تاریخچه بتن


قیمت بتن

در رابطه با تاریخچه بتن باید گفت که گذشت­گان ما از دیرباز از خاک و آب برای ساخت بنا استفاده می کردند، آن ها با گذشت زمان و تجربه ای که به دست آورده بودند، ترکیب آهک آبی و خاکسترهای آتش فشانی را جایگرین خاک کردند و از این طریق، توانستند ماده ای با مقاومت بالا تولید کنند، اما این دستاورد معایبی داشته و موجب شد برای ساختن ماده ای با مقاومت بالا همچنان به تلاش خود ادامه دهند. افراد بسیاری در کشف نمونه های اولیه بتن نقش داشتند که برای آگاهی از تاریخچه بتن و مسیری که از گذشته تا امروز طی کرده است، با سیوان­ لند همراه شده تا بیشتر درمورد تاریخچه بتن بدانید.

اولین اقدامات بشر در ساخت بتن

تاریخچه بتن در هرم جیزه
تاریخچه بتن در هرم جیزه

مخلوط خاک و آب، از هزاران سال پیش تا کنون جهت احداث بناها استفاده می شده است و خاک رس به دلیل چسبندگی زیاد درتهیه گل خشک شده، چینه کشی و کاهگل استفاده می شده است و ابتدا این مصالح به صورت قطعات منظم از پیش ساخته شده مورد استفاده قرار گرفتند و سپس به صورت درجا در قالب های تهیه شده به این منظور ریخته شده و شکل مطلوب و مورد نظر را به خود گرفتند، پس می توان تاریخچه بتن را از همین موضوع آغاز کرد. در سال 1756، شخصی انگلیسی با نام اسمیتم، از ترکیب آهک آبی و خاکسترهای آتش فشانی، مخلوطی کشف کرد که مقاومت بالایی همچون سنگ های ناحیه پرتلند داشت.
پس از گذشت چندین سال، شخصی فرانسوی با نام ویکا، اصول شیمیایی سیمان ها را از لحاظ علمی مطالعه کرد و قواعدی را برای آن ها مشخص کرد و بررسی های این شخص نشان داد؛ از اختلاط سیمان، آب و سنگدانه ها (شن و ماسه) ماده ای یکدست حاصل می شود که با ریختن درون قالب سفت شده و شکل سنگ را به خود می گیرد و این مخلوط سفت شده را بتن نامیدند، اما بعد از مدت کوتاهی، کاربرد بتن محدود شد و علت این موضوع مقاومت کششی پایین این نوع بتن بود که موجب شکنندگی آن می شد. این فرد تاریخچه بتن را متحول کرد.
با گذشت زمان، شخصی با نام لامبو و بعد از او اشخاص دیگری به اسم مونیه و هنبیک، تصمیم گرفتند که در قسمت های تحت کشش قرار گرفته بتن، قبل از بتن ریزی، میله های گرد فولادی قرار دهند، بنابراین بتن مسلح یا بتن آرمه اختراع شد و لامبو با ساخت یک قایق و مونیه با ساخت گلدان های مکعبی شکل، به عنوان اولین استفاده کنندگان از این نوع بتن بودند.
در سال 1892 اولین پل های بتن مسلح در فرانسه در شهرهای پرپینیان و شاتل، توسط هنبیک ساخته شد و همین شخص در سال 1900 میلادی موفق به ساخت اولین ساختمان چند اشکوبه بتن مسلح در شهر پاریس گردید. به طور کلی تاریخچه بتن به سال ها پیش بازمیگردد که افراد گوناگونی سبب ارتقای سطح آن شده‌اند.

حتما بخوانید:  چه چیزی را جایگزین ایزوگام کنیم؟ | بهترین جایگزین ایزوگام

تاریخچه‌ی بتن

قدیمی ترین سازه‌ی ساخته شده با بتن، مربوط به حدود 700 سال قبل از میلاد است که تاریخچه بتن از همان زمان شروع می‌شود. این سازه را در سال 1985 میلادی طی یک عملیات راه سازی در فلسطین کشف کردند. متخصصان حدس زده‌اند که این سازه یک کف بتنی است که از حرارت دادن سنگ آهک و ترکیب آن با آب و سنگدانه، ساخته شده است. علاوه بر این، در ساخت هرم بزرگ جیزه که حدود 2500 سال قبل ساخته شده، بلوک‌های سنگی استفاده شده در آن توسط یک ماده‌ی سیمانی به هم متصل شده است.
یونانی ها هنر ساخت ملات آهکی را حدود 500 سال پیش کشف کردند. از این ملات‌ها برای ساخت قصرها و معابد خود استفاده می‌کردند. اما رومی‌ها حدود 200 سال قبل از میلاد، نوع خاصی از خاکستر آتشفشانی استخراج شده از محدوده‌ی پوتزولی واقع در کشور ایتالیا، را کشف کرده و آن را با آهک مخلوط کردند و دریافتند که این ماده‌ی جدید مقاومت بیشتری نسبت به مواد قبلی ساخته شده دارد. بعدها نام آن را پوزولان گذاشتند.
آهک علاوه بر ماده‌ی تشکیل دهنده‌ی این مصالح، کاربردهای فراوان دیگری در ساختمان سازی دارد. اگر قصد خرید این مصالح را دارید می‌توانید جهت استعلام قیمت آهک به سیوان لند مراجعه کنید. بسیاری از سازه‌های رومی، یونانی، هندی و مصری‌ها با استفاده از این مواد ساخته شده و این نشان دهنده‌ی پایداری بسیار خوب سازه‌های بتنی و دلیل تداوم استفاده از آن در سازه‌های مختلف است.

تاریخچه بتن مسلح

تاریخچه بتن مسلح
تاریخچه بتن مسلح

افراد تاثیرگذار در کشف بتن مسلح

مونیه

در سال 1849 باغبانی فرانسوی با نام مونیه، بتن آرمه یا بتن مسلح را اختراع کرد و تاریخچه بتن آرمه در سال 1867 به ثبت رسانید. بتن آرمه بتنی مسلح شده با میلگرد است که از میلگردهای تقویتی، شبکه های توری تقویتی و صفحات فلزی یا الیاف تقویتی جهت مسلح کردن آن استفاده شده است و هدف از تولید بتن آرمه، انتقال نیروهای کششی به وجود آمده در بتن به میلگردها است تا از ورود نیروهای کششی به بتن جلوگیری شده و ترک خوردگی اتفاق نیفتد. شما می‌توانید اطلاعات بیشتر درمورد بتن آرمه را در مقاله‌ی بتن آرمه چیست؟ مطالعه کنید.

ویلیا موارد و تادیوس

نخستین ساختمان بتن آرمه در سال 1875 توسط شخصی به نام ویلیام وارد در نیویورک آمریکا بنا شد و تاریخچه بتن را تغییر داد. البته در دهه 1850 تحقیقاتی توسط تادیوس هیئت که شغل او وکالت بود در مورد بتن های آرمه  صورت گرفت و او میله‌های آهنی را در ناحیه کششی تیر قرار داد و در نزدیکی تکیه‌گاه، آن را به طرف بالا خم کرده و در ناحیه فشاری مهار نمود. استفاده از میله های قائم درنزدیکی تکیه گاه ها برای تحمل برش، از دیگر اقدامات او بود و کتاب 28 صفحه ای هیئت در سال ۱۸۷۷  با موضوع تحقیقات خودش منتشر شد.
مهندس فرانسوی با نام کویگنت، اولین کسی بود که از بتن آرمه، در ساخت سازه های گوناگون استفاده کرد و در سال 1853 ساختمانی چهار طبقه در شهر پاریس و نزدیک به کارخانه سیمان خانوادگی­اش ساخت. این سازه تحول عظیمی در تاریخچه بتن ایجاد کرد.

حتما بخوانید:  علت ترک خوردن بتن چیست؟+ دلایل ترک در بتن و راهکار جلوگیری و ترمیم آن 
رانسام

در دهه 1870 شخصی با نام رانسام در شهر سانفرانسیسکو موارد جدیدی از استفاده بتن آرمه را تجربه کرد. او توانست استفاده از میله های آجدار را با پیچاندن میله هایی با سطح مقطع مربعی و به منظور فراهم نمودن، چسبندگی بهتر بین فولاد و بتن، به نام خود ثبت کند. ساخت موزه ای دو طبقه به طول 95 متر به صورت بتن آرمه از دیگر کارهایی است که رانسام انجام داد و با توجه به زلزله ای که بعدا در سانفرانسیسکو پیش آمد و همچنین آتش سوزی های متعاقب این زلزله، آسیب بسیار کمی به این ساختمان رسید و با عملکرد مناسبی که داشت، باعث شد این سیستم جدید ساختمان سازی، مورد استقبال عموم قرار گیرد.

کمیته مشترک از نمایندگان

کمیته مشترک از نمایندگان سازمان های علاقه مند در زمینه بتن آرمه در آمریکا در سال 1903 جهت همگانی کردن دانش طراحی بتن آرمه ایجاد گردید و پس از آن، آزمایشات بسیاری توسط دانشمندان برای تعیین مقاومت فشاری بتن و مدول الاستیسیته آن انجام شد و از آن زمان تا کنون تحقیقات بسیار زیادی در زمینه رفتار قطعات و سازه های بتن آرمه انجام شده  و همچنان ادامه دارد.

تاریخچه بتن اکسپوز

تاریخچه بتن اکسپوز
تاریخچه بتن اکسپوز

درمورد تاریخچه بتن اکسپوز باید بگوییم که، در سال های 1945 تا 1950 در آمریکا که دوران پسا جنگ تلقی می شد و ازتایل های بتنی نما برای پوشش استفاده می گردید. سپس در دهه پنجاه میلادی در بلژیک از بتن به دلیل کیفیت و ماندگاری و قیمت مناسب استفاده گردید و به مرور در سال 1960 بتن اکسپوز پیش ساخته در معماری راه پیدا کرد.
بسیاری از معماران و سازندگان در سالهای 1972 تا 1975  بر مقاوت و ماندگاری بالای سازه های پیش ساخته بتن اکسپوز تحقیقاتی انجام دادند و این موضوع باعث شد، تعداد بسیاری از معماران به سمت طراحی بخش های مختلف ساختمان با استفاده از بتن اکسپوز روی آورند.

حتما بخوانید:  ماسه شسته: ویژگی‌ها و کاربردهای ماسه شسته در ساختمان‌سازی چیست؟

اجزای تشکیل دهنده بتن و ساختار آن

پیرامون موضوع تاریخچه بتن ابتدا باید کمی با آن آشنا بود. بتن در فرانسه با نام Béton و در لاتین Bitume شناخته می شود و ترکیبی که از ماده ای چسبنده با خاصیت سیمانی شدن تشکیل شده باشد، بتن نامیده می شود و در نحوه ساخت بتن، ممکن است از حرارت، خلاء، بخار آب، اتوکلاو، فشارهای هیدرولیکی و متراکم کننده های مختلف استفاده شود. هرگونه تغییر درمقادیر مواد، نوع آن ها، مواد افزودنی و تغییرات شرایط محیطی، باعث تولید محصولی با مشخات متفاوتی می شود.
و این نکته را باید در نظر داشت که تاثیر انواع سیمان روی مقاومت بتن، بیشتر از مقدار آن در متر مکعب بتن است و لازم به ذکر است که گذشت زمان موجب تاثیر رطوبت هوا بر سیمان می شود و افت کیفیت سیمان را به همراه خواهد داشت که مصرف سیمان فاسد شده، موجب کاهش مقاومت بتن می گردد.

پیشرفت علم در ساخت بتن امروزی

تاریخچه بتن با گذشت زمان دچار تغییر و تحول شده اما این متریال روز به روز سطح و کیفیت خود را ارتقاء می‌دهند. پیشرفت علم و ظهور تکنولوژی­‌ای جدید در قرن اخیر، موجب شناخت بیشتری از تاریخچه بتن شده است تا حدی که امروزه شاهد کاربرد انواع مختلف بتن با مصالح مختلف هستیم که هرکدام خواص و کاربرد مخصوص خود را دارند و انواع مختلفی از سیمان ها شامل: پوزولانها، سولفورها، پلیمرها، الیافهای مختلف و افزودنی های متفاوتی تولید می شود.
اکنون با گذشت حدود 170 سال از پیدایش نخستین سیمان، پیشرفت فوق العاده ای در ساخت بتن صورت گرفته است. دوام و مقاومت بالا و در دسترس بودن مصالح، باعث شده است که این محصول در ساخت سازه ها، ساختمان ها، پل ها، تونل ها و… پرکاربرد باشد.

کلام پایانی

در این مقاله سعی شد که تمام اطلاعات مربوط به تاریخچه بتن ارائه شود. در واقع کشف بتن توانست در بسیاری از موارد به انسان‌ها کمک کند تا بتوانند سازه‌ها و اثرات هنری خود را برای سالیان طولانی حفظ و نگهداری کنند. بتن، این متریال محکم، یکی از پرمصرف ترین مصالح به شمار می‌رود که طرفدار زیادی دارد. اگر برای ساخت سازه‌های خود به این مصالح نیاز دارید، ما به شما پلتفرم آنلاین سیوان لند را معرفی می‌کنیم. شما می‌توانید در سیوان لند به صورت آنلاین خرید کنید و محصول را در محل مورد نظر خود تحویل بگیرید. علاوه بر این می‌توانید قیمت بتن را در سیوان لند به صورت لحظه‌ای مشاهده کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *