تفاوت پارکت و لمینت از نگاه سیوان لند

کف پوش رویه و لایه هایی هستند که برای پوشاندن کف ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند، کفپوش ها انواع مختلفی دارند که هر کدام از مدل های آن ها با یکدیگر متفاوت می باشند. در ادامه تفاوت پارکت و لمینت از نگاه سیوان لند را در اختیار شما خوانندگان عزیز  قرار داده ایم. از کفپوش ها برای پوشاندن کف ساختمان های مسکونی و تجاری استفاده می شود. پارکت و لمینت از انواع کفپوش های مناسب برای پوشاندن کف ساختمان‌ها محسوب می شوند. تفاوت پارکت و لمینت زیاد است و آن ها حتی از نظر ساختاری نیز با یکدیگر متفاوت هستند.

تفاوت پارکت و لمینت  از نگاه سیوان لند

پارکت و لمینت از انواع کفپوش های مناسب هستند، در ادامه این مطلب ابتدا به تعریف پارکت و لمینت می پردازیم سپس تفاوت پارکت و لمینت را مورد بررسی قرار می دهیم.

پارکت چیست؟

پارکت نوعی کفپوش است که جنس آن از چوب طبیعی درخت ها می باشد. پارکت های چوبی ابتدا به کف اتاق چسبانده می‌شوند و پس از اینکه چسب آن ها کاملا خشک شد سطح روی این نوع کفپوش ها را ابتدا ساب می زنند و سپس از لاک برای صاف و صیقلی کردن سطح این نوع کفپوش‌ها استفاده می شود. پارکت ها به آب حساس هستند و در صورتی که با آب تماس پیدا کنند دچار تورم خواهند شد و یا به اصلاح عامیانه باد می کنند.

همچنین در اثر تماس با اشیاء نوک تیز دچار آسیب و خش می شوند و بعد از گذشت چند سال از چسباندن آن ها روی کف اتاق باید مجددا ساب و لاک روی آن ها زده شود.

لمینت چیست؟

به لمینت اصطلاحا پارکت لمینت نیز گفته می شود. لمینت از جنس الیاف چوب فشرده (HDF) است و این نوع کفپوش مانند پارکت های چوبی به طور مستقیم از چوب درختان ساخته نمی شود.

لمینت HDF
لمینت HDF

تفاوت پارکت و لمینت از نگاه سیوان لند در ظاهر

پارکت ظاهری جذاب دارد که در رنگ‌های مختلف موجود است. این موضوع درباره لمینت نیز صادق است، اما بسته به اینکه چه کیفیتی از لمینت را انتخاب می‌کنید، ظاهر آن متفاوت خواهد بود. لمینت با کیفیت متوسط از دور ظاهری شبیه به چوب دارد، ولی بیننده از نزدیک متوجه مصنوعی بودن آن خواهد شد. به طور کلی هرچه کیفیت لمینت بالاتر باشد، طرح‌های تکراری کمتری داشته، گره و طرح شبیه‌تری به پارکت چوبی خواهد داشت.

تفاوت پارکت و لمینت از نگاه سیوان لند در نحوه و محل نصب

نصب کفپوش لمینت بسیار ساده است. در حقیقت این مدل کفپوش از قطعاتی تشکیل شده که بدون مصرف چسب، به صورت نر و ماده و بدون نیاز به هیچ وسیله‌ای در زمانی کوتاه به هم متصل می‌شوند. همچنین چون نصب بدون استفاده از چسب صورت می‌گیرد، آسیبی به کف اتاق وارد نشده و قابلیت نصب روی کفپوش‌های قبلی را دارد. این در حالی است که پارکت را تنها افراد متخصص می‌توانند نصب کنند.

همچنین برای نصب نیاز به ابزار‌های خاصی است که استفاده از آن‌ها نیاز به مهارت دارد. پس از اتمام عملیات نصب نیز حداقل یک روز برای خشک شدن موادی که برای ثابت و براق کردن کفپوش به کار رفته، زمان نیاز است. برای عایق کردن کف زیر لمینت، می‌توانید از یک لایه فوم کمک بگیرید. برای عایق کردن پارکت، کافی است از یک ورقه رزینی قبل از چسباندن پارکت‌ها استفاده شود.

پارکت به هیچ وجه برای نصب در زیرزمین مناسب نیست، البته این موضوع نیز برای لمینت صدق می‌کند. در هر صورت پیشنهاد می‌کنیم برای زیرزمین از انواع دیگر کفپوش استفاده کنید. همچنین لمینت و پارکت قابلیت شستشو با آب را ندارند؛ بنابراین مناسب نصب در آشپزخانه یا حمام و سرویس بهداشتی نیستند.

تفاوت پارکت و لمینت از نگاه سیوان لند در هزینه

تفاوت پارکت و لمینت از نظر قیمت، بسیار زیاد است. اگر کفپوش لمینت را برای منزل خود انتخاب کرده‌اید، هر قطعه با با

ضخامت و ظاهر قابل قبول، با طول و عرض ۳۰ سانتی‌متر، حدود ۳ دلار هزینه دارد. اما هزینه نصب پارکت، چون از مواد طبیعی تهیه می‌شود، زیادتر خواهد بود. شما می‌توانید جهت استعلام قیمت لمینت به سیوان لند مراجعه کنید.

تفاوت پارکت و لمینت از نگاه سیوان لند در ماندگاری

کفپوش پارکت، در صورتی که درست نگهداری شود، یک عمر باقی خواهد ماند. از عواملی که عمر پارکت را کم می‌کنند قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش نور خورشید است که به مرور زمان باعث رنگ باختن چوب می‌شود. ماندگاری لمینت در حدود ۱۰ سال است و عواملی مانند نفوذ آب به زیر قطعات و خط افتادن ناشی از کشیدن صندلی و میز می‌تواند آن را کاهش دهد.

گاهی ممکن است با تغییر شرایط محیط، قطعات پارکت منبسط یا منقبض شوند که در طولانی مدت می‌تواند باعث باز شدن درز‌های میان قطعه‌ها شود.

تفاوت پارکت و لمینت از نگاه سیوان لند در مقاومت در برابر وزن و خراش

پارکت در برابر وزن زیاد، بسیار مقاوم است. در حالی که مقاومت لمینت خوب است و در وزن‌های بالا احتمال سوراخ شدن کفپوش وجود دارد. در صورتی که حیوان خانگی دارید، احتمال خراشیده شدن سطح کفپوش پارکت منزل شما بسیار زیاد خواهد بود، بنابراین بهتر است از لمینت برای پوشاندن کف استفاده کنید. اگر لیز نبودن سطح نیز یکی از فاکتورهای انتخاب شماست، هرگز لمینت را انتخاب نکنید، چون سطحی صاف و صیقلی دارد و احتمال لیز خوردن روی آن بسیار بالاست، در حالی که پارکت چوبی به علت خلل و فرچ طبیعی چوب، از لیز خوردن جلوگیری می‌کند.

پارکت چوبی
پارکت چوبی

تفاوت پارکت و لمینت از نگاه سیوان لند در بازسازی و نگهداری

یکی از مهمترین موارد تفاوت پارکت و لمینت که باعث می‌شود کفپوش منزل شما همیشه نو جلوه کند، قابلیت سمباده و پولیش پارکت است. در حالی که لمینت این قابلیت را ندارد و هنگامی که روی آن خط بیفتد، تعویض تنها راه چاره است. برای تمیز کردن لمینت و پارکت، تنها کافی است با جاروبرقی روی آن را تمیز کنید. می‌توانید به کمک یک پارچه مرطوب روی نقاطی که لک شده‌اند را نیز پاک کرده و به سرعت محل را خشک کنید. نفوذ آب زیر لایه‌های لمینت و پارکت می‌تواند باعث ورم کردن و کپک زدن آن‌ها شوند.

بررسی دیگر تفاوت های پارکت و لمینت

۱. لمینت ها مانند پارکت های چوبی به کف اتاق چسبانده نمی شوند بلکه آن‌ها به وسیله شیارهایی که دور تا دور لمینت ها موجود هستند به صورت ماده و نر به یکدیگر قفل می شوند. افزایش سطح کار باعث افزایش وزن لمینت هایی که در یکدیگر قفل شده اند می شود و به خاطر وجود وزن زیاد لمینت ها بدون استفاده از چسب روی کف اتاق نگه داشته می شوند.

۲. در نصب لمینت ها همانطور که قبلا ذکر شد مانند نصب پارکت از چسب استفاده نمی شود بنابران به کف اتاق در هنگام نصب لمینت صدمه ای وارد نمی شود.

۳. به دلیل عدم استفاده از چسب در هنگام نصب لمینت ها می توانید آن ها را چندین بار بعد از نصب جمع آوری کنید و مجددا

لمینت ها در مکانی دیگر نصب کنید.

۴. قبل از نصب لمینت ها فومی در زیر آن ها پهن می شود که فوم موجود در زیر لمینت ها از انتقال صدا به طبقه زیرین

ساختمان تا حد زیادی جلوگیری می کند.

۵. فومی که در زیر لمینت ها پهن می شود علاوه بر اینکه عایق صدا است عایق برودت و عایق حرارت نیز می باشد.

۶. لمینت ها نسبت به پارکت های چوبی در برابر اشیاء نوک تیز و آب مقاوم تر هستند.

۷. سرعت اجراء و نصب لمینت نسبت به نصب پارکت بسیار بالاتر می باشد.

۸.  لیمنت ها نسبت به سایر کفپوش ها نظیر سرامیک و سنگ و … مقرون به صرفه تر هستند.

کفپوش PVC
کفپوش PVC

معایب و مزایای پارکت و لمینت در یک جدول

پارکت مزایا: عمر طولانی و دوام بالا، قابل ترمیم بودن، زیبایی، قابلیت تجزیه شدن در طبیعت.

معایب: واکنش سریع با آب، نصب سخت و زمان بر، عدم مقاومت در برابر اجسام نوک تیز، کم بودن تنوع در رنگ و طرح، نگهداری سخت

لمینت مزایا: نصب سریع و آسان، مقاوم در برابر آب، تنوع در رنگ و طرح، نگهداری آسان، ضد حساسیت، مقاوم در برابر سائیدگی، فشار و ترک خوردن.

معایب: دوام کمتر نسبت به پارکت‌های چوبی، عدم تجزیه در طبیعت، دور ریز بیشتر نسبت به پارکت چوبی

 کلام پایانی

به علت داشتن مزایای زیاد لمینت نسبت به پارکت های چوبی مدت ها است که از پارکت های چوبی استفاده زیادی نمی شود و این نوع پارکت ها به سختی در بازار پیدا می شوند از این رو اغلب افراد این نوع کفپوش ها را یکسان تلقی می کنند. در این مطلب با انواع تفاوت پارکت و لمینت آشنا شدید و بهتر است در صورت تمایل به استفاده از این کفپوش ها برای پوشاندن کف اتاق از لمینت استفاده نمایید. شما می‌توانید جهت زیباتر کردن دکوراسیون منزل خود از سیوان لند خرید کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *