تفاوت بلوک سیمانی و هبلکس در قیمت و خرید | مزایای خرید هبلکس

تفاوت بلوک سیمانی و هبلکس در جنس و وزن بلوک‌هاست. وزن بلوک هبلکس بین 400 تا 600 کیلوگرم بر متر مکعب است و بلوک سبک سیمانی بین 700 تا 1200 کیلوگرم بر متر مکعب وزن دارد. تفاوت بلوک سیمانی و هبلکس به عنوان مهم‌ترین اجزای داخلی ساختمان می‌توان حائز اهمیت دانست؛ تا در هنگام خرید بلوک هبلکس یا خرید بلوک سیمانی به صورت آنلاین خسارت ناشی از انتخاب اشتباه نداشته باشید. در ادامه به طور تخصصی تفاوت این دو بلوک را بررسی خواهیم کرد.

تفاوت بلوک سیمانی و بلوک هبلکس چیست؟

متاسفانه گروه زیادی از مشتریان به خوبی با تفاوت بلوک سیمانی و هبلکس آشنایی ندارند. این موضوع باعث می‌شود تا در طی فرآیند خرید، دچار مشکلات گوناگونی شوند که در نهایت هزینه‌‌های بیشتری را بر روی دوش آن‌ها می‌گذارد. طیف زیادی از معماری خانه‌های ایرانی به کمک بلوک‌های سیمانی و بلوک‌های هبلکس ساخته می‌شوند. با این اوصاف ویژگی‌ها و فاکتورهای منحصر به فرد هر یک باعث بروز تفاوت‌های آشکار در قیمت و استفاده آن‌ها شده است.

تفاوت بلوک سیمانی و هبلکس از نظر نحوه تولید

تفاوت بلوک سیمانی و هبلکس از نظر نحوه تولید
تفاوت بلوک سیمانی و هبلکس از نظر نحوه تولید

بلوک‌های سیمانی که تحت عنوان بلوک لیکا نیز شناخته می‌شوند؛ از ترکیب سیمان، آب و سبک دانه‌ها است که به دلیل قدمت بیشتر نسبت به بلوک‌های جدید برای سازندگان و مجریان ساختمان‌سازی، شناخته شده‌تر هستند.قیمت بلوک‌ سیمانی به دلیل متریال ساده و در دسترس‌تری که دارد، مقرون به صرفه است؛ اما معایب آن‌ها مانند خرد شدن در برابر ضربه، وزن بالا و غیره باعث شده است تا خرید هبلکس استقبال بیشتری به دنبال داشته باشد.

بلوک هبلکس از ترکیب آب، ماسه، سیمان، سیلیس، آهک، پودر آلومینیوم در شرایط اتوکلاو ساخته می‌شوند که ساختاری متخلل و سبک دارد.شاید بتوان گفت که این بلوک هبلکس جزو محبوب‌ترین مدل‌های هستند که در طی چند دهه اخیر وارد بازار ایران شده‌اند. این محصولات فرآیند پیچیده‌تر و بهینه‌تری برای ساخت دارند. خرید بلوک‌ هبلکسی یا اتوکلاو شده با هدف رفع معایب بلوک‌های قدیمی و افزایش استحکام  بنا ساخته و وارد بازار شده‌است.

تفاوت بلوک سیمانی و هبلکس از نظر وزن

وزن بلوک سیمانی بیش از دو برابر وزن یک بلوک هبلکس است.

وزن مخصوص به عنوان مولفه‌ای مهم برای تعیین وزن نهایی ساختمان و البته مقاومت آن در برابر زلزله تلقی می‌شود. بهترین بلوک برای ساختمان خرید بلوک سبک می‌باشد که وزن مرده ساختمان را کاهش دهد.

در حال حاضر وزن مخصوص بلوک‌های هبلکس حدود 500 کیلوگرم بر متر مکعب و مخصوص بلوک سیمانی حدود 1300 کیلوگرم بر متر مکعب می‌باشد. این تفاوت ساختاری به خوبی نشان می‌دهد که خرید بلوک‌های هبلکس می‌تواند به مراتب انتخاب‌های ایده‌آل‌تری برای ساخت بناهایی با مقاومت بالاتر و وزن کمتر باشد.

تفاوت بلوک سیمانی و هبلکس از نظر عایق بودن

آزمایشات انجام شده در کارخانه‌های بلوک سازی نشان می‌دهد؛ تفاوت بلوک هبلکس و سیمانی از نظر عایق‌‌بندی ساختمان چه در برابر صدا و چه در برابر حرارت ضرایب بسیار متفاوتی دارند.

بلوک هبلکس عایق حرارت بهتری دارد یا بلوک سیمانی؟

ضریب هدایت حرارتی معیاری برای تفکیک و اندازه گیری بلوک‌ها و مصالح ساختمانی است از نظر نفوذ حرارت است. هر چه این ضریب حرارتی برای یک مصالح کمتر باشد، ساختمان در برابر آتش سوزی مقاوم‌تر و عایق‌بندی بهتری در برابر حرارت است. بررسی تفاوت بلوک سیمانی و هبلکس نشان می‌دهد ضریب هدایت حرارتی بلوک سیمانی htc 1  و ضریب هدایت حرارتی بلوک هبلکس htc 0/12 است. بنابراین بلوک‌های هوادار هبلکس عایق حرارتی بسیار بهتری نسبت به بلوک سیمانی هستند.

بلوک هبلکس عایق صدای بهتری دارد یا بلوک سیمانی؟

اینکه مصالح در برابر صدا عایق باشد یک ویژگی مثبت برای خرید آن‌هامحسوب می‌شود. ضمن اینکه با گسترش آپارتمان‌سازی در جامعه کنونی، هرچه دیواره‌ها عایق صوتی بهتری داشته باشند، حفظ حریم شخصی افراد بیشتر رعایت می‌شود و آلودگی صوتی کمتری ایجاد می‌شود.

ضریب کاهش شدت صوت بلوک‌های هبلکس 45 دسی‌بل و برای بلوک‌های سیمانی 20 دسی‌بل است. بنابراین بلوک‌های اتوکلاو شده (بلوک هبلکس) حدودا دو برابر بیشتر از بلوک‌های سیمانی عملکرد بهتری در کاهش شدت صوت دارند. علاوه بر این‌ها سیمان کاری روی هبلکس باعث عایق‌بندی بیشتر این بلوک‌ها‌‌می‌شود.

بلوک هبلکس عایق رطوبتی بهتری دارد یا بلوک سیمانی؟

برخلاف موارد فوق، بلوک سیمانی و بلوک هبلکس هردو عایق خوبی برای رطوبت هستند. این بلوک‌ها قابلیت استفاده در مناطق مرطوب و بارندگی زیاد را دارند، اما بلوک‌های اتوکلاو شده(heblex) در مقایسه با بلوک سیمانی مقاومت بیشتری در برابر عبور آب و رطوبت از خود نشان می‌دهند.

رطوبت بلوک‌های هبلکس در شرایط معمولی بین 5 الی 10 درصد است که البته بسته به شرایط محیطی و رطوبت موجود در محیط به 50 درصد هم می‌رسد. نکته جالب توجه این است که رطوبت و آب هر چقدر هم که باشد، نهایتا تا عمق 3/5 سانتی‌ متری بلوک‌ها نفوذ پیدا کرده و از آن عبور نمی‌کند.

با جذب آب و رطوبت ممکن است بلوک‌ هبلکس تغییر رنگ دهد، اما به این معنی نیست که کیفیت‌شان کمتر می‌شود. اتفاقا بر اساس دیتیل اجرایی، زنجاب شدن بلوک‌های هبلکسی قبل و بعد از دیوار چینی عملکرد بهتری را به دنبال دارد. تفاوت بلوک سیمانی و هبلکس از نظر عایق رطوبتی، باعث شده است که ساختمان‌ سازان مناطق شمالی و شرجی و پربارش بدون نگرانی به خرید بلوک‌ هبلکس بپردازند.

تفاوت بلوک سیمانی و هبلکس از نظر میزان مصرف ملات

ملات مخصوص یا اصطلاحا چسب بلوک‌ هبلکس، نوعی پودر آماده است که از سیمان، ماسه و چسب‌های پلیمری ساخته شده است. برای استفاده از پودر چسب هبلکسی باید با مقدار مشخصی آب ترکیب شود تا خاصیت چسبندگی پیدا کند؛ بنابراین تنها با ضخامت خیلی کم و در حدود 2 تا 5 میلی‌متر به کار می‌رود.

برخلاف ملات بلوک‌های اتوکلاوی ملات سیمانی فاقد چسب‌های پلیمری بوده و اغلب باید حین کار با ماسه، سیمان و آب ترکیب شود. این ملات برای اینکه بتواند بلوک‌های سیمانی را محکم کنار هم نگه دارد باید با ضخامت بیشتری نسبت به چسب هبلکسی و در حدود 3 تا 5 سانتی‌متر به کار می‌رود.

از عمده‌ترین تفاوت بلوک سیمانی و هبلکس همین مصرف ملات بیشتر و افزایش وزن دیوار است. به دنبال آن ایمنی ساختمان در برابر زلزله کاهش پیدا می‌کند. در واقع خرید و به کارگیری بلوک‌ هبلکسی در ساختمان، مزایای اقتصادی بی‌شماری نصیب سازندگان می‌شود.

تفاوت هبلکس و بلوک سیمانی از نظر سازگاری با محیط زیست 

در سال‌های گذشته، به دلیل فرهنگ سازی‌های رسانه‌ای و آگاه‌سازی مردم، اهمیت استفاده از مصالح و حتی کالا‌هایی که سازگار با محیط زیست هستند بیشتر شده، و تفاوت هبلکس و بلوک سیمانی از نظر سازگاری با محیط زیست مورد توجه قرار گرفته است.

بلوک‌های سیمانی، نه تنها قابل بازگشت به چرخه تولید نیستند، بلکه پرتی‌ها و ضایعات ساختمانی آن‌ها ممکن است تا سال‌ها در طبیعت باقی بماند. از طرفی، این بلوک‌ها به دلیل اینکه عایق مناسبی برای عبور گرما و سرما در ساختمان‌ها نیستند، باعث هدر رفت مقدار زیادی از انرژی و سوخت می‌شوند.

بلوک‌ هبلکس بر خلاف بلوک سیمانی، قابل برگشت به چرخه تولید بوده و پرتی مصالح بسیار کمی هم دارند. این بلوک‌ها همان طور که گفته شد عایق انرژی بوده که تا حد زیادی مانع هدر رفت سوخت و مصرف انرژی در ساختمان‌ها می‌شوند‌. این مصالح با طبیعت سازگاری زیادی دارد و به نوعی دوست دار طبیعت است، زیرا نه تنها آسیبی به منابع موجود وارد نمی‌سازد، بلکه به حفظ آن‌ها نیز کمک می کند.

هزینه دیوار کشی بلوک سیمانی و هبلکس چقدر تفاوت دارد؟

دیوار کشی بلوک سیمانی و هبلکس
دیوار کشی بلوک سیمانی و هبلکس

تفاوت هبلکس و بلوک سیمانی در هزینههای دیوارکشی و ساخت و ساز، واقعا چشم‌گیر است. شاید  از مطالعه مطالب بالا به این فکر کنید که قیمت بلوک‌ هبلکس بیشتر از قیمت بلوک سیمانی است و هزینه دیوارکشی بلوک سیمانی قاعدتا باید کمتر شود؛ اما این دیدگاه کاملا اشتباه است. چرا که بلوک‌های هبلکسی پرتی مصالح کمتری دارند، ملات لازم برای دیوار‌کشی با آن‌ها بسیار کمتر و به صرفه‌تر است. در نهایت گچ کاری روی هبلکس یا انواع نازک‌کاری روی این بلوک‌ها نیازی به ملات گچ و خاک ندارد. ضمن اینکه این بلوک‌ها سبک هستند و هزینه‌های حمل و نقل آن‌ها بسیار کمتر از بلوک‌های سیمانی محاسبه می‌شود.

از طرف دیگر با توجه به مقاومت بیشتر بلوک‌های اتوکلاوی در برابر زلزله، حرارت، صدا و انرژی که در قسمت قبلی بررسی شد و طبق برآورد هزینه‌های دیوار کشی با هر دو بلوک اتوکلاو و سیمانی باید گفت که، هزینه دیوار کشی با بلوک hebelex بسیار به صرفه‌تر از بلوک سیمانی است.

جدول تفاوت بلوک سیمانی و هبلکس

ویژگی بلوک هبلکس و  سیمانی بلوک هبلکس بلوک سیمانی
مواد تشکیل دهنده بلوک هوا، سیلیس، سیمان، آهک، گچ و پودر آلومینیوم سیمان، آب و سبک دانه ها
ابعاد بلوک 20*20*60   

8*25*60 

10*25*60    

15*25*60

25*25*60

20*20*40

20*30*40

20*10*40

20*8*40

20*15*40

مزایا بلوک عایق حریق- عایق صوت- کاهش هزینه‌ها- سرعت اجرا بالا-حمل آسان- مقاومت بالا در برابر رطوبت و  زلزله- وزن سبک- کاهش بار مرده ساختمان- و … اجرای ساده و

در دسترس بودن

معایب بلوک
  • مقاومت فشاری کم در بلوک‌ اتوکلاو هبلکس
  • اتصال هبلکس به سازه غیر قابل نفوذ نیست
  • هزینه‌ی تولید بالا به دلیل وجود سیلیس در ترکیبات اصلی
  • طولانی بودن مراحل ساخت
  • وزن بالا 
  • پرتی مصالح زیاد
  • ملات سنگین و هزینه بر
  • حمل نقل سنگین و سخت

کلام پایانی

تفاوت بلوک سیمانی و هبلکس به عنوان یک راه‌حل و بررسی موثر در کنترل هزینه و کفیت محصول خواهد بود. خرید بلوک هبلکس مناسب یا خرید بلوک سیمانی مورد نیاز پروژه به بهبود کیفیت زندگی ساکنان، در ساختمان‌های مسکونی، تجاری و صنعتی کمک شایان توجهی خواهد کرد. استفاده مناسب از این نوع بلوک‌ها باعث می‌شود که محیط زندگی بهبود یابد و افراد بتوانند از آرامش و آسایش بیشتری برخوردار شوند. شما می‌توانید برای خرید بلوک هبلکس و استعلام قیمت آن به سایت سیوان‌لند مراجعه کرده و یا برای ثبت فروشگاه اختصاصی خود در بازار بزرگ آنلاین سیوان لند با کارشناسان بخش فروش در تماس باشید. ما آماده یک همکاری گرم و صمیمانه با شما فعالان و فروشندگان صنعت ساختمان هستیم.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *