لوله پلی اتیلن فاضلاب چیست و چه مزایا و کاربردی دارد؟

لوله پلی اتیلن فاضلاب یکی از انواع رایج لوله‌های PE هستند که در دو نوع شهری و خانگی تولید می‌شوند و به شکل لوله پلی اتیلن دوجداره (کاروگیت) می‌باشند. در ادامه این مقاله از سیوان لند با ما همراه باشید تا به بررسی کامل این لوله بپردازیم. هم‌چنین شما می‌توانید برای خرید یا اطلاع از لیست قیمت لوله پلی اتیلن وارد سایت سیوان لند شوید. سیوان لند بازار آنلاین صنعت ساختمان است که امکان خرید آنلاین مصالح و تجهیزات ساختمانی را فراهم آورده.

لوله پلی اتیلن فاضلابی چیست؟

لوله پلی اتیلن یک لوله پلاستیکی است که از پلیمرازیسیون اتیلن ساخته می‌شود. ویژگی‌های مثبت این لوله باعث شد که به سرعت جایگزین لوله‌های فلزی و بتنی قدیمی شود و برای انتقال مایعات و گازها در صنایع مختلف مورد استفاده قرار بگیرد. از انواع مهم این لوله می‌توان به لوله پلی اتیلن کشاورزی، لوله پلی اتیلن فاضلاب و لوله پلی اتیلن گازی اشاره کرد. 

از لوله پلی اتیلن فاضلابی برای انتقال فاضلابی شهری، بین شهری، روستایی، صنعتی و خانگی استفاده می‌شود.
لوله پلی اتیلن فاضلاب

از لوله پلی اتیلن فاضلابی در سیستم‌های فاضلابی شهری، بین شهری، روستایی، صنعتی و خانگی استفاده می‌شود. که دو نوع اصلی آن را می‌توان لوله پلی اتیلن فاضلاب شهری و خانگی دانست. با توجه به حجم سیالات، لوله پلی اتیلن خانگی ضخامت کمتری دارد و لوله پلی اتیلن فاضلاب شهری، از ضخامت و قطر بیشتری برخوردار است.

لوله‌های پلی اتیلنی که برای انتقال فاضلاب مورد استفاده قرار می‌گیرند از نوع دوجداره هستند و به آن‌ها لوله پلی اتیلن فاضلابی کاروگیت هم گفته می‌شود. این لوله‌ها نفوذ ناپذیرند، هم در برابر فشار و هم در برابر مواد شیمیایی بسیار مقاوم هستند و دارای ویژگی انعطاف‌پذیری می‌باشند. تمام این مشخصه‌ها باعث شده‌ است که این دست لوله‌های پلی اتیلنی، گزینه بسیار مناسبی برای انتقال و هدایت فاضلاب و پسماند باشند.

انواع لوله پلی اتیلن فاضلابی

به طور کلی لوله‌های پلی اتیلنی بر اساس نوع و محل کاربرد، دارای انواع گوناگونی از نظر دانسیته، ضخامت و سایز می‌باشند. لوله‌های فاضلابی نیز به همین صورت هستند و در هرجا باید از نوع مناسب آن‌ها استفاده کرد. همان‌طور که گفتیم دو نوع اصلی لوله های پلی اتیلن فاضلابی بر اساس محل مصرف، لوله‌های فاضلاب شهری و خانگی می‌باشند. 

لوله پلی اتیلن فاضلابی در سه مدل لوله پلی اتیلنی تحت فشار، لوله پلی اتیلن دانسیته بالا و لوله پلی اتیلن کاروگیت است.
انواع لوله پلی اتیلن فاضلابی

برای فاضلاب خانگی از لوله پلی اتیلن با فشار کم استفاده می‌شود و برای فاضلاب شهری، با توجه به افزایش حجم سیالات، محل استفاده از لوله و میزان مقاومت مورد نظر، از لوله فاضلابی کاروگیت یا سه جداره استفاده می‌شود. لوله پلی اتیلن فاضلابی را می‌توان به سه دسته‌ی زیر تقسیم کرد:

  1. لوله‌های پلی اتیلنی تحت فشار LDPE. این لوله‌ها از پایداری مکانیکی برخوردار هستند و دارای خاصیت ارتجاعی می‌باشند. لوله‌های فاضلابی LDPE سه لایه هستند و از آن‌ها برای انتقال مایعاتی که فشارشان کمتر از 3 مگاپاسکال است استفاده می‌شود.
  2. لوله‌های دانسیته بالای HDPE. این لوله‌های فاضلابی دوام بسیار بالایی دارند و در برابر شرایط خاص آب و هوایی مقاوم هستند؛ به طوری که حتی تا منفی 50 درجه سانتی‌گراد را هم می‌توانند تحمل کنند.
  3. لوله پلی اتیلن فاضلابی کاروگیت. این لوله‌ها در فضای باز مورد استفاده قرار می‌گیرند و ساختاری دو لایه دارند که لایه بیرونی برای محافظت بیشتر از لوله در برابر عوامل بیرونی و افزایش مقاومت آن می‌باشد.

سایز و کاربرد لوله پلی اتیلن فاضلابی

اگر بخواهیم کاربردهای اصلی لوله پلی اتیلن فاضلاب را بررسی کنیم، برای فاضلاب خانگی از لوله پلی اتیلن در سایزهای 50 تا 160 میلی‌متر استفاده می‌شود و برای فاضلاب‌های شهری، صنعتی و … از لوله‌های پلی اتیلنی بزرگ‌تر از 160 میلی‌متر. در مورد لوله پلی اتیلن جوشی فاضلابی با فشار کاری یکسان هم از لوله‌هایی با سایزهای 50 تا 60 میلی متر استفاده می‌شود.

مزایای لوله پلی اتیلنی فاضلابی

  • لوله‌های پلی اتیلنی فاضلابی در طول‌های بلند تولید می‌شوند که این امر نیاز به اتصالات و خطر نشتی را کاهش می‌دهد و نصب آن‌ها نیز بی‌دردسرتر خواهد بود.
  • لوله پلی اتیلن فاضلابی در برابر بسیاری از مواد شیمیایی مقاوم است و دچار خوردگی نمی‌شود.
  • این لوله‌ها بسیار با دوام و مستحکم هستند. فشار یا آسیب‌ها خارجی نمی‌تواند باعث شکستن یا خراش افتادن روی لوله شود و بین 50 تا 100 سال عمر می‌کنند.
  • پلی اتیلن فاضلابی را می‌توان بدون ترانشه نصب کرد. به همین خاطر هم هزینه‌های نصب پایین می‌آید و هم باعث کاهش آسیب‌های محیط زیستی می‌شود.
  • این لوله‌ها انعطاف‌پذیر هستند و می‌توانند نوسانات ناشی از فشار و ارتعاشات را تحمل کنند.
  • اصطکاک آن‌ها کم است و ظرفیت جریان بالایی دارند.
  • لوله‌های فاضلابی که قرار است روی سطح زمین کار شوند در برابر اشعه ماوراء بنفش مقاوم هستند و شرایط آب و هوایی هم بر آن‌ها اثر نمی‌گذارد.
لوله پلی اتیلن فاضلابی در برابر بسیاری از مواد شیمیایی مقاوم است و دچار خوردگی نمی‌شود.
مزایای لوله پلی اتیلنی فاضلابی

جمع بندی

لوله پلی اتیلن فاضلابی یکی از انواع لوله‌های پلی اتیلنی است که برای انتقال فاضلاب‌های شهری، روستایی و خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. لوله های پلی اتیلن فاضلابی در سه نوع با دانسیته‌ی پایین، با دانسیته بالا و کاروگیت می‌باشند و هرکدام در محل خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *