برآورد هزینه ساختمان | روش‌های برآورد هزینه

تخمین هنری برای محاسبه مقادیر و هزینه مواد مختلف مورد استفاده در یک ساختمان قبل از ساخت آن است. برآورد هزینه تقریبی به روش‌های مختلفی برای انواع ساختمان‌ها انجام می‌شود. برآورد هرینه برای هر پروژه قبل از شروع تخمینی از بازدهی و هزینه‌ای که صرف آن می‌شود، اعلام می‌نماید. انجام این کار کمک شایانی در جهت انتخاب‌های مناسب برای مصالح ساخت می‌باشد.

سیوان لند به عنوان یکی از بزرگ‌ترین بازرهای آنلاین صنعت ساختمان، ارائه دهنده برترین برندهای مصالح و تجهیزاتی کشور، مرجعی معتبر برای اطلاع از قیمت سیمان و خرید انواع مصالح ساختمانی است. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی سیوان لند، از قیمت روز سیمان مطلع و با مقایسه قیمت خرید فرمایید.

برآورد هزینه ساختمان
برآورد هزینه ساختمان

برآورد هزینه ساختمان

به طور کلی، برآورد قیمت ساختمان می‌تواند دیدی کلی به مهندسان پروژه برای مدیریت هزینه‌ها و پیش بردن پروژه به طور صحیح بدهد. این عمل به دو روش صورت پذیر است که در زیر به شرح آن‌ها خواهیم پرداخت.

روش برآورد هزینه خشن

نوع اول آن به برآورد هزینه خشن شناخته می‌شود. این برآورد هزینه دقیق ساختمان را توصیف نمی‌کند، اما می‌تواند ارزش هزینه تقریبی ساختمان را به شما بدهد که به اندازه کافی در مدیریت پول برای ساختمان کمک می‌کند. برآورد هزینه تقریبی به روش های مختلف برای انواع مختلف پروژه ها انجام می شود.

روش برآورد هزینه تفصیلی

یکی دیگر از روش های معروف برآورد قیمت ساختمان، برآورد هزینه تفصیلی است. در این روش برآورد ساختمان، هر مورد از پروژه تعیین و در واحد نرخ آن ضرب می شود تا بهای تمام شده بدست آید. هر نوع هزینه در برآورد تفصیلی دخیل است. بنابراین روش تخمین بهتری در نظر گرفته می شود. برآورد تفصیلی برای اخذ تاییدیه تایید فنی پروژه مربوطه انجام شده است.

اصطلاحات فنی مورد استفاده در برآورد هزینه ساختمان

برای برآورد ساختمان از اصطلاحات فنی مختلفی استفاده می‌شود. چند اصطلاح فنی مهم در زیر توضیح داده شده است.

منطقه ازاره به چه معناست ؟

ناحیه ازاره، ناحیه ساخته شده روی سطح کف است. همچنین شامل مساحت ایوان و سایر معابر است که بر روی آن‌ها سقف است. سطح ازاره تا لبه‌های بیرونی دیوارها اندازه گیری می‌شود.

مساحت طبقه چیست ؟

مساحت طبقه شامل فضای داخلی تمامی اتاق‌ها می‌باشد. اتاق‌ها شامل آشپزخانه، حمام و اتاق راه پله هستند. این شامل فضای محصور شده توسط دیوارها نمی شود.

منظور از  منطقه فرش چیست ؟

منطقه فرش به مساحت اتاق‌های مسکونی اطلاق می‌شود. منطقه فرش شامل بقیه قیسمت‌ها خانه از جمله راه پله‌ها، آشپزخانه، حیاط و سایر قسمت‌های خانه نمی‌شود. شما می‌توانید با مراجعه به فروگاه اینترنتی سیوان لند، از قیمت روز سیمان مطلع شوید.

نرخ بازار

نرخ بازار، نرخ هر واحد اشیاء مختلف موجود در بازار است. همچنین شامل هزینه‌ های حمل و نقل، هزینه‌های اتلاف، و مالیات‌های اعمال شده بر اشیاء می‌شود.

جدول نرخ چیست ؟

بخش‌های مهندسی برای پرداخت‌هایی که به عنوان جدول نرخ‌ها شناخته می‌شوند، نرخ‌هایی را با توجه به نرخ‌های بازار تهیه می‌کنند. این شامل نرخ سیمان، ماسه، شن، میله‌های فولادی و غیره است. با این حال، نرخ کار یا مواد را نیز نشان می‌دهد. نرخ نیروی کار به عنوان نرخ کار شناخته می‌شود. نرخ‌‌های کار همراه با مواد به عنوان نرخ های مرکب و به طور خلاصه به عنوان CSR شناخته می‌شوند.

جدول نرخ‌ها، به طور مرتب با توجه به نوسانات نرخ‌ها در بازار منتشر می‌شود. در ابتدای هر سال، جدول نرخ صادر می‌شود که حداقل به مدت 3 ماه قابل اجرا خواهد بود. این جدول به عنوان جدول نرخ بازار شناخته می‌شود که در اینترنت بارگذاری می‌شود و به اختصار MRS نامیده می‌شود.

حق بیمه
حق بیمه

حق بیمه به چه معناست ؟

نرخ‌ها حتی پس از صدور جدول نرخ‌ها نیز افزایش می‌یابند به همین دلیل نرخ‌های اضافی طی توافق با پیمانکار تعیین می‌شود. این نرخ‌ها به عنوان Premium شناخته می شود.

تخفیف شامل چه چیزی است ؟

حتی پس از صدور جدول نرخ‌ها نیز هزینه ممکن است  کاهش یابد. نرخ‌های کاهش یافته طی توافق با پیمانکار اعلام می‌شود. در اصطلاح به نرخ کاهش یافته طی این توافق، تخفیف گفته می‌شود.

موارد احتمالی در برآورد هزینه ساختمان

برآوردها شامل مواردی می‌شود که با عناوین خاصی فهرست نشده اند. 3 تا 5 درصد از بودجه کلی، برای درج هزینه این موارد که به عنوان هزینه‌های احتمالی شناخته می‌شوند، اختصاص می‌یابد. موارد احتمالی می‌تواند شمال تمامی مواردی باشد که به طور غیر منتظره باعث می‌شود بخشی از بودجه کلی پروژه صرف شود.

اقلام چوک در برآورد هزینه
اقلام چوک در برآورد هزینه

اقلام کوچک در برآورد هزینه ساختمان

موارد خاصی وجود دارد که نمی‌توان آنها را دقیقاً در هنگام تهیه برآوردها تعیین کرد. این اقلام که به اقلام کوچک و یا خرده شناخته می‌شوند، اقلامی هستند که در هنگام اجرا مورد نیاز می‌شوند و بهتر است از قبل بودجه‌ای به آن‌ها اختصاص ده

صورت حساب چیست ؟

صورت حساب، قبض مقدار بیانیه اقلام کار است. این بیانیه شامل نام اقلام به همراه شرح کار و مقدار کار خواهد بود. اما سلول‌های خالی برای نرخ‌ها و مبالغ مربوطه باقی می‌ماند. صورت حساب توسط پیمانکار به عنوان B.O.Q ارائه می‌شود. این بیانیه پس از پر کردن نرخ‌ها و مبالغ به عنوان چکیده هزینه نیز شناخته می‌شود.

هزینه سرمایه به چه معناست ؟

هزینه سرمایه، هزینه کلی است که در طول پروژه پرداخت می‌شود. این شامل هزینه ساخت، هزینه بررسی، هزینه طراحی و نظارت، هزینه تامین آب، هزینه بهداشتی، هزینه برق رسانی، هزینه گازرسانی و هزینه قیمت قطعه و باقی هزینه‌هایی است که تا پیان یافتن پروژه پرداخته خواهد شد.

 منظور از هزینه اصلی چیست ؟

این مبلغ در هنگام تهیه برآوردها رزرو می‌شود که با تایید مالک یا مدیر پروژه یا مهندس سایت صرف موارد خاصی می‌شود.هزینه اصلی، ممکن است شامل پرداخت یراق آلات، در و پنجره، تامین آب، اتصالات بهداشتی، برق و باقی پراداختی‌ها باشد. این مبلغ به عنوان هزینه اولیه نیز شناخته می شود.

جمع موقت
جمع موقت

جمع موقت چیست ؟

مبلغی در حین آماده سازی برآورد هزینه‌ها برای اقلامی که تعیین نشده اند، ذخیره می‌شود. این مبلغ به عنوان مبلغ موقت مانند هزینه نصب تلفن، گاز، اینترنت، نصب کولر، بالابر و باقی پرداختی‌ها شناخته می‌شود.

استقرار شارژ کار

کارکنان در طول ساخت و ساز پروژه به صورت موقت استخدام می‌شوند که به عنوان هزینه کار شناخته می شود. این پرسنل شامل منشی ها، همکاران و نگهبانان و … می باشد. آن‌ها برای مدت کوتاهی به خدمت سربازی می روند. 1.5 تا 2 درصد از کل هزینه برای پرداخت حقوق یا گوه های آنها در نظر گرفته شده است.

T. و P. اتهامات

1 تا 1.5 درصد از هزینه کلی برای ابزارها و غول‌ها در هنگام تهیه برآورد هزینه اختصاص می‌یابد. این اتهامات به عنوان شارژ T. و P. شناخته می شود. در اینجا T. مخفف Tools و P. مخفف Plants است. برای اطلاع از قیمت سیمان به فروشگاه اینترنتی سیوان لند مراجعه فرمایید.

روش‌های برآورد هزینه ساختمان

برآود هزینه ساختمان را می توان با روش‌های انجام داد. از جمله روش‌های انجام این عمل می‌توان به مواردی که در زیر آورده شده است، اشاره نمود.

  • روش دیوار بلند-دیوار کوتاه
  • روش خط مرکزی
  • روش عبور
بررسی روش دیواربلند-دیوار کوتاه
بررسی روش دیواربلند-دیوار کوتاه

بررسی روش دیوار بلند – دیوار کوتاه

در روش برآورد هزینه دیوار بلند – دیوار کوتاه، دیوار خارجی در طول اتاق به عنوان دیوار بلند و دیوار عمود بر دیوار بلند به عنوان دیوار کوتاه در نظر گرفته می‌شود. برای بدست آوردن طول دیوار بلند یا دیوار کوتاه، ابتدا طول خط مرکزی دیوار خاص را محاسبه می‌کنند. سپس طول دیوار بلند (بیرون به بیرون) را می‌توان پس از افزودن نصف عرض در هر انتها به طول خط مرکزی آن اندازه گیری کرد. بنابراین، طول دیوار کوتاه اندازه‌گیری می‌شود و می‌توان با کسر نصف عرض از طول خط مرکزی آن در هر انتها، مقدار آن را یافت.

طول دیوار کوتاه معمولاً از خاکی به آجرکاری در روبنا افزایش می‌یابد در حالی که این مقدار در دیوار بلند کاهش می‌یابد. سپس این طول‌ها در عمق و عرض ضرب می‌شوند تا مقادیری بدست آید. در روش دیوار کوتاه و دیوار بلند، دیوار در طول اتاق را دیوار بلند و دیوار عمود بر دیوار بلند را دیوار کوتاه می‌دانند.

بررسی روش خط مرکزی

در روش برآورد هزینه خط مرکز، اندازه گیری دیوار به سمت مرکز انجام می‌شود. اندازه گیر‌های داخلی به طور کلی انجام می‌شود. ضخامت نیم دیوار از یک طرف و ضخامت نیم دیوار از طرف دیگر در اندازه گیری‌های داخلی به منظور تعیین طول خط مرکزی دیوار اتاق اضافه می‌شود. اگر تمام مراحل از نظر مقطع دیوار متقارن باشند، طول کل خط مرکزی برای همه موارد دیوار یکنواخت خواهد بود. اگر این مراحل متقارن نباشند، طول برای هر مرحله به طور جداگانه تعیین می‌شود.

با وجود این، اگر طراحی دیوارها در کل ساختمان یکسان باشد، پیدا کردن طول خط مرکزی بسیار آسان است. روش خط مرکزی به راحتی در ساختمان‌های دایره‌ای و چند ضلعی به کار می‌رود. با وجود این، این روش برای استفاده در ساختمان‌های کوچک با اتاق‌های کم نیز مناسب است.

بررسی روش عبور برای برآورد هزینه

روش عبور، در صورتی که ضخامت دیوارهای خارجی در ساختمان کلی به یک ضخامت باشد و دیوارهای داخلی نیز ضخامت یکسانی داشته باشند اما هر دو ضخامت با یکدیگر متفاوت باشند، استفاده می‌شود. استفاده از روش عبور برای برآورد هزینه ساختمان، نسبت به دو روش دیگر کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در پایان

به طور کلی برای انجام پروژه‌های ساخت و سازی، برآورد هزینه کلی قبل از آغاز پروژه، می‌تواند کمک شایانی به انتخاب‌های متناسب با پروژه به ما ارائه دهد. همچنین این برآورد باعث می‌شود تا در صورت بروز اتفاق‌های غیرمترقبه، پیش بینی از قبل انجام شده باشد و باعث شود بودجه کلی صرف آن نشود. سیوان لند ارائه دهنده برترین برندهای ساختمانی، مرجعی معتبر برای استعلام قیمت سیمان، قیمت بتن و انواع دیگر مصالح و تجهیزات سختمانی است. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی سیوان لند، از برترین برندهای ساختمانی خرید فرمایید.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *