بررسی چسب بتن اپوکسی + کاربردها، شیوه استفاده و نگهداری


قیمت چسب ساختمانی

چسب بتن اپوکسی از انواع چسب ساختمانی می‌باشد که از آن برای ترمیم بتن و چسباندن بتن جدید به بتن قدیمی استفاده می‌کنند. در این مقاله با سیوان لند همراه باشید تا این چسب را بررسی کنیم و نحوه استفاده از آن را به شما بگوییم. سیوان لند بازار آنلاین صنعت ساختمان است که شما می‌توانید انواع مصالح ساختمانی از جمله انواع چسب‌های ساختمانی، سیمان، گچ، شن و ماسه و … را از آن خرید کنید. هم‌چنین می‌توانید جهت استعلام قیمت چسب بتن به سیوان لند مراجعه کنید.

چسب بتن اپوکسی چیست؟

چسب بتن اپوکسی چسبی دو جزئی بر پایه‌ی رزین اپوکسی اصلاح‌شده و یک ماده‌ی سخت‌کننده می‌باشد و از پلیمرازیسیون آن‌ها حاصل می‌شود. چسب اپوکسی بتن نیازی به حلال ندارد و در هنگام اجرای آن، باید دو جزء سازنده‌‌اش با هم ترکیب شوند تا ماده‌ای بسیار قدرتمند تشکیل دهند.

چسب بتن اپوکسی چسبی دو جزئی بر پایه‌ی رزین اپوکسی اصلاح‌شده و هاردنر است که از آن برای ترمیم بتن و چسباندن بتن جدید به بتن قدیمی استفاده می‌کنند.
چسب بتن اپوکسی

از چسب بتن اپوکسی برای افزایش چسبندگی بتن و آب‌بندی استفاده می‌کنند. این چسب هم‌چنین برای چسباندن بتن جدید به بتن قدیمی و ترمیم و تعمیر آسیب‌های سطحی و عمقی بتن بسیار کارآمد است. چسب اپوکسی بتن مقاومت خمشی و کششی بالایی دارد، به گونه‌ای که قسمت‌هایی که از این چسب برای اتصال استفاده شده است، مقاومت بیشتری نسبت به بتن اولیه دارد.

ویژگی‌ها و مزایای چسب بتن اپوکسی

چسبندگی چسب بتن اپوکسی بسیار بالاست. این چسب خاصیت آب‌بندی دارد و به همین دلیل نفوذپذیری بتن را کاهش می‌دهد. چسب اپوکسی از باد کردن و هم‌چنین ترک خوردن بتن جلوگیری می‌کند، مقاومت فشاری سایشی و کششی بتن را افزایش می‌دهد، باعث بالا رفتن عمر مفید سازه می‌شود و با انواع سیمان هم سازگار است.

استفاده از چسب بتن اپوکسی به نسبت سایر چسب‌های بتن آسان‌تر است و آماده کردن آن نیازی به حلال ندارد.
ویژگی‌های چسب بتن اپوکسی

استفاده از چسب بتن اپوکسی به نسبت سایر چسب‌های بتن آسان‌تر است، آماده کردن آن نیازی به حلال ندارد و آن را می‌توان روی سطوح مرطوب هم اجرا کرد. چسب اپوکسی با انواع مختلف سیمان سازگاری دارد و آن را به جز بتن برای سطوح آجری، موزائیکی و فلزی هم می‌توان استفاده کرد. و از آن جا که این چسب در برابر رطوبت مقاوم است، جدا از سطوح خشک، روی سطوح مرطوب هم کارایی دارد.

کاربرد چسب بتن اپوکسی

پیش‌تر در مقاله‌ای به طور کلی کاربرد چسب بتن را بررسی کرده‌ایم. حال در اینجا قصد داریم به به طور خاص به کاربرد چسب بتن اپوکسی بپردازیم. مهم‌ترین کاربرد چسب بتن اپوکسی را می‌توان ترمیم بتن قدیمی و چسباندن بتن جدید به بتن قدیمی دانست. این چسب‌ها اتصالی یک‌پارچه بین بتن قدیمی و بتن جدید ایجاد می‌کنند، اتصالی که مقاومت آن بیشتر و یا حداقل برابر با مقاومت اولیه بتن باشد.
در نتیجه استفاده از چسب بتن اپوکسی باعث می‌شود که مقاومت بخش‌های ترمیم‌شده به حالت اولیه برگردد و محل ترمیم دچار شکست یا جداشدگی نشود. البته چسب بتن اپوکسی به جز ترمیم بتن کاربردهای دیگری هم دارد که عبارتند از:

  • آب‌بندی کردن و جلوگیری از نم، نشتی و نفوذ آب
  • تزریق در ترک‌های سطحی و عمقی بتن و ترمیم آن‌ها
  • استفاده در بتن‌های خشک و مرطوب برای شمع‌کوبی، کاشت بولت و میلگرد به صورت عمودی
  • نماسازی کردن روی بتن قدیمی
  • ساخت ملات‌های ترمیمی و بتن خود تراز شونده

نحوه استفاده از چسب بتن اپوکسی چگونه است؟

آماده‌سازی سطح

باید پیش از اجرای چسب بتن اپوکسی روی سطح، آن را از هرگونه گرد و غبار، چربی و دیگر آلودگی‌ها پاک کرد. برای این که این کار به خوبی انجام پذیرد، بهتر است که از سندبلاست یا دیگر تجهیزات مشابه استفاده کنید تا اگر تکه‌های سستی هم روی سطح بتن وجود دارد، آن‌ها هم جدا شوند.

آماده سازی چسب

چسب‌های اپوکسی دو جزئی هستند و پیش از استفاده باید دو جزء آن با هم ترکیب شوند.
آماده سازی چسب

بعد از این که سطح مورد نظر به خوبی تمیز شد، نوبت به اعمال چسب اپوکسی بتن روی آن می‌رسد. چسب‌های اپوکسی دو جزئی هستند و پیش از استفاده باید دو جزء آن با هم ترکیب شوند. البته برخی از چسب‌های تفنگی هم هستند که نیازی به ترکیب از قبل ندارند و در همان حین استفاده دو جزء آن با هم ترکیب می‌شوند. اما عموما برای استفاده از چسب بتن اپوکسی، باید خودتان دو جزء آن را با هم ترکیب کنید.
برای ترکیب کردن دو جزء چسب اپوکسی، به دستورالعمل و نسبت‌های مشخص‌شده روی آن دقت بکنید. بر اساس این نسبت‌ها، اول جزء A را در میکسر بریزید و هم بزنید و سپس جزء B را به آن اضافه کنید و با میکسر برقی به خوبی هم بزنید تا به طور کامل با هم ترکیب شوند. بهتر است هم زدن را تا 3 دقیقه ادامه دهید.

اعمال چسب

بعد از این که دو جزء چسب بتن اپوکسی به خوبی با هم ترکیب شدند و چسب آماده شد، به وسیله‌ی یک برس یا غلتک آن را روی سطح اعمال کنید. دقت کنید که چسب را باید در مدت زمان کاربر مشخص شده بر روی ظرف آن مصرف کنید و بعد از این زمان مشخص‌شده، چسب دیگر کارایی لازم را ندارد. هم‌چنین دقت کنید که تنها تا زمانی که مقاطع بتن چسبناک است می‌توان عملیات ترمیم را انجام داد.

میزان مصرف چسب

برای هر مترمربع از سطح، به 0.3 تا 0.8 کیلوگرم چسب بتن اپوکسی نیاز است.
میزان مصرف چسب بتن اپوکسی

میزان مصرف چسب بتن اپوکسی، به ضخامت لایه‌ای که اعمال می‌کنید و میزان خلل و فرج موجود روی سطح بستگی دارد. اما می‌توان گفت که به طور میانگین برای هر مترمربع از سطح، به 0.3 تا 0.8 کیلوگرم چسب بتن اپوکسی نیاز است.

نکات ایمنی حین کار با چسب بتن اپوکسی

  • چسب بتن اپوکسی اشتعال‌پذیر است. در نتیجه باید به دور از شعله مستقیم و گرما و حرارت بماند.
  • درب چسب در تمامی مواقع بسته باشد و تنها هنگام مصرف درب آن را باز و بسته کنید.
  • هنگام کار با چسب اپوکسی از دستکش و ماسک استفاده کنید تا چسب با پوست شما تماس نداشته و وارد سیستم تنفسی‌تان نشود.
  • محیطی که می‌خواهید در آن از چسب اپوکسی بتن استفاده کنید باید دارای تهویه مناسب باشد.

نحوه نگهداری از چسب بتن اپوکسی

چسب بتن اپوکسی باید در ظرف دربسته و در دمای 10 تا 30 درجه سانتی‌گراد و به دور از نور مستقیم خورشید، رطوبت و یخ‌زدگی نگهداری شود.
نحوه نگهداری از چسب بتن اپوکسی

چسب بتن اپوکسی را حتما باید در ظرف در بسته نگهداری کرد و هم‌چنین باید به دور از نور مستقیم آفتاب و رطوبت و یخ‌زدگی باشد. دمای محیطی که چسب در آن نگهداری می‌شود بهتر است بین 10 تا 30 درجه سانتی‌گراد باشد. مدت زمان نگهداری چسب‌های بتن با توجه به نوع بسته‌بندی آن‌ها با هم متفاوت و بین یک تا دو سال متغیر است، که شما می‌توانید زمان دقیق آن را روی بسته‌بندی چسب مشاهده کنید.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *