بتن ریزی سقف | از نگاه سیوان لند بخوانید


قیمت بتن

بتن ریزی سقف یکی از مهم ترین مراحل ساخت و ساز در صنعت ساختمان سازی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. در واقع بتن ریزی سقف در پایداری و مقاومت هر سازه در برابر عواملی همچون زلزله بسیار تاثیر گذار است. این عملیات باید با دقت کافی انجام شود. با ما همراه باشید تا تمام نکات این عملیات را به شما آموزش دهیم.

بتن ریزی سقف در ساختمان

بتن ریزی سقف
بتن ریزی سقف

به تخلیه بتن در محل پروژه بتن ریزی می‌گویند. وقتی طرح اختلاط بتن مورد نظر در دستگاه بتن ساز آماده شد، آن را به کمک پمپ یا جرثقیل در محل اجرای پروژه خالی می‌کنند. بتن در ساخت بسیاری از بناها نقش موثری در استحکام بخشی ساختمان دارد. عملیات بتن ریزی سقف، زیربنای ساختمان، و ستون، روش‌های مخصوص به خود را دارند. در سازه‌های تمام بتنی برای اجرای تمام قسمت‌ها از جمله دیوارهای اصلی و دیوارهای جدا کننده نیز از بتن استفاده می‌شود. این عملیات یکی از مهم‌ترین مراحل ساخت و ساز است.
در مجموع بتن ریزی تمام قسمت‌های ساختمان، اهمیت بسیار زیادی دارد، چون کیفیت نهایی پروژه تا حد بسیاری به کیفیت بتن و بتن ریزی بنا وابسته است. انجام درست عملیات بتن ریزی می‌تواند ایمنی و استحکام سازه را تضمین کند. اگر دقت کافی در بتن ریزی انجام نشود، به کیفیت مطلوب بتن دست نخواهیم یافت.

مراحل پیش از بتن ریزی سقف

ابتدا باید آرماتور بندی تیرچه بلوک‌ها به پایان برسد. بین تیرچه بلوک‌ها را معمولا با بلوک بتنی متخلخل و سبک یا یونولیت پر می‌کنند. یونولیت بسیار سبک، محکم و مقاوم است و همچنین عایق حرارتی و صوتی محسوب می‌شود. برای اجرای سقف در اطراف تیرچه‌ها و پل‌ها باید آرماتور گذاشته شود. سپس نوبت به قالب گذاری و شمع گذاری تیرچه‌ها می‌رسد.
شمع‌ها وظیفه مهمی بر عهده دارند. در حقیقت شمع‌ها نصب می‌شوند تا اجازه ندهند سقف زیر وزن بتن، فرو بریزد. یکی از مهم‌ترین مرا حل پیش از اجرای این عملیات، نظارت روی کیفیت اجرای طرح اختلاط بتن است. توجه داشته باشید که شرایط جوی مختلف روی اسلامپ بتن اثر منفی نگذارد. اگر بتن به صورت آماده خریده شده و به محل اجرای پروژه آورده می‌شود.
بعد از اجرای درست تمامی مراحل ذکر شده، بتن ریزی سقف آغاز می‌شود. بسیار اهمیت دارد که این عملیات در یک نوبت انجام شود. در غیر این صورت یکپارچگی لازم پدید نمی‌آید. بتن ریزی سقف در چند نوبت به ضرر استحکام و مقاومت ساختمان تمام خواهد شد. شما می‌توانید جهت خرید و استعلام قیمت تیرچه بتنی به سیوان لند مراجعه کنید.

حتما بخوانید:  گچ کاری روی هبلکس | اجرای گچ و نما روی هبلکس

پیش از بتن ریزی سقف مهندس ناظر باید چه چیزهایی را کنترل کند

  • قطر، تعداد و فاصله تمام میلگردها را مطابق با نقشه بررسی کند
  • نحوه بسته شدن آرماتورها را بررسی کند
  • فاصله بین میلگردهای طولی را بررسی کند
  • از وجود میلگردهای تقویتی مطمئن شود
  • فاصله و سلامت اجرای میلگردهای حرارتی و تقویتی دال را ارزیابی کند
  • فاصله بین محورها را کنترل نماید
  • از اجرای کلاف عرضی یا همان میلگردهای طولی و عرضی ژوئن اطمینان حاصل کند
  • از اجرای میلگرد اوتکا (ادکا) هر تیرچه مطمئن شود
  • خیز منفی تیرچه بلوک‌های سقف را بررسی کند
  • فاصله بین شمع‌ها که حداکثر فاصله مجاز برای آن‌ها 80 سانتی‌متر می‌باشد را بررسی کند
  • از اجرای درست خاموت‌های ستون در نقطه اتصال تیر به ستون مطمئن شود
  • فاصله بین خاموت‌های تیر را ارزیابی کند
  • اجرای خاموت اول تیر در بر ستون که طبق آیین نامه باید حداکثر ۶ سانتی‌متر باشد را بررسی کند
  • از تمیز بودن سطح قالب‌ها و یونولیت‌ها یا بلوک‌ها اطمینان حاصل کند
  • مطمئن شود که قالب‌ها با روغن چرب شده‌اند
  • مطمئن شود در قسمت‌های لازم بلوک ته بسته استفاده شده و بتن نمی‌تواند وارد بلوک‌ها شود
  • از خیس شدن بلوک‌ها پیش از بتن ریزی سقف مطمئن شود
  • در صورت لزوم، از وجود کاور به میزان مورد نیاز برای پوشاندن سطح بتن مطمئن شود

نحوه اجرای بتن ریزی سقف چگونه است؟

بتن ریزی سقف به کمک پمپ یا تاور کرین انجام می‌شود. پمپ ترکیب آماده بتن را روی قسمت‌های مورد نظر سقف می‌ریزد، سپس کارگران بتن را روی سقف پخش می‌کنند. تاور کرین معمولا برای بتن ریزی سقف‌ ساختمان‌های بلند استفاده می‌شود.
برای اینکه هنگام بتن ریزی سقف ضخامت بتن در نقاط مختلف کم یا زیاد نشود، کارگران باید دائما ضخامت آن را اندازه‌ بگیرند. زیاد شدن ضخامت بتن منجر به بالا رفتن بار مرده بنا و کم شدن ضخامت بتن موجب کاهش استحکام مطلوب خواهد شد. همچنین اگر هنگام بتن ریزی سقف به ضخامت بتن توجه نکنیم، ممکن است در نهایت تراز و هموار کردن سطح بتن ریزی شده برای‌ ما دشوار یا غیر ممکن شود.
مرحله بعد صاف کردن سطح بتن است. وقتی بتن ریزی سقف تمام شد، بلافاصله پرداخت سطح، صاف و هموار کردن آن را شروع می‌نماییم. البته تراز و هموار کردن سطح را می‌توان همزمان با  نیز اجرا کرد. هنگام اجرای تخته ماله باید مراقب باشیم سطح بتن بر اثر رفت و آمد آسیب نبیند.
مرحله بعد، استفاده از ویبراتور است. بعد از بتن ریزی سقف ویبره کردن هوا را از بتن خارج نموده و ما را به کیفیت مطلوب می‌رساند.
به طور کلی برای اجرای یک بتن ریزی معمولی در سقف با مقاومت فشاری 300 کیلوگرم بر متر مکعب، مقدار مصالحی که در هر متر مکعب آن مصرف می‌شود به شرح زیر می‌باشد:

حتما بخوانید:  نسبت آب به سیمان چیست؟
سیمان  حدود 300 گیلوگرم، معادل 6 عدد سیمان
آب 150 کیلوگرم آب
شن 900 کیلو گرم شن
ماسه 700 کیلوگرم ماسه

تاور کرین چیست؟

تاور کرین
تاور کرین

تاور کرین یا جرثقیل برجی نوعی دستگاه مخصوص است. این جرثقیل که توانایی بالا بردن اجسام سنگین را دارد، در صنعت ساختمان سازی مدرن کاربرد بسیاری دارد. احتمالا هر کسی این دستگاه را در محل پروژه‌های در حال ساخت سطح شهر دیده است. تاور کرین که ارتفاع بسیار زیادی دارد و برای ساخت برج‌ها و ساختمان‌های خیلی بلند مورد استفاده قرار می‌گیرد.
این جرثقیل یک اهرم تعادلی غول‌پیکر است. تاور کرین قابلیت جابه‌جایی بار را در 360 درجه دارد. به همین دلیل برای بتن ریزی سقف ساختمان‌های خیلی بلند از آن استفاده می‌کنند.

اهمیت استفاده از ویبراتور در چیست؟

همانطور که گفتیم بعد از عملیات بتن ریزی سقف، عملیات ویبره کردن آغاز می‌شود. کیفیت نهایی بتن تا حد زیادی به کیفیت و دقت در ویبره کردن بستگی دارد. ویبراتور کمک می‌کند تا هوای موجود در بتن تازه خارج شود. هر چه بتن پیوسته‌تر و متراکم‌تر باشد، استحکام و دوام بیشتری هم خواهد داشت.
همانطور که می‌دانید تخلخل در بتن یکی از نشانه‌های بی‌کیفیتی آن است. در حقیقت هر 1% هوا در حدود 5 تا 6% استحکام بتن را کم می‌کند، در نتیجه توصیه می‌شود عملیات ویبره کردن در بتن ریزی سقف و زیربنا در نهایت دقت انجام شود.
به طور کلی اگر ضخامت بتن تازه، کم‌تر از 15 سانتی‌متر باشد احتیاجی به ویبره کردن نیست. در ضخامت پایین بتن را می‌توان به کمک ماله ویبره کرد. اما در صورتی که ضخامت بتن تازه ریخته شده بیش از 15 سانتی‌متر باشد، برای ویبره کردن آن حتما باید از ویبراتور استفاده نمود.
ویبراتورها که به منظور متراکم کردن بتن استفاده می‌شوند می‌توانند از نوع لرزشی، فشاری و یا ترکیبی از هر دو باشند. دقت داشته باشید که عملیات ویبره کردن بتن هم حساسیت‌های خاص خودش را دارد. استفاده بی رویه از ویبراتور می‌تواند به بافت بتن آسیب وارد کند.

بعد از بتن ریزی سقف باید به چه نکاتی توجه شود؟

بعد از اتمام بتن ریزی سقف، ویبره کردن بتن و هموار کردن سطح باید از تراز بودن تمام قسمت‌ها اطمینان حاصل کرد. علاوه بر آن لازم است سطح بتن ریزی شده در صورت لزوم پوشانده شود. پوشاندن سطح تازه بتن ریزی شده به منظور جلوگیری از تبخیر سریع آب درون بتن صورت می‌گیرد. عواملی مانند وزش باد، تابش نور خورشید یا حرارت بالا می‌تواند فرایند هیدراتاسیون را دچار اختلال کرده و اصطلاحا بتن را پوک کند. در نتیجه باید اقدامات لازم را برای عمل آوری بتن انجام داد تا بتن به استحکام نهایی خود برسد.
لازم به ذکر است که بعد از اجرای بتن ریزی سقف، بتن تازه باید از دمای پایین، یخبندان و همچنین بارش باران در امان باشد. دمای پایین گیرش اولیه بتن را به تعویق می‌اندازد. دمای زیر صفر درجه نیز موجب می‌شود آب درون بتن یخ بزند. توجه داشته باشید که سیکل ذوب و یخ آب درون بتن تازه، می‌تواند کیفیت بتن را به شدت کاهش دهد.
بارش شدید باران نیز می‌تواند سطح بتن تازه را تخریب کند. اما اگر باران چند ساعت پس از گیرش اولیه و در دمای مناسب روی بتن ببارد، تنها به فرایند هیدراسیون کمک می‌کند و موجب صرفه جویی در مصرف آب می‌شود.

حتما بخوانید:  دیوار پیش ساخته بتنی چیست؟ | معرفی انواع و مزایا و معایب آن

تذکرات پایانی و مهم درباره بتن ریزی سقف

بتن ریزی سقف
بتن ریزی سقف

پیش از انجام این عملیات، باید لوله‌ها را آماده پمپاژ نمود. برای آماده سازی لوله‌ها در روز بتن ریزی سقف، دوغاب مخصوصی درست می‌کنند. تناسب آب و سیمان این دوغاب با توجه به شرایط جوی و دمای محیط همان روز مشخص می‌شود. سپس دوغاب آماده شده را در لوله به جریان در می‌آورند. توجه داشته باشید که این دوغاب به هیچ وجه نباید با سطح آماده بتن ریزی تماس داشته باشد. بهتر است دوغابی که از لوله خارج می‌شود را به فضایی خارج از محیط اجرای پروژه هدایت کرد.
پس از اجرای بتن ریزی سقف، برای تقویت استحکام بتن می‌توان دوغاب مخصوصی روی سطح بتن ریزی شده ریخت. این دوغاب مانع از ایجاد ترک روی سطح بتن شده و خلل و حفره‌های باقی مانده روی سطح بتن را پر می‌کند. نکته دیگر اینکه بتن ابتدا باید در نقاط مختلف سقف به صورت پراکنده ریخته شود. سپس اقدام به پخش و تسطیح آن نمایند.
توجه داشته باشید که بتن نباید در حجم زیاد در یک نقطه تخلیه شده و سپس به شکل افقی در طول قالب حرکت داده شود. لازم است بتن ‌ریزی سقف در یک‌ جهت و به صورت متوالی انجام پذیرد.

سخن پایانی

عملیات بتن ریزی سقف بنا بر ابعاد پروژه ممکن است ساعت‌ها طول بکشد. در تمام طول اجرای این عملیات باید نظارت دقیقی بر آن شود. همچنین کیفیت مصالح به کار رفته در این عملیات، در کیفیت نهایی سازه تاثیر گذار است. اگر برای اجرای سقف خود به این مصالح نیاز دارید، می‌توانید با مراجعه به سیوان لند این محصولات را خریداری و در محل پروژه تحویل بگیرید. جهت استعلام قیمت بتن به سیوان لند مراجعه کنید.

به این نوشته امتیاز دهید !
پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بتن ریزی سقف
آخرین مطالب
پیمایش به بالا