علت ترک در دیوار هبلکس چیست؟ | جلوگیری از ایجاد ترک در دیوار هبلکس


قیمت بلوک هبلکس

اغلب مدیران پروژه اغلب پس از اتمام پروژه با مشکلاتی روی دیوار رو به رو می‌شوند که ترک در دیوار هبلکس از جمله این مشکلات به شمار می‌رود. این شکاف سبب می‌شود تا صاحب پروژه عصبی و مظرب شود از اینکه نکند مشکلی در استحکام دیوار او به وجود بیاید. اما آن‌ها باید بدانند که چگونه باید با این مشکل برخورد کنند و اینکه چه اقداماتی می‌تواند این ترک‌ها را کمتر کند؟ روش‌هایی برای حل این مشکل ارائه شده که سیوان لند در این مقاله به شما آموزش خواهد داد تا به راحتی بتوانید با آن برخورد کنید. در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

دلیل وجود ترک در دیوار هبلکس

ترک در دیوار هبلکس
ترک در دیوار هبلکس

وجود ترک در دیوار هبلکس می‌تواند در اثر عوامل گوناگونی باشد که جدا از نوع مصالح مصرفی، ممکن است برای هر ساختمانی به وجود بیاید. بنابراین دیوارهای ساخته شده از سفال، آجر و یا حتی بلوک‌های سیمانی نیز نمی‌توانند از این موضوع مستثنی باشند. برای جلوگیری از ایجاد هرگونه ترک روی دیوارها، تمامی عملیات بنایی برای تیغه چینی باید براساس ضوابط منتشر شده و معیارهای فنی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و همینطور استاندارد شماره 7782 موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران صورت بگیرد. بلوک‌های هبلکس باکیفیت و کارایی که دارند می‌توانند هزینه‌های پروژه را کاهش دهند.
نحوه‌ی اجرای نادرست بلوک‌های هبلکس را می‌توان یکی از دلایل اصلی ترک در دیوار هبلکس دانست. بلوک‌های هبلکس باید در زمان اجرا حداقل 15 سانتی متر با یکدیگر همپوشانی داشته باشند. با این تنها دلیل ترک روی دیوار هبلکس نیست. عدم چسب زدن درزهای عمودی نیز می‌تواند سبب ایجاد ترک در این دیوارها شود. بهتر است بدانید که اگر ترکیب گچ و آب و حتی دمایی که گچ در آن حل می‌شود هم مناسب نباشد، احتمال ایجاد ترک بالا خواهد رفت.
یکی دیگر از مواردی که می‌تواند سبب بروز این اتفاق شود، عدم استفاده از گچ مخصوص هبلکس است. از آنجایی که در این بلوک‌ها از ماده‌ی سیلیس استفاده شده، پس باید ملاتی استفاده کنید که با این بلوک سازگاری داشته باشد و به لحاظ ترکیبینیز شبیه به آن باشد. این موضوع درمورد چسب‌های هبلکس صدق می‌کند. درصورتی که به جای خرید چسب هبلکس از ملات سیمان استفاده کنید، ممکن است اجرای بلوک به خوبی انجام نشده و ترک ایجاد شود.

دلایل ایجاد ترک در دیوار هبلکس

ترک در دیوار هبلکس به دلایل گوناگونی رخ می‌دهد که حتما کارشناس دیوار باید از آن بازدید داشته باشد. ترک در دیوار هبلکس بسیار خطرناک  است و باید حتما پیگیری شود. اما بهتر است مواردی که می‌توانند سبب ایجاد ترک در دیوار هبلکس شوند را بشناسید تا بتوانید تا حد امکان از آن جلوگیری کنید.

نشست زمین

ترک در دیوار هبلکس به دلیل نشست زمین
ترک در دیوار هبلکس به دلیل نشست زمین

متاسفانه امروزه به دلیل برداشت‌های بی‌رویه از آب‌های زیر زمینی و کاهش حجم باران، سفرهای زیر زمینی آب کم شده و نشست زمین با سرعت بیشتری صورت می‌گیرد. این اتفاق در اکثر نقاط ایران می‌افتد که در برخی مناطق بیشتر است مانند دشت ورامین که در آن نشست زمین به وفور اتفاق می‌افتد. این حادثه سبب می‌شود تا در دیوارها از جمله دیوار هبلکس، ترک ایجاد شود. علاوه بر دیوارها، سقف نیز می‌تواند مورد آسیب دیدگی قرار بگیرد.

اسکلت‌های آهنی

این اسکلت‌ها به دلیل بازی یا اصطلاحا نوسان، سبب می‌شوند تا فشارهای لحظه‌ای به دیوار وارد شده که به مرور زمان سبب می‌شود تا دیوار ترک بخورد. البته این مشکل را می‌توانید به راحتی برطرف کنید. به این صورت که می‌توان در 5 سانت انتهایی دیوار، از فوم‌ها یا کائوچوب استفاده کنید تا جلوی این فشارها گرفته شود.

استفاده از گچ و آهک در تولید هبلکس

برخی از تولید کنندگان هبلکس جهت کاهش قیمت تمام شده‌ی این مصالح، تغییراتی در ترکیب هبلکس به وجود می‌آورند. آن‌ها به جای استفاده از سیمان در ترکیب هبلکس، از آهک استفاده می‌کنند که این موضوع می‌تواند سود بیشتری برای تولید کننده داشته باشد اما دارای معایب زیادی برای مصرف کننده خواهد بود. یکی از این معایب همان ترک در دیوار هبلکس می‌باشد که می‌تواند ضررهای زیادی را به پیمانکار و سازندگان سازه‌ها وارد کند.
از دیگر دلایل ترک در دیوار هبلکس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. فاصله‌ی بین دیوار با سقف یا تیر به علت خیز. تیرها باید حتما با مصالح انعطاف پذیر پر شوند.
  2. 1 درصد از ارتفاع دیوار و 3 سانتی متر فاصله‌ی بین دیوار و ستون باید با مصالح انعطاف پذیر مانند پشم سنگ پر شود.
  3. همپوشانی بلوک‌ها باید حداقل 15 سانتی متر باشد.
  4. در کنج و تمامی تقاطع‌ها باید از مش فایبرگلاس یا توری رابیتس هنگام نازک کاری استفاده کنید.
  5. پس از اجرای تاسیسات روی بلوک‌های هبلکس حتما مسیرها و سوراخ کاری‌ها را با کمی ملات سیمان و توری رابیتس تقویت کنید.
  6. یکی از دلایلی که سبب ترک در دیوار هبلکس می‌شود، چسب نزدن درزهای عمودی بین بلوک‌ها می‌باشد که به دلیل تنش حرارتی در طولانی مدت سبب این اتفاق خواهد شد.
  7. توصیه می‌شود که در انتهای دیوارچینی با بلوک هبلکس، بندکشی کجدد دیوارها با چسب نیز انجام شود تا علاوه بر ایجاد عایق حرارتی، از ترک در دیوار هبلکس نیز جلوگیری شود.
  8. حتما از شرکتی که بلوک‌های هبلکس را تهیه کرده‌اید، چسب آن هم تهیه کنید و از چسب‌های متفرقه استفاده نکنید و دستورالعمل روی چسب را با دقت بخوانید.

نحوه ترمیم ترک هبلکس

نحوه ترمیم ترک هبلکس
نحوه ترمیم ترک هبلکس

یکی از ویژگی‌هایی که بلوک‌های هبلکس دارند، جذب بالای رطوبت توسط این مصالح است. همین امر سبب می‌شود تا ترک‌هایی روی سطح آن به وجود بیاید. جهت جلوگیری از این اتفاق بهتر است که قبل از انجام هرگونه اقدام روی هبلکس، نواحی حساس مانند محل اتصال دیوار به تیر یا ستون را با توری فلزی بپوشانید. البته بهتر است سطح بلوک را نیز کمی مرطوب کنید تا کار بهتر انجام شود.

کلام پایانی

به طور کلی همانطور که اجرای بلوک‌های هبلکس به آسانی و با سرعت بالا انجام می‌شود، اما باید نکات مختلفی را در نظر بگیرید تا نتیجه‌ی خوبی بدست آورید. سیوان لند این نکات را در قالب یه مقاله به شما ارائه داد تا بتوانید نحوه‌ی صحیح اجرای بلوک هبلکس را بدانید و در زمان اجرا ترکی روی آن ایجاد نشود. البته جای نگرانی نیست و این مشکل راه حل‌هایی دارد که در این مقاله آن‌ها را به شما آموزش دادیم. بهتر است که اگر با این مشکل مواجه شوید به درستی آن را مدیریت کرده و مشکل پیش آمده را به درستی حل کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *