سیمان سفید چیست؟ مزایا و معایب استفاده از سیمان سفید


قیمت سیمان

سیمان سفید، یکی از پرکاربردترین و شناخته‌شده‌ترین انواع سیمان است. مراحل تولید این مصالح متفاوت با تولید سیمان پرتلند معمولی است. لازم به ذکر است که این مصالح نیز انواع مختلف دارد که اکثر آن‌ها به یک‌شکل تولید می‌شوند. این نوع خاص از سیمان بیشتر در ساخت نما مورداستفاده قرار می‌گیرد. استفاده گسترده از سیمان سفید به‌عنوان یکی از مصالح نماکاری باعث به‌وجودآمدن سبک‌های متعدد نماکاری با این سیمان شده است. در ادامه به توضیح کامل سیمان سفید، مزایا و معایب استفاده از آن و کاربردهای آن می‌پردازیم. برای استعلام قیمت سیمان سفید می‌توانید به فروشگاه اینترنتی سیوان لند مراجعه فرمایید.

سیمان سفید چیست؟

سیمان سفید
سیمان سفید

سیمان سفید، یکی از انواع گوناگون سیمان موجود در بازار است که در تولید آن موادی که باعث تغییر رنگ سیمان می‌شود حذف شده است. در یکی از تعاریف می‌توان گفت که، این محصول را را همان سیمان پرتلند معرفی می‌کنند با این تفاوت که تمام اجزای رنگی در مواد اولیه آن حذف شده است. البته این تعریف به‌طورکلی صحیح نمی‌باشد؛ زیرا تفاوت‌هایی در نحوه تولید آن با سیمان پرتلند معمولی وجود دارد.

مراحل تولید سیمان سفید

اولین مرحله در فرایند تولید این نوع سیمان ، تهیه کیلینکر (موادی که در مراحل تولید انواع سیمان از کوره سیمان پزی خارج می‌شود) باکیفیت است. کیلینکر استفاده شده در تهیه سیمان را اصطلاحاً کیلینکر سفید می‌نامند. گام بعدی در تهیه این سیمان، کاهش میزان آهن و منیزیم موجود در آن به کمتر از ۸ درصد است. با این عمل رنگ به سفیدی تمایل می‌یابد. لازم به ذکر است برای افزایش میزان سفیدی از سنگ گچ و سنگ آهک یا به‌طورکلی سنگ‌هایی با رنگ‌دانه سفید مانند: کائولین، وست و فلدسپات استفاده می‌کنند.
نکته قابل‌توجه در تولید این نوع سیمان، آن است که برای سوخت کوره از سوخت‌هایی استفاده می‌کنند که به هنگام سوختن، دوده سیاه تولید نکنند. این در حالی است که برای تولید سیمان پرتلند معمولی از سوخت‌هایی که دوده تولید می‌کنند استفاده می‌شود. به‌طورکلی، سیمان از آهک و رس تولید می‌شود و رنگ تیره سیمان معمولی به دلیل وجود سولفات آهن و سولفات منیزیم در آن است.
همچنین دوده ناشی از سوخت نیز باعث تیره‌تر شدن رنگ سیمان می‌شود. برای تولید آن کافی است تا مواد رنگی (سولفات آهن و سولفات منیزیم) حذف و از سوخت مناسب استفاده کنند.

کاربردهای سیمان سفید

کاربرد این نوع سیمان در ترکیب با آب و سنگ‌دانه برای تولید بتن سفید برای پروژه‌های شهری و کاربرد‌های تزئینی است. از آن‌جهت که تولید آن هزینه بسیار زیادتری نسبت به تولید سیمان پرتلند معمولی دارد، استفاده از آن بیشتر در زمینه تزئین و نماکاری ساختمان است.
از آن در تثبیت کاشی‌های مرمر، روکش دیوارها، ساخت خانه‌های رومی، کف و سقف استفاده می‌کنند. به‌طورکلی، بیشترین استفاده‌های این نوع سیمان در موارد زیر است.

  • بیشترین استفاده از این نوع سیمان در نمای داخلی و خارجی ساختمان است.
  • استفاده به‌عنوان درز‌گیر بین کاشی و سرامیک.
  • استفاده در ساخت موانع بزرگراه‌ها برای اهداف تزئینی
  • کاربرد سیمان سفید در ساخت بتن

از سیمان سفید نیز همانند سیمان پرتلند معمولی می‌توان در ساخت انواع بتن استفاده کرد، اما از لحاظ آنکه در اغلب بتن‌های تولیدی جنبه ظاهری اهمیت چندانی ندارد، استفاده از این مصالح برای ساخت بتن به دلیل هزینه بالاتر نسبت به سیمان معمولی، عقلانی نمی‌باشد و اغلب ملات‌های ساخته شده با سیمان سفید برای استفاده‌های تزئینی و یا در حجم‌های کم است.
فروشگاه اینترنتی سیوان بند، ارائه‌دهنده معتبرترین برند‌های ساختمانی در حوزه تجهیزات و مصالح ساختمانی است. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی سیوان لند از قیمت سیمان و قیمت بلوک هبلکس و انواع دیگر مصالح و تجهیزات ساختمانی مطلع شوید.

ترکیب سیمان سفید و پودر سنگ در نمای خارجی ساختمان

از ملات به دست آمده از ترکیب سیمان سفید و پودر سنگ، در ساخت و اجرای نمای خارجی ساختمان‌ها استفاده می‌کنند. همچنین این ملات برای درزگیری و دوغاب ریزی کاشی و سرامیک کف و دیوارها کاربرد دارد. نسب آن به پودر سنگ در این ملات باید یکسان و به یک اندازه باشد و پس از مخلوط با آب آماده‌ی استفاده می‌شود. اگر قصد خرید پودر سنگ برای اجرای نمای خود دارید، می‌توانید جهت خرید و استعلام قیمت پودر سنگ به سیوان لند مراجعه کنید.

مزایای استفاده از سیمان سفید

استفاده از سیمان سفید به‌جای سیمان پرتلند معمولی شامل مزایایی است که از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • این نوع سیمان نور را به‌خوبی منعکس می‌کند.

این موضوع نه‌تنها باعث زیبایی ظاهر و نمای ساختمان می‌شود، بلکه با روشن‌کردن فضای داخلی و خارجی ساختمان، باعث کاهش مصرف انرژی برای روشن‌کردن ساختمان می‌شود.

  • عایق حرارتی

عایق حرارتی ایجاد شده از این سیمان به‌مراتب بهتر از عایق حرارتی ساخته شده از دیگر انواع سیمان است.

  • قابلیت بازیافت

محصولات سیمان سفید در پایان عمر مفیدشان قابلیت بازیافت و استفاده مجدد دارند. سازه‌های ساخته شده از این مصالح قابلیت تحمل دمای بالا دارند.

  • پوشش ضد آب

این سیمان نیاز به پوشش ضد آب برای سازه را از بین می‌برد؛ زیرا سیمان سفید دارای اثر بسیار قوی ضد آبی است.

  • جایگزین آهک و رنگ سفید

این سیمان را می‌توان به‌جای آهک، رنگ سفید و یا سایر مواد سفیدکننده استفاده کرد.
سیمان سفید را می‌توان به‌عنوان بتونه برای پرکردن فضای خالی و ناهمواری‌های دیوار استفاده کرد. برای استعلام قیمت آجر می‌توانید به فروشگاه اینترنتی سیوان لند مراجعه فرمایید.علاوه بر این مصالح از سیمان پرتلند نیز در صنعت ساختمان بهره بسیاری می برند.

معایب استفاده از سیمان سفید

ترک خوردگی سیمان سفید
ترک خوردگی سیمان سفید

در کنار مزایای فراوان این نوع سیمان، استفاده از آن معایبی هم دارد که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • هزینه بالاتر خربد نسبت به انواع سیمان

هزینه استفاده از این سیمان بسیار بالاتر از سیمان معمولی است. (نزدیک به چهار برابر)
مقاومت فشاری سیمان سفید به‌مراتب کمتر از سیمان معمولی است.

  • مقاومت کششی پایین

به دلیل مقاومت کششی پایین این سیمان، نمی‌توان از آن در ساخت بتن برای سازه‌های بتنی استفاده کرد.

  • هزینه بیشتر اجرت کار

کار سنگ‌تراش‌ها با این سیمان به دلیل زمان کم گیرش این سیمان در هنگام استفاده، سخت‌تر است و اجرت بیشتری نیز به ازای هر مترمربع کار، از کارفا گرفته می‌شود.

  • کاربرد محدود

این سیمان بیشتر در کارهای نما و دکوراسیون استفاده می‌شود و استفاده زیادی به جز این ندارد.

مزایای سیمان سفید معایب سیمان سفید
عایق حرارتی هزینه بالای خرید نسبت به انواع سیمان
پوشش ضد آب مقاومت کششی پایین
قابلیت بازیافت هزینه بیشتر اجرت کار
جایگزین آهک و رنگ کاربرد محدود

تفاوت سیمان سیاه و سفید

تفاوت سیمان سفید و سیاه در مواد تشکیل‌دهنده، مقاومت و سوخت کوره، قیمت و کارکرد آن است. که در ادامه به شرح آن پرداخته می‌شود.

تفاوت سیمان سفید و سیاه
تفاوت سیمان  سفید و سیاه

 

گران‌تر بودن سیمان سفید نسبت به سیمان سیاه

قیمت این سیمان به دلیل مواد اولیه گرانتر استفاده شده در ساخت، مراحل پیچیده تر تولید و همچنین استفاده از سوخت بدون دوده بسیار گران‌تر از سیمان سیاه است. به طور میانگین قیمت یک پاکت 50 کیلویی سیمان سفید حدود 70 هزارتومان است اما قیمت یک پاکت 50 کیلویی سیمان سیاه حدود 55 هزارتومان است.
در ساخت یک پروژه ساختمانی با توجه به مصرف بسیار زیاد سیمان، این تفاوت قیمت بسیار محسوس است.

سوخت مورد استفاده در ساخت سیمان سفید و سیاه

سوخت مورد استفاده در ساخت این سیمان باید بدون دوده باشد، تا رنگ آن تیره نشود. اما  در تولید سیمان سیاه از سوخت معمولی استفاده می‌شود که بسیار ارزان‌تر است. این سوخت معمولا با ایجاد دوده همراه است که در تولید سیمان سیاه اشکالی ایجاد نمی‌کند.

مواد تشکیل‌دهنده سیمان سیاه و سفید

هرچند که  مواد کلی تشکیل‌دهنده این دو نوع سیمان مشابه است، اما در مواد تشکیل‌دهنده سیمان سفید، گچ، سنگ آهک، خاک کائولن و سوخت بدون دوده استفاده می‌شود که در تولید سیمان سیاه  از مقادیر کمتر از این مواد استفاده می‌شود و یا اصلا استفاده نمی‌شود. فرایند تولید این مصالح بسیار پیچیده تر و نیاز به دقت بیشتری است.
در ساخت سیمان سیاه علاوه بر آهک و خاک رس، از ترکیبات آهن، منگنز، کروم و منیزیم نیز استفاده می‌شود که به هیچ وجه در تولید سیمان سفید کاربرد ندارد. همچنین دوده ای که در مراحل ساخت سیمان در کوره، ایجاد می‌شود، نقش بسزایی در تیرگی رنگ آن دارد.

مقاومت سیمان سیاه و سفید

سیمان سفید به دلیل استفاده شدن آهک، از مقاومت کم‌تری برخوردار است. به همین دلیل در مکان‌هایی که نیاز به مقاومت بیشتر سازه است، مثل دیوارچینی، ملات ریزی در زیر پایه ها و ستون‌ها، به هیچ وجه از سیمان سفید استفاده نمی‌شود. این مصالح بیشتر در ساخت اشیای تزئینی مثل مجسمه، گلدان کاربرد دارد.

تفاوت در کابرد سیمان سیاه و سفید

از سیمان سفید ،بیشتر برای زیباسازی فضاهای داخلی و نمای ساختمانی استفاده می‌شود اما از سیمان سیاه برای تمام کارهای ساخت و ساز استفاده می‌شود.
مثال‌هایی از کارکرد سیمان سیاه در ساخت و ساز

  • ساخت پل‌ها مختلف
  • ساخت سدهای کوچک و بزرگ
  • ساخت دیوارهای آماده و یا پیش‌ساخته
  • ساخت مسیر انتقال آب
  • ساخت فونداسیون
  • ماده اولیه چسب بتن و چسب سیمان
  • ساخت تونل‌های شهری و بین شهری

مخلوط گچ و سیمان سفید

این دو ماده را بیشتر  جهت افزایش مقاومت گچ سفید کاری در برابر رطوبت، با هم مخلوط می‌کنند. در واقع در مناطق مرطوب برای اجرای گچ‌کاری ساختمان، مقداری از سیمان سفید را با مواد اولیه‌ی گچ سفید کاری مخلوط می‌کنند تا دیواری که توسط این ترکیب پوشش دهی می‌شود، مقاوتش در برابر رطوبت تا حد امکان افزایش یابد. درصد اختلات و ترکیب این دو ماده معمولا 10% سیمان سفید و 90% گچ است. البته امروزه روش‌های جدیدتری جهت عایق سازی سازه‌ها به رطوبت، روی کار آمده‌اند و استفاده از این نوع ملات تا حدود زیادی کاهش پیدا کرده.

در پایان

سیمان سفید یکی از پرکاربردترین انوع سیمان است که استفاده‌های گسترده‌ای در ساختمان سازی و نماکاری دارد. در ابتدا تعریفی کلی از این نوع سیمان ارائه گردید، کاربرد، معایب و مزایای آن بیان شد. در انتها نیز تفاوت این سیمان با سیمان سیاه  توضیح داده شد. قیمت آن به علت تفاوت عملیات فراوری و ساخت و همچنین استفاده از سوخت بدودن دوده بسیار گران‌تر از انواع دیگر سیمان است. کاربرد این نوع سیمان در نمای ساختمان و ساخت ابزار دکوری مثل مجسمه و گلدان سیمانی است اما از سیمان سیاه در همه موارد ساخت و ساز استفاده می‌شود. از یک دیوارچینی ساده تا ساخت عظیم‌ترین سازهای بتنی مثل سدها و تونل‌ها می توان از سیمان سیاه استفاده کرد.

4.7/5 - (12 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *