بتن شفاف | معروف به لیتراکن


قیمت بتن

امروزه تکنولوژی تحول عظیمی را به وجود آورده که نتجیه آن در بتن شفاف نیز نمود پیدا کرده که این امر می تواند  اتفاق خوشایندی را  در زمینه طراحی ساختمان‌ها و سازه‌های شهری از قبیل پل‌ها ایجاد ‌نماید. با پیشرفت تکنولوژی و تقاضای بالا در حوزه‌ی ساخت و ساز، نیاز به مصالحی جدید بیشتر از گذشته احساس می‌شود. از این رو بشر سعی کرده تا با جدیدترین تکنولوژی‌ها این نیاز را برطرف سازد. در ادامه با ما باشید تا بیشتر با این مصالح جدید آشنا شوید.

تاریخچه‌ی بتن شفاف

برای بار اول تولید قالب نور با استفاده از الیاف پیوسته در سال ۱۹۸۵ در ژاپن ثبت شد. اما محصول جدید لایتراکن اولین بار توسط آرون لوسنری معمار ۲۷ ساله مجارستانی در سال ۲۰۰۱ اختراع شد و بعد از موفقیت آمیز بودن طرح، لایتراکن شروع به ساخت کرده و فروش خود را در سال ۲۰۰۴ آغاز کرد. شرکت بازاریابی بتن شفاف در آلمان و با نام لایتراکن می‌باشد که این واژه نیز از بتن انتقال دهنده نور گرفته شده است.
ارن در سن ۲۷سالگي هنگامي كه در كالج سلطنتي هنرهاي زيباي استكهلم مشغول به تحصيل بود، ليترا كن را كشف كرد و در سال ۲۰۰۴ شركت خود را با نام ليترا كن تاسيس نمود. وي در سال ۲۰۰۶ ميلادي با شركتهاي بزرگ مصالح نوين ساختماني جهت توليد انبوه به توافق رسيد.

بتن شفاف چیست؟

بتن شفاف
بتن شفاف

این نوع بتن با افزودن فیبرهای شیشه به مخلوط خرده سنگ، سیمان و آب به شیوه‌ای متفاوت با شیوه سنتی ساخت بتن، برای تولید محصولی خارق العاده تهیه می‌شود. لایتراکن مخفف بتن انتقال دهنده نور می‌باشد و به بتنی اطلاق می‌شود که با بهره‌گیری از فیبرهای نوری امکان انتقال نور را از یک سمت به سمت دیگر فراهم می‌کند. بتن انتقال دهنده نور با نام تجاری لیتراکن ,محصول نسبتا جدیدی است که در سال ۲۰۰۴ توسط یک معمار ۲۷ ساله مجارستانی به نام آرن لوسونزی ابداع گردید. این محصول با ترکیب ۹۶% بتن معمولی و ۴% فیبرهای نوری محصولی منحصر به فرد را برای هزاره جدید به ارمغان آورده است.
هم اکنون بتن شفاف با دانسیته ۲۴۰۰-۲۱۰۰ کیلو گرم بر متر مکعب ، مقاومت فشاری ۵۰ نیوتن بر میلیمتر مربع و مقاومت کششی ۷ نیوتن بر میلیمتر مربع در سه رنگ خاکستری، سیاه و یا سفید و با ابعاد استاندارد ۳۰۰*۶۰۰ میلیمتر و با ضخامت ۵۰۰-۲۵ میلیمتر تولید میگردد. ازنظر تئوری فیبرهای به کار رفته در بتن شفاف قادر به انتقال نور در بتنی به ضخامت ۲۰ متر می باشد.
همچنین استفاده از فیبر نوری در اجزای باربر سازه ای بدون تاثیر منفی در مقاومت بالای فشاری و کششی آن می تواند اثری خوب با ایجاد فضاهایی روشن و جذاب داشته باشد.

لیتراکن چگونه ساخته می‌شود؟

برای ساخت لیتراکن ابتدا باید یک لایه نازک از بتن را در درون قالب ریخت، سپس رشته‌های فیبر نوری را در درون قالب قرار می‌دهند، بعد دوباره روی آن بتن می‌ریزند. به این شکل یک لایه بتن و یک لایه فیبر نوری در قالب بتن قرار داده می‌شود تا بتن به ضخامت مورد نظر برسد. همانطور که پیش از این گفتیم، رشته‌های فیبر نوری به نازکی موی سر انسان هستند. به همین دلیل به خوبی در ترکیب جای گرفته و با اجزای بتن همگن می‌شوند. البته لازم است برای اینکه فیبر نوری به درستی در ترکیب لیتراکن جای داده شود، مخلوط بتن را ویبره نموده و تحت فشار مکانیکی قرار داد.

حتما بخوانید:  قیرگونی چیست؟ | قیرگونی بهتر است یا ایزوگام؟

هنگام ساخت لیتراکن باید به چه نکاتی توجه کرد؟

  • فیبرهای مورد استفاده در لیتراکن باید چگالی یکسانی با اجزای دیگر ترکیب داشته باشد.
  • چسبندگی لازم در ترکیب لیتراکن وجود داشته باشد تا فیبر را پس نزند.
  • از افزودنی‌های منبسط کننده استفاده شود تا مانع از جمع شدگی ناگهانی بتن شود.
  • بهتر است در طرح اختلاط از ماسه کواتزی استفاده شود، این ماسه مقاوم است و از تیره شدن رنگ بتن شفاف نیز جلوگیری می‌کند.
  • بهتر است از بتن خود متراکم در تهیه لیتراکن استفاده نمود.
  • بتن مصرفی باید از سنگدانه‌های ریز ساخته شود تا در ظاهر، بافتی نرم داشته باشد و به خوبی با فیبر نوری ترکیب شود.
  • بهتر است سیمان مصرفی در لیتراکن عیار بالا باشد.

بتن شفاف با لقب بتن عبور دهنده یا لیتراکن

بتن شفاف محصول منحصر به فردي است كه امروزه به عنوان يك متريال ساختماني جديد و پيشرفته با قابليت هاي بالا مطرح شده است. اين محصول از تركيب %۹۶ بتن معمولي %۴ فيبر توليد شده است. در ابتدا چنين به نظر مي آيد كه اين محصول يك ساختار دو جزئي دارد. اما چنين نيست! چون فيبر ها به قدري كوچك هستند كه يك تركيب دانه بندي همگن را بوجود اورده اند.
هزاران فيبر نوري شيشه اي بين دو وجه اصلي بلوك بتني قرار مي گيرند و باعث عبور نور مي شوند. قابل ذكر است اين الياف نوري كه قابليت انعطاف پذيري زيادي را دارا هستند را هيچ گونه تاثير منفي بر روي مقاومت كششي يا فشاري بتن مي گذارند. نكته اي كه در اين جا بر زيبايي كاربرد ليتراكن مي افزايد همرنگ بودن رنگ نور و سايه ي ايجاد شده است.
پس اگر به ليتراكن نور آبي بتابد سايه ايجاد شده آبي خواهد بود و سايه قرمز هم حكايت از تابش نور قرمز دارد. از نظر تئوري فيبرهاي به كار رفته در ليترا كن قادر به انتقال نور در بتني به ضخامتي حدود ۲۰ متر است كه در نوع خودش بسيار بي نظير است .

موارد كاربردي بتن شفاف یا ليتراكن

۱- ديواره ها

بتن شفاف در دیوارها
بتن شفاف در دیوارها

رايج ترين حالت ممكن براي استفاه از ليتراكن در ساخت ديواره هاي داخلي و خارجي است. ليتراكن را با توجه به ميزان استحكام ديوار و پارامترهاي ديگر مي توان ضخيم تريا باريك تر توليد كرد. همچنين چون با عبور نور ضخامت ديوار محسوس است مي تواند عاملي براي نشان دادن سنگيني و استحكام ديوار در مكان هاي خاص باشد و در عين حال به تشديد كنتراست بین نور و ماده مي افزايد.
راستاي شرقي – غربي ، بهترين حالت ممكن كاربري ديوارهاي ليتراكني را فراهم مي سازد تا اشعه آفتاب در زمان طلوع و غروب خورشيد با راستاي كمتري به ديوار بتابد و شدت نور بيشتري قابل مشاهده باشد.

۲- دكوراسيون داخلي

نورپردازي در دكوراسيون داخلي و ايجاد حس در يك فضا يك بحث مهم غير قابل انكار است. ليتراکن در اين زمينه به كمك يك دكوراتور داخلي مي آيد . اين ماده عجيب مي تواند به صورت بلوك يا پانل و در رنگهاي مختلف جلوه اي خاص به فضاي دروني ساختمان بخشد. هم اكنون ليترا كن به سه رنگ سياه ، سفيد و خاكستري در بازار موجود است. ديوارهايي كه با ليتراكن ساخته شده اند از پشت نور پردازي مي شوند تصوير بسيار زيبايي از اجسام محوطه بوجود مي آورند.
با استفاده از ليتراكن مي توان زيبايي هاي خارج از فضا را در عين سكون به داخل بنا آورد. ليتراكن علاوه براينكه به عنوان يك متريال مجزا شناخته شده است ، مي تواند در خدمت صنايع ديگر نيز قرار گيرد . به عنوان مثال در طراحي لامپ ليتراكيوب ( Litracub Lamp) چندين بلوك ليتراكني روي هم قرار مي گيرند و مكعبي را تشكيل مي دهند تا منبع نور در داخل آن قرار گيرد و نور پس از عبور از بتن به بيرون ساطع گردد.
۳- لامپ لایتراکیوب
یکی ازمحصولات موفق لایتراکان در زمینه طراحی، لامپ لایتراکیوب است که در آن بلوک‌ها با قرار گیری روی هم مکعبی را تشکیل می‌دهند که منبع نور در داخل آن قرار دارد و نور با عبور از بتن به بیرون ساطع می‌شود.

حتما بخوانید:  کاربرد سیمان در صنعت ساخت و ساز

۴- بلوک‌ها

مسلح کردن بلوک بتنی عبور دهنده نور: در صورت نیاز به مسلح کردن این بتن شیارهایی در داخل آن تعبیه می‌شوند. در حین ساختن دیوارها، میلگردها به صورت عمودی یا افقی در این شیارها قرار می‌گیرند و فیبرهای اپتیکی به خاطر خاصیت انعطاف‌پذیری خود در اطراف میلگردها جمع می‌شوند و به این ترتیب میلگردها دیده نمی‌شوند.

۵- کاربرد در هنر

با پیشرفت‌های تکنولوژی و ارائه خلاقیت طراحان و مجسمه سازان با ابزارهای مختلف، پتانسیل و قابلیت بتن توسط هنرمندان گوناگون در تمام جهان مورد استفاده قرار گرفته است.

۶- كف پوش‌ها

وقتي ليترا كن به عنوان يك پوشش كف به كار مي رود، يكي ديگر از شگفتي هاي نهان خود را آشكار مي‌سازد . از طلوع آفتاب و در طول روز كه نور به آن مي تابد مانند يك بتن معمولي به نظر مي رسد و هنگام غروب نيز بلوك هاي كف در رنگ هاي منعكس شده از نور به زيبايي شروع به درخشيدن مي كنند. شما می‌توانید جهت خرید کفپوش به سیوان لند مراجعه کنید.

بتن شفاف در کفپوش‌ها
بتن شفاف در کفپوش‌ها

استفاده از لیتراکن چه مزایایی دارد؟

لیتراکن در بین انواع مختلف بتن از نظر روش ساخت و خواص فیزیکی بسیار منحصر به فرد است. برای آشنایی بیشتر با خاصیت‌های مختلف بتن شفاف و شناخت مزایای استفاده از آن در ساختمان، این قسمت را مطالعه کنید.

  • برای ساخت دیوار با ابعاد و ضخامت‌های مختلف مناسب است
  • تا ضخامت 20 متر نور را از خود عبور می‌دهد
  • می‌توان از لیتراکن برای بهره‌گیری از نور طبیعی در ساختمان استفاده کرد
  • قابلیت مسلح شدن را دارد
  • می‌تواند به جای سازه باربر مورد استفاده قرار بگیرد
  • لیتراکن به صورت پیش ساخته و در شکل بلوک یا پنل تولید می‌شود
  • در رنگ‌های متنوعی عرضه می‌شود
  • دقت تولید بتن شفاف بسیار بالا است
  • بسیار زیبا هستند و می‌توانند به عنوان یک جزء دکوراتیور در ساختمان استفاده شوند
  • برای نورپردازی ساختمان گزینه‌ای بسیار عالی هستند

استفاده از بتن شفاف چه معایبی دارد؟

  • فیبر نوری مصالحی گران قیمت است، در نتیجه استفاده از لیتراکن در ساختمان هزینه زیادی دارد.
  • قالب گیری و ساخت لیتراکن کار بسیار حساسی است.
  • تولید و اجرای لیتراکن نیازمند نیروی کار متخصص و ماهر است.
  • برخی از انواع بتن شفاف مقاومت کافی و سازه‌ای را ندارند.

مسلح كردن بتن شفاف

جدا از اين كه انواع عايق هاي حرارتي و صوتي متناسب با بتن شفاف توليد شده اند در نوع استحاك يافته آن شيارهايي در داخل بتن تعبيه مي گردند كه ميلگردهايي به صورت عمودي يا افقي در اين شيار ها قرار مي گيرند و همان طور كه قبلا ذكر شد چون فیبرهاي نوري به كار رفته در بتن شفاف خاصيت انعطاف پذيري خوبي دارند ، اطراف ميلگردها را مي پوشانند و از نمايش آنها جلوگيري مي كنند. در چنين آزمايش و پروژه موفقيت بتن مسلح بتن شفاف به اثبات رسيده است.
اگر به دنبال خرید میلگرد به صورت آنلاین برای سازه‌ی خود هستید ما به شما سیوان لند را معرفی می‌کنیم.

حتما بخوانید:  افزودنی بتن ضد آب چیست؟ | معرفی و کاربرد این افزودنی ها

لیتراکن چگونه مسلح می‌شود؟

همانطور که اشاره کردیم، لیتراکن خاصیت مسلح شدن دارد. برای اینکه بتن شفاف را مسلح کنید لازم است ابتدا شیارهایی درون آن پدید آورید، سپس هنگام ساخت دیوار، میلگردها را به صورت عمودی یا افقی درون این شیارها قرار دهید. فیبرهای نوری که انعطاف پذیری زیادی دارند دور میلگردها را می‌پوشانند. به این ترتیب میلگردهای درون لیتراکن دیده نخواهند شد.

نقاط ضعف بتن شفاف

  • قیمت بالا
  • نیازمند نیروهای مجرب و متصص جهت قالب گیری
  • برخی از نمونه‌های بتن شفاف مقاومت کافی در جهت کاربری سازه‌ای را ندارند

ویژگی‌های بتن شفاف

می‌توان دیوار با هر ضخامتی توسط بتن شفاف ساخت. می‌توان نور را تا ۲۰ متر در سراسر بتن بدون اتلاف روشنایی انتقال دهد. اگر از این ماده بیشتر و بیشتر در ساختمان سازی استفاده شود. نور طبیعی بیشتری می‌تواند برای نور دفاتر و انبارها استفاده شود. این می‌تواند منجر به کاهش زیاد در مقدار الکتریسیته استفاده شده برای نور ساختمان‌ها شود. معماران قادر به طراحی و ساخت طیف وسیعی از سازه‌ها که بسیار مناسب برای کف‌ها، پیاده‌روها، بلوک‌های ساختمانی، پانل‌ها و دیوارهای باربر هستند.
کاربرد این محصول در صنعت ساختمان برای دیوارها می‌باشد، در چنین حالتی هر دو سمت دیوار و ضخامت دیوارها قابل رویت هستند. و در هر دو سمت داخلی و خارجی می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. قابلیت استفاده به عنوان سازه باربر را نیز داراست و می‌تواند به حالت مسلح نیز ساخته شود. به صورت پیش ساخته و در رنگ‌های متنوع ساخته می‌شود.
تیرهای بتنی پیوسته تا طول ۲۰ متر می‌سازد که الیاف، نور را به تمام طول انتقال می‌دهند. دقت تولید آن بسیار بالاست. می‌تواند به شکل قطعات تیر، راه پله‌ها، پانل‌های آسانسور، پوشش دیوار، جدا کننده اتاق و…. به کار رود.

مشخصات تکنیکی بتن شفاف

مشخصات بتن شفاف ساخته شده با روش فوق به شرح زیر می‌باشد:

میزان فیبر حداکثر 5% کل بلوک
میزان عبور نور حدود 3% نور تابیده از هر 4% کل فیبر موجود
مقاومت فشاری در بهترین حالت: 56 نیوتن بر متر مربع
در بدترین حالت: 49 نیوتن بر متر مربع
چگالی 2100 الی 2400 کیلوگرم بر سانتی متر مکعب
مقاومت خمشی حدود 7/7 نیوتن بر میلی متر مربع
اندازه‌ی بلوک‌های تولید شده ضخامت: 500mm
عرض: 600mm
ارتفاع: 300mm

سخن پایانی

در این مقاله سعی شد تا تمام اطلاعات وجود درمورد بتن شفاف را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. این نوع بتن کاربردهای گسترده‌ای در زمینه‌ی صنعت ساختمان سازی به ویژه دکوراسیون داخلی دارند. شما کاربران گرامی می‌توانید جهت خرید تجهیزات موردنیاز جهت ساخت و اجرای دکوراسیون داخلی خود به سیوان لند مراجعه کنید. شما می‌توانید در این سایت انواع کفپوش، کابینت، کاشی و سرامیک و دیگر تجهیزات را مشاهده کنید. همچنین شما می‌توانید استعلام قیمت بتن را از این پلتفرم بگیرید.

به این نوشته امتیاز دهید !
پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بتن شفاف
آخرین مطالب
پیمایش به بالا