لامپ اس ام دی | بررسی تکنولوژی ساخت و 6 مزیت خرید لامپ SMD

لامپ اس ام دی(SMD) مخفف عبارت Surface Mounted Device می‌باشد که به معنی قطعات نصب شده بر روی سطح است. طراحی لامپ‌ اس ام دی به نحوی است که برد الکترونیکی به کار گرفته شده در لامپ‌های ال ای دی از کم‌ترین میزان ضخامت برخوردار خواهد بود. در ادامه مقاله هرآنچه باید از عملکرد و مزایای لامپ اس ام دی (SMD) بدانید را توضیح خواهیم داد.

تکنولوژی لامپ اس ام دی چیست؟

لامپ اس ام دی SMD دارای یک مدار سرشار از دیودهای نور دهنده یا همان لامپ‌های ال ای دی است.

لامپ اس ام دی یکی از بهترین و پرمصرف‌ترین نمونه‌های لامپ‌های LED است. لامپ اس ام دی امروزه در صنعت به شکل گسترده‌‌ای استفاده می‌‌شود و می‌‌توان گفت که این شیوه طراحی جایگزین فناوری DIP شده است. بنابراین در دستگاه‌هایی که نیاز به مسطح بودن یا کوچک بودن دارند از فناوری فوق استفاده می‌شود. در این تکنولوژی برای تولید لامپ از یک سری اجزای از پیش ساخته شده استفاده می‌شود و با لحیم کردن این اجزا بر روی یک مدار چاپی، لامپ‌های اس ام دی تولید می‌گردند.

لامپ اس ام دی به چه نوع لامپی گفته می‌شود؟

لامپ‌های کم مصرف حبابی، دارای یک مدار سرشار از دیودهای نور دهنده یا همان لامپ‌های ال ای دی هستند. دیود نور دهنده درون لامپ‌های کم مصرف، نیاز به ولتاژ بسیار پایینی دارد و قادر به تولید روشنایی بسیار زیادی هستند. دیود های نور دهنده‌ای که بر روی لامپ‌های کم مصرف قرار دارند، دارای انواع متعددی هستند. یکی از انواع ال ای دی‌های موجود بر روی مدار لامپ‌های حبابی، دیود‌های نور دهنده اس ام دی است. این نوع دیود‌ها به لیل مزیت‌های بیشتر و جدیدتر خود مانند مصرف برق بسیار کمتر و روشنایی بیشتر نسبت به دیگر انواع دیود‌های ال ای دی استقبال زیادی دارند.

ساختار لامپ SMD 

ساختار لامپ اس ام دی

 

گفتیم که چراغ اس ام دی یکی از زیرمجموعه‌های محصولات روشنایی چراغ‌های ال ای دی است که توان بالایی دارد. در ساختار لامپ‌ اس ام دی یک سری چیپ و قطعات الکترونیکی بر روی یک برد آلومینیومی‌ قرار گرفته‌اند که ضخامت زیادی ندارد و هیچ‌گونه سوراخی بر روی آن ایجاد نشده است. باید بدانید که معمولا لامپ‌های smd در بازار با استفاده از یک عدد چهار رقمی‌ شناخته می‌شوند که هر دو رقم، نشان‌دهنده سایز چیپ‌های لامپ است؛ برای مثال لامپ ال ای دی اس ام دی 2835 از چیپ‌هایی با اندازه 28 در 35 میکرومتر ساخته شده است.

نحوه ساخت لامپ‌های SMD

سایز چیپ های اس ام دی

باید بگوییم که این لامپ‌ها معمولا با استفاده از دستگاه‌های لیزری لحیم کاری ساخته می‌شوند؛ اما نمونه‌های دستی و کوچک آن را می‌توان با داشتن سیم‌های لحیم از جنس قلع با ضخامت 0.4 ساخت. البته تعمیر لامپ های ال ای دی نیز به همین گونه نیاز به اندکی مهارت در کار با هویه و لحیم کاری دارد. در تولید انبوه انواع لامپ‌های اس ام دی SMD، از دستگاه لیزر برای حک کردن طرح قرارگیری چیپ‌ها بر روی برد استفاده شده و سپس با استفاده از کاردک و خمیر قلع می‌توان قطعات و چیپ‌ها را بر روی برد محکم کرد.

لامپ اس ام دی SMD چند ولت است؟

به طور کلی ولتاژ لامپ‌های SMD بین 1.5 تا 3.5 ولت متغییر است و این موضوع مستقیما به رنگ نور لامپ بستگی دارد. مثلا لامپ‌های اس ام دی دارای نور قرمز با ولتاژ 1 و 5 ولت کار می‌کنند؛ اما نور سفید به ولتاژٰ 2 و نور آبی به ولتاژ 3 ولت نیاز دارند. با این حال در نمونه‌های فول کالر یا هفت رنگ لامپ اس ام دی ممکن است ولتاژ 15 ولت هم مشاهده کنید. بهتر است بدانید که جریان سازگار با چراغ SMD در حدود 5 تا 25 آمپر است و بیشتر از این مقدار ممکن است به لامپ آسیب بزند.

توجه‌: خرید لامپ اس ام دی با ولتاژ پایین و ابعاد کوچک برای محیط‌هایی که فاقد نور طبیعی هستند و از متراژ بالایی برخوردار می‌باشند  مناسب نخواهد بود. این لامپ‌ها به هیچ عنوان توانایی روشن کردن مطلوب این محیط‌ها را ندارند. علاوه بر این برای محیط‌هایی که دارای نور طبیعی مناسبی هستند و متراژ پایینی نیز دارند، انتخاب لامپ‌های اس ام دی با ولتاژ بالا یا سایز بزرگ منطقی به نظر نمی‌رسد.

بنابراین بهتر است قبل خرید لامپ اس ام دی حتما با یک متخصص یا طراح دکوراسیون مشورت کنید. شما با تماس با تیم مجرب سیوان لند می‌توانید هرگونه سوال در حیطه مصالح و صنعت ساختمان و تاسیسات الکتریکی را مطرح کنید و خرید مقرون به صرفه و ایمنی را تجربه کنید.

مزایای لامپ اس ام دی

گستره نور مناسب و طول عمربالا از مزایای چراغ‌های SMD است.

فاکتورهای زیادی برای تعیین و یا تایید مزیت‌های لامپ‌ اس ام دی SMD وجود دارد. در ادامه به بررسی مهم‌ترین این فاکتورها خواهیم پرداخت.

1. گستره نور مناسب:

زاویه پخش نور برای انواع رنگ لامپ اس ام دی، چیزی حدود 120 درجه تعریف می‌شود. زاویه نور نشان دهنده این است که گستره نوررسانی توسط لامپ اس ام دی چقدر است و خرید مناسبی برای محل استفاده شما هست یا خیر؟ در واقع شما با نصب انواع لامپ‌های SMD، یک گستره نور مناسب و بدون زاویه‌های شدید خواهید داشت که فضا را برای شما دلنشین‌تر می‌کند.

2. طول عمر بالا:

طول عمر  اکثر لامپ‌های SMD به شدت بالاست. در واقع هزینه‌ای که برای خرید لامپ‌ اس ام دی پرداخت می‌کنید با کارایی و طول عمر بالای آن‌ها دوباره تامین خواهد شد.ضمن اینکه تعداد دفعات خاموش و روشن شدن لامپ های اس ام دی هیچ تاثیری در خرابی لامپ یا کاهش طول عمر آنها ندارد.

3. صرفه جوی در مصرف انرژی:

شاید این مورد یکی از مهم‌ترین موارد باشد که ما از یک لامپ با کیفیت انتظار داریم. لامپ‌ اس ام دی SMD، یکی از مهم‌ترین و بهترین لامپ‌هایی هستند که شما می‌توانید خریداری کنید. بهره نوری بالای این لامپ‌ها، حاصل تکنولوژی به روز به کار رفته در آن‌ها است. درواقع با استفاده از لنزهای متمرکز کننده نور  در ساختار این نوع چراغ‌ها امکان هدایت روشنایی در زوایای دلخواه فراهم می باشد.

4. کم بودن حرارت ناشی از ایجاد نور:

داغ شدن و بالا رفتن حرارت بدنه لامپ، از مهم‌ترین موضوعاتی است که می‌تواند لامپ را از بین ببرد و عمر مفید آن را کاهش دهد. اما لامپ‌های اس ام دی SMD به دلیل وجود آلومینیوم در ساختار PCB بُرد و هم‌چنین در بدنه لامپ‌ها، این زمینه را فراهم می‌کند که گرمای زیاد تولید شده از روشن ماندن طولانی مدت لامپ را به خود جذب کند. ساختار و فناوری لامپ اس ام دی از داغ شدن ال‌ ای دی‌‌های لامپ و در نهایت از کار افتادن یا سوختن آن‌ها جلوگیری می‌کند. به همین خاطر استفاده از این لامپ ها منجر به گرم شدن محیط نخواهد شد. این موضوع مخصوصاً در طول فصول گرم سال بسیار حائز اهمیت می باشد.

5. ایمنی لامپ اس ام دی 

در تولید لامپ‌های اس ام دی از هیچ نور مادون قرمز یا فرابنفشی استفاده نشده و استفاده از آن ها برای سلامت انسان ها خطر آفرین نخواهد بود. نوری که به وسیله لامپ های اس ام دی در محیط ساطع می شود فاقد خیرگی می باشد ضمن اینکه به محیط زیست نیز آسی نمی‌رساند.  

6. قابلیت تنظیم روشنایی در نورپردازی

امکان تنظیم شدت نور و رنگ روشنایی در لامپ های اس ام دی فراهم می‌باشد و در طول روز که نور محیطی بیشتر است می‌توانید شدت نور این لامپ ها را در مقادیر کمتر تنظیم نمایید و در طول شب شدت نور آنها را افزایش دهید. خوب است بدانید سرعت روشن شدن و رسیدن لامپ به نقطه اوج روشنایی کمتر از ۲۰ میکرو ثانیه می باشد. این در حالی است که برخی لامپ ها برای آنکه به روشنایی مطلوب برسند نیاز به صرف تایم بیشتری دارند و این تایم می تواند چندین برابر لامپ های اس ام دی باشد.

لامپ اس ام دی چه کاربردی دارد؟

لامپ‌های اس ام دی در موارد مختلف کاربرد گسترده‌ای دارد و امروزه شاهد افزایش خرید و استقبال در استفاده از آن‌ها هستیم. از آنجایی که تراشه اس ام دی نسبت به فناوری DIP از ابعاد بسیار کوچک‌تری برخوردار می‌باشد؛ در نتیجه امروزه استفاده از آن‌ها در مواردی نظیر نور پس زمینه تجهیزات الکترونیکی و روشنایی عمومی بیشتر دیده می‌شود. از دیگر موارد کاربرد لامپ‌های اس ام دی می‌توانیم به موارد زیر اشاره نماییم:

  • استفاده جهت نورپردازی در سقف‌های کشسان(سقف کهکشانی)
  • استفاده در نور سقف خودروهای مختلف
  • نورپردازی و تزیین باغ و باغچه و گلخانه
  •  نورپردازی و تزیین نمای درونی و بیرونی ساختمان‌ها
  • استفاده در سالن‌های همایش و ادارات برای به وجود آوردن نوری یکدست
  • استفاده در سقف آسمان مجازی و یا سقف ابری 
  • استفاده در آسمان مجازی متحرک و سقف کشسان متحرک

کلام پایانی

به دلیل اینکه برندهای گوناگونی در دنیا مشغول تولید لامپ های اس ام دی در درجات کیفی مختلف هستند، ممکن است انتخاب برند مناسب در حین خرید برای کاربران کمی سخت باشد. ما برای خرید آنلاین انواع لامپ ال ای دی و اس ام دی و نمونه‌های متنوع محصولات نورپردازی و روشنایی سیوان‌لند را معرفی می‌کنیم. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت لامپ و چراغ به سایت مراجعه کنید. هم‌چنین می‌توانید با کارشناسان بخش فروش سیوان لند برای راه‌اندازی فروشگاه آنلاین خود در زمینه مصالح و تجهیزات ساختمان و یا سایر تاسیسات الکتریکی در تماس باشید.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *