برای نما سنگ بهتر است یا سرامیک؟ | مقایسه‌ی سنگ و سرامیک

به طور کلی نمای ساختمان را می‌توان معرف زیبایی آن دانست. از آنجایی ساختمان‌ها در مناطقی با آب و هوای متفاوت ساخته می‌شوند، پس مصالح به کار رفته در نمای آن‌ها نیز متفاوت خواهد بود. سنگ و سرامیک یکی از متداول ترین متریال مورد استفاده در نمای ساختمان‌ها به شمار می‌روند. حال اینکه برای نما سنگ بهتر است یا سرامیک را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

قیمت سیمان
قیمت سنگ نما
قیمت بلوک هبلکس
قیمت آجر

برای نما سنگ بهتر است یا سرامیک؟

برای نما سنگ بهتر است یا سرامیک؟
برای نما سنگ بهتر است یا سرامیک؟

در پاسخ به سوال برای نما سنگ بهتر است یا سرامیک؟ باید بگوییم که این دو مصالح دارای ویژگی‌های منحصر به فرد خود هستند که با توجه به انتظاری که از آن‌ها می‌رود، انتخاب می‌شوند. پس بهتر است که برای پاسخ دادن به سوال برای نما سنگ بهتر است یا سرامیک؟ ابتدا ویژگی هرکدام از آن‌ها را بدانیم تا بتوانیم بهتر تصمیم بگیریم.

ویژگی‌های سرامیک برای نما

استفاده از سرامیک در نمای خارجی ساختمان یکی از گزینه‌های محبوبی است که امروزه به وفور در نمای ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. سرامیک‌ها با توجه به مزیت‌هایی که دارند نسبت به دیگر مصالح مورد استفاده برای نما، بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند. این مصالح را می‌‌توان در دو نوع لعابی و غیر لعابی در بازار یافت. سرامیک لعابی به دلیل دارا بودن یک لایه لعاب روی سطح آن، مقاومت بیشتری در برابر لکه‌ها و دیگر موارد نفوذی دارند. این نوع سرامیک‌ها دارای سطحی سفاف و براق هستند که سطح متخلخل آن‌ها پوشانده شده است.

سرامیک‌های غیر لعابی را نیز باید با استفاده از یک لایه‌ی مشخص درز بندی کرد تا در برابر نفوذ آب مقاوم شوند. تخلخل در این نوع سرامیک‌ها بسیار بیشتر از سرامیک‌های لعابی است. سرامیک‌هایی که برای نما مورد استفاده قرار می‌گیرند، نسبت به سنگ‌های طبیعی قیمت کمتری دارند و شاید یکی از پاسخ‌های سوال برای نما سنگ بهتر است یا سرامیک، همین باشد. علاوه بر این می‌توان گفت که سرامیک‌ها به دلیل طرح و نقش‌های متفاوت و گوناگونی که دارند، برای افراد با هر نوع سلیقه‌ای مناسبند. ویژگی که سنگ‌ها ندارند.

مزایا و معایب به کارگیری سرامیک در نما

برای نما سنگ بهتر است یا سرامیک؟ این را باید با توجه به مزایا و معایب این مصالح مشخص کرد که در ادامه به بررسی آن پرداخته‌ایم.

مزایا

انتخاب سرامیک برای نما، می‌تواند ظاهری زیبا و مدرن به ساختمان شما بدهد. این مصالح سبک هستند و هزینه‌ی نصب را پایین می‌آورند. تنوع طرح و رنگ در سرامیک‌ها بسیار بالا تر از سنگ است و همین سبب شده تا سرامیک پاسخ مناسب تری برای سوال برای نما سنگ بهتر است یا سرامیک، باشد. مدل‌های مختلفی از سرامیک‌ها وجود دارد که نوع لعاب دار آن در برابر رطوبت و مواد شیمیایی مقاوم بوده و می‌تواند بهترین گزینه برای نمای شما باشد.

سرامیک‌ها از جمله نوع پرسلان آن در برابر ضربه و خوردگی، احتراق و تغییرات جوی مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند. تعمیر و جایگزینی سرامیک بسیار آسان تر از سنگ است و تمیزکاری آن بسیار راحت تر است و در کل نیاز به نگهداری خاصی ندارند. پس برای نما سنگ بهتر است یا سرامیک؟ هنوز نمی‌توان به طور قطعی به این سوال پاسخ داد، زیرا سرامیک‌ها معایبی نیز دارند.

معایب

سرامیک‌ها به دلیل اینکه احتمال شکستگی و ترک در ساختار آن‌ها بیشتر از سنگ سات، اغلب در برابر سرما و گرما عایق نیستند و در برخی موارد احتمال تغییر رنگ در برابر نور خورشید مخصوصا در نواحی گرمسیری و کویری وجود دارد. از طرف دیگر، تغییرات آب و هوایی و نوسانات جوی نیز می‌تواند سبب ترک خوردگی مویرگی در آن‌ها شود. سرامیک‌ها نور خورشید را به طور کامل بازتاب کرده و برای مناطق آفتابی مناسب نیستند.

ویژگی‌های سنگ برای نما

سنگ نما خانه ویلایی با وجود اینکه جلوه‌ای طبیعی برای نما دارند و بسیار مقاوم هستند، اما در زمان نصب سنگ نما یکدست و هماهنگ در آوردن آن کار سختی است. به دلیل تخلخل بالا و وجود شکاف‌های ریز در سنگ نیز ممکن است نتوانند به شکل مناسبی در برابر آب از خود مقاومت نشان دهند. اما از طرفی استفاده از سنگ برای نما، به دلیل نقش و رنگ‌های طبیعی که دارد، نمای بسیار زیبایی به ساختمان خواهد داد و سبب می‌شود که با گذشت زمان نیز این زیبایی دو چندان شود. پس سنگ نیز برای سوال برای نما سنگ بهتر است یا سرامیک، یک انتخاب معقولانه است. سنگ‌های طبیعی علاوه بر استحکام زیاد، قیمت بالاتری نسبت به سرامیک‌ها دارند.

اما به این نکته توجه داشته باشید که اگر تخلخل سنگ‌ها با روکش مناسب از بین نرود، در فصول سرد، یخ زدگی در شکاف‌ها سبب ترکیدن سنگ و آسیب دیدن آن خواهد شد. به طور کلی می‌توان سنگ‌ها را در دو دسته‌ی طبیعی و مصنوعی قرار داد. سنگ‌های طبیعی در طرح و رنگ دارای محدودیت هستند، درحالی که سنگ‌های مصنوعی از تنوع رنگی و طرحی بالایی برخوردارند. در نهایت سلیقه‌ی افراد است که نوع سنگ مناسب را برای نمای ساختمان مشخص می‌کند. نما رومی یکی از باشکوه ترین نمونه‌های این مصالح می‌باشد.

مزایا و معایب سنگ برای نما

مزایا

به جرئت می‌توان گفت که اگر نمونه‌ی با کیفیت سنگ‌ها برای نما انتخاب شوند، از لحاظ استحکام و ماندگاری رقیب نخواهند داشت. نمای سنگی بسیار جذاب و طبیعی به نظر می‌رسد. نما کاری با این مصالح بدون بند صورت می‌گیرد و فاصله‌ای بین آن وجود ندارد، و این امر به زیبایی آن می‌افزاید. سنگ‌ها با سایر مصالح ساختمانی به راحتی تلفیق می‌شوند. علاوه بر این در برابر خط و خش مقاوم بوده و نیازی به نگهداری خاصی ندارند. یکی از دلایلی که در پاسخ سوال برای نما سنگ بهتر است یا سرامیک، سنگ را بیان می‌کنند این است که ارزش ملک را افزایش می‌دهد. با این حال این مصالح معایب خود را دارند.

معایب

نماکاری ساختمان با سنگ سبب می‌شد تا بار مرده‌ی ساختمان افزایش یابد. بنابراین گروه معماری باید از همان ابتدا این مورد را با کارفرما هماهنگ کند. زیرا در مقاوم سازی سازه تاثیر بسزایی دارد. از آنجایی که سنگ‌ها وزن بالایی ارند، پس هزینه‌ی بیشتری هم باید بابت نماکاری با این مصالح بپردازید. برای پروژه‌هایی که فوریت دارند، استفاده از سنگ نما جایز نیست، زیرا زمان بیشتری نسبت به سرامیک برای اجرای آن نیاز است.

همچنین در مناطقی که دمای آن ممکن است به کمتر از ۵ درجه برسد، استفاده از سنگ نما توصیه نمی‌شود، مخصوصا اگر درز بندی مناسبی هم صورت نگرفته باشد. نصاب و نماکاری که از سنگ استفاده می‌کند باید بسیار ماهر باشد و از اسکوپ سنگ استفاده کند. در غیر این صورت با گذشت زمان، با ریزش و سقوط سنگ مواجه خواهید شد. برای برشکاری این مصالح نیز باید از ابزارها و دستگاه‌های برش مخصوص استفاده کنید.

کلام پایانی

در این مقاله سعی کردیم که به پاسخ مناسبی برای سوال برای نما سنگ بهتر است یا سرامیک، برسیم. با وجود مطالبی که در این مقاله ارائه شد، انتخاب با شماست که بگویید برای نما سنگ بهتر است یا سرامیک؟ البته نمی‌توان پاسخ قطعی به این سوال داد اما با مقایسه‌ی مزایا و معایب این دو مصالح می‌توان یک گزینه از بین آن دو انتخاب کرد که به سلیقه و شرایط سازه‌ی شما بستگی دارد. امیدواریم که با مطالعه‌ی این مقاله بتوانید بهترین گزینه را برای ساختمان خود انتخاب کنید.

1.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *