بررسی لوله پلی اتیلن 63 به همراه کاربردها و مزایای آن

لوله پلی اتیلن 63 یا همان 2 اینچ یکی از سایزهای پراستفاده لوله می‌باشد که عمده کاربرد آن در سیستم‌های آبیاری و کشاورزی است. این لوله در فشارهای کاری مختلفی تولید می‌شود و هم به صورت کلافی هم به صورت شاخه‌ای می‌باشد. در ادامه این مقاله از سیوان لند همراه ما باشید تا به بررسی بیشتر لوله 63، کاربردها و ویژگی‌های آن بپردازیم.

بررسی لوله پلی اتیلن 63

هر سایز لوله پلی اتیلن با ضخامت و فشار کاری مختلفی تولید می‌شود که ممکن است هر کدام از آن‌ها کاربرد متفاوتی داشته باشند. یکی از سایزهای پرکاربرد لوله پلی اتیلن، سایز 63 آن می‌باشد که معادل 2 اینچ می‌شود. لوله پلی اتیلن 63 میلیمتر را هم با مواد PE63 تولید می‌شود، هم PE80 و هم PE100. البته لوله‌های PE63 دیگر منسوخ شده‌اند و لوله‌های PE80 هم کمتر تولید می‌شوند.

لوله پلی اتیلن 63 یا 2 اینچ از سایزهای پرکاربرد لوله در کشاورزی است.
لوله پلی اتیلن 63

به هر روی اگر شما به جدول لوله های پلی اتیلن مراجعه کنید، مشاهده می‌کنید که لوله پلی اتیلن PE63 سایز 63 از فشار 3.2 بار به بالا تولید می‌شود. لوله پلی اتیلن PE80 سایز 63 میلی‌میتر هم از فشار 3.2 بار به بالا، و در نهایت لوله PE100 سایز 63 از فشار 4 بار به بالا تولید می‌شود. به خاطر منسوخ بودن دو نوع اول می‌توان به طور کلی گفت که لوله های پلی اتیلن 3 در فشارهای 4 اتمسفر به بالا تولید می‌شوند.

کاربرد لوله 63 پلی اتیلن

با توجه به انواع بسیار مختلفی که از لوله پلی اتیلن 63 از نظر مواد اولیه، میزان فشاری که می‌توانند تحمل کنند و ضخامتشان وجود دارد، کاربردهای آن‌ها هم بسیار متنوع می‌باشد. اما عمده‌ترین کاربرد لوله 63 میلی‌متر را می‌توان استفاده از آن در کشاورزی و برای انتقال آب دانست.

از لوله 63 پلی اتیلن در زمین‌های کشاورزی و گلخانه‌ها برای انواع سیستم‌های آبیاری تحت فشار و زیرسطحی و هم‌چنین برای آبرسانی شهری و روستایی استفاده می‌شود. از آن‌جا که مقاومت این لوله در برابر فشار بالاست، می‌توان از آن هم در عمق خاک و هم در سطح خاک استفاده کرد؛ حتی می‌توان از آن به عنوان غلاف لوله‌های آبیاری کم فشاری که در زیر آسفالت هستند هم استفاده کرد.

مقاومت این لوله در برابر مواد شیمیایی نیز بالا می‌باشد و از لوله 63 میلی‌متر 4 بار و 5 بار در فاضلاب‌های خانگی استفاده می‌شود. از انواع 6، 10 و 16 بار آن هم برای کشاورزی، زهکشی، انتقال آب و پروژه‌های راه‌سازی استفاده می‌کنند. لوله 63 پلی اتیلن با ضخامت 4.7 و فشار 12 بار گزینه مناسبی برای لوله‌کشی در زمین‌های سنگلاخی، شیب‌دار و ناهموار به‌شمار می‌رود.

لوله 63 از نظر فشار و مواد اولیه در انواع مختلفی تولید می‌شود که هرکدام کاربرد خاصی دارد.
کاربرد لوله 63 پلی اتیلن

مزایای لوله پلی اتیلن 63

  • وزن سبک
  • مقرون به صرف بودن
  • طول عمر زیاد
  • مقاوم در برابر پرتو فرابنفش
  • مقاوم در برابر مواد شیمیایی
  • انعطاف‌پذیری
  • مقاوم در برابر فشار و ضربه
  • قابل نصب در سطح و زیر خاک

ویژگی‌های لوله پلی اتیلن 63 میلیمتر

لوله 63 که در کشاورزی استفاده می‌شود، در برابر برخورد ادوات کشاورزی مثل تراکتور، کمباین، گاوآهن و … با آن‌ها بسیار مقاوم هستند. علاوه بر این، لوله‌های پلی اتیلن 63 انعطاف‌پذیری خوبی دارند و به راحتی می‌توان نقش‌های پر پیچ و خم سیستم‌های آبیاری را با آن‌ها اجرا کرد. این لول‌ها طول عمر بالایی هم دارند و بین 50 تا 100 سال کار می‌کنند.

لوله 63، در برابر برخورد ادوات کشاورزی مثل تراکتور، کمباین، گاوآهن و … با آن‌ها بسیار مقاوم هستند.
ویژگی‌های لوله پلی اتیلن 63 میلیمتر

لوله 63 پلی اتیلن در مقایسه با لوله‌های فلزی تبادل دمایی ناچیزی با محیط بیرون دارد و این امر باعث می‌شود سیال در جریان در آن دمای خود را حفظ کند. 

مواد اولیه به کار رفته در ساخت لوله 63 و نحوه ساخت آن باعث شده که این لوله مقاومت خوبی در برابر سایش، خوردگی، ایجاد ترک و ترکیدگی داشته باشد. و از این لوله می‌توان به عنوان لوله تحت فشار و لوله زیرزمینی هم استفاده کرد.

جمع بندی

زمانی که صحبت از لوله پلی اتیلن 63 می‌شود، ممکن است هم منظور با لوله پلی اتیلنی باشد که با مواد PE63 ساخته شده است، هم منظور با لوله پلی اتیلن سایز 63 باشد. از آن‌جا که لوله پلی اتیلن PE63 دیگر از رده خارج حساب شده و کمتر استفاده می‌شود، در این مقاله به بررسی لوله‌های پلی اتیلن سایز 63 پرداختیم که یکی از پراستفاده‌ترین سایزهای لوله است و بیشترین کاربرد آن مربوط به کشاورزی می‌شود.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *