آموزش ساخت انواع گلدان سیمانی کوچک و بزرگ در خانه


قیمت سیمان

ساجت گلدان سیمانی یکی از روش‌های مقرون‌به‌صرفه در نگه‌داری گل‌وگیاه در منزل است. با استفاده از این روش  که در ادامه به شما آموزش می‌دهیم، به‌راحتی می‌توانید انواع گلدان بتنی کوچک و بزرگ را در منزل بسازید. اما قبل آن بهتر است کمی در مورد مزیت‌ها و رعایت این گلدن‌ها بدانید تا بتوانید به‌راحتی و قبل از هزینه‌کردن و وقت‌گذاشتن تصمیم درستی نسبت به ساخت و یا خرید گلدان سیمانی و یا پلاستیکی داشته باشید.

مزیت‌ها و معایب گلدان سیمانی

اولین و مهم‌ترین مزیت این نوع گلدان، دردسترس‌بودن مواد اولیه آن است و با توجه به قیمت سیمان و ارزان‌تر بودن آن نسبت به دیگر مصالح، هزینه زیادی را به خانواده تحمیل نمی‌کند. علاوه‌برآن گلدان‌های سیمانی به دلیل داشتن خلل‌وفرج ریز در بافت خود به‌خوبی رطوبت اضافی را خارج کرده و از خراب‌شدن ریشه گیاه جلو‌گیری می‌نماید.
سومین مزیت آن این است که باعث ایجاد خلاقیت در افراد می‌شود، به‌خصوص اینکه اگر این کار همراه با اعضای خانواده و در کنار هما انجام پذیرد. مزیت چهارم آن این است که؛ شما گلدانی با سایز، رنگ و طرح موردنظر خود می‌سازید که مناسب فضای داخل و یا بالکن شما باشد.اما این گلدان‌ها معایبی نیز دارند که در ادامه به توضیح آنها پرداخته می‌شود. این گلدان‌ها بسیار سنگین هستند و به‌راحتی قابلیت جابه‌جایی ندارند.
احتمال شکستن آنها در زمان ساخت بسیار زیاد است و همچنین نیاز به‌وقت زیادی برای درست‌کردن دارد. یکی دیگر از معایب آن این است که طرح ساخته شده ممکن است زیبایی لازم را به‌اندازه گلدان‌های صنعتی که با رنگ‌های خاص و یا سرامیک ساخته شده را نداشته باشد. در ادامه روش ساخت انواع گلدان سیمانی کوچک و بزرگ را با تصویر با شما آموزش می‌دهیم. فقط به این نکته توجه داشته باشید که گلدان بتنی و گلدان سیمانی هر دو یکی است و هیچ تفاوتی با هم ندارند.

مراحل ساخت گلدان سیمانی در منزل

ساخت گلدان بتنی در چند مرحله بسیار آسان انجام می‌گیرد، به‌صورت گام‌به‌گام به توضیح آن می‌پردازیم.

تهیه قالب

برای ساخت گلدان سیمانی، نیاز به قالب‌های مناسب است. این قالب‌ها، به‌صورت آماده در بازار وجود دارد. در صورتی نیز که قصد خرید قالب آماده را نداشتید و یا تهیه آن برای شما سخت بود، می‌توانید از ظروف پلاستیکی مثل انواع سطل‌ها، کاسه‌ها و لگن‌ها برای ساخت گلدان استفاده نمایید.
فقط در زمان خرید توجه داشته باشید که برای ساخت گلدان بتنی، نیاز به دو ظرف که یکی باید کوچک‌تر از دیگری باشد استفاده نمایید. به‌صورت ساده و روان، سیمان مثل یک خمیر در بین این دو ظرف ریخته شده و سخت می‌شود و گلدان ما ساخته می‌شود.ظرف بزرگ‌تر، قالب اصلی و پایه است و ظاهر بیرونی گلدان را می‌سازد و ظرف کوچک‌تر، قسمت داخل گلدان سیمانی را شکل می‌دهد.
ساخت گلدان سیمانی

روغن‌کاری ظروف پلاستیکی

همان‌طور که در زمان تهیه کیک قسمت داخل ظرف را به روغن آغشته می‌کنید تا از چسبیدن کیک به سطح ظرف جلوگیری نمایید، برای ساخت گلدان بتنی و یا سیمانی نیز نیاز به اسپری کردن و یا روغن زدن به داخل ظرف است. اگر این کار ساده انجام نگیرد، سیمان به ظرف پلاستیکی چسبیده و از قالب زیرین خود به‌درستی، جدا نمی‌شود و همه زحمات شما به باد می‌رود.
نکته مهم: باید هم به داخل ظرف بزرگ‌تر و هم به بیرون ظرف کوچک‌تر روغن زد.حال باید به این سؤال پاسخ دهیم که کدام روغن برای این کار بهتر است؟ هر روغنی که دسترس باشد، از روغن صنعتی که برای روغن‌کاری کولر و لولای درب استفاده می‌شود تا روغن خوراکی و روغن چرخ‌خیاطی، برای این کار مناسب است.
طرز ساخت گلدان سیمانی

ایجاد سوراخ زه کش

اگر در منزل ابزار صنعتی مثل مته در اختیار داشته باشید می‌توانید انتهای گلدانی که ساخته‌اید را مته بزنید، اما درصورتی‌که این ابزار را در دسترس ندارید، یک لوله پلاستیکی را به سه الی چهار قسمت مساوی به‌اندازه سه الی پنج سانتی‌متر تقسیم کنید و به ته قالب بزرگتر بچسبانید. با این کار گلدان شما نیاز به سوراخ کردن در انتهای کار ندارد و احتمال شکستن ته گلدان بتنی بسیار کم می‌شود.
ایجاد سوراخ در گلدان سیمانی

تهیه ملات سیمانی

ساخت ملات سیمانی بسیار راحت است و نکته مهم این است که بر خلاف ملات‌های سیمانی ساختمانی نیاز به شن و ماسه در ترکیب خود ندارد. برای تهیه ملات به صورت رایج از دو قسمت سیمان و یک قسمت آب استفاده می‌شود. اما به‌صورت کلی برای ساخت ملات مناسب باید به‌صورت چشمی، خمیری که درست می‌شود نه حالت روان و شل داشته باشد نه زیاد سفت و خشک باشد. با کمی تجربه ساخت ملات را به‌خوبی یاد می‌گیرید.
برای ساخت ملات سیمانی برای گلدان بتنی حتماً از دستکش استفاده نمایید، چون سیمان دارای مواد شیمیایی است که ممکن است به دست شما آسیب برساند و همچنین اگر در فضای بسته مشغول به ساخت گلدان هستید حتماً از ماسک برای جلوگیری از ورود سیمان به مجرای تنفسی خود استفاده کنید.
ساحت ملات گلدان سیمانی

قالب‌گیری گلدان سیمانی

تا اینجا به‌صورت خلاصه، شما باید دو ظرف را تهیه کرده باشید که یکی کوچک‌تر از دیگری باشد، به انتهای دو ظرف روغن‌زده باشید و همچنین چند قسمت کوچک از لوله را برش زده و در انتهای ظرف بزرگ گذاشته باشید. ملات نیز به نسبت دو به یک از سیمان و آب تهیه گرده باشید.
قالب گیری گلدان سیمانی
حال ملات سیمانی که تهیه کردید را در کف قالب بزرگ‌تر بریزید به طوری که داخل لوله‌ها را نپوشاند و سپس ظرف کوچک‌تر را در درون ظرف بزرگ‌تر گذاشته و در کناره‌های بین ظرف کوچک و بزرگ نیز ملا بریزید، کمی ظرف کوچک را به ظرف بزرگ‌تر فشار دهید تا مطمئن شوید تمام فضای بین آن دو پر شده باشد.
قالب گلدان سیمانی

زمان برای خشک‌شدن گلدان سیمانی

معمولاً ۲۴ ساعت و یا یک شبانه‌روز برای خشک‌شدن گلدان سیمانی نیاز است. اما در ابتدا فقط بخش کوچک‌تر را جدا کنید و به ظرف بزرگ‌تر برای جداشدن یک هفته زمان دهید.
زمان خشک شدن گلدان سیمانی
برای اینکه ظرف بزرگ‌تر را از گلدان ساخته شده جدا کنید باید بر روی آن به مدت یک هفته روکش پلاستیکی استفاده کنید تا رطوبت گلدان سیمانی ساخته شده حفظ شود و پس از آن گلدان را جدا کنید.حتماً از روکش پلاستیکی برای حفظ رطوبت سیمان استفاده نمایید. زیرا اگر رطوبت گلدان ساخته شده کم باشد گلدان شما ترک می‌خورد.
زمان خشک شدن گلدان سیمانی

تمیزکردن ظروف

پس از جداکردن گلدان ساخته شده حتماً دو ظرفی که در جهت تهیه گلدان استفاده کردید را به‌خوبی تمیز کنید تا بتوانید از آن برای ساخت مجدد گلدان‌های بیشتر استفاده کنید. حال که ساخت گلدان سیمان شما به پایان رسید باید گلدان خود را تزئین نمایید.
تمیز کردن گلدان سیمانی

تزئین گلدان سیمانی

بعد از اینکه گلدان سیمانی شما آماده شد با سنباده سطح آن را صاف و صیقلی کنید. سپس با استفاده از اسپری رنگ یا قلم‌مو سطح آن را رنگ کنید. در صورتی نیز که می‌خواهید شکل زیباتری به گلدان خود دهید کاشی‌های رنگی را به قطعه‌های کوچک‌تر بشکنید و با چسب بتن آن‌ها را به گلدان بچسبانید.

سخن پایانی

ساخت گلدان سیمانی یک روش مقرون‌به‌صرفه برای داشتن فضای سبز است. مواد مورداستفاده در ساخت آن بسیار کم‌هزینه و در دسترس است که به‌راحتی می‌توان آنها را تهیه کرد. سیمان، آب، ظروف پلاستیکی کوچک و بزرگ و یا قالب‌های آماده، لوله، روغن خوراکی مواد موردنیاز برای ساخت گلدان بتنی است.
به‌صورت خلاصه، لوله‌های پلاستیکی را در کف‌بین دو ظرف جاگذاری می‌کنیم و سپس با ملاتی که تهیه کردیم پر می‌کنیم. ظرف کوچک‌تر پس از ۲۴ ساعت جدا می‌شود و ظرف بزرگ‌تر پس از یک هفته می‌توان از گلدان ساخته شده جدا کرد. از سنباده برای صاف و صیقلی کردن فضای بیرونی استفاده می‌کنیم. از اسپری رنگ و یا خورده سنگ‌های رنگی نیز برای تزئین استفاده می‌کنیم.

5/5 - (1 امتیاز)

2 دیدگاه در “آموزش ساخت انواع گلدان سیمانی کوچک و بزرگ در خانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *