زودگیر کننده بتن چیست؟ | انواع زودگیر کننده بتن


قیمت افزودنی بتن

انواع افزودنی‌های بتن از جمله زودگیر کننده بتن، خصوصیات فیزیکی و مکانیکی خوبی در مقایسه با بتن ساده دارند. با سرد شدن هوا در فصول سرد سال، بتن معمولی دچار ضعف شده و مقاومت نهایی مطلوبی از آن بدست نخواهد آمد. بنابراین برای این که بتوان بتن را در برابر این ضعف ایمن نمود، معمولا از موادی به نام زودگیر کننده بتن استفاده می‌شود تا بتن در برابر سرمای شدید، مقاومت لازم را داشته باشد.

افزودنی زودگیر کننده بتن چیست؟

زودگیر کننده یتن
زودگیر کننده یتن

افزودنی زودگیر بتن یکی از محصولات فرموله شده و توانمند می‌باشد که از روان سازهای بتن، ژل میکروسیلیس، مواد آب بندی، کاتالیزورهای پر کننده و الیاف پلی پروپیلن و مواد تسریع دهنده گیرش بتن تولید می‌شوند. این افزودنی برای بتن ریزی در هوای سرد، بسیار مناسب می‌باشد. افزودنی زودگیر بتن سبب افزایش روانی، اسلامپ و کارایی بتن خواهد شد. این زودگیرها، زمان گیرش بتن را کاهش داده و در پی آن مدت زمان اجرای پروژه، کاهش خواهد یافت. به کار بردن این مواد سبب کاهش آسیب‌های ناشی از یخ زدگی بتن و تریع پروسه‌ی قالب برداری خواهد شد. زمان گیرش بتن حاوی افزودنی زودگیر بتن، سریع تر از بتن معمولی و حدودا بین 1 تا 2 ساعت می‌باشد.

از افزودنی بتن زودگیر کننده بتن در چه مواردی استفاده می‌شود؟

  • بتن ریزی در هوای سرد
  • ترمیم بتن اماکن در حال بهره برداری
  • بتن ریزی‌های سریع درون شهر و در زمان کار
  • مناسب برای عملیات ترمیمی مقاطع بتنی
  • استفاده گسترده در حفاری تونل و چاه
  • قابلیت تزریق دوغاب سیمانی در ترک‌های بتنی
  • استفاده‌ی گسترده در تولید کاشی و سرامیک
  • تحکیم و بهسازی خاک‌های سست به روش تزریق شیمیایی
  • مناسب برای تثبیت و مسلح سازی خاک‌های ماسه ای
  • قابلیت تنظیم زمان گیرش سیمان
  • مناسب برای بهره برداری سریع تر از قالب‌های پیش ساخته

مشخصات فیزیکی و شیمیایی زودگیر کننده بتن

حالت فیزیکی دوغاب غلیظ ( خمیر )
وزن مخصوص gr/cm3 1.43
رنگ خاکستری تیره
میزان یون کلر ندارد

خواص و اثرات افزودنی زودگیر کننده بتن

  1. سبب افزایش سرعت گیرش بتن می‌شود.
  2. استفاده از این افزودنی در بتن سبب افزایش 80 درصدی نفوذ ناپذیری بتن خواهد شد.
  3. افزودنی زودگیر کننده بتن مانع از نفوذ یون کلرو سایریون‌های مخرب شیمیایی، به درون بتن می‌شود.
  4. متریال مورد استفاده در ساختار این افزودنی‌ها، با انواع سیمان پرتلند سازگاری دارد.
  5. استفاده از این نوع افزودنی سبب کاهش نسبت آب به سیمان تا حدود 10 الی 15 درصد می‌شود.
  6. این افزودنی، مصرف سیمان را برای تولید بتن تا 10 الی 15 درصد کاهش می‌دهد.
  7. با توجه به مواد زودگیر کننده موجود در ترکیب زودگیر کننده بتن، حصول مقاومت فشاری زودرس تر، امکان پذیر خواهد بود.
  8. با افزودن مکمل زودگیر کننده بتن، می‌توان به جای استفاده از سیمان تیپ 5، از سیمان تیپ 2 در طرح اختلاط بتن استفاده کرد.
  9. مقاومت نهایی بتن توانمند شده با افزودنی زودگیر کننده بتن، 20 الی 50 درصد نسبت به بتن افزایش خواهد داشت.
  10. به کار گیری زودگیر کننده بتن در طرح اختلاط بتن، سبب سهولت در پمپاژ و کم شدن استهلاک ایجاد شده در تجهیزات بتن ریزی خواهد شد.

نحوه عملکرد زودگیر کننده بتن

نحوه عملکرد زودگیر کننده بتن
نحوه عملکرد زودگیر کننده بتن

افزودنی‌های زودگیر کننده بتن بر سرعت واکش بین آب و سیمان تاثیر گذاشته و نرخ هیدراتاسیون را افزایش می‌دهند. به دنبال افزایش نزخ هیدراتاسیون، سرعت گیرش بتن نیز افزایش خواهد یافت. به طور کلی، فرایند هیدراتاسیون در مقاومت نهایی بتن بسیار تاثیر گذار خواهد بود. به عنوان مثال بتن ریزی در هوای سرد بدون استفاده از این افزودنی‌ها، ممکن است سبب یخ زدن آب درون بتن شود. بنابراین عملیات هیدراتاسیون در برخی از نواحی بتن، انجام نخواهد شد. این شرایط بر مقاومت نهایی بتن تاثیر گذار خواهد بود.

انواع زودگیر کننده بتن

افزودنی بتن زودگیر کننده به دو دسته تقسیم می‌شوند:
دسته‌ی اول: این نوع زودگیر کننده‌ها شامل مواد شیمیایی مانند الکترولیت ضعیف، نیتریت سدیم، کلرید سدیم و ترکیبات آلی غیر الکترولیتی است. این مواد سبب کاهش نقطه انجماد آب مورد استفاده در بتن می‌شوند اما به عنوان شتاب دهنده‌های ضعیف عمل می‌کنند.
دسته‌ی دوم: دسته‌ی دوم زودگیر کننده بتن شامل ترکیبات باینری و سه گانه است که حاوی پتاس و مواد افزودنی بتن براساس کلرید کلسیم، نیترات سدیم، کلرید کلسیم با نیتریت سدیم، نیترات کلسیم، نیترات، اوره و سایر مواد شیمیایی می‌باشد. تمام این متریال خاصیت ضد یخی و تسریع در تقویت تنظیم و سخت شدن بتن را دارند. این نوع افزودنیريا، معمولا در دوزهای بزرگتر نسبت به ترکیبات معمولی استفاده می‌شود.

چه عواملی در میزان مصرف زودگیر کننده بتن تاثیر گذار است؟

مقدار مصرف زودگیر کننده بتن وابسته به عوامل زیر می‌باشد:

  1. میزان رطوبت
  2. دمای زیر سطح کار
  3. ضخامت بتن ریزی
  4. نسبت آب به سیمان

روش مصرف زودگیر کننده بتن

ابتدا باید مقدار زودگیر کننده بتن محاسبه شده با عیار بتن، با 2 برابر حجم از آب اختلاط بتن رقیق شود. این افزودنی رقیق شده باید به تدریج به بتن در حال اختلاط افزوده شود. علاوه بر این می‌توان این محصول را به مخلوط آماده بتن اضافه کرد و پس از میکس کامل، عملیات بتن ریزی را آغاز کنید. پیشنهاد می‌شود که به ازای هر متر مکعب بتن، حداقل 1 دقیقه عملیات میکس صورت بگیرد.

شرایط نگهداری از زودگیر کننده بتن

در صورتی که این متریال را در بسته بندی نگهداری کنید، به مدت یک سال قابل نگهداری خواهند بود. افزودنی زودگیر کننده بتن باید دور از سرما و یخبندان، گرما و تابش مستقیم و طولانی نور خورشید قرار داشته باشند. بهترین دما برای نگهداری این مواد، 10+ تا 30+ می‌باشد.

نکات ایمنی در زمان استفاده از زودگیر کننده بتن

  • در صورت بخورد این متریال با پوست یا چشم، فورا محل را با آب شیرین به طور مکرر و فراوان شستشو دهید.
  • در صورت بلعیده شدن این مواد فورا به پزشک مراجعه کنید.
  • در زمان استفاده از این متریال حتما از دستکش و ماسک مناسب استفاده کنید.
  • این ماده آتش زا نبوده و در محدوده مواد خطر ساز و مضر برای سلامتی و محیط زیست قرار ندارد اما با این وجود نباید بلعیده شده یا با چشم در تماس باشد.

قیمت افزودنی زودگیر کننده بتن و اوضاع آن در بازار

قیمت افزودنی زودگیر کننده بتن
قیمت افزودنی زودگیر کننده بتن

همانطور که می‌دانید شرکت‌های تولید کننده‌ی این محصولات، اسامی مختلفی برای محصولات خود انتخاب می‌کنند. زودگیر کننده بتن نیز از جمله این محصولات است که با نام‌های تجاری گوناگونی در بازار عرضه می‌شود. به دلیل نوسانات قیمتی و گستردگی تنوع در این محصولات، بازه‌ی بزرگی از قیمت‌ها در بازار موجود است و به همین دلیل نمی‌توان یک عدد مشخص برای قیمت زودگیر بتن مشخص کرد. برای دستیابی به کیفیت بالا و قیمت پایین، نیاز به دانش و فن مهندسی در خصوص تنظیم و براورد امورهای مالی پروژه به شدت تاثیر گذار خواهد بود.

کلام پایانی

سیوان لند در این نهایت تلاش خود را به کار گرفت تا تمام نکات مربوط به این افزودنی را در اختیار شما قرار دهد تا در زمان بتن ریزی در شرایط گفته شده، بتوانید از افزودنی بتن زودگیر کننده استفاده کرده و بازده مناسب کار خود را دریافت کنید. این افزودنی را باید با توجه به مقداری که روی آن از طرف شرکت تولیدی اعلام شده، مصرف کنید. پس در زمان استفاده از این محصولات حتما بوروشور راهنمای آن را مطالعه کنید تا مشکلی پیش نیاید.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *