لامپ رشته ای چیست؟| بررسی مزایا و معایب خرید انواع لامپ رشته ای

لامپ رشته ای اولین مدل از انواع لامپ است و نوعی نور الکتریکی تولید می‌کند که به طور گسترده برای انواع کاربردهای روشنایی و نورپردازی می‌تواند موثر واقع شود. مکانیک و طراحی لامپ رشته ای به طور قابل توجهی ساده بوده و همچنان مطابق نمونه‌های اولیه در نظر گرفته شده است. در ادامه مقاله با انواع لامپ رشته‌ ای مزایا و معایب و همچنین لامپ و چراغ‌های جایگزین لامپ رشته ای را به طور کامل بررسی خواهیم کرد.

فروش لامپ رشته ای از گذشته تا به امروز

لامپ‌های رشته ای در گذشته تنها لامپ‌هایی بودند که در تمامی مراکز مورد استفاده قرار می‌‌گرفتند. اما به مرور زمان و با توجه به پیشرفت علم کم کم لامپ‌های کم مصرف جایگزین بهتری برای آن‌ها شده‌اند. بهتر است بدانید این لامپ‌‌ها به سبب مزایای فراوانی که دارند هم اکنون نیز در بازار محبوب هستند. با وجود اینکه چند سال از ابداع و طراحی لامپ رشته ای می‌گذرد هنوز هم بدون هیچ تغییری به‌عنوان یکی از پرفروش‌ترین لامپ‌ها در بازار محصولات روشنایی شناخته می‌شوند. چراکه موارد مصرفی لامپ رشته ای از روشن کردن داخل کوره گرفته تا تامین روشنایی ایمنی برای پارکینگ‌ها را شامل ‌می‌شود.

لامپ رشته ای چیست؟

لامپ رشته‌ای

لامپ رشته ای محصولی است که با نام لامپ تنگستنی نیز شناخته می‌شود، یک منبع نور مصنوعی است که نور سفید یا زرد درخشانی از خود ساطع می‌کند. روشنایی تولید شده توسط لامپ رشته ای نوری گرم است بنابراین نمود رنگی خوبی را می‌تواند منعکس کند. جریان‌ الکتریکی در این لامپ‌ها از طریق یک‌رشته نازک از جنس فلزی به نام تنگستن عبور می‌کند و رشته نازک در اثر داغ شدن نورانی می‌شود به همین دلیل به این نام نیز در بازار معروف است.

لامپ‌ رشته ای در اندازه‌ها و توان‌های متنوعی ساخته می‌شود. این نوع لامپ به تجهیزات اضافی برای نصب  نیاز ندارد؛ضمن اینکه با هر دو جریان مستقیم و متناوب کار می‌کنند. لامپ‌های رشته ای در نورپردازی‌های خانگی و تجاری، نورهای غیر ثابت، چراغ مطالعه یا چراغ قوه، چراغ‌های اتومبیل، مصارف تبلیغاتی و دکوراسیون مورداستفاده قرار می‌گیرند.

توجه: دمای رنگ در لامپ رشته ای به طور معمول از سفید تا زرد متغیر است. قبل از خرید لامپ رشته ای، حتما دمای رنگ ذکر شده لامپ را بررسی کنید. هر چه دمای رنگ بالاتر باشد لامپ خنک‌‌تر است. این بدان معنی است که نور سفید تری تولید می‌‌کند. هنگامی که دمای رنگ نور کمتر است، لامپ رشته‌ ای یک نور گرم یا زرد را نشان می دهد.

اما چرا لامپ رشته ای دیگر مانند گذشته محبوب نیستند؟

اصلی ترین مشکل لامپ‌های رشته‌ای، بالا بودن سرعت سوخت لامپ و مصرف زیاد برق است.

 تقرییاً می‌توان گفت که لامپ رشته ای از رده تولید خارج شده است. 

  • مصرف زیاد برق و اولین دلیل از بین رفتن محبوبیت این لامپ‌ها بود. با ورود انواع لامپ ال ای دی به بازار جایگزین مناسبی برای لامپ‌های رشته ای شدند و استقبال از ‌آن‌ها با پیشرفت تکنولوژی گسترش یافت.
  •  لازم به ذکر است؛ لامپ رشته‌ ی ساختاری شکننده و بدنه‌‌ای شیشه‌‌ای دارد به همین دلیل امکان دارد با کوچکترین ضربه‌ای بشکند و خطراتی را به دنبال داشته باشد. 
  • اصلی ترین مشکل لامپ‌های رشته ای، تبخیر رشته تنگستن است که سرعت سوخت لامپ را بالا می‌برد. در مصارف معمولی روزانه این رشته بخار شده و نور لامپ کمتر می‌شود.(هرچه بازده بیشتر باشد، سرعت تبخیر رشته تنگستن بیشتر است). برای جلوگیری از این تبخیر، بهتر است از سیم‌های مرغوبی که فنر پیچیده شده نام دارند، استفاده کنید.

ساختار لامپ رشته ای

ساختار لامپ رشته‌ای
ساختار لامپ رشته ای

روی لامپ رشته ای یک رشته نازک فلزی (به نام تنگستن) تعبیه شده که با عبور جریان برق داغ شده و باعث تولید نور می‌شود. این رشته‌ها درون یک حباب شیشه‌ای قرار گرفته‌اند که مانع از رسیدن اکسیژن به رشته‌ها و خرابی لامپ می‌شود. در واقع اکسیژن باعث اکسید شدن رشته‌ها و نهایتا خرابی لامپ می‌شود بنابراین محفظه شیشه‌ای محصور شده، فاقد گاز اکسیژن بوده و با گازهای هلیم و آرگون به جهت افزایش عمر تنگستن و درخشندگی بیشتر پر شده است. در محفظه شیشه‌ای لامپ رشته ای، از فیلامنت جریان الکتریکی عبور کرده و آن را تا دمایی که نور تولید شود، گرم می‌کند.

لامپ‌‌های رشته‌ ای معمولاً حاوی پایه شیشه‌‌ای هستند که به پایه لامپ متصل شده است. این به تماس‌‌های الکتریکی اجازه می‌ دهد تا بدون نشت گاز یا هوا از داخل حباب عبور کنند. سیم‌های کوچکی که در ساقه تعبیه شده است، رشته و سیم‌های سربی را محافظت می‌نماید. لامپ رشته ای در توان‌های 1/5 ولت تا 300 ولت تولید می‌شوند که هم با جریان مستقیم و هم‌جریان متناوب کار می‌کنند.در نهایت نور تولید شده لامپ رشته ای گرم و یکنواخت است و شباهت زیادی به نور طبیعی دارد.

توجه: جریان الکتریکی که باعث گرم شدن رشته درون لامپ با دمای بسیار بالا می‌شود؛ این دما بسته به نوع رشته، سایز لامپ، شکل لامپ و مقدار جریان 2000 تا 3300 کلوین لامپ رشته ای متغیر است. یک طیف موج پیوسته توسط رشته داغ شده ایجاد می‌شود که قسمت مطلوب آن نور مرئی است. عمده انرژی نیز صرف تولید نور با طول موجی نزدیک به مادون قرمز می‌شود.

لامپ رشته ای استاندارد

لامپ رشته‌‌ای استاندارد

اگرچه لامپ‌ رشته ای در طیف وسیعی از اندازه‌ها، وات و ولتاژ ساخته می‌شوند. اما لامپ رشته ای استاندارد که به عنوان لامپ پیچ نوع A که از پایه متوسط ادیسون E27 استفاده می‌کنند؛ بیشتر در خانه‌ها یافت می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع چراغ بعد از فشردن کلید برق بلافاصله روشن می‌شود و یک نور گرم و دلپذیر را با یک رنگ عالی ارائه می‌دهند.

انواع لامپ رشته ای بر اساس ساختار 

در لامپ رشته ای معمولاً 90 درصد انرژی دریافتی به نور تبدیل می‌شود. و اگر بخواهیم لامپ رشته ای را بر اساس نوع ساختاری که تولید می‌شوند؛ به انواع مختلفی تقسیم کنیم، می‌توان به انواع لامپ رشته ای زیر اشاره نمود:

   1. لامپ رشته ای کلاسیک

لامپ‌های مارپیچ نمونه‌ای از لامپ‌رشته‌ای کلاسیک با توان بین 60 تا 150 هستند.

یکی از پرفروش‌ترین انواع لامپ‌ رشته ای موجود در بازار شامل لامپ‌های کلاسیک بودند. که اولین طرح تولیدی لامپ‌های رشته ای نیز به شمار می‌روند. این لامپ‌ها در شکل و اندازه‌های بسیار مختلفی تولید می‌شوند و قیمت بسیار پایینی نیز دارند. به عنوان مثال لامپ‌های مارپیچ نمونه‌ای از این لامپ‌های کلاسیک با توان بین 60 تا 150 تولید می‌‌شوند. لامپ رشته ای مارپیچ با مخلوطی از گاز آرگون و ید تولید می‌شوند. توان و اندازه‌های هر یک از مدل‌های مختلف لامپ رشته ای کلاسیک با یکدیگر متفاوت خواهند بود. بنابراین برای مصارف مختلف باید با توجه به نوع نیاز خود توان و ابعاد مشخصی را انتخاب و خریداری کنید.

   2. لامپ رشته ای تزیینی

 ‌لامپ‌های تزیینی فانتزی در دو نوع رشته‌ای مارپیچ مضاعف و شمعی بلند به تولید می‌رسند.

لامپ‌های تزیینی از دیگر انواع لامپ‌ رشته ای هستند که طرفداران مختص به خودش را دارد. این لامپ‌ها در ابعاد و رنگ‌ها بسیار مختلفی طراحی و تولید می‌شوند. بعد از کیفیت، زیبایی در لامپ‌های رشته تزیینی حرف اول را می‌زند. چرا که قرار است این لامپ تزیینی برای زیباسازی دکوراسیون مورد استفاده قرار بگیرد و نسبت به دیگر مدل‌‌‌ها کمی ارزان‌تر می‌باشد.

لامپ رشته ای تزیینی انواع مختلفی در بازار دارد که شامل:

  •  لامپ فانتزی
  • شمعی
  • لینسترا 
  • ویترینی
  • لوله‌ای

مدل‌های لامپ‌ رشته‌ ای تزیینی فانتزی بسیار زیبا هستند. و از مزیت‌های مهم آن می‌توان به عدم خیرگی آن اشاره نمود. این لامپ‌ها بیشتر در لوستر‌ها و به قدرت 40 وات مورد استفاده قرار می‌گیرد.این مدل ‌لامپ‌های فانزی در دو نوع رشته ای مارپیچ مضاعف و شمعی بلند به تولید می‌رسند. که نور بسیار ملایمی تولید می‌کند. در رابطه با لامپ‌های تزیینی فانتزی برای ویترین مغازه‌ها نیز باید گفت این لامپ‌ها خود در انواع مدل‌های ساده، آینه‌ای، بدون رنگ و غیره مناسب استفاده برای ویترین‌ها به تولید می‌رسد.

   3. لامپ رشته ای حرارتی

یکی دیگر از انواع لامپ رشته ای که اکثر ما با آن آشنایی داریم، مدل های حرارتی است. این مدل لامپ های رشته ای مانند لامپ های معمولی هستند و طول عمر متوسط حدود 5000 ساعت دارند. از لامپ رشته ای حرارتی برای مصارف روزمره می‌توان در تمامی مکان‌ها مورد استفاده قرار داد. این لامپ‌ها خود در اندازه‌های بسیار مختلفی طراحی و تولید می‌شودکه معمولا قیمت هر یک با یکدیگر متفاوت خواهد بود. ساختمان هر یک از انواع لامپ رشته ای تا حدودی با یکدیگر متفاوت خواهد بود اما در عوض عملکرد آن‌ها مشابه یکدیگر است.

   4. لامپ رشته ای هالوژن

نور تولید شده توسط لامپ‌های رشته‌ای هالوژن نوری ملایم و استاندارد است.

لامپ هالوژن یکی از مشهورترین لامپ‌‌های رشته ای مدل هالوژن است. این نوع لامپ رشته ای میزان انرژی بسیار کمتری را در مقایسه با دیگر انواع لامپ‌ها مصرف می‌کند. و البته درصد بالایی از انرژی دریافتی را نیز به نور تبدیل خواهد کرد. لامپ‌‌های هالوژنی خود در انواع طرح‌ها و مدل‌های مختلفی روانی بازار می‌شود. و گرمای بسیار ناچیزی را تولید خواهد کرد. این لامپ‌‌ها در داخل حباب خود دارای گازهایی از خانواده هالوژن هستند. که باعث بازگرداندن همان گرمای تولیدی به خود می‌شود. نور تولید شده توسط لامپ‌های رشته‌ای نوری ملایم و استاندارد است.

مزایای خرید لامپ رشته‌ای

  • پخش رنگ خوب و مناسب
  • نور گرم و آرامش بخش مناسب مکان‌های مختلف
  • نصب بدون نیاز به مدار جانبی
  • مناسب برای جریان متناوب و مستقیم
  • عدم تغییر شکل موج ولتاژ در شبکه برق
  • امکان استفاده با برق AC و DC

کلام پایانی

برای خرید آنلاین انواع لامپ و چراغ ، ما به شما سیوان‌لند را معرفی می‌کنیم. شما می‌توانید در این سایت از قیمت لامپ ال ای دی یا لامپ یو وی و سایر مصالح و تجهیزات ساختمان اطلاع یافته و محصولی با کیفیت را در محل مورد نظر خود تحویل بگیرید. برای خرید انواع تجهیزات نورپردازی و روشنایی و اطلاع از قیمت لامپ و چراغ رشته‌ای به سایت سیوان‌لند مراجعه کنید. یا برای اطلاع از موجودی کالاها و همکاری و فروش انواع مصالح و تجهیزات ساختمانی و تولیدات خود در این صنعت با کارشناسان تیم فروش در تماس باشید. ما در سیوان‌لند آماده یک همکاری گرم و صمیمانه با فعالان حوزه ساختمان‌سازی هستیم.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *