انواع ابزارآلات و کاربرد آن ها

امروزه برای انجام اکثر کارها، به وسایل و ابزاری نیاز داریم تا بتوانیم برخی از وسایل را قابل استفاده و کاربردی کنیم. در مشاغل مختلف نیز انجام کارهای فیزیکی و استفاده از دستگاه‌های گوناگون نیاز به ابزارآلات می‌باشد که استفاده از آن‌ها سبب آسان تر شدن کارها و کاهش مدت زمان اجرای پروژه‌ها می‌شود. تنوع بسیار بالا در این محصولات سبب شده تا برای انجام هر کاری بتوان از آن‌ها استفاده کرد. در ادامه با سیوان لند همراه باشید تا بیشتر درمورد این وسایل کاربردی بدانید.

ابزارآلات چیست؟

در یک تعریف کلی می‌توان گفت که، ابزارآلات به ابزار و وسایلی گفته می‌شود که جهت انجام امور گوناگون در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این وسایل کاربردی به دلیل تنوع زیاد، نیاز شما را در هر زمینه‌ای برطرف می‌سازند. هرکدام از ابزارآلات به روش‌های گوناگونی در صنایع مختلف به کار گرفته می‌شوند که می‌تواند کار را برای شما آسان تر کند.

چرا به ابزارآلات احتیاج داریم؟

در واقع ما از ابزارآلات برای سهولت در انجام امور مختلف استفاده می‌کنیم. استفاده از این ابزارها در برخی مواقع برای اندازه‌گیری بوده و در برخی مواقع برای تعمیر یا کنترل دستگاه‌های مختلف.

انواع ابزارآلات

دسته بندی ابزار آلات با توجه به نوع کارکرد آن‌ها

ابزارآلات را با توجه به نوع کارکرد آن‌ها می‌توان به چهار دسته تقسیم کرد:

  1. اندازه‌گیری
  2. دستی
  3. بادی
  4. برقی
  5. بنزینی

در ادامه به برسی کاربرد و انواع هر یک از آن خواهیم پرداخت.

اندازه‌گیری

ابزارآلات اندازه گیری
ابزارآلات اندازه گیری

این نوع از ابزارها با نام ابزارآلات دقیق نیز شناخته می‌شوند این ابزارها مجموعه‌ای از وسایل هستند که در صنایع گوناگون جهت تعیین اندازه به کار گرفته می‌شوند، زیرا در برخی از مشاغل و صنایع، اندازه‌ی دقیق اهمیت بالایی دارد و به همین دلیل است که نقش ابن ابزارها پر رنگ تر خواهد شد به طوری که این ابزارها بخش وسیعی از مشاغل مهندسی را در بر می‌گیرند.

در صنایع گوناگون از انواع ابزارآلات اندازه‌گیری برای رسیدن به هدف مورد نظر استفاده می‌کنند تا پاسخگوی نیاز‌های موردنظرشان باشد. از نمونه‌های این ابزار که کاربرد فراوانی دارند و بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از: ترانسمیتر، آمپرسنج ( آمپرمتر )، مولتی متر، کالیبراتور، رطوبت سنج، فرکانس متر، نورسنج، ضخامت سنج، گازسنج، دماسنج، صوت سنج، لرزش یا ارتعاش سنج، متر لیزری، مولتی فانکشن و … . هرکدام از این ابزار و وسایل، پارامترهای متفاوتی را اندازه گیری می‌کنند.

دستی

ابزار آلات دستی
ابزار آلات دستی

این ابزارها متکی به نیروی دست هستند و کار با آن‌ها بسیار ساده است و هر فرد بدون نیاز به آموزش خاصی می‌تواند از آن‌ها استفاده کند. ابزارآلات دستی در صنایع زیادی از جمله: کابینت سازی، مکانیکی، تعمیر لوازم خانگی و … استفاده می‌شود. برخی از ابزارآلات دستی دارای نوع برقی هستند که به دلیل قیمت کمتر نوع دستی آن‌ها، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما خب ویژگی خوب نوع برقی آن‌ها، سرعت در انجام کار است.

سیوان لند با ارائه‌ی انواع این ابزارها، شما را از خرید هر نوع ابزار دستی بی نیاز کرده. اگر قصد خرید آنلاین این محصولات را دارید می‌توانید جهت مشاهده و استعلام قیمت ابزارآلات دستی به این سایت مراجعه کنید.

بادی

ابزار آلات بادی
ابزار آلات بادی

این نوع از ابزارآلات به گروهی از ابزارهای صنعتی گفته می‌شود. همانطور که از نامشان مشخص است، این ابزارها توسط فشار هوا کار می‌کنند به این صورت که هوای فشرده شده در کمپرسور، باعث ایجاد نیروی محرکه می‌شود. البته بهتر است بدانید که این هوا توسط شیلنگ فنری یا لوله، به ابزار منتقل می‌شود. با توجه به ویژگی‌ها و مزیت‌هایی که از این ابزارها می‌شناسید، می‌توان گفت که جایگزین مناسبی برای ابزارهای الکتریکی هستند.

برقی

ابزار آلات برقی
ابزار آلات برقی

به جرئت می‌توان گفت که این نوع ابزارها پرکاربردترین نوع از ابزارها در صنایع گوناگون هستند که ویژگی‌های منحصر به فرد آن‌ها سبب این استفاده‌ی مکرر شده. در واقع حضور این نوع ابزار در هر صنعتی به چشم می‌خورد. دلیل نام‌گذاری این ابزارها به این نام این است که توسط یک منبع انرژی الکتریکی کار می‌کنند. همانطور که در مطالب قبل گفتیم، برخی از این ابزارها، کاربردی شبیه به ابزارهای دستی دارند و تفاوت آن‌ها در منبع تامین انرژی آن‌ها است. این ابزارها در دو نوع: ابزارآلات برقی خانگی و ابزارآلات برقی صنعتی، تولید و در بازار عرضه می‌شوند.

از نمونه‌های این ابزار می‌توان به: اره برقی، دریل، بتن کن، چکش تخریب، دستگاه جوشکاری و … اشاره کرد. استفاده از آن ها سرعت اجرای کار را بالا می‌برد و این مزیت یکی از دلایل برتری آن‌ها نسبت به دیگر ابزار است. شما می‌توانید ابزارهای برقی مورد نیاز خود را در کمترین زمان و بهترین کیفیت از سیوان لند خریداری کنید. جهت مشاهده و استعلام قیمت ابزارآلات برقی به سیوان لند مراجعه فرمایید.

                            انواع ابزارآلات برقی                                    کاربرد
کمپرسور هوا با فشرده سازی هوا در امور مختلف استفاده می‌شود
دریل برقی شارژی سوراخ کردن سطوح مختلف
فرز برقی برش فلزات و تراشکاری و در برخی موارد برای تیز کردن
دستگاه جوشکاری اتصال فلزات به هم

دسته بندی براساس کاربرد در صنایع

نوع دیگری از دسته بندی مربوط به ابزارآلات ، دسته بندی براساس نوع کاربرد آن‌ها در صنایع گوناگون می‌باشد. صنایعی همچون: ساخت و ساز، تاسیسات، مکانیک، آزمایشگاه و … . در ادامه با ما باشید تا به برسی دقیق تر این دسته بندی بپردازیم.

 ساختمانی

به تمامی ابزاری که در روند ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد، ابزارآلات ساختمانی گفته می‌شود. بالستر، میله T شکل، چکش مخصوص آجر، اسکنه یا قلم درز، سیم و میخ، متر، نوار اندازه‌گیری و … از نمونه‌های این نوع از آبزارها هستند. از ابزارهای نام برده شده در انجام کارهای مختلفی همچون: بنایی، نقاشی، سنگ تراشی، آجرکاری، گچ کاری، کارهای چوب و کف و … استفاده می‌کنند.

 نجاری

این نوع ابزارآلات شامل طیف گسترده‌ای از اره، چکش چوبی، میخ، سوهان و … است که در صنایع مختلف چوب از آن استفاده می‌کنند تا وسایل مختلف چوبی را بسازند.

 ساخت و تولید

دسته‌ی دیگر از ابزارها که مربوط به کاربرد ابزار در صنایع گوناگون است، ابزارآلات ساخت و ساز می‎‌باشد. مهم ترین نوع این ابزارها عبارتند از: دستگاه تراش، ماشین فرز، ماشین اره و ماشین‌های پرس که به وفور در بخش‌های مختلف صنعت ساخت و ساز از آن استفاده می‌کنند.

 تاسیسات

زمانی که نام تاسیسات به میان می‌آید شما ناچارید که حتما از ابزار مخصوص به آن استفاده کنید. انواع مختلفی از این ابزارها موجود است تا بتواند پاسخگوی نیاز شما در زمان نصب یا تعمیر تاسیسات باشد. برخی از این ابزارآلات عبارتند از: میخ کوب، چسب لوله، سه راهی، دهنه، انبر و … .

مکانیکی

در واقع این ابزارها گروهی از ابزارهای ضروری هستند که جهت تعمیر و تعویض وسایل مکانیکی به خصوص خودرو هستند. از نمونه‌های این ابزار می‌توان به: آچار بکس، آچار L، سشوار صنعتی، انبردست، انبردست محور لغزان، دم باریک، سیم چین، انبر کلاغی، انبر قفلی، خار بازکن، خار جمع کن، قیچی آهن بر، دستگاه میخ پرچ کن و … اشاره کرد که لازم است در کیف هر مکانیکی وجود داشته باشد.

آزمایشگاهی

همانطور که از نام این ابزارها مشخص است، آن‌ها را می‌توان در هر آزمایشگاهی یافت. انواع مختلف این ابزارها در آزمایشگاه موجود است که از آن‌ها برای انجام آزمایشگاه‌های گوناگون استفاده می‌کنند.

 بنزینی

از این نوع ابزار، زمانی استفاده می‌شود که دسترسی به برق سخت باشد. نمونه‌هایی از این ابزارها عبارتند از:

چکش تخریب بنزینی

از این ابزار بنزینی جهت شکستن بتن‌های سخت استفاده می‌کنند.

ژنراتور یا موتور برق

این ابزار، انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند و زمان‌هایی که برق در دسترس شما نیست، می‌تواند برق موردنیاز شما را تامین کند. سوخت موردنیاز برای کار کردن این دستگاه بنزین است.

اره زنجیری

از این ابزار جهت قطع کردن درختان در جنگل‌ها یا باغ‌ها به منظور ساخت الوار استفاده می‌کنند. این دستگاه نیز مانند ژنراتور‌ها، با بنزین کار می‌کنند.

کلام پایانی

در آخر امیدواریم که با این مطالب توانسته باشیم به سوالات شما پاسخ دهیم. همانطور که می‌دانید در زمان خرید ابزارآلات باید شناخت کافی از آن‌ها داشته باشید تا کار شما آسان تز شود. این وسایل پرکاربرد در هرجایی که فکرش را بکنید کاربرد دارد و داشتن این ابزارها در خانه، ماشین و محل کار لازم و ضروری است. به سیوان لند سر بزنید تا قیمت ابزارآلات و انواع این ابزارها را مشاهده و محصولی با کیفیت را خریداری کنید.

3.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *