بررسی 10 علت پریدن فیوز و قطع برق + راهکار جلوگیری قطعی برق

علت پریدن فیوز و قطع شدن برق یکی از رایج‌ترین مشکلات برقی به حساب می‌آید که برای بررسی و برطرف کردن آن باید جوانب مختلفي  را بررسی کرد. چرا که این مشکل گاها خرابی و عوارض جبران ناپذیری به دستگاه‌های الکترونیکی وارد می‌كند. البته در بعضی از موارد پریدن فیوز برق نه تنها مشکلي ايجاد نمي‌كند بلكه می‌تواند از ایجاد خطرات بزرگ‌تر نیز پیشگیری نماید. ما در اين مقاله تمامي علت‌هاي پريدن فيوز برق را بررسي خواهيم كرد.

فیوز برق ساختمان چیست؟

فیوز برق که در ساختمان به کار گرفته می‌شود یک قطعه محافظ ولتاژ محسوب می‌شود.

 قبل از پرداختن به چندین علت پريدن فيوز برق خانه ، پریدن فیوز برق کولر گازی، ماشین لباسشویی، اسپیلت و … كه ممكن است  با آن رو به رو شده باشيد. بهتر است در ابتدا بدانيد فيوز برق چيست و چه كاربردي دارد!

 فیوز برق که در ساختمان به کار گرفته می‌شود یک قطعه محافظ ولتاژ محسوب می‌شود. از آن به منظور حفاظت از مدار در برابر عبور جریان بیش از مقدار توان مقدار استفاده می‌شود. فیوزها معمولا در بخش ورودی مدار نصب می‌شوند و به دو شکل مستقیم و غیر مستقیم می‌توانند در مسیر جریان الکتریکی قرار بگیرند. در صورتی که فیوز به روش مستقیم نصب شده باشد،‌ تمام جریان الکتریکی از داخل فیوز عبور می‌کند . و اگر به صورت غیر مستقیم نصب شده باشد به کمک تجهیزات دیگری مانند ترانسفورماتور کار خود را انجام می‌دهد. 

بعد از اينكه جریان الکتریکی بیش از حد مجاز و مقدار اسمی از داخل یک مدار الکتریکی عبور می‌کند، فیوز می‌سوزد و به این شکل باعث قطع شدن مدار می‌شود. 

بررسي ساختار فيوز پيش از يافتن علت پریدن فیوز !

به منظور اینکه بتوان تشخیص داد که فیوز سالم است یا خیر، از یک پولک رنگی استفاده می‌شود که توسط یک سیم مقاومت‌دار نگه داشته شده است. با عبور جریان بیش از حد از مدار، فیوز سوخته و در نتیجه سیم مقاومت‌دار نیز می‌سوزد؛ این اتفاق باعث می‌شود که پولک رنگی که تحت کشش یک فنر کوچک قرار دارد،‌ آزاد شده و به سمت بالا برود. در این حالت گفته می‌شود که فیوز پریده و برق قطع شده است. 

علت پریدن فیوز برق چیست؟

علت پریدن فیوز برق چیست

ممكن است  شما با روشن کردن یک وسیله خاص یا گاهاً بدون هیچ علت واضحی برق قطع می‌شود یا به اصطلاح  پريدن کنتور رو به رو شده باشيد. پریدن فیوز برق در ساختمان و قطع برق می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. براي بررسي ده تا از مهم‌ترین علت پریدن فیوز در ساختمان  ميتوان به موارد زير اشاره كرد:

   1. اتصالی در سیم‌کشی ساختمان

یکی از اصلی‌ترین علل پریدن فیوز در ساختمان و قطع برق خانه مربوط به وجود اتصالی در سیم برق ساختمان است. عواملی مانند نحوه نصب اشتباه کابل برق، فرسودگی سیم‌کشی، استفاده از سیم‌های بی‌کیفیت با مقاومت پایین و حتي اتصال کوتاه از جمله مواردی هستند که می‌توانند جریان بیش از اندازه وارد مدار کرده . اين سيستم حرارتي با افزایش دما باعث آسیب دیدن  و قطع شدن مدار شوند.

این مشکل می‌تواند باعث از بین رفتن روکش عایق در سیم‌ها و قرار گرفتن یک رسانا بر روی مدار شود. در این حالت جریان مسیر جدیدی برای عبور شار جريان الكتريكي پیدا کرده و به اصطلاح اتصال کوتاه در مدار برقرار می‌شود. این موضوع باعث می‌شود که فشار زیادی به فیوز وارد شده و با از بین رفتن رسانا، فیوز پریده و قطعي برق به صورت موقت شود.

   2. مصرف برق بیش از حد

یکی دیگر از مواردی که می‌توان به عنوان علت پریدن فیوز و قطع برق از آن نام برد، مصرف بیش از حد الكتريسيته  است. مصرف بیش از حد باعث می‌شود که جریان بیش از اندازه از یک کابل برق یا رسانا عبور کرده و طي اين عمل گرمای زیادی تولید شود. در پي اين افزایش گرما ممکن است آسیب‌های جدی مانند بروز آتش‌سوزی یا انفجار رخ دهد. در این شرایط فیوز وارد عمل شده و از این اتفاق جلوگیری می‌کند. اضافه بار و گرمای بیش از حد در مدار علت پریدن فیوز و خراب شدن مدار الکتریکی و قطع برق می‌شود. 

   3. خرابی دستگاه‌های برقی

خرابی دستگاه‌های برقی متنوع در خانه  ممکن است یکی از علت پریدن فیوز و قطع برق خانه باشد. دستگاه‌های برقی که دارای مصرف بالایی هستند و در ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توانند جریان الکتریکی در مدار را افزایش دهند و باعث از بین رفتن رسانای فیوز و پریدن آن شوند. هم‌چنین این امکان وجود دارد که وجود عیب یا خرابی در دستگاه‌های برقی مانند سوختن سیم‌پیچ، خرابی اتصالات و سیم‌ها و… عاملی باشد که باعث درست کار نکردن دستگاه و افزایش جریان الکتریکی شده که نتیجه آن پریدن فیوز و قطع برق خواهد بود. 

   4.  پریزهای برق خراب

يكي از اصلی‌ترین علت پریدن فیوز در ساختمان و قطع برق مربوط به قدیمی بودن سیم‌کشی ساختمان و خراب بودن پریز برق می‌شود. بنابراين در صورتی که به دلیل فرسودگی و معیوب بودن سیم‌کشی، جریان برق مناسب به دوشاخه نرسد، فیوز پریده و برق قطع می‌شود.

   5.  استفاده از فیوز نامناسب و اشتباه

فیوز برق انواع و اندازه‌های مختلفی دارد كه در نگاه اول خيلي به هم شباهت دارند. استفاده از فیوز نادرست بسیار خطرناک است و می تواند آسیب قابل توجهی به ساختمان  و منزل شما وارد کند. اگر تردید دارید که از فیوز مناسب استفاده می کنید، حتما با یک متخصص تماس بگیرید.

   6.  وجود رطوبت هوا

پريدن فيوز برق خانه به خاطر رطوبت يا نم هوا از علت پريدن فيوز برق است. اگر بارندگي رطوبت محل زندگی شما زیاد است یا اخیرا ساختمان شما به دلیل طوفان آسیب دیده است، این احتمال وجود دارد که رطوبت به درون سیم کشی نفوذ کرده باشد. این موضوع باعث فرسایش تدريجي‌ سیم‌ها، اتصال کوتاه و بسیاری از مشکلات برقی خواهد شد.

    7.  استفاده از سیستم برق کشی قدیمی

طراحی سیم کشی ساختمان های قدیمی اغلب برای 50 سال قبل است. در آن زمان دستگاه های برقی بسیار کمی در هر خانه وجود داشت. اما در حال حاضر، در هر خانه‌ای چندین وسیله برقی پرمصرف وجود دارد و سیم کشی‌های قدیمی ظرفیت پاسخگویی به نیازهای الکتریکی کاربران را ندارد. در سیم کشی‌های جدید تعداد فیوزهای برق زیاد شده است و خوب است بدانيد همين مسئله نقش موثری در بهبود و ارتقای سیستم برق کشی ساختمان داشته است.

   8.  عیب یا نقص در مدار یا کلید‌ها

چنانچه فیوز مدار بسوزد، کلید های تعبیه شده در مدار مانند یک سپر از آسیب الکتریکی بیشتر جلوگیری می کنند. حال اگر این کلیدها به طور دائم خاموش باشند، نشان دهنده وجود یک مشکل در مدار است.

   9. خطای قوس الکتریکی

خطای قوس یکی از دلایل شایع آتش سوزی منازل می باشد.

خطای قوس الکتریکی یک مشکل الکتریکی خطرناک است که در اثر گرم شدن بیش از اندازه یا فشار سیم کشی یا دستگاه های برقی اتفاق می افتد. طبق گزارشات خطای قوس یکی از دلایل شایع آتش سوزی منازل می باشد.

  10. سیم‌کشی معیوب ساختمان

اگر سیم‌کشی ساختمان به صورت توکار انجام شده باشد، تشخیص آسیب دیدگی مدار  و علت پریدن فیوز مشکل خواهد بود. در صورت سوختن فیوز وضعیت سیم کشی را بررسی کنید.

برای جلوگیری از پریدن فیوز باید چیکار کنیم؟

مهم‌ترین اقدامی که پس از قطع شدن برق باید انجام داد، پیدا کردن علت پریدن فیوز است. همیشه براساس علت مسئله، راهکار مناسب‌تر را انتخاب کنید و مشکل را به راحتی حل کنید. در ادامه راهکارهای برای عدم آسیب رسیدن به وسایل برقی خانه‌تان بررسی می‌کنیم:

  • بررسی سلامت سیم کشی

بررسی سلامت سیم کشی ساختمان

در صورتی که علت پریدن فیوز برق به دلیل نامناسب بودن سیم‌کشی و ایجاد اتصال کوتاه باشد، مهم‌ترین اقدام پیدا کردن محل دقیق آن است. برای این کار ابتدا همه کلیدهای روشنایی را خاموش کرده و تمام وسایل برقی را از پریز جدا کنید. پس از این کار فیوز را بالا بزنید؛ در صورتی که فیوز نپرد و برق قطع نشود مشکل مربوط به کلیدهای روشنایی یا پریزهای برق خواهد بود. بدین صورت که ابتدا تک تک کلیدهای روشنایی را امتحان کرده و آن‌ها را روشن کنید. در صورتی که روشن کردن هر کدام از کلیدها علت پریدن فیوز شود، علت قطع برق را پیدا کرده‌اید و می‌توانیدبرای تعمیر یا تعویض آن اقدام کنید. 

اما اگر با روشن کردن تک تک کلیدهای روشنایی فیوز نپریده و برق قطع نشده به این معنی است که مشکل از کلیدها نیست. در این حالت باید پریزهای برق را  به دقت بررسی و تست نمایید. برای این کار می‌توانید یک دستگاه برقی را به تک تک پریزها وصل کنید. در صورتی که با وصل کردن به هر کدام فیوز پریده و برق قطع شود مشکل مربوط به همان پریز است. در این شرایط ممکن است علت اصلی خرابی پریز باشد.

اما این امکان نیز وجود دارد که سیم‌کشی داخل دیوار دچار خرابی، فرسودگی و قطع اتصال باشد. به همین دلیل باید کلیدها و پریزها و سیم‌کشی به دقت مورد بررسی قرار بگیرد تا بتوان اقدام مناسبی جهت رفع مشکلات انجام داد. و در صورتی که علت پریدن فیوز و قطع شدن برق، خرابی کلید و پریزها باشد و به راحتی قابل تشخیص باشد. معمولاً می‌توان دست به کار شد و با تعویض آن‌ها مشکل را حل کرد. اما در صورتی که این مشکل به دلیل وجود خرابی و نقص در سیم‌کشی باشد به مهارت و تخصص برای شناسایی و رفع مشکل نیاز است و در این شرایط باید از افراد متخصص در این زمینه کمک گرفت. 

  •  شناسایی وسایل برقی پرمصرف

وسایل برقی پرمصرف
وسایل برقی پرمصرف

نکته مهم در زمان پریدن فیوز و قطع برق این است که اگر یک وسیله برقی پر مصرف یا خراب به جریان متصل است، باید نسبت به متوقف کردن آن اقدام کرد. به عنوان مثال اگر در زمان استفاده از ماشین لباسشویی در ساعات اوج مصرف برق، فیوز پرید، بلافاصله باید دستگاه را متوقف کرده و از برق کشید. در صورتی که از وسیله‌ای در هنگام کار کردن بوی سوختگی استشمام کردید به معنی خراب بودن دستگاه است. باید آن را از برق بکشید و نسبت به تعمیر آن اقدام نمایید.

دلیل قطع شدن برق، بدون پریدن فیوز چیست؟

در برخی مواقع که برق در ساختمان قطع اما فیوز نپریده است. به غیر از قطع سراسری جریان برق از مهم‌ترین دلایل قطع شدن برق بدون پریدن فیوز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • معیوب و خراب شدن پریز برق
  • کشیدگی سیم‌های برق
  • ضربه به پریز برق
  • سوختگی پریزهای برق
  • نشت آب به داخل کلید و پریز
  • فرسودگی سیم‌ و کابل و کلید و پریز

چه راهکارهایی پس از پریدن فیوز برق باید انجام شود؟

در بررسی علت پریدن فیوز برق اطلاعاتی ارائه داده شد در ادامه راهکارهایی در خصوص عیب یابی سریع‌تر و راحت‌تر داده خواهد شد.

همان طور که گفته شد علت پریدن فیوز برق می‌تواند مربوط به وجود خرابی در وسایل برقی، استفاده بیش از حد از برق یا اتصالی در سیم‌کشی‌ها باشد. پس باید در یکی از این سه مورد به دنبال علت بروز مشکل باشیم.

  1.  بنابراین در ابتدا باید چند راهی‌ها را بررسی کنید. زیرا اگر از وسایلی که پر مصرف هستند را به چند راهی‌ها متصل کنید؛ این موضوع می‌تواند باعث مصرف بیش از حد برق شده و پریدن فیوز برق را به همراه داشته باشد.
  2. در صورتی که چنین موردی وجود نداشته باشد در مرحله دوم باید به بررسی مشکل اتصال کوتاه بپردازید. در صورت بروز این مشکل باید حتماً محل اتصالی را مشخص نمایید. البته دقت داشته باشید که سیم کشی‌ها در ساختمان‌های جدید و قدیم با یکدیگر متفاوت هستند. مثلاً برای ساختمان‌های قدیمی تابلو برق وجود ندارد و تمامی قسمت ها تنها به یک خط جریان الکتریکی متصل خواهند بود. در این صورت پیدا کردن اتصالی کار دشواری است و برای پیدا کردن اتصالی باید سه مرحله کلی را پشت سر بگذارید

پيدا كردن علت پریدن فیوز برق در ساختمان‌های قدیمی

گام اول:

زمانی که علت پریدن فیوز برق در ساختمان‌های قدیمی مشخص نباشد ابتدا باید همه وسایل برقی را از پریز جدا کنید. زیرا ممکن است وسایل برقی معیوب باعث پریدن پریز شده باشند. پس از آن دوباره جریان الکتریکی را متصل کنید. اگر جریان برق به درستی متصل شد مطمئن می‌شوید که مشکل مربوط به یکی از لوازم برقی خواهد بود. پس  بهتر است در این زمان هر یک از وسایل برقی را به صورت جداگانه تست کنید تا بتوانید وسیله معیوب را مشخص نمایید. اما اگر فیوز بلافاصله دوباره پس از اتصال دچار مشکل شد باید مراحل بعدی را انجام دهید.

گام دوم:

اگر علت پریدن فیوز برق مربوط به وسایل برقی نباشد باید شروع به بررسی پریزهای یا کلیدهای روشنایی لامپ نمایید. در این زمان باید تمامی لامپ‌ها را خاموش کنید. پس از آن فیوز را متصل کنید. در این هنگام اگر اتصالی مربوط به کلیدهای روشنایی باشد فیوز دوباره نمی‌پرد. زیرا تمامی کلیدها خاموش است. اما اگر مشکل مربوط به کلیدهای روشنایی نباشد باید به بررسی مرحله سوم بپردازید.

توجه: اگر پس از وصل کردن جریان الکتریکی و روشن شدن لامپ‌ها فیوز دوباره دچار مشکل شود، مشخص می‌گردد که مشکل مربوط به کلیدها است. پس بهتر است هر یک از کلیدها به صورت جداگانه بررسی گردد و روشن شود تا کلید معیوب مشخص گردد. در این هنگام باید حتماً به تعمیر کلید بپردازید تا مشکل اتصال کوتاه برطرف شود.

گام سوم:

برای مشخص کردن علت پریدن فیوز برق در خانه‌های قدیمی باید تمامی کلیدهای برق مورد بررسی قرار بگیرند‌ زیرا ممکن است سیم‌هایی که داخل این کلیدها استفاده شده است فرسوده شده باشند و به دلیل برخورد با دیوار یا یکدیگر اتصالی ایجاد کنند. پس با باز کردن پریزها نیز می‌توانید مشکل اتصال کوتاه مربوط به آن را پیدا نمایید.

بررسي علت پریدن فیوز برق در ساختمان‌های جدید

پیدا کردن علت پریدن فیوز در ساختمان‌های جدید آسان‌تر است. زیرا در این ساختمان‌ها از تابلوهای برق استفاده می‌شود؛ بنابراین می‌توانید مشکلات به وجود آمده را با کمک این بردها پیدا کنید.

در این زمان بهتر است تمام فیوزهای نصب شده در تابلو برق را خاموش کنید. بعد، فیوز اصلی را وصل کنید. مراقب باشید، اگر فیوز دوباره در این مدت بپرد، نشان‌دهنده اتصال کوتاه در سیم اصلی است. اما اگر مشکل از فیوز نیست، باید دوباره با کمک تابلو برق مشکل را ردیابی کنید. در این مرحله می‌توانید فیوزها را یکی‌یکی وصل کنید. زیرا هر قطعه یک اتصال دارد، فیوز آن ناحیه دوباره می‌پرد. بنابراین می‌توانید به آنجا بروید و مراحل توضیح داده شده در ساختمان‌های قدیمی را اجرا کنید تا محل اتصال را پیدا کنید.

نحوه تعویض و تعمیر فیوز برق

هنگام تعویض فیوز نباید جریان برق در مدار وجود داشته باشد.

اگر آشنایی و مهارت کافی در زمینه برق و وسایل برقی ندارید،‌ بهتر است از یک برقکار ماهر و مجرب برای تعویض و تعمیر فیوز برق کمک بگیرید. اما به طور کلی برای تعویض فیوز برق می‌توان به صورت زیر عمل کرد:

1. اولین اقدام برای تعویض فیوز برق این است که فیوز اصلی برق ساختمان را پیدا و آن را قطع کنید. هنگام تعویض فیوز نباید جریان برق در مدار وجود داشته باشد. 

2. در جعبه فیوز ساختمان معمولا این موضوع که هر فیوز متعلق به کدام بخش ساختمان است با یک برچسب مشخص می‌شود. در این مرحله فیوز مربوط به هر قسمت ساختمان را که دچار مشکل است، پیدا کنید. 

3. بررسی کنید که فیوز برق جدید که قصد تعویض آن را دارید حتما از نظر میزان آمپر با آمپر سیم جریان برق مطابقت داشته باشد. در صورتی که آمپر فیوز با آمپر سیم برق یکسان نباشد فیوز و وسایل برقی مجددا با آسیب خواهید. 

4. پس از شناسایی فیوز معیوب، اتصال ورودی و خروجی آن را قطع کرده و فیوز را از جای خود خارج کنید. فیوز جدید را در جای فیوز معیوب قرار دهید و اتصالات ورودی و خروجی را به آن متصل کنید. 

5. پس از اطمینان از اتصال صحیح فیوز جدید، فیوز برق اصلی را وصل کنید. مطمئن شوید که برق‌رسانی به همه قسمت‌های ساختمان به صورت کامل و عادی انجام می‌شود.

کلام پایانی

فیوزها به شکل طراحی می‌شوند که در ورودی مدار نصب و دارای یک رسانا در داخل خود هستند. در صورتی که به هر دلیلی، جریان بیش از حد از داخل مدار عبور کند و این میزان از مقاومت رسانای درون فیوز بیشتر باشد، رسانا از بین می‌رود و جریان در مدار قطع می‌شود.اگر قصد یک خرید امن و مقرون به صرفه تاسیسات و مصالح ساختمان را داشته باشید ما به شما سیوان لند را معرفی می‌کنیم. برای اطلاع از قیمت انواع فیوز به همین سایت مراجعه کنید یا با کارشناسان ما در تماس باشید

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *