روی کار است. چون معمولا ضخامت لایه گچ زیرکار بیشتر است و سعی می‌شود با آن تمامی نواقص دیوار را پوشاند و سطحی صاف و یکدست را برای سفیدکاری آماده کرد.
به هر روی، به طور متوسط مقدار گچ در سفیدکاری برای زیرسازی هر مترمربع، حدود 15 کیلو و نیم است. به بیان دیگر، با هر کیسه 40 کیلویی گچ زیرکار، حدود 2.6 متر از دیوار یا سقف را می‌توان گچ کاری کرد.

مقدار گچ روکار در سفیدکاری

گچ‌های سفیدکاری در بازار وجود دارند که بسته به اندازه دانه‌بندی آن‌ها و نوع مواد افزودنی به کار رفته در آن‌ها، میزان گچ مورد نیاز فرق می‌کند. به طور متوسط مقدار گچ در سفیدکاری 3.7 کیلوگرم به ازای هر مترمربع خواهد بود. البته این میزان در مورد گچ کارخانه‌های مختلف ممکن است متفاوت باشد.

به طور متوسط مقدار گچ در سفیدکاری 3.7 کیلوگرم به ازای هر مترمربع خواهد بود
به طور متوسط مقدار گچ در سفیدکاری 3.7 کیلوگرم به ازای هر مترمربع خواهد بود

مقدار گچ پلیمری برای سفیدکاری

از گچ‌های پلیمری نیز می‌توان برای گچ کاری ساختمان استفاده کرد. این گچ‌ها هم به صورت گچ پاششی و هم به صورت گچ دستی هستند که مقدار مورد نیاز هر کدام از آن‌ها برای گچ کاری در جدول زیر آمده است.

نوع گچ ضخامت گچ‌کاری مقدار گچ مورد نیاز در هر مترمربع
گچ پلیمری سیوا دستی زیرکار 1.5 سانتی‌متر 12 کیلوگرم
گچ پلیمری سیوا پاششی زیرکار 2.5 سانتی‌متر 30 کیلوگرم
گچ پلیمری ساتن سفیدکاری 0.5 سانتی‌متر 1.5 کیلوگرم

 

محاسبه سرانگشتی مقدار گچ

برای محاسبه سرانگشتی مقدار گچ مورد نیاز برای گچ کاری یک فضا، می توان مساحت آن را در 3 ضرب کرد. برای این کار ابتدا مساحت سقف و مساحت هرکدام از دیوارها را محاسبه و سپس آن‌ها را با هم جمع کنید.

عوامل موثر در محاسبه مقدار گچ در سفیدکاری

مقادیری که در بالا اعلام شد، برای گچ کاری دیوارها در حالت معمولی است که مشکلی وجود ندارد. اما وجود برخی شرایط می‌تواند بر مقدار گچ مصرفی اثر بگذارد. این موارد عبارتند از:

انحنای دیوار

یکی از عوامل تاثیرگذار بر مقدار گچ در سفیدکاری، انحنای دیوار است. هرچه انحنای دیوار بیشتر باشد، مقدار گچ به کار رفته برای آن نیز بیشتر خواهد بود. چرا که باید انحنا و دیگر مشکلات دیوار با استفاده از گچ (گچ زیر کار) برطرف شود.

هرچه دیوار ناصاف‌تر باشد، مقدار گچ مصرفی بیشتر خواهد شد
هرچه دیوار ناصاف‌تر باشد، مقدار گچ مصرفی بیشتر خواهد شد

استفاده از گچ خشک

گچ خشک از ترکیب سیمان با گچ به دست می‌آید. به این صورت که 2 تا 3 برابر کمتر از گچ، از سیمان استفاده می‌شود. برای گچ کاری با گچ خشک، لایه‌های گچ را با ضخامت 1 سانتی‌متری روی دیوار می‌کشیم و به ازای هر مترمربع به حدود 9 کیلوگرم گچ نیاز داریم.

ترکیبات سیمانی

در ترکیبات سیمانی گچ، از ماسه و سیمان به نسبت 1:3 استفاده می‌شود و برای گچ کاری هر مترمربع از دیوار یا سقف به 4.5 کیلوگرم سیمان و 16 تا 18 کیلوگرم گچ نیاز است. مقدار ماسه مورد نیاز نیز 13.5 کیلوگرم برای هر مترمربع است. در چنین ترکیبی بهتر است از گچ‌های مرغوب، مثلا m400، استفاده شود.

گچ تزئینی

در مورد گچ‌های تزئینی، مقدار گچ مورد نیاز کاملا به نوع و برند گچ بستگی دارد. برای مثال ممکن است برای یک گچ تزئینی در هر مترمربع به 8 کیلوگرم گچ احتیاج باشد و برای نوعی دیگر به 3 کیلوگرم گچ.

کلام آخر

پیش از شروع به انجام گچ کاری، باید مقدار گچ در سفیدکاری و زیرکار را محاسبه کنید. در این محاسبه باید به میزان آب و گچ دقت کنید و گچ را طوری ترکیب کنید که مخلوط شما زیادی شل یا سفت نباشد. گچ‌ها در حالت کلی زودگیر هستند و زمان کمی برای گچ کاری دارید. پس بهتر است در همان ابتدای کار مقدار گچ مورد نیاز را براورد کنید تا در حین کار با کمبود گچ مواجه و دچار مشکل نشوید.
البته راهکارهایی هم برای دیرگیر کردن گچ وجود دارد که برای اطلاعات بیشتر در این مورد می‌توانید مقاله چکار کنیم گچ زود سفت نشود را مطالعه کنید. در هر حالت بهتر است قبل از شروع به کار شرایط را بسنجید و با توجه به نوع گچی که می‌خواهید استفاده کنید، مقدار گچ مورد نیاز را به صورت سرانگشتی محاسبه کنید.

4/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *