رعایت الزامات استاندارد توسط تولید کنندگان مصالح ساختمانی ضروری است

رعایت الزامات استاندارد در تولید مصالح ساختانی مهر تاییدی بر کیفیت مصالح ساخته شده است. و این امر از آن بابت حائز اهمیت است که است که کیفیت مصالح تاثیر مستقیمی بر عمر مفید ساختمان و در کل سازه‌ی ساخته‌شده دارد. از این رو نیز به مناسبت روز بتن و در جهت ارتقاء سطح کمی و کيفی و رونق اقتصادی در صنعت ساخت و ساز با مهندس مرتضی رهنما، رئيس اداره استاندارد، در باب رعایت الزامات استاندارد به گفتگو نشستيم که در ادامه تقديم حضورتان می‌گردد:

رعایت الزامات استاندارد توسط تولید کنندگان مصالح ساختمانی ضروری است

رعایت الزامات استاندارد بتن به عنوان پرمصرفترین مصالح ساختمانی

سيوان: «اثرات استفاده از مصالح استاندارد و غير استاندارد، به ويژه بتن، به عنوان پرمصرف‌ترين ماده مورد استفاده در ساختمان را شرح دهيد؟»

مهندس رهنما: «رعایت الزامات استاندارد و استفاده از مصالح استاندارد در احداث ساختمان‌ها يک هدف کلی و اجتناب‌ناپذير در صنعت ساخت و ساز می‌باشد و بتن نيز به عنوان دومين و پرمصرف‌ترين مصالح مورد استفاده در يک ساختمان، هميشه به صورت ويژه مد نظر بوده است. بتن با توجه به حساس‌بودن در توليد و مصرف می‌بايست به صورت مستمر و پيوسته تحت مراقبت باشد و الزامات استاندارد در تولید آن رعایت شود، چرا که اين محصول با توجه به ذات درونی خودش به مانند يک موجود زنده و در حال رشد عمل می‌نمايد که محصول بتن را با کليه مصالح ساختمانی مجزا می‌کند.

مهم‌ترين دلايل استفاده از بتن مقاومت بالای آن در برابر آب می‌باشد؛ که امروزه استفاده از بتن به جز ساختمان در ساخت سدها، کانال‌ها، لوله‌های انتقال آب و مخازن ذخيره‌سازی حائز اهميت است. همچنين می‌توان به سهولت شکل‌پذيری بتن برای ساخت اجزای مختلف سازه و دسترسی آسان و ارزان آن نيز اشاره نمود.»

راه‌کارهایی برای تولیدکنندگان

استاندارد ملی 6044 در مواد تشکیل دهنده بتن

سيوان: «با توجه به وجود واحدهای اجاره‌ای و يا فاقد مجوز رسمی در صنعت بتن و همچنين عدم تشکيل پرونده مالياتی و مشکلات پيش آمده در اين صنعت، برای توليد‌کنندگان معتمد چه راه کارهايی در نظر گرفته شده است؟»

مهندس رهنما: «بتن مشمول استاندارد اجباری است. و طبق قوانين استاندارد توليد، نگهداری، توزيع و مصرف اين محصول بدون مجوز استاندارد جرم محسوب می‌شود. لذا اين اداره با توجه به وظيفه ذاتی خود با واحد‌های توليدی فاقد مجوز برخورد و متخلفان را به مراجع قضايی ذی‌صلاح معرفی می‌نمايد.»

سيوان: «با توجه به ارتباط مستقيم افزايش کيفی بتن با مواد اوليه مصرفی، کيفيت مواد اوليه را در سطح کشور چگونه ارزيابی می‌کنيد؟»

مهندس رهنما: «مطابـــق با استاندارد ملــــــی 6044 مواد تشکيل دهنده بتن آماده بايد با الزامات استاندارد ملی مربوطه انطباق داشته باشد. بنابراين توليد‌کننده بتن آماده بايد انطباق مصالح اوليه به ويژه شن و ماسه و سيمان را با استاندارد‌های مذکور از طريق مشاهده و رديابی پروانه يا گواهی استاندارد مصالح يا انجام آزمون‌های انطباق مصالح محرز نمايد و سپس به توليد اين محصول اقدام نمايد.»

سيوان: «چه توصيه‌ای به توليد‌کنندگان و دست‌اندر‌کاران بتن داريد؟»

مهندس رهنما: «بر اساس قوانين و مقررات سازمان ملی استاندارد، توليد‌کنندگان مصالح ساختمانی به ويژه بتن ملزم به رعايت الزامات استاندارد و کنترل مستمر کيفيت در توليدات خود و همچنين مواد اوليه می‌باشند. لذا توصيه اکيد اين اداره کل به متقاضيان اين است که قبل از توليد و عرضه محصول حتماً علامت استاندارد را دريافت کنند.»

رعایت الزامات استاندارد به نفع چه کسانی است؟

رعایت الزامات استاندارد به صنعت ساخت و ساز، تنظیم‌کنندگان و مصرف‌کنندگان کمک می‌کند. استانداردها در صنعت ساخت و ساز با مقرر کردن مشخصات و فرایندهای طراحی ساخت، به ایجاد سازه‌هایی بهینه‌تر کمک می‌کنند.

رعایت الزامات استاندارد باعث می‌شوند تنظیم‌کنندگان به روش‌های آزمون، فرایندها و اصلاحات بیشتر اعتماد کنند. و به مصرف‌کنندگان نیز این اطمینان خاطر را می‌دهد که ساختمان با رعایت اصول و استانداردها ساخته شده و کیفیت و امنیت لازم را دارند.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *