بتن الیافی چیست؟ | کاربرد آن در ساختمان سازی


قیمت بتن

بتن الیافی ترکیبی از مصالح جدید و قدیم ساختمانی است. بتن یکی از ابتدایی‌ترین مصالح ساختمانی در ساخت ساختمان که نقش بسیار مهمی در صنعت ساختمان دارد. البته استفاده از بتن مزایا و معایبی دارد، یکی از بزرگترین معایب بتن نداشتن مقاومت کششی بالا است که احتمال ریزش آن را در شرایط که زلزله یا طوفان‌های شدید می‌آید، زیاد می‌کند. استفاده از الیاف برای پوشش دادن این ضعف بتن یکی از راه‌حل‌ها است. سیوان لند با تولید این محصول با کیفیت بالا سعی بر این دارد که پروژه‌ی شما با استحکام بالاتری ساخته شود. شما می‌توانید جهت استعلام قیمت روز بتن به سیوان لند مراجعه کنید.

بتن الیافی چیست؟

بتن مسلح با الیاف شیشه یا بتن الیافی  (GRC/GFRC) که با نام بتن الیافی و همچنین سیمان تقویت شده با الیاف شناخته می‌شود. در سراسر جهان این تکنولوژی را با نام های متفاوتی از جمله:  فرانسوی : Composite Ciment Verre با کلمه اختصاری CCV یا Fiber Beton، در زبان ترکی(Fiber Takviyeli Beton) و در زبان آلمانی(Glasfaserbeton) با کلمه اختصاری GFB شناخته می‌شود. همانطور که می‌دانید مقاومت کششی بتن در مقابل مقاومت فشاری آن بسیار پایین است.
مسلح کردن بتن یکی از راه‌حل‌ها برای جبران این نقطه ضعف‌ها مسلح کردن بتن است. یکی از موادی که برای مسلح کردن بتن استفاده می‌شود، نوعی از الیاف پلیمری است به نام الیاف پلی پروپیلن، این مواد در صنعت ساختمان بسیار پرکاربرد است و به الیاف PP نیز معروف است.

بتن الیافی
بتن الیافی

دسته بندی بتن الیافی براساس حجم

بتن‌های الیافی در حجم‌های مختلف تولید می‌شوند که ما این حجم‌ها را در قالب یک جدول به شما ارائه کرده‌ایم.

حجم کم حجم الیاف در داخل بتن کمتر از 1% است.
حجم متوسط  حجم الیاف در داخل بتن بین 1% تا 2% است.
حجم بالا  حجم الیاف در داخل بتن بیش از 2% است.

انواع الیاف بتنی

  • الیاف فلزی ( فولادی )
  • الیف پروپلین
  • الیاف آرامید ( کولار )
  • الیاف کربن
  • بتن مسطح شده با الیف شیشه‌ای ( GFRC )

الیاف شیشه AR

به طور کلی در محصولات تولیدی بتن مسلح با الیاف شیشه (جی آرسی) میزان الیاف شیشه مصرفی مقاوم در برابر خوردگی(AR) حدود 2 الی 5 درصد می‌باشد که در طول فرآیند تولید با روش اسپری یا با استفاده از روش پیش اختلاط مه، ملات جی آرسی اضافه می شود. یکی از عوامل بسیار مهم در دوام بتن جی آر سی وجود الیاف در آن می‌باشدکه ضمن افزایش مقاومت فشاری و کششی باعث رفع ترکهای معمول بتن می شود.

قطعات پیش ساخته نمای بتن الیافی

قطعات نمای پیش ساخته جی آرسی (بتن الیافی) با توجه به خصوصیات منحصربه فرد خود کاربردهای متفاوتی در صنعت ساختمان را دارا می باشد. .

خواص بتن الیافی چیست؟

قطعات نمای پیش ساخته جی آرسی از ویژگی های مناسبی نظیر مقاومت بالا ، مناسب با هر اقلیم ، شکل پذیری فوق العاده، رنگ پذیری مناسب، قابلیت جذب انرژی و همچنین پایداری در برابر ترک خوردن را دارا می‌باشد که متناسب با آنها می‌توان موارد کاربرد فراوانی برای آن یافت .

مزایای استفاده از بتن الیافی

بتن الیافی یا بتن مسلح با الیاف شیشه یک متریال ساختمانی است که امروزه بخش قابل توجهی در صنعت ساخت و ساز درجهان را بر عهده دارد.

این ورق کامپوزیت سازگار با محیط زیست است و همچنین با مصرف کم انرژی و مواد خام طبیعی می توان آن را به انواع مختلفی از محصولات تبدیل نمود. این متریال به دلیل توانایی بالا در انعطاف پذیری، عایق بودن در برابر صدا ، سرعت بالا در اجرا ظاهری زیبا و بادوام، بهروه وری مناسب و همچنین قیمت مناسب از محبوبیت بالایی در میان طراحان، معماران، مهندسین و کارفرمایان صنعت ساختمان برخوردار می‌باشد.
در ادامه بصورت تیتر به دیگر مزایای بتن الیافی پرداخته‌ایم:

  • افزایش مقاومت کششی و خمشی و برشی بتن به سبب استفاده از بتن الیافی
  • مقاومت در برابر تبرک و سایش
  • مقاومت در برابر تنش های خستگی و ضربه
  • قابلیت کششی و ظرفیت زیاد تغییر شکل نسبی در بتن الیافی
  • قابلیت باربری بعد از ترک خوردگی
  • افزایش توان در جذب انرژی
  • حذف میلگرد و آرماتور حرارتی در بتن و جایگزین نمودن الیاف در بتن الیافی
  • بالا بودن عمر بتن و جلوگیری از خستگی بدن در اثر ایجاد مقاومت های ویژه بسیار بالا
  • افزایش ضریب مقاومت بتن در مباحث مقاوم سازی بتن در سیکل های متناوب برودتی و حرارتی
  • انرژی شکست چندین برابر در بتن الیافی نسبت به بتن سنتی
  • قابلیت انعطاف بالا در بتن الیافی
  • سرعت بالا در اجرا و عایق صدا بودن بتن الیافی

اجرای بتن الیافی، مصرف آن چگونه است؟

میتوان الیاف را در هر زمان به میکسر اضافه نمود. همچنین می‌توان الیاف را در انتها به آب طرح اختلاط اضافه کرد و داخل میکسر ریخت که در این صورت باید برای رسیدن به مخلوط یکنواخت، ۳ تا ۴ دقیقه دیگر هم زدن ادامه یابد. در صورتی که میخواهید از بتن آماده استفاده کنید، می‌توانید الیاف را به تدریج داخل تراک میکسر بریزید و هم زدن در دور تند باید به قدری ادامه داشته باشد که از پخش کامل الیاف داخل بتن مطمئن شوید. مقدار مصرف الیاف با توجه به عملکرد مورد نظر، از ۰٫۶ تا ۳ کیلوگرم در مترمکعب متغیر خواهد بود.

بهبود یافتن خواص مکانیکی بتن با استفاده از بتن‌های الیافی

با استفاده از ۴ درصد الیاف استحکام خمشی بتن به میزان ۲٫۵ برابر افزایش می یابد. بتن حاوی مواد الیاف ، دارای مقاومت در برابر شکست در اثر اعمال تنش حدود ۱۰ تا ۴۰ برابر نسبت به بتن ساده میباشد. استحکام ضربه بتن الیافی به طور کلی ۵ تا ۱۰ برابر بیشتر از بتن ساده است که بسته به میزان الیاف مورد استفاده در بتن های مختلف متفاوت میباشد.

چگونه الیاف در بتن تاثیر می‌گذارد؟

عوامل گوناگونی وجود دارد که سبب تاثیرگذاری الیاف در بتن می‌شود. این عوامل به طور کلی عبارتند از:

  • نوع و مقدار الیاف
  • شکل الیاف
  • طول الیاف
  • مقاومت کششی الیاف
  • مکانیزم مهاری الیاف
  • نسبت ظاهری
بتن الیافی
بتن الیافی

کیفیت بتن الیافی به چه چیزهایی بستگی دارد؟

بتن الیافی نهایی که بدست شما می‌رسد دارای کیفیت‌های گوناگونی است که عموال مختلفی در سطح کیفیت آن‌ها دخیل است. برخی از این عوامل عبارتند از: نسبت مواد مخلوطی بتن، مشخصات هندسی الیاف فولادی، نسبت طول الیاف به قطر آن، مهار مکانیکی و زبری سطح الیاف، مشخصات فیزیکی . جنس الیاف فولادی.

الیاف‌ها در بتن چگونه عمل می‌کنند؟

الیاف‌ها با در بر گرفتن سنگدانه‌ها، از جدا شدن سنگدانه‌های درشت به دلیل لرزاندن و نیروی جاذبه زمین جلوگیری می‌کنند و سبب افزایش پیوستگی در بتن می‌شوند. نتیجه‌ی آن هم تولید مخلوطی یکنواخت از بتن و الیاف است که در زمان گیرش، انتقال آب به سطح آهسته صورت می‌گیرد که نتیجه‌ی آن کاهش ترک‌ها در بتن است.

استفاده از بتن الیافی صرفه اقتصادی دارد؟

بتن الیافی در تمام موارد نسبت به بتن سنتی مقرون به صرفه نیست اما براساس برآوردهایی که توسط برخی از متخصصان کشور صورت گرفته، در موقعیت‌هایی که سرعت اجرای بالا مدنظر است و یا نیاز به پاشش بتن ( شاتریک ) روی سطوحی است که شبکه بندی‌های سنتی مشکل و زمان بر بوده یا جواب‌گوی کار نیست، هزینه‌ی استفاده از بتن الیافی نسبت به بتن سنتی کمتر و مقرون به صرفه‌تر است.

کلام پایانی

در این مقاله سعی بر آن شد تا به طور کلی به بتن الیافی ویژگی های آن و نقد و بررسی پیرامون این موضوع مهم بپردازیم. اگر قصد خرید  خرید بتن الیافی را دارید به نکاتی که در این مقاله درمورد مشخصات یک بتن الیافی خوب گفته شد، توجه کنید.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *