تعمیر لامپ ال ای دی | بررسی ساختار و آموزش تعمیر LED

تعمیر لامپ ال ای دی کار نسبتا راحتی است که گاها خودتان هم می‌توانید این کار را انجام دهید. لامپ‌های ال ای دی را با لامپ‌های حبابی قدیمی اشتباه نگیرید! آن لامپ‌های شیشه‌ای و غیر ایمن را در صورت خراب شدن باید دور می‌انداختیم اما ساختار انواع لامپ‌های LED امروزه به شکلی است که می‌توان آن‌ها را تعمیر کرد و بارها و بارها استفاده کرد. برای آموزش گام به گام تعمیر لامپ ال ای دی در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

ابزار لازم جهت تعمیرلامپ‌های ال دی ای LED:

ابزار لازم جهت تعمیر لامپ‌های ال دی ای

  1. دانش و مهارت فنی (در حد کار با هویه و مولتی متر)
  2. مولتی متر ( اندازه گیری ولتاژ یا جریان)
  3. منبع تغذیه (از پاور رایانه گرفته تا شارژر موبایل ترجیحا تغذیه 12 ولت)
  4. تعداد محدودی مقاومت (بین صد اهم تا یک کیلو اهم)
  5. تعدادی چیپ LED ترجیحا با ولتاژ متنوع (3 – 6 – 9 – 18 – 36 ولت)
  6. هویه 40 الی 60 وات (مونتاژ با دستگاه هیتر اصولی‌تر و تمیز‌تر خواهد بود اما نیاز به مهارت بیشتر دارد)

اجزای مهم در انواع لامپ ال ای دی

1– فریم یا بدنه لامپ ال ای دی

در تعمیر لامپ ال ای دی، بدنه محلی برای قرار گرفتن اجزای الکترونیکی و انتقال حرارت است.

بدنه لامپ ال ای دی دو وظیفه عمده را بر عهده دارد. اول اینکه این بدنه محلی برای قرار گرفتن اجزای الکترونیکی لامپ ال ای دی است. هر یک از اعضایی که در ادامه درباره آن‌ها صحبت می‌کنیم بر روی بدنه اصلی لامپ سوار می‌شوند. در تعمیر لامپ ال ای دی باید بدانید بدنه انواع لامپ در جنس‌ها و شکل‌های مختلف می‌سازند و بسته به نوع لامپ و طراحی آن، بدنه لامپ و کاربرد ‌آن می‌تواند تغییر کند.

دومین وظیفه بدنه که شاید مهم‌تر هم باشد بحث انتقال حرارت است. هم ال ای دی‌های لامپ و هم ترانس لامپ در حین کار گرمای زیادی ایجاد می‌کنند و این گرما باید به نحوی مدیریت شود تا به تعمیر لامپ ال ای دی نیاز پیدا نکنیم. بدنه لامپ‌های ال ای دی به طور رایج از آلومینیوم ساخته شده تا با انتقال گرمای بهینه خود از آسیب دیدن قطعات و نیاز به تعمیر لامپ ال ای دی جلوگیری شود.

حتما بخوانید:  تفاوت لوله خم سرد و گرم چیست؟ کدام pvc است کدام upvc؟

2- چیپ ال ای دی 

مهم‌ترین قسمت لامپ ال ای دی که وظیفه تولید نور را بر عهده دارد، چیپ‌های LED است.ش

مهم‌ترین قسمت لامپ ال ای دی که وظیفه تولید نور را بر عهده دارد، چیپ‌های ال ای دی‌ لامپ ال ای دی است. چیپ‌های ال ای دی در انواع مدل، تعداد و سایزهای متنوع،  توسط تولیدکننده‌های مختلفی ساخته می‌شود! هر کدام از این مدل‌ها دارای ویژگی‌های مختص به خود هستند و با هدفی ویژه طراحی شده‌اند. این ال ای دی‌ها دارای ولتاژ و آمپراژ مخصوص به خود هستند. تغییرات هریک از این موارد باعث می‌شود که آسیب دیده و شما نیازمند به تعمیر لامپ ال ای دی شوید.

3- ترانس یا مدار تغذیه

همان‌طور که گفته شد برای راه اندازی ال ای دی‌ها به ولتاژ و آمپر خاصی از تغذیه نیاز است. این ولتاژ و آمپر توسط یک مدار تغذیه تامین می‌شود. مداری که معمولا از کار افتادن آن یکی از مهم‌ترین دلایل نیاز به تعمیر لامپ ال ای دی است. با پیشرفت تکنولوژی اندازه مدار تغذیه با استفاده از قطعات اس ام دی کوچک و کوچک‌تر شد. حتی امروز شاهد هستیم که این مدار روی خود مدار ال ای دی‌ها و یا به صورت یک برد به اندازه یک سکه کوچک در سرپیچ لامپ به کار گرفته می‌شوند. معمولا استفاده از قطعات نامرغوب، گرمای زیاد و گذر زمان مهم‌ترین علل خرابی این مدار و نیاز به تعمیر لامپ ال ای دی است.

خرابی هر یک از قطعات که در بالا به آن‌ها اشاره شده می‌تواند شما را به تعمیر لامپ ال ای دی نیازمند کند. برای تعمیر لامپ ال ای دی با توجه به این که ایراد از کدام یک قسمت چراغ یا اتصال بین آن‌ها باشد دستورالعمل‌های متفاتی جهت تعمیر لامپ ال ای دی موجود است. اما پیشنهادها حاکی از این است که به جای تعمیر لامپ ال ای دی یک لامپ جدید خریداری کنید.

مراحل تعمیر انواع لامپ ال ای دی

مرحله اول: باز کردن حباب لامپ 

برای تعمیر لامپ در ابتدا باید حباب را از بدنه جدا کنید. برای باز کردن حباب لامپ شما می‌توانید از ابزارهایی مانند فازمتر، پیچ گوشتی، چاقو، تیغ اره و.. استفاده کنید.

نوک ابزار خود را در بین حباب و بدنه قرار دهید و فشار دهید،  می‌توانید از چاقو یا پیچ گوشتی استفاده کنید ( دقت داشته باشید هرچه چاقو شما بزرگ‌تر و تیزتر باشد کار شما راحت‌تر است اما رعایت کامل احتیاط الزامی است). پس از باز شدن حباب، ال ای دی‌های لامپ و برد را مشاهده می‌کنید در مرحله بعد باید شما عیب یابی کنید‌.

حتما بخوانید:  لوله پلی اتیلن فاضلاب چیست و چه مزایا و کاربردی دارد؟

نکته : در صورتی که لبه‌های بدنه لامپ شکسته شد‌، اصلا نگران نشوید در انتهای کار شما با چسب می‌توانید حباب را بچسبانید‌.اما دقت کافی را داشته باشید تا که این اتفاق رخ ندهد چرا که باعث زشت زدن بدنه لامپ خواهد شد‌. 

مرحله دوم: عیب یابی 

معمولا در لامپ‌های LED سه حالت وجود دارد که لامپ خراب شده و به تعمیر نیاز دارد.

  1. سوختن یا قطع شدن ال ای دی‌های روی برد
  2. کنده شدن سیم‌های متصل شده با سرپیچ
  3. نقص در درایور
  • تعمیر لامپ ال ای دی  باتوجه به سوختن LED:

در اکثر اوقات دلیل روشن نشدن لامپ، ال ای دی‌های آن است که سوخته اند، نحوه تشخیص ال ای دی‌های سوخته بسیار راحت است و در اکثر مواقع به صورت چشمی قابل تشخیص است.در موارد دیگر استفاده از باطری ۱۲ ولت یا استفاده از مولتی متر خرابی LEDها را بررسی و تعمیر می‌کنند. تک تک چیپ‌ها را بررسی کنیم و از سلامت آن‌ها اطمینان حاصل کنیم. پس از پیدا کردن چیپ مشکل دار بایست آن را از صفحه جدا کنیم. با جداسازی چیپ معیوب مشاهده می‌کنیم که لامپ دوباره روشن می‌شود.

  • تعمیر لامپ ال ای دی با توجه به سایز بندی LED ها:

یشترین نوع LED استفاده در لامپ‌ها از استاندارد 5730 و 2835 می‌باشد.

استانداردی که LED های SMD  چهارگوش برای نمایش اندازه از آن پیروی می‌کند در واقع همان طول و عرض در کد مربوط به LED است. طول و عرض آن به صورت یک عدد چهار رقمی با واحد دهم میلی‌متر مشخص شده؛ مثلا LED SMD 2835 بیانگر این است که LED چهارگوش و در ابعاد 2.8mm X 3.5mm می باشد. لازم به ذکر است که بیشترین نوع LED استفاده در لامپ‌ها از استاندارد 5730 و 2835 می‌باشد. کافیست اندازه یکی از LED های لامپ سوخته خود را با کولیس یا خط کش اندازه گیری کرده و معادل آن را جهت تعویض تهیه نمایید. 

  • تعمیر لامپ ال ای دی با توجه به نقص درایور:

 با اتصال درایور به برق و اندازه گیری ولتاژ خروجی آن می‌توان به سالم بودن یا نبودن درایور پی برد. معمولا درایور هایی که مدارات محافظ دارند در صورت آسیب دیدن LEDها سالم باقی می‌مانند. درایور سالم زمانی که به بار وصل نیست در خروجی خود ولتاژ DC از 50 تا 300 ولت را می‌تواند داشته باشد لذا در زمان تست خروجی مراقب ولتاژ بالا باشید. درایوری که خروجی آن نوسانی و یا قطع باشد، ممکن است خازن‌های آن دچار مشکل باشد. معمولا مشکل در خازن به صورت تغییر شکل نمایان می‌گردد. که با تعویض خازن مشکل حل می‌شود.

حتما بخوانید:  بررسی لوله پلیکا ۴ اینچ + وزن، ضخامت، کاربردها و مزایای آن

درایورها دارای مشخصه‌هایی هستند که هنگام تعویض باید از آن‌ها آگاه بود؛ هر درایور جریان ثابت دارای مشخصات منحصر به فرد (ولتاژ و جریان خروجی) می‌باشد؛ درواقع این مقادیر برای لامپ‌هایی که درایور آن‌ها جداگانه بسته‌بندی شده است قابل رویت می‌باشد.

توجه: کوتاه نمودن اتصال چیپ سوخته اصلا کار درستی نمی‌باشد و سایر چیپ‌ها به ترتیب از بین می‌رود. بهترین روش برای تعمیر لامپ ال ای دی، جایگزین کلیه‌ی چیپ‌های قبلی با چیپ‌های سالم جدید است. و بهترین پیشنهاد ممکن خرید یک لامپ جدید و نو است.

نکات مهم ایمنی هنگام تعمیر لامپ ال ای دی 

  1. پس از قطع برق 30 ثانیه الی 1 دقیقه صبر کنید تا برق موجود در درایور لامپ کامل تخلیه شود.
  2. به هیچ عنوان به اجزای لامپ متصل به برق دست نزنید.
  3. خطرات ناشی از تعمیر لامپ ال ای دی  در منزل و بدون داشتن لوازم کافی و سالم مانند مولتی متر و… بسیار زیاد است. علاوه بر خطر برق گرفتگی در حین تعمیر لامپ ال ای دی ممکن است به دلیل بی احتیاطی در مونتاژ و کار‌های غیر اصولی با آتش سوزی نیز روبرو شوید.

کلام پایانی

اگر می‌خواهید محصولات و تجهیزات موردنیاز تعمیر لامپ ال ای دی را به صورت آنلاین خریداری کنید، ما به شما سیوان لند را معرفی می‌کنیم. شما می‌توانید در این سایت از قیمت لامپ ال ای دی و سایر مصالح و تجهیزات ساختمان اطلاع یافته و محصولی با کیفیت را در محل مورد نظر خود تحویل بگیرید. برای خرید انواع تجهیزات نورپردازی و روشنایی و اطلاع از قیمت لامپ و چراغ به سایت سیوان لند مراجعه کنید. یا برای اطلاع از موجودی کالاها و همکاری و فروش انواع مصالح و تجهیزات ساختمانی و تولیدات خود در این صنعت با کارشناسان تیم فروش در تماس باشید. ما آماده یک همکاری گرم و صمیمانه با تامیین‌کنندگان حوزه ساختمان هستیم.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *