تفاوت لوله خم سرد و گرم چیست؟ کدام pvc است کدام upvc؟

تفاوت لوله خم سرد و گرم در این است که لوله‌های خم سرد را می‌توان بدون گرم کردن و با کمک فنر خم کرد؛ اما برای خم کردن لوله‌های خم گرم، ابتدا باید آن‌ها را کمی حرارت داد تا لوله نرم شود و سپس بتوان آن را خم کرد. دلیل این که یکی از این لوله‌ها بدون حرارت خم می‌شود اما دیگری به حرارت نیاز دارد این است که یکی از این لوله‌ها ترد و شکننده است و دیگری انعطاف بیشتری دارد. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا تفاوت این دو نوع لوله را بیشتر بررسی کنیم.

تفاوت لوله خم سرد و گرم چیست؟

رای خم کردن لوله‌های خم گرم، ابتدا باید آن‌ها را کمی حرارت داد تا لوله نرم شود و سپس بتوان آن را خم کرد. اما لوله‌های خم سرد را می‌توان بدون گرم کردن و با کمک فنر خم کرد.
تفاوت لوله خم سرد و گرم

لوله برق را می‌توان به دو دسته لوله‌های خم گرم و لوله‌های خم سرد تقسیم‌بندی کرد. لوله خم سرد از نوع لوله upvc می‌باشد و لوله خم گرم pvc است. لوله‌های upvc حالت پلاستیکی ندارند و در ساخت آن‌ها از مواد تثبیت‌کننده و روان‌کننده استفاده می‌شود، اما لوله‌های pvc حالت پلاستیکی دارند. 

دلیل تفاوت لوله خم سرد و گرم در همین تفاوت در ساختار این دو لوله است که باعث شده برای خم کردن یکی نیاز به حرارت باشد و دیگری را بتوان بدون حرارت هم خم کرد. البته برای خم کردن هر دوی این لوله‌ها از فنر خم‌کن لوله استفاده می‌شود، اما چون لوله pvc شکننده است، باید حتما ابتدا حرارت داده شود.

تفاوت لوله خم سرد و گرم در نحوه حالت دادن به آن‌ها، باعث شده که سرعت اجرای لوله‌های خم سرد بیشتر باشد و به همین دلیل این لوله بین برقکاران از محبوبیت بیشتری برخوردار است. خم کردن لوله upvc، چون خم سرد است، هم راحت‌تر انجام می‌شود و هم سرعت انجام کار را بالا می‌برد. علاوه بر این لوله نسوز upvc بهترین گزینه برای محافظت از کابل‌های برق به شمار می‌رود.

لوله خم سرد بهتر است یا خم گرم؟

این که شما کدامیک از این دو نوع لوله را انتخاب کنید، به استفاده‌ای که از آن می‌خواهید بکنید و ترجیح خودتان بستگی دارد. ماده اولیه‌ی اصلی در تولید هر دو لوله مواد پی وی سی می‌باشد و لوله خم سرد و خم گرم تفاوت آنچنانی با هم ندارند. اما اگر قصد استفاده از این لوله‌ها را به عنوان لوله محافظ کابل برق دارید، بهتر است از لوله upvc که خم سرد است استفاده کنید. این لوله هم نسوز است، هم مقاومت بالایی دارد و هم کار کردن با آن راحت‌تر است و سرعت اجرای کار بالا می‌رود.

لوله خم سرد چیست؟

لوله خم سرد را می‌توان بدون گرم کردن و تنها با فنر لوله خم‌کن، خم کرد.
خم کردن لوله خم سرد

همان‌طور که متوجه شدید، لوله خم سرد همان لوله‌های upvc یا پلی وینیل کلراید پلاستیک‌نشده هستند که در ایران به آن‌ها لوله پلیکا هم گفته می‌شود. لوله خم سرد کاربردهای مختلفی در صنایع دارد و از آن می‌توان به عنوان لوله پلیکا کشاورزی گرفته تا لوله برق استفاده کرد.

برای خم کردن و زاویه دادن به لوله خم سرد، نیازی به حرارت دادن به لوله نیست و به خاطر منعطف بودنش می‌توان به راحتی به کمک فنر آن را خم کرد. برای این کار فنر خم‌کن را از یک سر وارد لوله می‌کنند و آن را در محل مورد نظر خم می‌کنند. البته وقتی سایز لوله پلیکا کوچک است، برخی افراد بدون فنر و با دست آن را خم می‌کنند.

لوله خم گرم چیست؟

برای خم کردن لوله خم گرم ابتدا باید به آن حرارت غیرمستقیم وارد کرد تا لوله نرم شود.
خم کردن لوله خم گرم

لوله خم گرم لوله pvc معمولی است. انعطاف این لوله نسبت به نوع خم سرد کمتر است و ترد و شکننده می‌باشد. لوله خم گرم هم مثل خم سرد کاربردهای متنوعی دارد و می‌توان برای انتقال آب، گاز، فاضلاب و … از آن استفاده کرد. از آن‌جا که این لوله شکننده است، برای خم کردن آن باید ابتدا ناحیه‌ای که می‌خواهیم لوله از آن جا خم شود را حرارت دهیم. 

حرارت دادن لوله باید به صورت غیرمستقیم باشد و نباید آن شعله مستقیم را روی آن بگیریم، چون در این هنگام لوله از خود گازهای سمی ساطع می‌کند. برای خم کردن این لوله هم از فنر خم‌کن استفاده می‌شود و بعد از حرارت دادن لوله، فنر را داخل آهن کرده و اقدام به خم کردنش می‌کنند.

جمع بندی

تفاوت لوله خم گرم و خم سرد در این می‌باشد که برای خم کردن لوله خم گرم حتما اول باید به آن حرارت وارد کرد تا لوله نرم شود و در اثر خم شدن نشکند، اما لوله خم سرد را می‌توان بدون حرارت دادن و تنها با همان فنر خم کرد. لوله خم سرد برای پوشش کابل‌های برق محبوبیت بیشتری دارد و استفاده از آن باث بالا رفتن سرعت انجام کار می‌شود.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *