انواع وسایل گرمایشی در فصل سرما

انواع وسایل گرمایشی در فصل سرما با نزدیک شدن به فصل سرما بزرگترین دغدغه ای که ذهن همگان را به خود مشغول می سازد، گرم کردن محل زندگی و کار خود می باشد که امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و امکانات راه های متفاوتی برای برآورده کردن این نیاز به وجود آمده است و این مقاله را به معرفی همین راه ها اختصاص داده ایم، پس تا پایان با ما همراه باشید تا در آخر بهترین و با صرفه ترین راه برای گرمایش محیط موردنظر خود را برگزینید.

انواع وسایل گرمایشی

انواع وسایل گرمایشی
انواع وسایل گرمایشی
  • بخاری گازی
  • بخاری برقی
  • حرارت مرکزی
  • شومینه
  • گرمایش از کف
  • رادیاتور قرنیزی
  • اسپیلت
  • پنل‌های خورشیدی

بخاری گازی

یکی از وسایل گرمایشی قدیمی که امروزه نیز از آن استفاده می‌کنند، بخاری گازی است. حدود 20 سال پیش با لوله کشی گاز در نقاط مختلف ایران، مردیم دیگر روش‌های قدیمی مانند ذغال و نفت را کنار گذاشته و از این وسایل گرمایشی استفاده کردند. بخاری‌های گازی به دلیل صرفه‌ی اقتصادی مورد توجه قرار گرفتند و در دو نوع دودکش و بدون دودکش وجود دارند. باید توجه داشته باشید که اندازه‌ی این وسایل گرمایشی باید متناسب با متراژ محیط باشد و بخاری‌های بزرگ در محیط‌های کوچگ سبب اتلاف انرژی می‌شوند.

بخاری‌های دودکش‌دار باید با ایمنی کامل وصل شوند. همچنین دودکش این وسایل گرمایشی باید به صورت H شکل باشند تا بخارات سمی و مونوکسید کربن را به بیرون هدایت کنند. تنها در صورت داشتن شعله‌ی آبی، این وسایل گرمایشی درست کار می‌کند، در غیر این صورت بخاری دارای اشکال و نقص است. محل اتصال بخاری با شیلنگ گاز باید کاملا بسته شود تا نشت گاز صورت نگیرد، به این منظور می‌توانید از بست‌های مخصوص استفاده کنید.

شما برای نصب این وساایل گرمایشی به لوله و اتصالات مربوط به آن نیاز دارید. با مراجعه به سیوان لند از قیمت لوله و اتصالات گاز مطلع، و پس از ثبت سفارش، محصول را در محل مورد نظر خود تحویل بگیرید.

بخاری برقی

بخاری برقی
بخاری برقی

همانطور که از نام این وسایل گرمایشی مشخص است، منبع انرژی آن‌ها از برق تامین می‌شود و در انواع مختلفی موجود هستند. بخاری برقی فن دار، بدون فن و تابشی از انواع این وسایل گرمایشی هستند که نیروی برق با انتقال انرژی به المنت بخاری، گرما تولید کرده و نوع فن دار آن، این گرما را به فضای دورتر پرتاب می‌کند. نوع تابشی آن نیز با تابش لامپ‌هایی که در آن وجود دارد، سبب گرم شدن محیط اطراف خود می‌شود. یکی از مزایای این وسایل گرمایشی این است که ترموستات دارند. در واقع ترموستات، سنسوری است که با گرم شدن محیط سبب قطع وسیله شده و پس از سرد شدن دوباره شروع به کار می‌کند.

گرمایش از طریق حرارت مرکزی

متداول ترین نوع وسایل گرمایشی استفاده از سیستم های حرارت مرکزی می باشد که فقط حرارت مورد نیاز ساختمان را در فصول سرد تامین می کند. با ساخت ساختمان های بزرگ استفاده از وسایل حرارت موضعی نظیر بخاری ها مشکلات زیادی را به همراه داشته است که برای حل این مشکلات از سیستم های حرارت مرکزی استفاده می شود. در سیستم حرارت مرکزی، حرارت تولید شده توسط یک سیال (عموما آب گرم یا بخار) از طریق وسایل پخش حرارت نظیر شوفاژ، فن کویل های زمینی، یونیت هیتر و کنوکتور در فضاهای ساختمان توزیع می شود.

اما این توزیع در فضا به صورت یک نواخت نمی باشد به عکس در سایر وسایل پخش حرارت نظیر پکیج ها ، فن کویل های سقفی توزیع حرارت به صورت یک نواخت می باشد.

از مزایای سیستم حرارت مرکزی

احتیاجی به مجرای خروج دود در محصول و تعبیه دودکش دردیوار، سقف، پشت بام منازل ندارد. صرفاً می‌توان با دسترسی به انشعاب گاز، ضمن رعایت دستورالعمل سازنده و استانداردهای مربوطه، امکان استفاده از گرمای مطبوع آن را فراهم کرد. صرفه ی اقتصادی آن نسبت به بخاری های برقی و گازی بالاتر است. مشکلات ناشی از نصب نادرست دودکش ها که خفگی براثر گاز منوکسید کربن را به همراه دارد در این سیستم وجود ندارد.

گرمایش با شومینه

شومینه
شومینه

شومینه جزو قدیمی ترین و در عین حال مدرن ترین سیستم های گرایشی است که نسبت به سایر وسایل گرمازا، شکل و شمایلی لوکس تر و دکوراتیوتر دارد و می توان آن را با هر سبک و نوع دکوری که در سایر اجزای منزل خود از آن استفاده می کنید، هماهنگ کرد.این روش عمدتا برای گرم کردن خانه های مسکونی و یا ویلاها مورد استفاده قرار می گیرد.

معایب گرمایش با شومینه

گرمایش ساختمان تنها توسط شومینه مجاز نبوده و معمولاً با سایر وسایل گرمایشی ساختمان همراه بود و بیشتر در مواقع اضطراری مورد استفاده قرار می گیرد. این روش یکی از روش های فانتزی بوده و نمی تواند توزیع مناسب گرما را انجام دهد. هر شومینه نیاز به لوله کشی گاز طبیعی، دودکش مجزا و تأمین هوای احتراق مناسب دارد، مانند بخاری و پکیج در ساختمان های با تعداد آپارتمان های زیاد، تعداد دودکش ها نیز زیاد خواهد شد و محدودیت های اجرایی را به دنبال خواهد داشت.

خطر نشت گاز خام و نشت گاز منو اکسید کربن (CO) به داخل فضا، همچنین خطر کمبود اکسیژن محل نصب وجود دارد ضمناً به دلیل اینکه بخشی از شعله مستقیماً به داخل محیط وارد می شود کثیف شدن سطوح داخلی ساختمان، دیوارها، پرده ها و غیره را به دنبال دارد. به طور کلی استفاده از شومینه به عنوان یک نماد بصری یا جلوه ی زیبایی در دکوراسیون منزل به شمار می رود و خاصیت گرمایشی آن نسبت به سایر وسایل گرمایشی کم تر است.

گرمایش از کف در ساختمان

این سیستم در مقایسه با سایر سیستم های حرارتی نه تنها در صرفه جویی و بهینه سازی مصرف انرژی بلکه در مورد رفاه و آسایش ساکنان ساختمان ها دارای نقاط قوت بسیاری می باشد. در سالهای اخیر، سیستم گرمایش از طریق کف در کشورهای اروپائی و آمریکا بسیار متداول شده است و دلیل این گسترش روزافزون بهینه بودن مصرف انرژی، توزیع یکسان گرما در تمامی سطح و فضا و دوری از مشکلات موجود در سایر روش ها، به عنوان مثال سیاه شدن دیوارها، گرفتگی و پوسیدگی لوله ها و… می باشد.

از مزایای سیستم گرمایش از کف

  • آسایش و آرامش در بالاترین حد ممکن
  • ثابت بودن حرارت و استفاده از منابع حرارتی مختلف
  • سبکی وزن ساختمان ، افزایش ارتفاع اتاق ها
  • صرفه جویی در مصرف سوخت
  • آزادی عمل در دکوراسیون داخل منزل
  • هوای پاکیزه تر و خشک نشدن هوا
  • تمیزی دیوارها و اثاثیه منزل
  • خشک تر باقی ماندن زمینهای مرطوب و یا خیس

گرمایش از طریق رادیاتور قرنیزی

رادیاتورهای قرنیزی جایگزین بسیار مناسبی برای رادیاتورهای شوفاژ و گرمایش از کف هستند. همواره رادیاتورهای دیواری به دلیل سادگی نصب و هزینه کم به عنوان یک وسایل گرمایشی رایج در ساختمان ها مورد استفاده قرار می گرفتند، اما اشکال بزرگ این وسایل گرمایشی عدم همخوانی رادیاتورها با دکوراسیون های متنوع امروزی و اشغال فضای با ارزش اتاق ها توسط این رادیاتورها است. وسایل گرمایشی از کف نیز با وجود اینکه مشکلات رادیاتور های شوفاژ را ندارد، اما به علت دسترسی سخت به هنگام تعمیر آن، همچنین پاسخ بسیار کند سیستم گرمایش از کف به هنگام روشن و خاموش شدن و متصاعد نمودن گرد و غبار و کرک های روی کف به سمت بالا معایب زیادی را به همراه دارد.

به همین منظور وسایل گرمایشی از طریق قرنیز دیوار سیستمی است که سادگی و قابلیت کنترل سریع رادیاتورهای دیواری را با راحتی و پخش یکنواخت گرمای اتاق توسط سیستم گرمایش از کف در یک سیستم فراهم آورده و معایب هر دو سیستم را رفع کرده است.

اسپیلت

اسپیلت
اسپیلت

درواقع اسپیلت هم قابلیت سرمایشی دارند و هم گرمایشی. مزیت استفاده از این وسایل گرمایشی و سرمایشی این است که برای تامین گرما و سرمای ساختمان نیاز به چندین وسیله ندارید و عملا مقرون به صرفه تر هستند. اسپیلت‌ها از دو بخش داخلی و کندانسور خارجی تشکیل شده‌اند که از دو روش برق و آب می‌توان گرمایش مورد نیاز را تامین کرد. آب گرم هم از پکیج و هم از موتور خانه می‌تواند تامین شود و از طریق فن به محیط اطراف انتقال داده شود.

پنل های خورشیدی

این رادیاتورها می توانند با انرژی های تجدیدپذیر نظیر انرژی خورشیدی (آبگرمکن های خورشیدی ) کار کنند. استفاده از انرژی گرمایی منابع انرژی تجدیدپذیر نظیر انرژی زمین گرمائی، پمپ های حرارتی خورشیدی و آبگرمکن های خورشیدی نیازمند استفاده از رادیاتورهای با سطح حرارتی بزرگ می باشد رادیاتورهای قرنیزی به نحوی طراحی شده اند که بتوانند با این منابع انرژی در بهترین نقطه راندمان کار کنند. رادیاتورهای قرنیزی با ارتفاع cm 20 با افزایش بیشتر سطح تبادل حرارتی امکان استفاده از انرژی های تجدیدپذیر با دمای پائین را در منزل شما نیز فراهم می آورد که این روش برای مناطق سردسیر و کم آفتاب بسیار مناسب است.

کلام پایانی

در این مقاله سعی برآن شد تا یک معرفی کلی در رابطه با انواع وسایل گرمایشی در فصل زمستان را خدمتتان ارائه بدهیم تا با آشنایی کامل اقدام به تجهیز کردن منزل و یا محیط کار خود کنید. اگر قصد خرید وسایل گرمایشی برای خانه‌های خود را دارید می‌توانید از طریق مراجعه به سیوان لند از قیمت تهویه، سرمایش و گرمایش مطلع شوید و وسایل گرمایشی مورد نظر خود را با بهترین کیفیت و قیمت خریداری کنید.

 

2/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *