بلوک هبلکس سقفی چیست؟ | مزایای استفاده از این بلوک ها


قیمت بلوک هبلکس

برای اجرای سقف مصالح گوناگونی وجود دارد که می‌توانید براساس هدف خود از آن‌ها استفاده کنید. امروزه با روی کار آمدن بلوک‌های هبلکس و تاثیر بسیاری که در سبک سازی سازه دارند، در اجرای سقف نیز از آن استفاده می‌کنند. همانطور که گفته شد هدف اصلی از به کارگیری بلوک هبلکس سقفی، سبک سزی سازه است که ویژگی بسیار خوبی است. در ادامه بیشتر با بلوک هبلکس سقفی آشنا خواهید شد.

بلوک هبلکس سقفی چیست؟

بلوک هبلکس سقفی
بلوک هبلکس سقفی

بلوک هبلکس سقفی یکی از مدرن ترین مصالح برای ساخت و اجرای سقف ساختمان‌های شما است که مزایای زیادی دارد و به همین دلیل است که بسیاری از افراد از آن برای ساخت سقف خانه‌های خود استفاده می‌کنند و محبوبیت زیادی در بین ساختمان سازان دارد. این مصالح توانسته‌اند جایگزین مناسبی برای یونولیت‌ها باشند و کاربرد فراوانی در ساختمان سازی داشته باشند.

مزایای استفاده از بلوک هبلکس سقفی

یکی از دلایلی که سبب شده تا استفاده از هبلکس سقفی در صنعت ساختمان سازی رواج یابد، مزیت‌هایی است که این مصالح دارند. درواقع فرایند ساخت بلوک‌های هبلکس سبب شده تا وزن کمی داشته باشند و با داشتن این ویژگی کارایی زیادی داشته باشد. این بلوک‌ها را با چسب مخصوص هبلکس اجرا می‌کنند و همین سبب شده تا بلوک هبلکس سقفی با نام بلوک چسبی نیز شناخته شود. از جمله مزیت‌های این بلوک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بلوک هبلکس سقفی عایق صوت است و برای ساخت آپارتمان‌های مدرن و امروزی گزینه‌ی بسیار مناسبی است.
  • بلوک‌های هبلکس سقفی در برابر عبور هوای سرد و گرم نیز به عنوان یک عایق بسیار خوب عمل می‌کند و دیگر لازم نیست که در عایق کاری ساختمان عملیات خاصی را به این منظور انجام دهید و هزینه‌ی اضافی را روی دوش خود قرار دهید.
  • یکی دیگر از مزایای بلوک ٰهبلکس سقفی، مقاومت بالای آن در برابر زلزله است که سبب شده استفاده از آن در سقف خانه‌ها، امنیت را بالا ببرد.
  • بلک هبلکس سقفی یکی از مصالحی است که در برابر سرما و یخ زدگی مقاومت بالایی دارد که می‌تواند در مناطق سردسیر بسیار کارآمد باشد.
  • این بلوک‌ها نوعی بلوک مقاوم در برابر آتش و حرارت هستند و اگر زمانی در ساختمان آتش سوزی رخ دهد، این بلوک‌ها آسیبی نخواهند دید.

البته بهتر است بدانید که بلوک‌های هبلکس سقفی به بلوک‌های اتوکلاو نیز مشهور هستند زیرا در فرایند تولید آن‌ها، بلوک‌ها را در دستگاهی به نام اتوکلاو، هوادهی و سبک می‌کنند. به همین دلیل به آن بلوک اتوکلاو نیز گفته می‌شود.

وزن بلوک هبلکس سقفی

هبلکس 60.20.10
هبلکس 60.20.10

بلوک‌های هبلکس در کل وزن کمی دارند و به طبع به همین دلیل است که از آن در ساخت سقف استفاده می‌کنند. با زیاد شدن ابعاد این بلوک، وزن آن نیز بیشتر خواهد شد. البته در موقعیت‌هایی که از ابعاد بیشتر این بلوک‌ها استفاده می‌شود، تعداد کمتری نیز به کار خواهد آمد. این موضوع وزن مرده‌ی ساختمان را کاهش خواهد داد. ابتدا باید نوع کاربری بلوک‌ها مشخص کنید و سپس اقدام به خرید بلوک هبلکس سقفی کنید. وزن بلوک‌های هبلکس سقفی براساس ابعادی که دارند به صورت زیر است:

ابعاد هبلکس سقفی وزن بلوک هبلکس سقفی در هر متر مکعب
۱۰*۲۰*۶۰ ۵۲۰ کیلوگرم
۱۵*۲۰*۶۰ ۵۴۶ کیلوگرم
۲۰*۲۰*۶۰ ۵۴۹ کیلوگرم
۱۰*۲۵*۶۰ ۵۴۹ کیلوگرم
۱۵*۲۵*۶۰ ۵۴۷ کیلوگرم

با مقاسه‌ی اعداد ارائه شده در جدول بالا به خوبی درک کردید که وزن بلوک عبلکس سقفی کاملا وابسته به ابعاد آن است و به محض اینکه ابعاد بلوک تغییر کند، وزن آن نیز تغییر خواهد کرد. البته بهتر است تاکید کنیم که با این وجود باز هم وزن این بلوک‌ها نسبت به سایر مصالح مورد استفاده برای ساخت و اجرای سقف، بسیار کمتر است و همین سبب شده تا نسبت به سایر مصاح برتر و شایسته تر باشد.

نکاتی درمورد بلوک هبلکس سقفی

با توجه به مطالب گفته شده، بهتر است این نکته را در نظر بگیرید که بسیار مهم است بلوک‌های هبلکس سقفی در یک کارخانه‌ی معتبر و با روش استاندارد اتوکلاو و تولید شده باشند. به طور کلی مواد اولیه‌ی به کار رفته در این بلوک‌ها باید از کیفیت مطلوبی برخوردار باشند تا مقاومت آن‌ها چندین برابر شود. استفاده از این بلوک‌ها افزایش مقاومت سازه، زمان کمتر برای اجرا و سرعت بالاتری برای انجام پروژه را به دنبال خواهد داشت.
اگر قصد دارید ساختمانی با مقاومت بالا، عایق در برابر صوت و حرارت و در عین حال سبک را بسازید، خرید بلوک هبلکس سقفی بهترین گزینه می‌باشد. این بلوک‌ها ضد زلزله و رطوبت است و استفاده از آن می‌تواند به زیبایی سازه‌ی شما نیز بیافزاید.

نحوه‌ی اجرای بلوک هبلکس سقفی

نحوه اجرای بلوک هبلکس سقفی
نحوه اجرای بلوک هبلکس سقفی

شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که بخواهید بدانید چگونه باید بلوک‌های هبلکس سقفی را اجرا کرد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که مهم ترین چیزی که نیاز دارید، تیرچه است. از آنجایی که رایج ترین نوع سقف اجرایی در ساختمان‌های بتنی و فلزی در ایران، سقف‌های تیرچه بلوک می‌باشد، برای اجرای سقف‌ها توسط بلوک هبلس نیز به تیرچه‌ها نیاز دارید.
دلیل استفاده از تیرچه در اجرای سقف هم مقاومت بالای آن در برابر زلزله می‌باشد. علاوه بر این استفاده از بلوک هبلکس سقفی نیز سبب کاهش بار مرده‌ی ساختمان می‌شود. اما چرا اکثر افراد سقف تیرچه بلوک را انتخاب می‌کنند؟ در ادامه خوایهم گفت که این سقف‌ها چه مزایایی دارند.

مزایای سقف تیرچه بلوک

در ابتدا بهتر است بدانید که استفاده از این سقف، به کاربردن بلوک هبلکس سقفی را بسیار راحت تر می‌کند. علاوه بر این دارای مزایای زیر می‌باشد:

  • برای اجرای سقف به این روش، نیاز به مصالح خاص و پیچیده‌ای ندارید و در واقع با این روش هزینه‌های اجرایی ساختمان شما کمتر خواهد شد.
  • استفاده از بلوک هبلکس در سقف ساختمان‌ها سبب می‌شود تا سازه در برابر صوت و حرارت عایق شود.
  • سقف تیرچه بلوک مقاومت بالایی در برابر نیروهای وارد شده دارد و می‌تواند ایمنی مناسبی در برابر زلزله داشته باشد.
  • سقف‌های تیرچه بلوک نسبت ب سقف‌هایی همچون دال‌های توپر بسیار سبک تر هستند.
  • سرعت اجرای سقف تیرچه بلوک نسبت به سایر روش‌ها بالاتر بوده و این می‌تواند سرعت ساخت سازه را افزایش دهد. برای اجرای یک سقف با مساحت تقریبی ۱۰۰ متر مربع، حدودا به یک هفته الی ۱۰ روز زمان نیاز دارید.
  • به استفاده از بلوک‌های هبلکس سقفی دیگر نیازی به اجرای سقف کاذب نخواهید داشت و می‌توانید با نازک کاری، سقف را مستقیما روی تیرچه و بلوک اجرا کنید.

کلام پایانی

سیوان لند در این مقاله به طور کامل به بررسی بلوک هبلکس سقفی پرداخت تا شما عزیزان بدانید که قبل از استفاده از آن باید به چه نکاتی توجه داشته باشد. این مصالح امروزه با شناخت بیشتر آن، مورد توجه بسیاری از سازندگان ساختمان قرار گرفته. دلیل آن هم کاملا واضح و روشن است که مزایای این بلوک‌ها نسبت به مصالح مشابه آن بیشتر بوده. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که قصد استفاده از این محصولات را در سازه‌ی خود دارید، بهتر است که این مقاله را مطالعه کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *