نقد و بررسی انواع آسانسور و نحوه کار

آسانسورها انواع بسیار مختلفی دارند. انواع آسانسور را می‌توان بر اساس نوع چاله، مکانیسم عملکرد، نوع ساختمان، ارتفاع ساختمان به دسته‌های مختلف تقسیم بندی کرد. در این مقاله قصد داریم تمامی انواع آسانسور طبق این دسته‌بندی‌ها را بررسی کنیم.

انواع آسانسور

انواع آسانسور

آسانسور اتاقکی متحرک است که از آن برای حمل و جابه‌جایی افراد یا کالاها و … در ارتفاع استفاده می‌کنند. از آسانسورها می‌توان در انواع ساختمان‌ها و سایر مکان‌هایی که به نیاز به تسهیل جابه‌جایی افقی افراد و کالاها دارند استفاده کرد. همین گستردگی کاربرد آسانسور نیز باعث شده است که انواع مختلفی از آن وجود داشته باشد. از رایج‌ترین دسته‌بندی‌های انواع آسانسور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انواع آسانسور با توجه به مکانیسم چاله
  • انواع آسانسور با توجه به ارتفاع ساختمان
  • انواع آسانسور با توجه به نوع ساختمان
  • انواع آسانسور با توجه به محل قرارگیری
  • انواع آسانسور با توجه به استفاده‌های ویژه

انواع آسانسور با توجه به مکانیسم چاله

انواع آسانسور را با توجه به مکانیسم چاله آن‌ها می‌توان در 4 گروه آسانسورهای هیدرولیکی، کششی، بالا برنده و شیشه‌ای طبقه‌بندی کرد.

1. انواع آسانسور هیدرولیک

آسانسور هیدرولیک توسط پیستون به حرکت درمی‌آید. معمولا از این آسانسورها برای ساختمان‌های 2 تا 6 طبقه استفاده می‌شود و سرعت آن‌ها نیز به طور معمول بر روی 0.6 متر بر ثانیه تنظیم می‌شود. موتورخانه این آسانسورها نیز در پایین‌ترین قسمت و در کنار چاله آسانسور قرار می‌گیرد. آسانسورهای هیدرولیک را به دو دسته اصلی هیدرولیک با چاله و بدون چاله تقسیم می‌کنند.

آسانسور هیدرولیک با چاله

الف. آسانسور هیدرولیک با چاله

آسانسور هیدرولیک با چاله، در زیر خود قرقره و طناب دارد و با جمع شدن پیستون پایین می‌آید. حداکثر فاصله‌ای که این آسانسور می‌توان بپیماید، 18 متر است.

ب. آسانسور هیدرولیک بدون چاله

در آسانسورهای هیدرولیک بدون چاله، یک پیستون در دو طرف کابین قرار دارد. این آسانسورها به سه مدل زیر وجود دارند:

آسانسور هیدرولیکی بدون چاله تلسکوپی

در آسانسور هیدرولیکی تلسکوپی، پیستون‌های تلسکوپی در پایین چاله آسانسور قرار می‌گیرند و دیگر به تعبیه قرقره در زیر چاله ندارند. این آسانسورها می‌توانند تا ارتفاع 15 متر بالا بروند.

آسانسور هیدرولیکی بدون چاله غیرتلسکوپی (تک مرحله‌ای)

آسانسور هیدرولیکی غیرتلسکوپی با یک پیستون کار می‌کند و می‌تواند تا 6 متر بالا برود.

آسانسور هیدرولیکی بدون چاله طنابی

در آسانسور هیدرولیکی بدون چاله طنابی برای حرکت آسانسور از ترکیب پیستون و طناب استفاده می‌شود. این آسانسورها می‌توانند تا حداکثر 18 متر بالا بروند.

آسانسور هیدرولیک طنابی

2. انواع آسانسور کششی

 آسانسورهای کششی با طنابی که به چرخ متصل به موتور وصل است و یک وزنه تعادل حرکت می‌کند. از آسانسور کششی می‌توان برای ساختمان‌های متوسط و بلند استفاده کرد و سرعت حرکت آن‌ها نیز از آسانسور‌های هیدرولیکی بیشتر است. آسانسورهای کششی را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد:

الف. آسانسور کششی گیربکس دار

به موتور این نوع از آسانسورهای کششی یک گیربکس متصل است که چرخی را که طناب‌ها را حرکت می‌دهد می‌چرخاند. این آسانسورها می‌توانند حتی تا سرعت 150 متر بر دقیقه را طی کنند.

آسانسور کششی

ب. آسانسورهای کششی گیرلس

این نوع آسانسورهای کششی دیگر گیربکس ندارند و چرخ آن‌ها مستقیما به موتور متصل است. این آسانسورها می‌توانند تا سرعت‌های بیشتر از 600 متر بر دقیقه را طی کنند.

ج. آسانسورهای بدون موتورخانه

این آسانسورها دیگر در بالای چاله آسانسور موتورخانه ندارند و معمولا از نوع آسانسورهای کششی می باشند. با اینکه نگهداری و سرویس این نوع آسانسورها کمی دشوار است، اما از محبوبیت بیشتری برخوردارند.

3. انواع آسانسور ساختمانی بالا برنده

دستگاه تامین برق آسانسورهای ساختمانی بالا برنده بر روی خود دستگاه است و موتور آن‌ها معمولا از الکتریکی یا احتراقی است. از این آسانسورها بیشتر در مناطقی که در حال ساخت و ساز است استفاده می‌شود. 

4. انواع آسانسور شیشه‌ای

آسانسورشیشه‌ای که به آسانسور پانوراما نیز معروف است، با فشار هوا حرکت می‌کند. وجود خلاء و اختلاف فشار هوا در بالا و پایین کابین آسانسور باعث حرکت آن می‌شود. طراحی کوچک و جمع و جور و عدم نیاز به چاله آسانسور باعث محبوبیت آن‌ها برای ساختمان‌های امروزی شده است.

انواع آسانسور با توجه به ارتفاع ساختمان

انواع آسانسور با توجه به ارتفاع

به جز مکانیسم چاله، یکی دیگر از روش‌های دسته‌بندی آسانسورها، بر اساس ارتفاع ساختمان می‌باشد. که ساختمان‌ها بر این اساس به سه گروه ساختمان‌های کم ارتفاع، ساختمان‌ها با ارتفاع متوسط و ساختمان‌ها با ارتفاع بلند تقسیم می‌شوند.

  1. ساختمان‌های کم ارتفاع

ساختمان‌هایی که 1 تا 3 طبقه دارند، جزو دسته‌ی ساختمان‌های کم ارتفاع قرار می‌گیرند. معمولا در پی صرفه‌جویی در هزینه‌ها برای چنین ساختمان‌هایی از آسانسورهای هیدرولیک استفاده می‌شود.

  1. ساختمان‌ها با ارتفاع متوسط

ساختمان‌های 4 تا 11 طبقه جزء ساختمان‌های با ارتفاع متوسط حساب می‌شوند. در این ساختمان‌ها معمولا از آسانسورهای کششی گیربکس‌دار استفاده می‌شود.

  1. ساختمان‌ها با ارتفاع بلند

ساختمان‌ها ی با 12 طبقه و بیشتر ساختمان بلند محسوب می‌شوند و در آن‌ها از آسانسورهای کششی گیرلس استفاده می‌شود.

انواع آسانسور با توجه به نوع ساختمان

روش دیگر دسته‌بندی انواع آسانسور، دسته‌بندی براساس نوع کاربری ساختمان است. که ساختمان‌ها را بر اساس نوع کاربری می‌توان به 5 دسته‌ی ساختمان‌های بیمارستانی، مسکونی، کشاورزی، صنعتی و پارکینگی تقسیم کرد.

1. آسانسور بیمارستانی

به دلیل جابه‌جایی تخت و برانکارد در آسانسورهای بیمارستانی، این نوع آسانسورها از سایر آسانسورها (مثل مسکونی) متفاوت در نظر گرفته می‌شود. آسانسورهای بیمارستانی یا تخت بر هستند و یا ویلچر بر.

الف. آسانسور بیمارستانی تخت بر

ابعاد آسانسور تخت بر باید به گونه‌ای باشد که ظرفیت جا دادن تخت برانکارد را در خود داشته باشد. . از موارد مهم در آسانسور تخت بر حرکت آهسته و نرم آن است. هم‌چنین این آسانسورها مصرف برق بسیار کمی دارند و حتی در زمان قطعی برق هم می‌توانند به کار خود ادامه دهند.

ب. آسانسور بیمارستانی ویلچر بر

این آسانسورها نسبت به آسانسورهای تخت بر کوچک‌تر هستند، اما در سایر ویژگی‌ها مثل حرکت نرم و آهسته همانند آسانسورهای تخت بر هستند.

2. آسانسور مسکونی

آسانسورهای مسکونی یا آسانسور خانگی معمولا ابعاد کوچکی دارند و از آن‌ها برای جابه‌جایی دو – سه سرنشین استفاده می‌کنند. آسانسورهای مسکونی در انواع آسانسور مسافربر، آسانسور پله پیما، آسانسور ویلچر بر عمودی یا بر روی مسیر پله اشاره کرد.

جمع بندی

انواع آسانسور بسیار مختلف است و می‌توان آسانسورها را براساس ویژگی‌های مختلفی مثل چاله آسانسور، نوع کاربری ساختمان، تعداد طبقات و … دسته بندی کرد. در این مقاله سعی کردیم که انواع آسانسورها را بررسی و توضیح دهیم. شما می‌توانید برای خرید انواع آسانسور و یا استعلام قیمت آسانسور به سیوان لند مراجعه کنید.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *