حفظ 100درصدی سرمایه، با استفاده از افزودنی های شیمیایی مناسب در سیمان


قیمت افزودنی بتن

استفاده از افزودنی های شیمیایی مناسب در سیمان، کیفیت آن را تضمین نموده و متعاقبا کیفیت و طول عمر مسکن ساخته شده با آن سیمان نیز تضمین می‌شود.مسكن، محل قرار، استقرار، آرامش و اطمينان خاطر می‌باشد، از اين‌رو می‌بايست انسان در محل سكونت خويش، احساس امنيت و آرامش داشته باشد. بنابراين اهميت به كيفيت ساخت و ساز می‌تواند در آرامش و امنيت جامعه اثر گذار باشد. بدين صورت كه اگر سازه‌ای، بر اساس قوانين و مقررات معين ساخته شود، در هنگام وقوع زلزله همانند سنگری از جان انسان‌ها حفاظت می‌نمايد.

لزوم رعایت استانداردهای تولید بتن

در اين جا استاندارد به مفهوم حداقل‌های لازم جهت ساخت يک سازه به كار می‌رود. بدين معنا كه به هنگام ساخت يک مسكن مصالح به‌كار برده شده در آن می‌بايست استاندارد بوده و حداقل‌های لازم جهت استفاده در آن كاربرد را داشته باشد. اين مطلب را دكتر چينی، هيات مديره انجمن بتن ايران، به خبرنگار سيوان لند بيان كرد.
وی در ادامه گفت: «بتن به عنوان يک ماده‌ی پايه در ساخت اسكلت بنا به‌كار گرفته می‌شود و از آن جايی كه حداكثر حدود سه الی چهار درصد از هزينه يک ساختمان را در بر می‌گيرد، بنابراين افزايش دوبرابری قيمت آن تأثير چندانی در قيمت نهايی سازه نخواهد داشت. اين در حالی است كه ديگر مصالح مورد استفاده در ساختمان كه می‌توانند در اين زمينه تأثير‌گذار باشند، در نظر گرفته نمی‌شوند و ما آن چنان افزايش قيمت بتن را پر رنگ نموده‌ايم كه كيفيت آن به فراموشی سپرده شده است.
افزایش قیمت بتن
بنابراين استفاده از بتن استاندارد بر اساس آيين‌نامه‌هايی كه حداقل مشخصات را تعيين نموده‌اند امری اجتناب‌ناپذير می‌باشد که می‌بايست مد نظر قرار داده شوند. عدم رعايت هر يک از حداقل‌های تعيين‌شده، مانند استفاده از شن و ماسه، سيمان و افزودنی‌ های شيميايی نامناسب، در نهايت زير يک درصد در منفعت پروژه تأثير‌گذار خواهد بود. اما در حفظ سرمايه‌های موجود تأثير صد در‌صدی خواهد داشت.»
وی افزود: «يكی از مشكلاتی كه در سال‌های گذشته شاهد آن بوده‌ايم، عدم توجه كافی به مباحث استاندارد و كيفيت می‌باشد كه نقص‌‌هايی را در سازه ايجاد نموده و برای سرمايه‌گذاران و بهره‌برداران هزينه‌های بسياری را به همراه داشته است. به طوری که بسياریي از پروژه‌ها به فراموشی سپرده شدند.»

اهمیت آزمایشگاه‌های در بهبود کیفیت مصالح ساختمانی

دبير کميته مصالح خانه معدن ايران در خصوص نقش و اهميت آزمايشگاه‌های مصالح ساختمانی در جهت بهبود کيفيت صنعت ساخت بيان داشت: «استفاده از مصالح استاندارد يکی از ملزومات هر ساخت و سازی در کشور می‌باشد، تا از سرمايه‌های محدود، استفاده‌ی بهينه گردد. جهت تحقق اين امر واحدهای بازرسی و کنترل نظارت الزامی بوده. که اين واحدها بايستی به ابزار وتجهيزات لازم مجهز باشند.»
وی افزود: «يکی از اين ابزارهای مهم، آزمايشگاه‌های کنترل کيفی است؛ که می‌بايست از تجهيزات لازم و نيروهای متخصص برخوردار باشند تا بتوانند مسائل و مشکلات موجود را درقالب گزارش فنی بيان نموده و از آن‌ها جهت يافتن دلايل خرابی‌ها و معضلات درصنعت بتن استفاده گردد.»
دکتر چيني در رابطه با کيفيت مواد اوليه مصالح ساختمانی، به ويژه بتن، اظهار داشت: «بتن آميخته‌ای از سيمان، مصالح سنگی، آب و افزودنی های شیمیایی است، كه هر يک از آن‌ها در كيفيت محصول نهايی (بتن) نقش بسزايی را ايفا می‌نمايند.»
وی در ادامه توضيح داد: «سيمان به دليل نحوه توليد، به شرايط بسيار مختلفی وابسته است و در نهايت كيفيت‌های متفاوتی را به همراه خواهد داشت؛ كه اين امر در كيفيت بتن نهايی تأثير بسزايی خواهد داشت. بنابراين اكثر توليدكنندگان بتن جهت رسيدن به يک مقاومت فشاری مشخص، از سيمان بيش از حد تعيين‌ شده استفاده می‌کنند.»
وی ادامه داد: «در خصوص مصالح سنگی در سال‌های نه چندان دور، جهت كنترل كيفيت آن‌ها از استانداردهای بين‌المللی استفاده می‌شد. خوشبختانه در سال‌های اخير در اين زمينه استانداردهايی مدون شده و در صورتی كه اين استانداردها رعايت شود در كيفيت بتن نهايی بسيار تأثيرگذار خواهد بود.»

نقش افزودنی های شیمیایی در کیفیت بتن

نقش افزودنی های شیمیایی در افزایش کیفیت بتن
وی در خصوص نقش افزودنی های شیمیایی ابراز داشت: «افزودنی های شیمیایی از اهميت ويژه‌ای برخوردار هستند و در بسياری ازكشورهای دنيا استفاده از افزودنی های شیمیایی در ساخت بتن اجتناب‌ناپذير می‌باشد. در ايران با توجه به اين كه بخشی از مواد اوليه افزودنی‌ ها وارداتی می‌باشد، مبحث فشارهای اقتصادی واردات و صادرات در كيفيت افزودنی های شیمیایی تأثير‌گذار بوده و دسترسی به افزودنی های شیمیایی مناسب را دشوار نموده است. به هر حال استقاده از افزودنی های شیمیایی نيز در بهبود كيفيت بتن موثر واقع می‌شود.»
وی در ادامه به آب مصرفی در بتن اشاره نمود و گفت: «با توجه به مشكلات آبی كه در كشور با آن روبه رو هستيم در بسياری از موارد از آب‌های پسماند، آب‌های ضايعاتی و آلوده به فاضلاب و حتی آب دريا استفاده می‌گردد كه می‌تواند کيفيت بتن را تحت الشعاع قرار دهد.»
دكتر چينی در پايان از تمام صنعت‌گرانی كه در طی سال‌های أخير در جهت ارتقاء سطح كيفی ساخت و ساز تلاش كرده‌اند، تقدير و قدردانی نمود و در ادامه افزود: «توصيه بنده به صنعت‌گران و دست اندركاران صنعت ساخت و ساز، ترويج دانش در تمام نقاط كشور می‌باشد و از همه مهم‌‌تر نكته‌ای كه می‌بايست مدنظر قرار داده شود، اين است كه عدم توجه به كيفيت می‌تواند بر سرمايه‌های عظيمی كه در اين كشور بر پايه ماده بتن شكل می‌گيرد تأثير گذار باشد.»

افزودنی های شیمیایی بتن چه هستند؟

افزودنی‌ها موادی هستند که برای بهبود یا اصلاح خواص بتن به مواد اصلی تشکیل دهنده آن اضافه می‌شود. این افزودنی‌ها کمی قبل از مخلوط کردن یا بعد از مخلوط کردن بتن به آن افزوده می‌شوند. از این افزودنی‌ها به نسبت بسیار کمی استفاده می‌شوند و به همین خاطر نیز در نسبت‌های اختلاط حساب نمی‌شوند.
افزودنی‌های بتن به دو نوع شیمیایی و معدنی دسته‌بندی می‌شوند. افزودنی‌های شیمیایی بتن انواع مختلف با کاردبردهای متفاوت دارد. از جمله مزایایی افزودنی بتن می‌توان به این موارد اشاره کرد: تسریع روند کسب مقاومت اولیه، افزایش استحکام بتن، طولانی کردن زمان گیرش، کنترل واکنش‌های قلیایی سیمان، افزایش مقاومت بتن در برابر یخ زدن و آب‌شدن مکرر، تقویت بتن در برابر خوردگی و کاهش هزینه‌های ساخت وساز.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *