انواع فرغون | برسی انواع مدل‌های فرغون

در این بخش می‌خواهیم به برسی انواع فرغون و کاربردهای آن بپردازیم. این وسیله نوعی چرخ دستی است که اغلب جهت انتقال و حمل و نقل مصالح ساختمانی از آن استفاده می‌شود. براساس گفته‌ها این محصول ساخته‌ی مردم چین می‌باشد اما کاربرد انواع فرغون در سراسر جهان قابل مشاهده است. فرغون‌ها از آن دسته وسایلی هستند که با پیشرفت تکنولوژی، باز هم کارایی خود را حفظ کرده و در چرخه‌ی تولید قرار دارد.

تعریفی از فرغون و ساختار آن

فرغون یک وسیله‌ی دستی چرخ‌دار است که دارای بدنه‌ی فلزی می‌باشد و دو دسته‌ی طراحی شده در طرفین بدنه‌ی آن، برای استفاده از فرغون قرار گرفته‌اند. این وسیله در صنعت ساختمان سازی، نقش بسزایی را ایفا می‌کند. از جمله کاربردهای آن در ساختمان سازی می‌توان به: حمل بار، جا به جایی ابزارها و مصالح ساختمانی همچون آجر، ماسه و سیمان به دیگر طبقات سازه و مخلوط کردن ملات ساختمانی اشاره کرد که سبب شده کار کارگران ساختمانی آسان‌تر شده و دیگر نیازی به حمل مصالح به صورت دستی نباشد. این وسیله جنس محکم و بدنه‌ی مقاومی دارد به صورتی که می‌توان مقدار قابل توجهی از مصالح را توسط آن حمل کرد و تنها باید آن را هل داد.

برسی انواع فرغون و کاربرهای آن‌ها

در گذشته فرغون ها انواع زیادی نداشتند و فقط دارای یک چرخ بودند اما امروزه با پیشرفت در ساخت وسایل وتجهیزات ساختمان سازی، انواع مختلفی از فرغون نیز تولید شد. از نمونه‌های آن می‌توان به:

  • فرغون های کشاورزی
  • فرغون های لوله‌ای
  • فرغون های پروفیلی
  • فرغون های پروفیلی-لوله‌ای
  • فرغون های بنزینی

اشاره کرد. در ادامه به کاربرد فرغون‌های بنزینی و کشاورزی می‌پردازیم.

فرغون های بنزینی

فرغون های بنزینی نوع جدیدی از خانواده‌ی فرغون ها و از انواع فرغونبه حساب می‌آیند که با نام مینی لودر نیز شناخته می‌شوند. این نوع از فرغون ها به دلیل تجهیزات پیشرفته‌ای که دارند در فعالیت‌هایی همچون کشاورزی، دامداری و ساختمان سازی کاربرد فراوانی دارند.

مزایای فرغون های بنزینی

یکی از مزایای فرغون های بنزینی که سبب برتری آن نسبت به دیگر فرغون ها شده، حمل و نقل آسان آن نسبت به دیگر انواع این محصول می‌باشد. از دیگر مزایای آن می‌توان به توانایی حمل بار سنگین، امکان حرکت در سطوح شیب‌دار و ناهموار، داشتن چهار چرخ قابل تحرک، صرفه جویی در زمان و انژی صرف شده برای حرکت آن اشاره کرد.

فرغون های کشاورزی

به دلیل مشغول بودن تعداد زیادی از افراد در زمینه‌ی کشاورزی، این نوع فرغون از انواع فرغون، طرفدار بسیار زیادی دارد و جزء پرکاربرد‌ترین نوع فرغون ها به شمار می‌آید. فرغون های کشاورزی شباهت زیادی با فرغون های ساده‌ی ساختمانی دارند. بسته به نیاز افراد به فرغون و کاربردی که دارند، این وسیله گاهی در ابعاد بزرگتر و دارای دو چرخ ساخته می‌شوند.

مزایای فرغون های کشاورزی

یکی از پر رنگ‌ترین مزایای این فرغون ها،ش گنجایش بالای آن‌ها می‌باشد. این گنجایش که نزدیک به لیتر است، حدود 40 لیتر بیشتر از گنجایش فرغون های ساختمانی می‌باشد.

اجزای مختلف انواع فرغون

به طور کلی انواع فرغون باید دارای اجزای زیر باشد:

  • جعبه ( اتاق فرغون )
  • چرخ ( شامل بلبرینگ، تیوپ و تایرو … )
  • میله محور
  • میلگرد و نبشی
  • تسمه
  • سردسته
  • بدنه و ساختار فلزی نگهدارنده‌ی بدنه

چرخ فرغون

اجزاء کامل چرخ فرغون

    • تایر
    • تیوپ
    • رینگ
    • بلبرینگ

سر دسته فرغون

سر هر اسکلت بندی(شاسی) فرغون یک جفت سر دسته برای راحتی و تسلط کاربر در هنگام کار وجود دارد . سر دسته ها انواع مختلفی دارند، از جمله:

  • سر دسته پلاستیکی
  • سر دسته لاستیکی کهنه
  • سر دسته لاستیکی نو

که در حال حاضر با کیفیت ترین مدل آنها سر دسته لاستیکی می باشد .

 میل لوله فرغون

میل فرغون و یا به اصطلاح شفت از میان دو واشر که معمولا استاندارد سایز آن ۲۰ میل می باشد رد می شود و باعث نگهداری کامل چرخ می شود . هرچه این میل چفت و بست محکم تری داخل چرخ داشته باشد قاعدتا کار با آن بسیار راحت تر و لذت بخش تر خواهد بود. برای همین است که سایز طول و قطر آن در فرغون یکی از مهم ترین نکات می باشد .

فرغون ها چه مزایایی دارند؟

مزیت استفاده از فرغون این است که کارگر نیازی نیست آجر ها را دست به دست کند یا مسافت طولانی آن را بر دوش بکشد یا به طرقی آن را حمل کند. بلکه آجرها را داخل ظرف فرغون قرار داده و آن را هل می‌دهد تا حرکت کند. مزیت اصلی فرغون راحتی در حمل بار است.

گنجایش فرغون ها چند کیلوگرم است؟

گنجایش فرغون به صورت استاندارد بین 250 تا 300 کیلو بار است، اما بسته به توانایی فرد کارگر در حمل برای فرغون های دو چرخ می تواند این حجم تا وزن 500 کیلوگرم هم برسد.

رنگ بندی فرغون ها

فرغون ها را در هر رنگی که بخواهیم می‌توان تولید کرد و مشکلی در رنگ بندی نداریم. سیوان لند نیز این تجهیزات را به سلیقه‌ی مشتری تولید می‌کند و به آن‌ها تحویل داده می‌شود. رنگ کاری  بادقت بسیار بالایی و به صورت دستی انجام می شود. بدنه فرغون در مقابل هرگونه آب و بارندگی مقاوم است و زنگ نخواهد زد.

این فرغون ها از ورق ۲ میلی متر ساخته شده اند و مقاومت بالایی دارند، حتی تا ۵۰۰ کیلوگرم هم دیده شده توانایی بار دارند.

وزن فرغون

شاید تا بحال به این موضوع فکر کرده باشید که از چه راه مطمئنی میتوان متوجه شد که اجزاء سازنده فرغون دارای چه ضخامتی می باشند… شاید همیشه دسترسی  به کولیس و وسایل اندازه گیری دقیق نداشته باشیم. در اینجا یکی از مهم ترین و بهترین راه‌ها را به شما پیشنهاد میکنیم که آن هم وزن کردن فرغون است.

همانطور که مشاهده میکنید هر کدام از اجزاء چرخ بسیار مهم و کلیدی می باشند و هر کدام دارای شاخه ها و مدل های متنوعی در بازار می باشند. برای آشنایی بیشتر با انواع این محصول باید به سیوان لند مراجعه کنید تا بتوانید انواع فرغون و قیمت فرغون را همراه با دیگر ویژگی‌های آن به طور همزمان مشاهده کنید.

 

 اتصالات جوشی فرغون

برای اتصال اجزاء انواع فرغون باید از جوشکاری زیادی استفاده کرد، لذا کیفیت جوشکاری و الکترود استفاده شده در آن به عمر و کیفیت فرغون تاثیر بسزایی خواهد گذاشت .

آنچه در هنگام خرید فرغون باید به آن توجه شود!

یکی از فاکتورهای مهم در هنگام انتخاب و خرید انواع فرغون، وزن آن است. دلیل مهم بودن این فاکتور این است که ممکن است در هنگام کار با آن کاربر یا کارگر خسته شده و کاربرد فرغون را سخت نماید. مهم‌ترین عامل در تعیین وزن فرغون ها، نوع و ضخامت ورق و شاسی به کار رفته در آن است که پیش‌تر درمورد آن بحث کردیم.

کلام پایانی

در مقاله بررسی انواع فرغون سعی برآن شد که به موارد متعددی از جمله: کیفیت، قیمت، انواع فرغون ها و… پرداخته شود تا در زمان خرید و استفاده از این ابزار و تجهیزات ساختمانی، با مشکلی روبرو نشوید. شما می‌توانید جهت خرید این نوع از تجهیزات به سیوان لند مراجعه کنید و محصول خود را با کیفیت بالایی خریداری کنید. همچنین رنگ سفارشی شما نیز پذیرفته می‌شود.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *