ماسه 06 چیست؟ +بررسی ویژگی‌ها، مزایا و معایب و کاربردهای آن


قیمت شن و ماسه

طبق استاندارد 302 ایران، ماسه 06 ماسه‌ای است با دانه‌بندی درست که قطر بزرگ‌ترین دانه‌ی آن حداکثر 0.6 میلی‌متر است. به این ماسه که پرمصرف‌ترین ماسه استاندارد در ساختمان سازی می‌باشد، ماسه شکسته 06 یا ماسه شسته 06 هم گفته می‌شود. در این مقاله قصد داریم ماسه ۰۶ و مشخصات و کاربرد آن را بررسی کنیم.

ماسه 06 چیست؟

ماسه 06
همان‌طور که اشاره کردیم ماسه 06 بر اساس استاندارد 302 ایران، ماسه‌ای است که قطر دانه‌های آن حداکثر 0.6 میلی‌متر است. ماسه شکسته 06 از شکستن سنگ‌های بزرگ کوه‌ها (به خصوص سنگ آهک متراکم و سنگ گرانیت) و فرآوری آن‌ها در کارخانه‌ها ب دست می‌آید؛ که این سنگ‌ها پس از شکستن و خرد شدن برای دانه‌بندی شدن از الک‌هایی مخصوص عبور می‌کنند.
ماسه شکسته 06 را پس از این که دانه‌بندی شد با پمپ و سیلیکون با حجم 300 مترمکعب شستشو می‌دهند تا هرگونه گرد و خاک و آلودگی از سطح آن پاک شود؛ و به این ترتیب ماسه شسته 06 به دست می‌آید. ماسه شسته 06 از بهترین نوع ماسه برای ساخت بتن و قطعات بتنی هستند. به طور کلی ماسه شسته و شن شسته چون عاری از هرگونه آلودگی هستند، باعث بهبود انسجام ملات بتن و سیمان می‌شوند.

ویژگی ماسه ۰۶

  • ماسه ۰۶ چون از نوع ماسه شکسته است، برخلاف ماسه‌ای مثل ماسه بادی که از طبیعت استخراج می‌شود، دارای گوشه‌هایی تیز می‌باشد.
  • این نوع ماسه مورد شستشو قرار می‌گیرد و عاری از خاک است
  • بیشترین کاربرد آن در ساخت بتن و ملات‌ها است
  • سایز دانه‌های آن 0.6 میلی‌متر است

کاربرد ماسه 06

کاربرد ماسه ۰۶
به طور کلی مهم‌ترین کاربرد شن و ماسه را می‌توان مربوط به صنعت ساختمان سازی دانست. و ماسه 06 هم مهم‌ترین و پرکاربرد‌ترین نوع ماسه‌ای است که در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. ماسه ۰۶ به خاطر ابعاد و ویژگی‌های استانداردی که دارد، خلل و فرج‌های موجود در دیوارچینی را به خوبی پر می‌کند.
بیشترین کاربرد ماسه 06 در صنعت ساختمان شامل این موارد است: ماده اولیه برای ساخت بتن، ملات، دیوار چینی، بلوک چینی، آجر چینی، سیمان، سنگ کاری، کاشی کاری، آستر، پلاستر، نرمه و زبره.

مزایای ماسه 06

ماسه 06 از بهترین انواع شن و ماسه برای دیوار چینی در ساختمان به شمار می‌رود. چون تنش‌های درونی این نوع ماسه کم است، از محکم‌ترین نوع ماسه‌ها برای انواع ملات به شمار می‌رود و هم‌چنین باعث یکدستی آن می‌شود. البته باید به این نکته دقت کرد که ماسه 06 برای تمام انواع ملات‌ها مناسب نیست، و سنگدانه‌ی هر ملات باید با توجه به نیاز آن انتخاب شود.
ماسه 06 با این که ماسه شکسته است، اما از دل طبیعت به دست می‌آید و به همین دلیل با محیط زیست سازگار است. ملات ساخته شده با این ماسه استحکام و گیرش خوبی خواهد داشت. هم‌چنین ملات‌های ساخته شده با ماسه ۰۶ رطوبت کمتری دارند و قدرت انسجام و فشرده سازی این ماسه بالا است.

معایب ماسه ۰۶

ممکن است بافت این ماسه ضخیم باشد و باعث شود که برای ساخت ملات به آب و سیمان بیشتری نیاز باشد. هم‌چنین ممکن است اندازه دانه‌های این ماسه بزرگ و غیر یکدست باشد، که این موضوع بر روی مقاومت و استحکام بتن تاثیر می‌گذارد. با این که ماسه 06 از ماسه‌های استاندارد و بسیار پرکاربرد برای ساختمان سازی است، اما برای تمام ساخت و سازها و تمامی ملات‌ها مناسب نیست.

ماسه 04 و 06

04 و 06 اشاره با اندازه قطر ماسه دارد که برابر با 0.4 و 0.6 میلی‌متر هستند. ماسه‌های 04 و 06 هر دو از ماسه‌های استاندارد 302 ایران هستند. هروی این ماسه‌ها از ماسه‌های پر استفاده در صنعت ساختمان هستند و برای مصارف تقریبا مشابهی (مثل ساخت ملات) مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بهترین ماسه برای ملات سیمان و بتن سیمانی

بهترین ماسه برای بتن
بهترین ماسه برای ملات سیمان و بتن سیمانی ساخته شده از سنگ‌های مرمریت و سنگ‌های آذرین است. این سنگ‌ها با شکستگی بالای 50% توسط دستگاه‌های سنگ شکن شکسته می‌شوند و سپس براساس استاندارد ای اس تی ام، غربال و دانه‌بندی می‌شوند. دانه‌های این ماسه باید یکنواخت باشند و از ریزدانه تا درشت‌دانه و همراه با سیلیس اضافه باشند (ماسه و شن سیلیس انواع خاصی از شن‌ها و دارای سیلیکون دی اکسید می‌باشند).

جمع بندی

ماسه 06 یکی از انواع شن و ماسه است که با استاندارد 302 ایران مطابقت دارد و اندازه دانه‌های آن 0.6 میلی‌متر است. به ماسه ۰۶، ماسه شکسته 06 یا ماسه شسته 06 نیز گفته می‌شود. ماسه شکسته 06 را از شکستن و خرد کردن سنگ آهک متراکم و سنگ گرانیت به دست می‌آورند که این سنگ‌های شکسته بعدا دانه بندی می‌شوند و سایز 06 آن‌ها جدا می‌شود.
ماسه 06 بعد از دانه بندی شدن مورد شستشو قرار می‌گیرد تا خاک و آلودگی‌های آن گرفته شود. این کار باعث می‌شود که استحکام و چسبندگی ملات و بتن ساخته شده با این ماسه افزایش یابد. ویژگی‌های ماسه 06 باعث شده که این ماسه برای تولید بتن و ملات بسیار مناسب باشد. این ماسه به جز برای ساخت بتن و ملات، برا دیوار چینی، بلوک چینی، آجر چینی، سیمان، سنگ کاری، کاشی کاری، آستر، پلاستر، نرمه و زبره نیز مناسب است.

3.3/5 - (9 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *